m

Michelin tar patent på ett backsystem för motorcykel
Ska fungera på alla hojar

Bilderna vi ser här tillhör ett patent som Michelin nyligen tagit på ett backssystem för motorcyklar. En liten batteridriven manick monteras på svingen och sedan lägger man an ett par rullar mot däcket som då får hojen att backa. Systemet ska fungera på alla hojar och kanske kan hjälpa den som har lite svårt att baxa omkring sin tvåhjuling. Backväxel finns idag på ett flertal olika motorcyklar av den större sorten, men detta skulle alltså göra det hela tillgängligt för fler. När och om den här produkten någonsin kommer att komma i produktion återstår som vanligt att se. Tumnagel
36.3°
+
Bobby Green
0
2020

RFID-chip blir standard i Michelins personbilsdäck
Så att bilister kan hålla bättre koll på sina däck

Michelin har sedan 2017 experimenterat med att sätta in RFID-chip i sina däck till lastbilar och nu meddelar företaget att detta framöver även kommer att bli standard i deras personbilsdäck. Det innebär att däcken kan kopplas upp till bilen och meddela denna om däckens slitage och annat så att bilföraren enkelt kan se det via bilens inbyggda system. Vidare skulle det gå att skicka denna information direkt till bilverkstäder så att även de har koll på i vilket skick bilens däck är när den rullar in på verkstaden. Anders Svensson, Senior Commercial Manager OE, Michelin Nordic, säger i ett pressmeddelande om detta: "I den utsträckning som bilens dator kan kommunicera direkt med verkstaden, öppnar våra RFID-anslutna däck en helt ny värld. Det som sker är att man enkelt kan identifiera däcket och genom att följa körmönstret på bilen, så kan man via algoritmer förutsäga när det är dags att titta på däcken. Verkstaden kan proaktivt följa kundens däck och förbereda däckbyte vid nästa service eller verkstadsbesök." Tekniken kan även komma väl till pass i framtidens självkörande bilar då dessa mer exakt skulle kunna anpassa sin körning efter skicket på bilens däck, till exempel vid kraftiga inbromsningar och liknande. De RFID-försedda däcken gör även hela logistikkedjan runt däcken enklare att hantera vilket Michelin beskriver lite mer ingående i videoklippet här nedanför. Från och med 2023 kommer Michelin att införa RFID-chip som standard i sina personbilsdäck. Tumnagel
41.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ferrari SF90 nu även som Spider
Låt de 1000 hästarna stöka till din frisyr

Förra våren presenterade Ferrari den nya superbilen SF90 Stradale. Nu visar man bilen i cabbat utförande och då heter den istället SF90 Spider. Som väntat får bilen en liten takbit som kan fällas bort när man vill släppa in världen och detta ska ta 14 sekunder. Den nya konstruktionen lägger på 100 kilo i vikt vilket gör att vågen stannar på 1670 kilo totalt. Under skalet finns en hybriddrivlina som består av en dubbelturbomatad V8:a som ger 780 hästar tillsammans med tre stycken elmotorer som ger ytterligare 220 hästar. Den sammanlagda effekten är 1000 hästar och 900 newtonmeter i vrid. Till paketet kopplas en åttastegad dubbelkopplingslåda och drivningen sker på alla fyra hjulen. 0-100 km/h ska gå på 2,5 sekunder, 0-200 på sju sekunder blankt och toppfarten anges till 340 km/h. Den blåa bilen på bilderna är utrustad med tillvalspaketet Assetto Fiora. Detta ger dig Multimatic-dämpare optimerade för bankörning, mer kolfiber och titan vilket lättar bilen med 21 kilo, en bakvinge i kolfiber och Michelin Pilot Sport Cup 2-däck. Vad man får betala för en SF90 Spider framgår inte just nu. Tumnagel
43.4°
+
Bobby Green
0

Mercedes-AMG GT 63 S sätter nytt rekord på Ringen
Snabbare än ärkerivalen Porsche Panamera Turbo

Det var i augusti som Porsche snodde titeln som snabbast "executive car" på Nürburgring då man körde 7:29.8 med uppdaterade Panamera Turbo. Det ville Mercedes ordna till så man plockade ut en Mercedes-AMG GT 63 S och lyckades nyligen klocka 7.27.8 och är därmed den nya herren på täppan. Bakom ratten satt Demian Schaffert. Bilen man körde med var utrustad med aerodynamik-paketet och Michelin Pilot Sport Cup2-däck. Tumnagel
40.3°
+
Bobby Green
0

