m
2020
2019

Mercedes GLE laddhybrid kostar från 735.000 kronor
Klarar 9,9 mil på el

I början av september berättade Mercedes att modellen GLE skulle dyka upp som laddhybrid. Nu får vi reda på vad versionen med det hyfsat långa namnet Mercedes-Benz GLE 350 de 4MATIC kostar och priset börjar på 735.000 kronor. Bilen har ett batteripack på 23,4 kWh och ska enligt WLTP kunna ta sig på bara el upp till 9,9 mil. På tillvalslistan finns CCS-kontakt som gör att man kan ladda med både växelström och likström. Max laddkapacitet på likström är 60 kW och kör man med det kan man få från 20 till 80 procents laddning på 20 minuter. Under skalet finns en dieselfyra på 194 hästar och en elmotor på 136. Den sammanlagda effekten anges till 320 hästar och 700 newtonmeter i vrid. Drivningen sker som väntat på alla fyra hjul. Förbrukningen anges till 0,7 till 1,1 l/100 km och 18 till 28 gram per kilometer i CO2-utsläpp. Förbrukningen vid ren eldrift ligger på 30,8 till 37,3 kWh/100 km. 0-100 går på 6,8 sekunder. Toppfarten på el är 160 km/h, annars gäller 210. Skatten kostar från 853 kronor per år och förmånsvärdet börjar på runt 4.339 kronor per månad netto. Tumnagel
31.5°
+
Bobby Green
0

Mercedes GLC och GLE presenteras som laddhybrider
GLE tar sig upp till tio mil på bara el

Mercedes rullar nu ut laddhybrid-versioner av modellerna GLC och GLE. Den förstnämnda kallas för GLC 350e 4Matic EQ Power och den har en turbomatad bensinfyra på 2,0 liter som ger 211 hästar och 349 newtonmeter. Den har ett batteripack på 13,5 kWh som driver en elmotor på 123 hästar och på bara el ska den enligt WLTP kunna ta sig mellan 3,9 till 4,3 mil. GLE kallas för GLE 350de 4Matic och den får istället en dieselfyra på 2,0 liter som tillsammans med elmotorn ger en systemeffekt på 320 hästar och 700 newtonmeter i vrid. Tack vare batteripacket på 31 kWh ska den här kunna köra upp till tio mil på bara el. Batteriet ska kunna snabbladdas från 0 upp till 80 procent på 20 minuter. Bilen har dragkrok och får dra upp till 3,5 ton. Bägge bilarna har premiär på mässan i Frankfurt. Tumnagel
39.5°
+
Bobby Green
0

Här är uppdaterade Mercedes GLE Coupé
Lyft för BMW X6-utmanaren

Som vi nämnde igår är en facelift av Mercedes GLE Coupé på väg och nu är bilen officiell. Den får en ny front, en ny bak och diverse andra uppdateringar. Siktet är precis som tidigare inställt på BMW X6. Den uppdaterade versionen är 3,9 centimeter längre, 0,7 centimeter bredare och har en två centimeter längre hjulbas jämfört med föregångaren. Den är dock sex centimeter kortare än en vanlig GLE. På insidan hittar vi ett digitalt instrumentkluster på 12,3 tum och en infotainmentskärm med samma storlek. I bagagerummet ska det gå in 655 liter och om man fäller baksätet ryms upp till 1790 liter. I Europa kommer modellen att erbjudas med en dieselmaskin med två olika effektuttag. Den som heter 350 d 4MATIC bjuder på 272 hästar och 600 newtonmeter i vrid medan 400 d 4MATIC istället har 330 hästar och 700 newtonmeter. Båda två får en niostegad automatlåda som ser till att skicka kraften till alla fyra hjulen. GLE 53 är sportigast och den har en turbomatad sexa på 3,0 liter med ett mildhybrid-system kopplat till sig. Effekten här anges till 435 hästar och 521 newtonmeter. När uppdaterade GLE Coupé lanseras och vad den då kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
34.7°
+
Bobby Green
0

Teaser för Mercedes GLE Coupé
Har premiär imorgon

Mercedes SUV-modell GLE har ju som ni säkert redan vet ett syskon med slankare taklinje kallad GLE Coupé. Den är på väg att få sig en facelift och teasern här är det första vi får se av detta. Den visar bakljusen och som vi kan se anammar de samma design som övriga nya modeller. Uppdaterade GLE Coupé avtäcks imorgon. The new Mercedes-Benz GLE Coupé coming soon: more luxury, more coupé. #GLE #NewGLE #MercedesBenz pic.twitter.com/2xYMWKLL4S— Mercedes-Benz (@MercedesBenz) August 26, 2019 Tumnagel
35.8°
+
Bobby Green
0

Mercedes rullar ut GLE 580
Har dubbelturbomatad V8:a med elhjälp

Efter BMW:s prestanda-suvar imorse kommer här en artikel om en liknande fast från Mercedes. Det här är GLE 580 och under huven på den sitter en V8:a på 4,0 liter med dubbla turbo parad med ett mildhybrid-system. Effekten anges till 490 hästar och vridet till 700 newtonmeter. Via EQ Boost-funktionen kan man vid behov få ytterligare 21 hästar och 245 newtonmeter. Drivningen sker som väntat på alla fyra hjulen. Systemet är samma som sitter i nya GLS. Prislappen börjar på 77.795 dollar och försäljningen ska dra igång någon gång i höst. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0
2018

