m

Ryanair ska börja flyga från Arlanda
21 destinationer till hösten

Till hösten ska Ryanair börja flyga från Arlanda till 21 olika destinationer. Förutom ett gäng inrikesrutter kommer man också erbjuda flyg till London, Milano, Thessaloniki, Banja Luka och Alicante. Ryanair själva har som mål att ha Arlanda som bas istället för den man hade på Skavsta. Trots denna nya satsning från Arlanda kommer Ryanair fortsätta flyga från från Stockholm via både Skavsta och Arlanda. Bonusklipp nedan. Tumnagel
40.9°
+
Frode Wikesjö
0

Kolla in trailern för Zero
Ny Netflix-serie om en kille som kan bli osynlig

Gillar du tv-serier med övernaturliga inslag så har snart den italienska ungdomsserien Zero premiär på Netflix. Zero är en andra generationens invandare som bor i Milano-förorten Barrio. Han har förmågan att kunna göra sig osynlig, en superkraft som han använder för att skydda Barrio från diverse tråkigheter som händer där. Zero börjar sändas på Netflix 21 april. Tumnagel
36.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
2020

Aznom Palladium presenteras denna månad
Världens första "hyper-limousine"

I somras skrev vi om Aznom Palladium som är blandning mellan en sedan och en SUV. Bilen beskrivs som världens första "hyper-limousine" och det ska vara lyx i överflöd som gäller här. Bilen är utvecklad av Aznom Automotive och Camal Studio och på Milano Monza Open Air Motor Show som pågår mellan den 29 oktober och 2 november ska den visas upp för första gången. Palladium mäter sex meter på längden och nästan två meter på höjden. Under huven sitter en dubbelturbomatad motor med okänt antal cylindrar, effekten anges till 680 hästar. Drivningen sker som väntat på alla fyra hjulen. Vad åbäket kommer att kosta och när tanken är att det ska lanseras är oklart för tillfället. Tumnagel
35.0°
+
Bobby Green
0

Utsläppen av kväveoxid har minskat tack vare pandemin
Luften har lättat upp över Europa

Här kan ni kolla in satellitbilder som visar hur utsläppen av kväveoxid har minskat i Europa från mars 2019 till i år. Som synes så handlar det om en betydande minskning av kväveoxid-utsläpp. Att utsläppen har minskat beror på att Europas industrier, trafik och annat i mångt och mycket stannat av på grund av den pågående pandemin. Satellitbilderna som syns ovan och nedan fotograferades av den europeiska rymdmyndigheten ESA i mars förra året samt mellan 14 - 25 mars i år. På bilderna syns det tydligt att utsläppen runt metropoler som till exempel Paris och Milano har minskat kraftigt om man jämför med hur det såg ut för ett år sedan. Att utsläppen av farliga gaser och annat minskat under virusutbrottet har vi tidigare bland annat kunnat se i Kina. I Kina verkar man nu dock ha börjat dra igång tidigare stängd verksamhet så det är antagligen inte omöjligt att utsläppsnivåerna i Kina snart är tillbaka på sina "normala" nivåer igen. Det finns även risk för att utsläppen framöver kan bli ännu värre när länder och företag vill "ta igen" förlorad produktion för att kompensera sina inkomstbortfall från corona-nedstängningarna. Tumnagel
58.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ökad internettrafik de senaste två dagarna
Är hemmajobbandet anledningen?

På grund av det nya corona-viruset så är det många som jobbar hemma och då behöver många använda videokonferens och sitta med VPN-tunnlar. Och det kan vara det som nu syns på internettrafiken. Netnod är en av flera knutpunkter för det svenska internet och de har publika grafer för hur mycket trafik som rullar genom deras nod. Som ni kan se på grafen nedan är ökningen under tisdag och onsdag markant. Enligt en expert på området som vi har varit i kontakt med ser de flesta operatörer en viss ökning i trafiken. Även på andra ställen i Europa syns ökningen, vi har kollat noder i Frankfurt och Amsterdam och vi ser samma trend där. Det som är lite underligt är att även trafiken i Milano ökat kraftigt de senaste två dagarna. Anledningen till att det är lite underligt är att Italien som bekant började stänga ner tidigare än resten av Europa. Exakt vad ökningen beror på är så klart inget man kan vara till hundra procent säker på, men att folk behöver sitta i karantän och då hemmajobbar kan vara en anledning till ökningen. Tumnagel
42.4°
+
Roger Åberg
0

Maserati MC20 ger oss långfingret
Prototyp är ute och rör på sig

Maserati MC20 har tidigare varit dold under Alfa Romeo 4C-kaross när man har varit ute och testat bilen. Nu har man dock bytt till produktions-karossen som man sedan klätt i maskering. Maserati delar nu med sig av suddiga bilder på just denna, poserande bredvid skulpturen L.O.V.E av konstnären Maurizio Cattelan som står på Piazza degli Affari i Milano. En tydlig markering från Maserati att konkurrenterna får se upp, eller? Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0
2019

Snap Inc vill att myndigheter ska reglera sociala medier
För att skydda användarna

