m

Mercedes GLC F-Cell nu i produktionsutförande
Kombinerar bränslecell med laddhybriddrift

För lite mer än ett år sedan visade Mercedes upp prototypen GLC F-Cell. Det som gjorde den lite speciell var att det under skalet fanns en vätgasdriven bränslecell som skapade elektricitet samtidigt som bilen även hade en laddsladd som vanliga laddhybrider. Nu är produktionsversionen här och initialt kommer att par utvalda kunder att få köra bilen i Tyskland på test i verkliga förhållanden. Nästa vår kommer privatpersoner att få ta del av härligheterna. Det finns alltså ingen förbränningsmotor i den här utan istället en elmotor som alltså kan få sin kraft från olika källor. Effekten ligger på 208 hästar och räckvidden anges till 43 mil. Skulle vätgasen i tanken ta slut ska man kunna köra ytterligare fem mil med kraft från batteripacket. Den kombinerade vätgaskonsumtionen anges till 0,34 kilo per 100 kilometer. Elkonsumtionen anges till 13,7 kWh per 100 kilometer. Läs mer om bilen och tekniken i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
39.9°
+
Bobby Green
0
2017

Mercedes tror på vätgasdrift
Här är GLC F-Cell med bränslecell

Det är inte bara batteridrivna elbilar som visats upp på mässan i Frankfurt. I Mercedes monter står nämligen även denna bil - GLC F-Cell. Den har istället en bränslecell som matas med vätgas som i sin tur förser elmotorn ombord med kraft. Gasen lagrar man i två tankar (en under huven och en under baksätet) och av dessa ska man få en räckvidd på omkring 43 mil. Tankarna fyller man på tre minuter. Motorn ger 200 hästar och har ett vrid på 350 newtonmeter. Batteripacket som kan göras mindre i den här typen av fordon är av lithiumjon-typ och på 13,8 kWh. Detta kan även laddas från ett vägguttag eller via en laddstation för ännu längre räckvidd. Det vi ser här är endast en prototyp och när den äkta varan kan tänkas komma ut på marknaden är för närvarande oklart. Tumnagel
49.8°
+
Bobby Green
0
Slut på artiklar...