Priserna för nya Mercedes B-Klass och GLE klara
Går nu att beställa

I september presenterade Mercedes nya GLE och månaden efter det var det dags för nya B-Klass att göra entré. Nu går båda bilarna att beställa på den svenska marknaden och vi får därför reda på priserna. GLE kostar från 660.000 kronor och är man sugen på B-Klass så börjar den på 276.900 kronor. En av sakerna Mercedes trycker på är att bägge bilarna utrustas med det röststyrda infotainmentsystemet MBUX som lär sig med hjälp av artificiell intelligens. B-Klass erbjuds med två helt nya dieselmotorer på antingen 150 eller 190 hästar. Till dessa kopplas en nyutvecklad åttastegad dubbelkopplingslåda. Utöver dessa finns två stycken bensinmotorer att välja mellan på 136 eller 163 hästar. GLE har förlängts med 11,5 centimeter och kan nu fås med en tredje stolsrad vilket ger den upp till sju stycken sittplatser. Fyra olika motoralternativ finns till denna från start - GLE 300 d 4MATIC, GLE 350 d 4MATIC, GLE 400d 4MATIC och GLE 450 4MATIC. Den sistnämnda har en rak bensinsexa och 48-volts mildhybridteknik. Effekten anges till 367 hästar och vridet till 500 newtonmeter. Förbrukningen ska vid blandad körning ligga på 0,83 liter per mil. De första bilarna beräknas komma till Sverige i februari. Tumnagel
34.3°
+
Bobby Green
0

Nya Mercedes GLE kan hoppa sig loss om den fastnar
Alla hiphoppare approves

För två månader sedan presenterade Mercedes nya GLE. En av sakerna som finns på tillvalslistan på är E-Active Body Control. Det är det senaste inom fjädringsteknik och även ett hjälpmedel som ska se till att du inte fastnar när du är ute och kör i terrängen. Enligt Mercedes är det det första fjädringssystemet i världen som individuellt kan styra fjädrarna och dämparna vid varje hjul, något som tillsammans med den nyutvecklade luftfjädringen innebär att man kan göra det som demonstreras i videon här ovan. Skulle du fastna på något ställe kan du alltså i princip hoppa dig ur situationen. Aktivera bara läget som kallas för "free-driving" varpå systemet känner av omgivningen och automatiskt börjar höja och sänka fjädringen flera gånger tills bilen får grepp igen. Det ska även via pekskärmen på mittkonsolen gå att ställa höjden på varje hjul enskilt om man skulle behöva det. Bonusklipp nedan. Tumnagel
41.7°
+
Bobby Green
0

Nya Mercedes GLE är här
Uppdaterad design och bättre utrymmen

I början av oktober kommer Mercedes att plocka med sig nya GLE till bilmässan i Paris och nu får vi se hur bilen ser ut i sin helhet. Mercedes beskriver den nya bilen med orden "based on the harmonious interaction between emotion and intelligence, characterized by timeless beauty, a combination of high-grade technology and craftsmanship and reduction to what is really important". Vad det betyder för dig som är potentiell köpare är oklart, men att kärran är förbättrad på alla punkter är nog sant. Linjerna följer det senaste språket och det är väl mest baktill den största förändringen har skett. De nya baklamporna följer samma stil som tidigare visats av både CLS och nya A-klass. Insidan har också fått mycket jobb och mer plats. Hjulbasen har förlängts med 80 millimeter vilket ger 69 millimeter mer plats för benen i baksätet. Utrymmet för frisyren har även ökat med 33 millimeter. I bagagen får man nu in 825 liter och hela 2.055 liter om man fäller baksätet. Som tillval ska det även gå att få en tredje stolsrad. Infotainmentsystemet är baserat på den senaste versionen av MBUX (Mercedes-Benz User Experience) och det består av två stycken skärmar på 12,3 tum - en för instrumenten och en för leksakerna. Motormässigt erbjuds det inledningsvis en rak sexa på 3,0 liter som ger 372 hästar och ett vrid på 500 newtonmeter. Det finns 48-voltsteknik ombord och vid behov kan man få en extra knuff på 22 hästar och 250 newtonmeter. Denna version kallas för GLE 450 4MATIC och som namnet avslöjar sker drivningen på alla fyra hjulen, detta via den niostegade 9G-TRONIC-lådan. Dieselmotorer, en laddhybrid och fyrcylindriga motorer kommer senare, så även AMG-versioner. De senaste säkerhetssystemen finns självklart i bilen och dessa är bland annat Active Distance Assist Distronic, Active Stop-and-Go Assist, Active Steering Assist, Active Distance Assist, Active Brake Assist och Active Blind Sport Assist. På tillvalslistan finns bland annat teknik som ska hjälpa dig när du kör med släp. Annat på tekniksidan är E-Active Body Control. Det använder sig av 48-voltssystemet och tillsammans med den nyutvecklade luftfjädringen kan fjädrar och dämpningen kontrolleras individuellt för varje hjul. Detta i sin tur gör att turen ska bli ännu behagligare och mindre vinglig. Nya GLE kommer till återförsäljarna i början av nästa år. Vad priserna börjar på vet vi tyvärr inte för tillfället. Tumnagel
33.9°
+
Bobby Green
0

Mercedes visar skiss på nya GLE
Bilder på nästintill omaskerad bil finns också

På bilmässan i Paris nästa månad ska Mercedes visa upp nya GLE och nu får vi ta del av en skiss på hur bilen ser ut. Såna här skisser är dock väldigt ofta överdrivna, och fälgarna brukar vara typ 28 tum. Som tur är har den riktiga bilen fotats med minimal maskering på sig, och då ser man formerna lite bättre. GLE kommer att få ett gäng nya motoralternativ, bland annat en rak sexa på 3,0 liter som ger 367 hästar och 500 newtonmeter med en EQ Boost-funktion som tillfälligt kan skjuta till 22 extra hästar och 250 newtonmeter i vrid. En dieselsexa på 3,0 liter kommer också att erbjudas med antingen 286 eller 340 hästar. AMG-versioner med över 600 hästar kommer också. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0
Nästa sida