32 i dag 10 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
McLarens vd lämnar posten Efter åtta år vid rodret I ett uttalande meddelar nu McLaren att vdn Mike Flewitt väljer att lämna sin post efter åtta år. Han kom till företaget 2012 och jobbade då som Chief Operating Officer för att ett år senare anta rollen som Chief Executive Officer. MP4-12C lanserades 2011 så Mike har varit med under nästan hela McLarens "nya" resa. Vad han ska göra nu är oklart, men så här säger han i alla fall i uttalandet: "I feel incredibly proud to have led McLaren Automotive through most of its first, highly-successful decade and am privileged to have played a part in the incredible McLaren story. This young company’s success is testament to the many passionate and talented people I have had the pleasure of working with and I look forward to seeing that success continue." Tumnagel
38.0°
0
2020
McLarens nästa modell heter Artura Hybriden lanseras i början av nästa år McLaren har tidigare smygvisat deras kommande hybrid-modell och läckta patentritningar har visat oss hur den kommer att se ut. Nu får vi reda på att namnet blir Artura. Bilen som kommer få en V6:a lovar "astonishing" prestanda och lansering kommer att ske i början av nästa år. Det sägs att modellen kommer klara av strax över tre mil på bara el. McLaren-chefen Mike Flewitt säger följande: "Every element of the Artura is all-new – from the platform architecture and every part of the High-Performance Hybrid powertrain, to the exterior body, interior and cutting-edge driver interface – but it draws on decades of McLaren experience in pioneering super-lightweight race and road car technologies to bring all of our expertise in electrification to the supercar class." Tumnagel
37.9°
0
Nästa generation av McLarens hybrid kommer nästa år Ny turbomatad V6:a ersätter Sports Series McLaren visar nu upp två stycken teaserbilder på deras kommande sportbil som kommer att ersätta utbudet man idag har i Sports Series-ligan. Den här kommer med en helt nyutvecklad laddhybrid-drivlina och istället för den välbeprövade V8:an har denna V6:a. Trots att den har två cylindrar färre lovar man "astonishing levels of performance and a uniquely intense driving experience". Man kommer även att kunna köra på enbart el, men inte mer än runt tre mil. Bilen baseras på MCLA (McLaren Carbon Lightweight Architecture)-plattformen och den ska vara optimerad för just hybrid-teknik. Bilen som för tillfället går under namnet HPH (High-Performance Hybrid) hamnar mellan modellen GT och 720S. Tumnagel
38.1°
0
2019
McLaren visar ny generation plattform nästa vår Och hybrid-V6:a McLarens vd Mike Flewitt har haft en intervju med Car and Driver och under den berättade han att tillverkaren kommer att visa upp en helt ny plattform om några månader, tillsammans med en hybrid-drivlina bestående av en V6:a tillsammans med en elmotor. De nästa tre-fyra åren är planen att alla modeller man erbjuder är hybrider och att de då har en räckvidd på el mellan 2,4 till 3,2 mil. En helt eldriven McLaren får vi dock inte se på många år. Anledningen sägs vara att batteripacken är för tunga, för dyra och inte riktigt än lever upp till McLarens prestanda-mål. Ett nytt flaggskepp är också på väg. Denna kommer att ha drivning på alla fyra hjulen där förbränningsmotorn tar hand om bakhjulen medan en elmotor driver framhjulen. Det ska bland annat göra att den här bilen kommer kunna göra 0-100 km/h på strax över 2,3 sekunder. Den första bilen som baseras på den nya plattformen ska presenteras i slutet av nästa år och börja säljas tidigt 2021. Tumnagel
38.8°
0
McLarens nästa medlem i Ultimate Series är en roadster Har väldigt liten vindruta Det mest ultimata McLaren har att erbjuda får man om man köper något ur Ultimate Series. På årets Pebble Beach Concourse d’Elegance kommer man att visa upp nästa medlem, och det är en tvåsitsig cabriolet som vi ser en dunkel bild på här. Bilen kommer att ha sin debut i slutet av 2020 och endast 399 stycken exemplar kommer att tillverkas. Exakt vad den kommer att kosta är oklart men någonstans mellan 1-2 miljoner pund lär det ändå bli. Vdn Mike Flewitt säger följande: "At McLaren Automotive we are consistently pushing the boundaries to deliver the purest and most engaging driving experience whether for the road or track. Our two current Ultimate Series cars, the Senna and Speedtail, offer unique and distinct driving experiences. Now this new addition to the Ultimate Series, an open-cockpit roadster, will take road-focused driving pleasure to new levels." Tumnagel
37.4°
0
