m
2020

Mercedes visar elbilen EQC på styltor
4×4² Concept ska funka bra offroad

2015 lanserade Mercedes G500 4×4² som var en förhöjd version av vanliga G500. En riktigt grym bil som jag faktiskt haft förmågan att få busa lite med i leran. Nu kommer ett liknande koncept fast denna gång är det elbilen EQC som fått det förhöjda offroad-stuket med feta skärmbreddare och rejäla hjul. Den här är 20 centimeter högre än en vanlig EQC som ser riktigt pluttig ut i jämförelse. Markfrigången anges till 29,3 centimeter vilket är 15,3 centimeter vassare än originalet. Det är samma gäng som byggt om E-Klassen vi skrev om sommaren 2017 som byggt denna. Tyvärr kommer man precis som för E-Klassen inte att göra verklighet av det här konceptet. Tumnagel
36.8°
+
Bobby Green
0

Det här är Mercedes nya vätgasdrivna lastbil
Ska ha en räckvidd på 100 mil

Mercedes presenterar nu konceptet GenH2 som är en vätgasdriven lastbil i full storlek. Den här är tänkt för långväga transporter och det är en 40-tonnare som kan lasta 25 ton. Ombord finns två stycken vätgastankar som tillsammans rymmer 80 kilo. Bränslecellen är på 300 kW och det finns även ett batteripack på 70 kWh som tillfälligt kan skjuta till ytterligare 400 kW kraft. Lastbilen har två stycken elmotorer på vardera 312 hästar och 1577 newtonmeter i vrid. Med fulla tankar anges räckvidden till 100 mil. GenH2 är som sagt ett koncept men enligt Mercedes en förhandsvisning av en produktionsversion som ska dyka upp inom några år. De sista två bilderna visar även eActros LongHaul och det är en helt eldriven lastbil som ska ha en räckvidd på 50 mil. Målet är att sätta denna i produktion 2024. Tumnagel
50.7°
+
Bobby Green
0

Det här är nya Mercedes S-Klass
Mest teknikstinna flaggskeppet någonsin

Då var det så dags för Mercedes att presentera helt nya S-Klass. Som väntat är bilen förbättrad på alla punkter och utseendet följer nu övriga modeller i utbudet. Bland nyheterna hittar vi bland annat det innovativa stötdämparsystemet E-Active Body Control som består av aktiva dämpare, en kamera och 20 stycken sensorer som hela tiden övervakar vägen och ställer in bilen för att ge den mest behagliga åkturen. Annat är bakhjulsstyrningen som vinklar bakhjulen upp till tio grader och därmed kortar vändcirkeln med två meter jämfört med föregångaren. Nya S-Klass kommer att erbjudas som laddhybrid (S580e) med en räckvidd på tio mil nästa år. Den kommer även att dyka upp som ren elbil och då ha en räckvidd på hela 70 mil. Övriga versioner kallas för S 450 4MATIC, S 500 4MATIC, S 350 d, S 350 d 4MATIC och S 400 d 4MATIC. Bilen får en uppdaterad version av Drive Pilot-systemet som ger dig självkörning i nivå 3 i upp till 60 km/h. Det finns även Over-The-Air (OTA)-uppdateringar som gör det möjligt att uppdatera bilen framöver. Thomas berättar allt du behöver veta i klippet nedan. Annars finns mer info på denna länk. Säljstart i Sverige blir i slutet av september och de första bilarna kommer hit i december. Några priser har vi tyvärr inte fått än. Tumnagel
44.2°
+
Bobby Green
0

Köp Michael Jordans gamla Mercedes
Lorinser-kittad lyxlimpa från 1996

En Mercedes-Benz S600 Lorinser från 1996 ligger för tillfället ute till salu på eBay. Det som gör denna bil extra speciell är att Michael Jordan har ägt den. Det är Beverly Hills Car Club som säljer bilen och de beskriver den som "the Holy Grail of Michael Jordan memorabilia". För tillfället är budet uppe i över 170.000 dollar, auktionen slutar den 23 augusti. Annonsen hittar ni på länken nedan. Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0

BMW M235i xDrive Gran Coupé imponerar inte i älgtest
Än slank han hit, än slank han dit

KM77 har nu kört älgtest med BMW M235i xDrive Gran Coupé och den presterade inget vidare. Problemet var att man inte fick tillbaka bilen på rätt spår tillräckligt snabbt efter att ha gjort de snabba svängarna och resultatet blev att man hamnade i konerna istället. Först när man sänkte hastigheten till 68 km/h gick det utan att några koner fick sätta livet till. Mercedes-Benz CLA 200 var dock ännu sämre och där tvingades man sänka till 66 km/h för att det skulle gå vägen. Bonusklipp nedan. Tumnagel
34.9°
+
Bobby Green
0