Tesla Model S Plaid på Laguna Seca
Häng med på rekordvarvet

Här kommer ett videoklipp som visar när Tesla Model S Plaid tog sig runt Laguna Seca på bara 1:30,3. Bilen som körs är en prototyp utrustad med skalstol, racinginstrument och Michelin Sport Cup 2-däck. De sistnämnda kommer dock vara standard på bilen när den väl lanseras nästa år. Varvrekordet för produktionsbilar på banan sattes av en McLaren Senna förra året när den körde på 1:27,6. Tumnagel
35.7°
+
Bobby Green
0

T.50s - banversion av Gordon Murrays nya superbil
Går att köra upp och ner

För en månad sedan fick vi äntligen en ordentlig presentation av Gordon Murrays senaste projekt - superbilen T.50. En avskalad och ganska elegant skapelse där allt är förpackat för att vara så optimalt som möjligt. Nu visar man upp en skiss på T.50s som är en version för den som vill köra på banan. Som vi kan se har den fått ett ännu större takscoop och en rejäl ving-fena baktill. Det finns även en ny främre splitter, omdesignad diffusor baktill och en rejäl vinge på bakluckan. Alla aerodynamiska prylar man smackat på ska tillsammans generera mer än 1500 kilo i marktryck. Enligt Gordon Murray skulle man kunna köra med bilen upp och ner om hastigheten är 282 km/h. Som väntat har inredningen strippats på allt onödigt som exempelvis ac, infotainmentsystem, förvaringsutrymmen och andra bekvämligheter. Den här skippar även möjligheten för tre stycken personer att sitta i bilen. Föraren sitter fortfarande i mitten men det finns bara plats för en passagerare på vänster sida här. Totalt har man sparat in 94 kilo i vikt vilket gör att T.50s landar på 890 kilo. Den Cosworth-utvecklade icke-överladdade V12:an på 3,9 liter har uppdaterats ytterligare och fått omgjorda toppar, vassare kammar och högre kompression. Tillsammans med ett avgassystem som andas lite bättre är den nya effekten 730 hästar vilket är 67 fler än vanliga T.50 bjuder på. Till paketet kopplas en helt ny sexpetad växellåda med paddlar, inget manuellt alternativ här alltså. Bilen får smidda magnesium-fälgar klädda med Michelin Cup Sport 2-däck. Innanför dessa sitter keramiska bromsskivor från Brembo som har sexkolvsok fram, fyrkolvsok bak. Endast 25 stycken exemplar kommer att tillverkas och varje kostar 3,1 miljoner pund. Alla T.50 är redan sålda och fler än hälften av alla T.50s har redan sålts, så du får vara snabb om du vill vara med och leka. Tillverkningen ska dra igång i början av 2023. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

Hyundai Kona Electric uppdateras igen
Får dragkrok och längre räckvidd

Nu väljer Hyundai att uppdatera den eldrivna versionen av modellen Kona igen och det man har gjort denna gång är chassiförändringar på undersidan och bytt ut Nexen-däcken mot Michelin Primacy 4. Detta möjliggör att man nu kan utrusta bilen med dragkrok om man har en Kona Electric Long Range Performance. Därefter kan man dra ett bromsat eller obromsat släp på 300 kilo. Det går inte att få dragkrok till Kona Electric Standard Range. På bilar som producerats från mars i år kan dragkrok eftermonteras, men vad det kostar är oklart. Smärre aerodynamiska förbättringar och minskat rullmotstånd gör även att räckvidden i Kona Electric Long Range Performance (64 kWh) ökar från 44,9 till 48,5 mil. Kona Electric Standard Range (39 kWh) ökar från 28,9 till 30,5 mil. De här räckvidderna gäller för bilar med produktionsstart i juni 2020. Kona Electric Standard Range kostar från 389.900 kronor, Long Range Performance från 424.900 kronor. Priserna är innan klimatbonus. Tumnagel
42.3°
+
Bobby Green
0

Bugatti hettar till Chiron ytterligare med Pur Sport
Lättare, mer downforce och tätare växlingar

