m
2018
2017
2016

Snabb världsmästare som känns något ansträngd
Jag har kört Mercedes-AMG A 45 4Matic

Våren 2013 presenterade Mercedes sin första lilla modell i AMG-familjen - A 45 AMG. Den hade inte mindre än 360 hästar och ett vrid på 450 Nm, dessutom drev den på alla fyra. Mercedes menade allvar och ville på riktigt utmana konkurrenter som Audis RS 3 och BMW med M135i. Förra sommaren fick bilen sig en liten facelift men det var inte enbart kosmetika det handlade om som det brukar göra, utan även mer pulver under huven. Nu lämnade istället den ettriga lilla tvålitersfyran hela 381 hästar och 475 Nm och därmed kunde tysken stoltsera med något unikt - världens mest kraftfulla fyrcylindriga motor. Den nedstoppad i Mercedes-AMG A 45 4Matic som den numera benämns resulterar även i världens mest kraftfulla kompakta serietillverkade prestandabil. Denna bil har jag testat och visst stämmer det Mercedes säger, men paketet känns tyvärr lite för ansträngt och även om bilen är ruskigt snabb får den kämpa på rätt bra för att leverera. Mercedes vill så mycket med den här bilen men hittar inte riktigt rätt där körglädjen är så viktig. Tumnagel
39.3°
+
Bobby Green
0
2015

Mercedes lyfter A-klass
Ser du någon skillnad?

Mercedes presenterade nu i helgen en ansiktslyft version av modellen A-klass för att låta den leva några år till. Men det är inte mycket som har hänt utseendemässigt utan istället handlar det om små förändringar här och där samt optimerade motorer och ett nytt instegsalternativ. Den största nyheten är väl egentligen att effekten i AMG-versionen pumpats upp från 360 till 381 hästar. Fronten har fått ny stötfångare och insatserna i strålkastarna har nytt utseende. Led-strålkastare finns nu även som tillval. Sen har även diodslingorna i bakljusen har gjorts om, men själva huset ser ut som förut. På insidan är infotainmentsystemet även här flyttat till en friliggande skärm på instrumentpanelen. Modellen har fått en ny instegsversion i form av A 160 som innebär en bensinmotor på 102 hästar. Den ska dra 0.51 liter per mil och släpper ut 119 gram per kilometer. Starkast och värst är AMG-versionen som numera benämns Mercedes-AMG A 45 4Matic. Den turbomatade fyran på 2.0 liter har här fått 21 extra hästar och levererar nu 381 hästar. Vridet har ökat från 450 till 475 Nm. Innan tog man sig till 100 km/h på 4.6 sekunder, nu avverkas samma sträcka på 4.2. En AMG S-version ska också dyka upp lite senare, och den kommer att bjuda på omkring 400 hästar. Premiär blir det på bilmässan i Frankfurt i höst. Mer om bilen finns att läsa på länken nedan. Tumnagel
36.6°
+
Bobby Green
0