McLaren har nu tillverkat 20.000 bilar Grattis! McLaren fortsätter att mata ut bilar och modeller i en rasande takt och idag nådde man en trevlig och viktig milstolpe - 20.000 stycken bilar är tillverkade. Modellen som fick äran att bli nummer 20.000 är en 600LT Spider i lacken Chicane Grey. Vdn Mike Flewitt säger följande: "Achieving our 20,000th car built is an important milestone for McLaren Automotive. Last year, we hand-assembled just over 4,800 cars, and we plan to maintain around 5,000 cars a year for the immediate future. While demand for our products continues to grow, we aim to balance that to maintain exclusivity for our brand and customers. It is fitting that we celebrate this achievement with a 600LT Spider, which has been a huge success for us." Förutom detta meddelar McLaren även att alla byggslottar för modellen 600LT Coupé nu är tagna. Tumnagel
42.1°
0
Ny GT-vagn från McLaren på gång Ska presenteras senare i år Under McLarens presskonferens på Genève berättade vdn Mike Flewitt att en ny GT-modell kommer att presenteras om några månader. Den kommer tydligen att skaka om begreppet rejält och ställer sig frågorna: "Why does a Grand Tourer need to be heavy?" och "Why can’t a Grand Tourer handle like a McLaren?". "The fourth McLaren to be introduced under the Track25 business plan will be our interpretation of the Grand Tourer. It will be a car that combines competition levels of performance with continent-crossing capability, wrapped in a beautiful lightweight body. It’s a car that has been designed for distance and one that will also provide the comfort and space expected of a Grand Tourer, but with a level of agility never experienced before in this segment. In addition, it will be the lightest of Grand Tourers and by also having the best power-to-weight ratio, I promise it will be one of the quickest. In addition, it will be the only Grand Tourer to share its DNA with the 250mph McLaren Speedtail." Tumnagel
37.4°
0
2018
Uppföljaren till McLaren F1 är här Hyper-GT med 1.050 hästar Efter den tidigare läckan har McLaren nu officiellt presenterat den nya modellen Speedtail. McLaren kallar bilen för en Hyper-GT och det är verkligen en extrem bil på alla sätt. Precis som dess föregångare F1 var och är. Precis som den finns det här tre stycken platser och föraren sitter självklart i mitten för optimal översikt över monstret. Alla 106 stycken exemplar med prislappen från 1,75 miljoner pund innan skatt är redan sålda och vi vanliga dödliga kan bara drömma om att få se en med egna ögon någon gång. Under det 5,2 meter långa kolfiberskalet finns en hybriddrivlina på sammanlagt 1.050 hästar. Det hjälper till att göra den här bilen till McLarens snabbaste någonsin. Toppfarten är hela 403 km/h. 0-300 km/h ska gå på bara 12,8 sekunder. McLaren P1 behöver 16,5 sekunder för samma bedrift. Speedtail väger in på 1.430 kilo torr och den rullar på specialtillverkade Pirelli P-Zero. Den susar genom luften extra smidigt tack vare sin slanka form, fälgkåporna på framhjulen och att backspeglarna som egentligen är kameror går att fälla in i karossen. Insidan är riktigt spännande och en intressant sak är att det inte finns några solskydd. Istället kan man mörka vindrutan längst upp med ett knapptryck och få samma effekt. Passagerarna sitter i egna stolar på vardera sida något bakom föraren. Det finns förvaringsutrymme både i nosen fram och baktill. Skärmarna på instrumentbrädans kanter fungerar som backspeglar. Allt om bilen finns i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
36.2°
0
2017
McLaren rullar ut en hyper-kärra tillägnad Ayrton Senna Den ultimata gatlegala banbilen Modellen som McLaren internt kallat för P15 är nu äntligen officiell, och den heter Senna. Det här är en hyllning till racerföraren Ayrton Senna och beskrivs av tillverkaren som en gatlegal hyperbil för banan. Det här är dock inte ersättaren till P1 utan en modell som kommer att finnas jämte den kommande tresitsiga bilen som internt går under BP23. Eller finnas och finnas, alla 500 stycken exemplar av Senna är redan sålda. För 750 000 pund innan skatt styck. Den sista auktionerades ut i går kväll och den gick för två miljoner pund innan skatt, överskottet gick till stiftelsen Ayrton Senna Foundation. Tumnagel
43.0°
0
2016
Efterträdare till McLaren F1 kommer 2019 Självklart blir den tresitsig Efter mycket snack står det nu klart att en ordentlig efterträdare till McLarens legendariska modell F1 kommer. Den blir precis som företrädaren tresitsig. De första leveranserna ska ske 2019 och alla 106 stycken exemplar av bilen ska redan vara sålda. Några tekniska specifikationer eller bilder på hur bilen ser ut har varken köparna eller vi fått än, utan vi får snällt nöja oss med den här skissen som inte säger så mycket. Det McLaren säger är dock att modellen kommer att bli en av deras absolut mest kraftfulla någonsin. Tumnagel
45.2°
0
Nästa sida