Bugatti har pusslat ihop ytterligare en specialversion av modellen Chiron och den här kallar man för Pur Sport. Det innebär att den har fått 50 kilo lägre vikt, ännu bättre downforce och att växellådan nu har tätare steg än tidigare. I hjulhusen sitter nya 16 kilo lättare fälgar klädda med nyutvecklade Sport Cup 2r-däck från Michelin. Dessa mäter 285/30 R20 fram och 355/25 R21 bak. I bromsväg sitter det nya lättare skivor och bromsbeläggshållare i titan. De främre fjädrarna ska vara hela 65 procent styvare, de där bak 33 procent. Motorn är fortfarande samma W16 på 8,0 liter med fyra turbo och en effekt på 1.500 hästar. Man har dock flyttat varvtalsspärren 200 pinnar till så den slår till först vid 6900 varv nu. Växellägena ska ha uppdaterats så de är nu 15 procent tätare än tidigare. Den enorma vingen på bakluckan missar nog ingen och den mäter hela 1,9 meter i bredd. En del av viktreduceringen finns här eftersom den nya parkbänken ersätter den hydrauliska vingen som sitter på vanliga Chiron. Utseendemässigt får Pur Sport i övrigt en ny front med en ännu större hästsko-grill och större luftintag på sidorna. Där sitter även en rejäl splitter på plats och givetvis är allt tillverkat i kolfiber. Baktill ser vi en ny bakkjol, ny diffusor och nya avgaspipor i titan. De sistnämnda är, hör och häpna, utskrivna med hjälp av 3D-skrivare. En sån fantastisk uppfinning detta är alltså, fler borde verkligen använda sig av denna makalösa teknik. Endast 16 stycken exemplar kommer att tillverkas och varje kommer att kosta 3,2 miljoner euro. Produktionen drar igång under årets andra halva. Tumnagel
37.0°
+
Bobby Green
0

Uwe Gemballas son visar superbil i Genève
Ska tydligen ha terrängegenskaper

Uwe Gemballa hittades död 2010. Han gjorde sig ett namn genom att specialtillverka och bygga om bilar, främst Porschar. På årets upplaga av bilmässan i Genève kommer hans son, Marc Philipp Gemballa, att visa upp en ny superbil som ska ha terrängegenskaper. Marc har tidigare jobbat för Aston Martin, Mercedes och Porsche. Bilen ska tydligen ha varit under utveckling i två års tid och den här bilden är det första vi får se av den. Marc Philipp har gått ihop med företag som KW Automotive för fjädringen, Akrapovic för avgassystemet, Michelin och BF Goodrich för däcken, DS Fasertechnik för allt kolfiber och VELA Performance för ingenjörskapet. Alan Derosier heter mannen som är ansvarig för designen. Enligt uppgift ska redan de första beställningarna av bilen ha trillat in. Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0

Toyota presenterar GR Yaris
Rallybil för gatan

Efter en hel del teasers presenterar Toyota nu GR Yaris. Det är en upphottad version av vanliga Yaris som bjuder på stark motor, fyrhjulsdrift och rally-känsla. Under motorhuven sitter en trecylindrig turbomaskin på 1,6 liter som ger 261 hästar och 360 newtonmeter. Till den kopplas en sexpetad manuell låda som ser till att skicka vidare kraften till alla fyra hjulen. Tack var bilens låga vikt på 1280 kilo kan man ta sig från 0-100 km/h på 5,5 sekunder och nå en begränsad toppfart på 230 km/h. Taket är i kolfiber medan motorhuven, dörrarna och bakluckan är i aluminium. Bromsskivorna mäter 356 millimeter och greppas av fyrkolvsok. Bilen bygger på en helt ny plattform och har ny hjulupphängning. Fyrhjulsdriften kan skicka all kraft till framhjulen eller allt till bakhjulen om det behövs, standardläget är 60 procent drivning fram, 40 bak. Väljer man Sport-läget blir dessa siffror istället 30:70. Track ger dig 50:50. Väljer man tillvalet Circuit Pack får man två Torsen-diffar som även hanterar kraftfördelningen mellan höger och vänster sida, ännu vassare hjulupphängning och smidda 18-tumsfälgar med Michelin Pilot Sport 4s-däck i dimensionen 225/40. Bilen har premiär på Tokyo Auto Salon idag och börjar säljas i Sverige till hösten. Vad man får betala framgår tyvärr inte just nu. Tumnagel
50.6°
+
Bobby Green
0
2019

Fords GT-teaser var en version endast för banan
Där behövs en stor vinge

Teasern som Ford släppte för några dagar sedan visade en GT med jättestor vinge. Nu är bilen presenterad och den här kallar man kort och gott för GT Mk II. Bilen har ännu bättre dynamik, mer effekt och får endast köras med på bana. Endast 45 stycken exemplar kommer att tillverkas och vill du bli ägare till en får du langa upp strax över en miljon euro. EcoBoost-V6:an på 3,5 liter har trimmats upp till 700 hästar och till maskinen kopplas samma sjustegade dubbelkopplingslåda som tidigare, dock har man optimerat den en aning för den högre effekten. Vidare har man förbättrat motorns kylning med vatteninsprutning, takscoopet ser till att ge extra kylning till kopplingen och växellådan. Bromsarna är keramiska och fälgarna är smidda 19-tummare skodda med Michelin Pilot Sport GT. Den nya främre splittern, diffusorn bak, flärparna på sidorna, gälarna på skärmarna och den nya vingen genererar tillsammans hela 400 procent mer marktryck än vanliga GT. Den nya fjädringen ser även till att banta bilen med 90 kilo. Insidan får en Sparco-stol med sexpunktsbälte. Passagerarstol är tillval. Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0

