m

Mark Zuckerberg pratar virtuell verklighet
Tillsammans med Michael Abrash

Facebook-pappan Mark Zuckerberg och Oculus VRs Chief Scientist, Michael Abrash, gästade nyligen Vanity Fairs New Establishment Summit-jippo för att prata om det här med virtuell verklighet. Diskussionen är ungefär 40 minuter lång så om man är sugen på att höra vad dessa smarta snubbar har att säga om den virtuella framtiden så är det bara till att trycka på playknappen ovan. Tumnagel
32.3°
+
Frode Wikesjö
0
2014

Michael Abrash lämnar Valve för Oculus VR
Skall hjälpa dem med Oculus Rift

Under gårdagen blev det känt att Michael Abrash har lämnat Valve för att börja jobba för Oculus VR. Hos Valve så jobbade Michael på Half-Life-utvecklarens egna virtual reality-lösningar men nu kommer hans talanger alltså istället hamna i Oculus Rift. Michaels titel hos Oculus VR är nu chief scientist. Tumnagel
37.1°
+
Frode Wikesjö
0
2012

Veckans snabblänkar
Ny vecka, nya länkar, ny hamsterbild

* Adult PC Game Eiyuu Senki Being Ported to Vita and PS3 * How would BioShock look running in CryEngine 3? * Kevin Smith Talks About Storytelling In Games * Star Trek: Infinite Space cancelled * Ten controversial Edge reviews * Jace Hall proposes free, updated x27Bloodx27 re-release * 40 minutes with Michael Abrash of Valve Software * Molydeuxx27s fake Curiosity trailer from Microsoft is effing brilliant * 57 Street Fighters, All in the One Place * Linux Left 4 Dead 2 outperforms Direct X Windows version * Q-Games developers release albums recorded in Kyoto studio * Gratis old-school-pangaren Warsow ute nu * WCS Nordic Nationals - Hosted by DreamHack * PlayStation All-Stars x27just a rip off,x27 blasts Bayonetta designer * The $1m Tetris cart and other ultra-rare games * Exclusive Munchs Oddysee HD PS3 Screens * Guy Beats Super Mario Bros. Level Without Looking at the Screen * Borderlands 2 is x2750-60% biggerx27 than the original Tumnagel
37.4°
+
Frode Wikesjö
0
2011

Valve värvar toppfolk
Och vi får en insyn i rekryteringsprocessen

Att Valve i allmänhet gör bra spel är välkänt, och med några nya rekryteringar kan det visa sig bli ännu bättre. Trion Michael Abrash, Scott Ludwig och Mike Sartain tillhör nu Valve. Abrash var djupt involverade i utvecklingen av Doom och Quake hos id Software och Valve-bossen Gabe Newell har jagat hans tjänster i åratal. Sartain har jobbat med Halo hos Bungie och Ludwig, med erfarenhet hos Google och Microsoft, hyllas av Newell som en programmerare som gör att alla runt honom gör bättre ifrån sig. Enligt Newell har Valve alltid dörren öppen för nyrekryteringar och han skulle anställa 50 personer på momangen om de höll måttet. Men att komma in hos Valve är inte lätt och Newell vill inte sänka kraven. Då väntar han hellre, som i fallet med Abrash, i flera år innan han kan norpa folk han vill ha. Josh Weier, som var lead developer på Portal 2, berättar att rekryteringen hos Valve var brutal. Han fick under en dag genomgå sex intervjuer med folk från olika discipliner och de ställde bland annat frågor inom områden som verkligen inte var hans hemmaplan. Newell förklarar det hela såhär: The point being, when you run a company composed of people like that, good decisions and good ideas happen all the time. That?s decisions made without the need to consult upwards or direct downwards. Tumnagel
39.0°
+
Kristoffer Arvidson
0
Slut på artiklar...