Mercedes har en ny modell på gång - T-Klass
En kompakt minibuss för familjen

I samarbete med Renault-Nissan-Mitsubishi har Mercedes en ny modell, och klass på gång. Nyheten heter T-Klass och det är en kompakt minibuss för stadskörning som är tänkt för familjen. Lansering kommer att ske under första halvan av 2022. Marcus Breitschwerdt som är chef över Mercedes-Benz Vans säger följande: "With the new Mercedes-Benz T-Class, we will offer a vehicle which makes it possible for families and those with active pastimes to step into the Mercedes-Benz world. These customers seek attractive and practical compact vehicles – and it is precisely these demands which the new T-Class fulfils. " Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0

Mercedes-Benz visar upp ny version av MBUX
Kolla in ny version av Mercedes infotainment-system

Mercedes-Benz har visat upp en ny version av sitt infotainmentsystem MBUX (Mercedes-Benz User Experience), ett system som man ursprungligen lanserade 2018. I den nya MBUX-versionen har Mercedes satsat på en betydligt mycket fetare pekskärm än den som återfinns i den nuvarande versionen av systemet. Man har även förbättrat röststyrnings-systemet "Hey Mercedes" och försett detta med lite nya funktioner. Dessutom kommer det att gå att skapa olika profiler i MBUX vilka kan aktiveras via användarens fingeravtryck eller ansikts- och röstigenkänning. I videoklippet här nedanför kan ni kolla in när YouTubern MercBenzKing kollar in den nya MBUX-versionen lite närmare. Där får vi även se lite mer av interiören och andra funktioner i kommande Mercedes-modellen. Den nya versionen av MBUX kommer först att dyka upp i Mercedes S-Class-modeller för 2021. Tumnagel
30.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Häng med till Brabus
Se fläskiga Mercor bli superfläskiga

Brabus har gjort om Mercor sedan 1977 och här får vi följa med in i deras högkvarter där de ger vissa bilar extra 20 hästar men det är så klart inte så roligt, så man fokuserar istället på deras galna byggen. Tumnagel
39.2°
+
Roger Åberg
0

Mercedes GLC som diesel-laddhybrid börjar säljas
Kostar från 601.900 kronor

I början av året presenterades priserna på Mercedes GLC som laddhybrid, från 559.900 kronor. Nu presenterar man priserna för den version som istället för en bensinmotor kombinerar elmotorn med en dieselsnurra. Suven kostar från 601.900 kronor medan "coupén" kostar från 636.900 kronor. Under skalet sitter en dieselfyra på 194 hästar tillsammans med en elmotor på 122 hästar. Systemeffekten anges till 306 hästar och 700 newtonmeter i vrid och 0-100 km/h ska gå på 6,2 sekunder. På eldrift ska man kunna ta sig fyra mil och batteripacket är på 13,5 kWh. Att ladda från 10 till 100 procent tar 1,5 timme med 7,4 kW. Bränsleförbrukningen anges till cirka 0,2 liter per mil när förbränningsmotorn är inblandad. CO2-utsläppet ligger på mellan 48-57 gram och siffrorna tillsammans gör att bilen får en preliminär miljöbonus på ca 25.000 kronor. Årsskatten ligger på runt 1230 kronor. Tumnagel
37.1°
+
Bobby Green
0

Tut i luren! Mercedes-Benz 190E 2.5-16 Evo II fyller 30 år!
Dat wing

Tiden går fort när man har roligt. Nu är det nämligen hela 30 år sedan Mercedes rullade ut fantastiska 190E 2.5-16 Evo II - en fyrkantig kloss med jättevinge och bra pulver under huven. Det här var en gatlegal version av DTM-racern och den baserades på 190E 2.3-16 som lanserades 1984. Presentationen ägde rum den 8 mars 1990 på bilmässan i Genève och endast 502 stycken exemplar tillverkades - alla i den svartblåa metalliclacken. Bilen stack ut mycket tack vare sina skärmbreddare och fikabordet på bakluckan. Jämfört med Evo I hade Evo II 21,2 kilo mer downforce i fronten - 57,1 kilo i baken. Vidare styvades chassit upp ytterligare och i hjulhusen satt nya 17-tummare. Under huven satt en rak fyra på 2,5 liter utan överladdning som gav 235 hästar och 245 newtonmeter i vrid. Toppfarten anges till 249 km/h. Bonusklipp nedan. Tumnagel
51.5°
+
Bobby Green
0
Nästa sida