Michelins luftfria däck lanseras 2024
Tas fram tillsammans med GM

Det här med luftfria däck har varit på tapeten rätt så länge nu, och det verkar som om det dröjer ytterligare ett tag innan vi får se såna här ute på vägarna. 2024 planerar Michelin tillsammans med General Motors att lansera det vi ser i detta klipp. Däcket kallar man för Uptis och det ska vara bättre för miljön, säkrare och kan som väntat inte punkteras. GM planerar att dra igång tester med däcket senare i år, då på en flotta bestående av elbilen Chevrolet Bolt. Tumnagel
51.6°
+
Bobby Green
0

Renaults vd Carlos Ghosn avgår
Men fick troligtvis kicken

Carlos Ghosn har suttit i japanskt häkte i två månader misstänkt för bland annat förskingring av hundratals miljoner kronor. Vid tillfället var han även styrelseordförande för både Nissan och Mitsubishi men petades därifrån efter att skandalen bubblat upp till ytan. Nu står det klart att han även får lämna Renault. Det sägs att han avgår men det lär vara så att han även fått sparken härifrån. Uppdatering: Ny vd för Renault blir Thierry Bollore. Ny ordförande blir Michelin-chefen Jean-Dominique Senard. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0

Mustangen med jättemunnen nu presenterad
Nya Shelby GT500 är vassaste Mussen hittills

Nu har Ford presenterat nya Mustang Shelby GT500 på North American International Auto Show i Detroit och det är som väntat något i hästväg (pun intended) vi har framför oss. Den här muskelkärran som hunnit fylla sex generationer är den starkaste och snabbaste man har tagit fram hittills. Det viktigaste i den här bilen är såklart vad som finns under huven och i det här fallet är det en V8:a på 5,2 liter som tvångsmatas av en Eaton-kompressor. Den är placerad mellan cylinderbankarna för att inte sticka upp för mycket och på så vis puta ut genom huven. Blocket är samma som det man använder i Shelby GT350 men allt på insidan har förändrats. Man har här en cross-plane-vevaxel istället för en flat-plane, kralligare cylinderväggar, annan längd på toppbultarna och omgjorda ventilsäten. Oljetråget har även aktiva baffel-väggar som ser till att G-krafterna när man kör bana inte gör att du helt plötsligt tappar tryck. Inte mindre än sex stycken värmeväxlare och ett extra oljekyl sitter i fronten för att hålla nere temperaturerna. Varje motor monteras ihop för hand av två stycken personer och signeras av båda när det är klart. Vad det är för effekt i maskinen avslöjar inte Ford just nu utan säger bara att den levererar över 700 hästar. Det ska vara tillräckligt för att den ska klara 0-100 km/h på omkring 3,5 sekunder och kvartsmilen under elva sekunder. Vad toppfarten ligger på framgår inte men bilen kommer att vara såpass snabb att Ford kände att det behövdes såna där coola pinnar till huven så att inte denna blåser iväg. Drivningen sker på bakhjulen och kraften hittar dit via en sjustegad dubbelkopplingslåda från Tremec. Något manuellt alternativ erbjuds ej. Bilen rullar på 20 tum stora fälgar klädda med Michelin Pilot Sport4-däck. Köper man kolfiberpaketet får man istället kolfiberfälgar tillverkade av Carbon Revolution med Michelin Pilot Sport Cup 2-gummi. Innanför hjulen sitter Brembo-bromsar som mäter 420 millimeter fram och dessa greppas av sexkolvsok. Bak sitter skivor på 370 millimeter med fyrkolvsok. De adaptiva elektroniska dämparna MagneRide är standard. Lanseringen sker i höst och när vi närmar oss detta kommer fler siffror som effekt och pris att släppas. Tumnagel
41.5°
+
Bobby Green
0

Nya Mustang Shelby GT500 läcker ut - igen
Presenteras senare idag

Nya Ford Mustang Shelby GT500 läckte ut i oktober redan och idag ska den ha premiär. Men innan det tar vi en ny läcka som avslöjar lite mer om det kommande monstret. Bilder från en broschyr som ser väldigt äkta ut har hamnat på nätet och i den får vi bland annat reda på att bilen får en kompressormatad V8:a på 5,2 liter som ger över 700 hästar. Till den kopplas en sjustegad dubbelkopplingslåda som i sin tur ser till att driva bakhjulen. För att få stopp på grejerna sitter det Brembo-skivor som mäter 420 millimeter fram och sexkolvsok. Bak är det skivor på 370 millimeter och fyrkolvsok som gäller. Hjulen mäter 20 tum och däcken ska vara specialutvecklade Michelin Pilot 4S. Lite vad som bjuds ser ni på bilderna, mer kommer när bilen är officiellt presenterad. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0
2018

Tesla uppdaterar sin hemsida kring Model 3
Och sänker priserna

Tesla har stökat om på sin amerikanska hemsida när det gäller Model 3 och lagt till information om tillval, vilka färger man kan välja mellan och priser. Det finns även information om versionen med dubbla motorer och prestanda-versionen. Den extra kostnaden för Dual Motor var tidigare 5.000 dollar men är nu istället 4.000 dollar. Bilens pris börjar på 53.000 dollar och det går för tillfället endast att få den med Long Range-batteripacket. Model 3 Performance började tidigare på 78.000 dollar men nu är frånpriset istället 64.000 dollar. Dock har man plockat bort en hel del saker och kastat in dessa i tillvalslistan istället. Performance Upgrades-paketet kostar 5.000 dollar och lägger du till det får du en ökad toppfart från 233 till 250 km/h, kolfiberspoiler på bakluckan, 20-tumsfälgar med Michelin Pilot Sport 4S-däck, röda bromsok och aluminiumpedaler. Till denna version kan man nu även få vit interiör för 1.500 dollar extra. De nya priserna kommer retroaktivt att även gälla de kunder som redan lagt sina beställningar. Tumnagel
47.5°
+
Bobby Green
0

Även Aston Martin Rapide får AMR-behandling
Mer untz i "familjebilen"

För en månad sedan presenterade Aston Martin en AMR-version av modellen DB11. Det innebär att den fått lite mer effekt, unika detaljer och andra färgkombinationer. Nu kommer samma behandling även till den större modellen Rapide. Den mumsiga V12:an utan överladdning på 6,0 liter ger nu strax över 600 hästar istället för tidigare 560. Vridet har ökat till 630 newtonmeter och förändringarna kommer genom bättre luftflöde till maskinen och lite omprogrammering av dess hjärna. Även växellådan har kalibrerats om för att matcha den nya effekten. 0-100 km/h går fortfarande på samma tid som innan - 4.4 sekunder. Toppfarten ökar dock till 330 km/h. I de fyra hörnen sitter 21 tum stora hjul (de största Aston Martin någonsin har monterat) och dessa är klädda i Michelin Pilot Super Sport-däck. Innanför sitter keramiska skivor i storleken 400 millimeter fram, 360 bak. De främre greppas av sexkolvsok medan de bakre får nöja sig med fyrkolvsok. Bilen är tio millimeter lägre än en vanlig Rapide S. Utöver detta är det alltså annat kjolpaket, exteriöra färger och detaljer på insidan som sticker ut. Man kan också få den något speciella ratten från modellen One-77 om man vill. Endast 210 stycken exemplar kommer att tillverkas och varje kostar från 194.950 pund. Tumnagel
39.7°
+
Bobby Green
0

Svenskarna vill helst jobba på Volvo
Vi verkar överlag vilja jobba med bilar

Undersökningsföretaget YouGov har publicerat rapporten "Workers Choice 2018" där man bland annat rangordnar företag efter hur gärna arbetstagare vill arbeta för dem. Utav dem som var med i undersökningen ville 38,5 procent arbeta på Volvo vilket gör det till det företaget som svenskar helst vill arbeta för. Efter Volvo kom Michelin och därefter kommer IKEA. Ni hittar hela topp-tio-listan här nedan. På topp-tio-listan över företag som svenskar vill arbeta för så var tre stycken företag svenska, fem företag var verksamma inom bilindustrin och tre stycken pysslade med tech. Tumnagel
39.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Här lagar robotar maten
Men serveras av människor

Spyce är en restaurang som startats av fyra studenter från MIT och en kock med en Michelinstjärna i bagaget. Tanken är att man ska kunna vara kreativ i sina val utan att det för den sakens skull blir dyrt eller tar lång tid. När man har gjort sina val på en skärm körs ingredienserna till en robotlagare där grunden till maträtten lagas till. När den är färdig i det momentet tar en helt vanlig människa över, lägger på de sista kalla sakerna och levererar till kunden som får lite härlig mänsklig kontakt. Tumnagel
41.5°
+
Roger Åberg
0
Nästa sida