Jag är på konferensen European Innovation Festival i Milano, som pågår i dag och i morgon, och där berättade Snaps vice president of partnerships Ben Schwerin att han tror att myndigheter kan komma att behöva reglera sociala medier. Anledningen är att företagen bakom de sociala plattformarna har som främsta mål att tjäna så mycket pengar som möjligt, inte att bygga en plattform som är den bästa för användaren. Varken att använda eller ur ett större perspektiv. Ben drog parallellen till FCC i USA, myndigheten som bildades 1934 för att kontrollera och sätta regler för de som sände radio och tv. Enligt Ben är det tveksamt om de sociala plattformarna kan kontrollera sig själva fullt ut helt enkelt för att de har blivit för stora. Det kan komma behövas en myndighet i någon form som sätter upp regler och riktlinjer som gör att sociala plattformar inte blir plattformar för fake news, för propaganda och där användarna används för ett dåligt syfte. Ben pratade även mycket om att man inte tror på att deras användare ska få så många connections som möjligt. Människan har generellt fem riktigt nära kontakter och ytterligare tio till som tillsammans bildar den innersta cirkeln av kontakter, de som verkligen betyder något. Dessa femton personer tar två tredjedelar av vår tid i anspråk. Men Facebook och även Instagram bygger på att man ska få så många connections som möjligt, detta rimmar inte speciellt bra med den där gruppen av femton personer. Tesen är helt enkelt att vi inte kan ha riktiga kontakter med hur många som helst. Istället börjar folk bygga digitala personas som inte alltid har mycket med människan bakom att göra. Han påpekade också att de i generationen som är uppväxt med sociala medier är de som värderar den mänskliga kontakten mest av alla och att de använder sociala medier inte främst för att bygga stora nätverk utan för att bygga kontakten med den där innersta cirkeln med nära kontakter. Han fick också en fråga om den inte så lyckade lanseringen av nya Snapchat för ett drygt år sedan. Enligt Ben ville de skapa två delar där den ena med användarnas riktiga kontakter var fredad från innehåll från influensers och varumärken. Han påpekade att de som skrek högst efter omgörningen var de stora influensers som förlorade på förändringen. Om Snap gör rätt saker med Snapchat får andra avgöra, men det är intressant att en av de stora sociala nätverken vill bli reglerad och i alla fall på ytan tror på de mindre nätverken och direktkontakt mellan människor i mindre grupper. Frågan är om vi i framtiden kommer att få sociala nätverk som faktiskt vill användarnas bästa och som inte bara fokuserar på att bygga intäkter och så mycket vinst som det bara går. Uppdatering I en tidigare version av artikeln hade vi fel titel på Ben. Tumnagel
39.8°
+
Roger Åberg
0

Startupföretaget Daye släpper cannabis-tamponger
Ska lindra mensvärk

Det amerikanska startupföretaget Daye har tagit fram tamponger som innehåller Cannabidiol (CBD) vilket är en av de runt över hundra cannabinoider som finns i en cannabisplanta. Tanken bakom cannabis-tampongerna är att CBD-extraktet i dessa ska kunna lindra menssmärtor enligt företaget. Daye uppger även att deras tamponger kommer att vara mer hygieniska och miljövänligare än traditionella tamponger. Företagets grundare, den 24-åriga Valentina Milanova, säger till TechCrunch: "Our goal is to raise the standards of women’s hygiene products by tackling three primary issues: dysmenorrhea, manufacturing standards and sustainability. Women have largely been left out of medical innovation. In fact, until 1993, researchers banned women from participating in [early] clinical trials, as it was believed female hormone fluctuations polluted medical data. To this day, most medications, including those for pain relief, depression and sleeping aids, have not been tested on women. We’re redefining localised cramp-relief, relying on an ingredient that we’ve tested on women first." Daye planerar att släppa sina CBD-tamponger på marknaden någon gång under det här året. Huruvida vi kan få se dem på svenska marknaden någon gång i framtiden är än så länge oklart. Tumnagel
40.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Bang & Olufsen visar upp B&O Beovision Harmony TV
Har högtalare som fälls ut som fjärilvingar

Danska Bang & Olufsen har visat upp sin senaste OLED-tv-apparat Beovision Harmony som är försedd med en lite udda högtalarlösning. När tv:n inte används så ser den ut som på bilden ovan men när man sätter på den så fälls de båda högtalarna ner och lägger sig nedanför tv-skärmen. Enligt B&O så ska man ha haft fjärilsvingar i tanken när man tog fram designen till Beovision Harmony vilket blir tydligt när man ser videoklippet här nedanför. Den 77 tum stora tv:n har är försedd med OLED-panel som LG tagit fram. Bang & Olufsen kommer att börja sälja B&O Beovision Harmony TV för 18.500 euro i oktober. Tumnagel
33.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

IKEA och Sonos visar upp deras samarbete 9 april
Symfonisk får premiär i Milano

IKEA och Sonos håller ju på och gör saker tillsammans och det kommer att resultera i serien Symfonisk. Men än så länge har man bara visat upp skisser och prototyper, men det blir det snart ändring på. För att visa vad man kan göra med ljus och ljud har man gjort utställningen Feel Home som man kommer att visa i Milano. Premiär är 9 april och man håller på till 14 april. Det betyder att vi 9 april kommer att få se de första riktiga produkterna ur Symfonisk-serien. Tumnagel
43.4°
+
Roger Åberg
0
2018

Audi A8 Avant Allroad med W12
Castagna Milano fixar biffen

Audi A8 finns inte som kombi, inte heller som Allroad. Men customfirman Castagna Milano kan fixa detta åt dig om du vill. De ser även till att jätte-W12:an hamnar under huven också så att du inte behöver oroa dig över att ha för lite kraft. Vi får tyvärr inte reda på så mycket för tillfället förutom att kombi-delen är tillverkad i aluminium och kolfiber. Om bilen är ett projekt åt en enskild kund är oklart. Förhoppningsvis får vi mer detaljer kring detta väldigt intressanta bygge inom kort. Tumnagel
27.7°
+
Bobby Green
0

Nästa Volvo XC90 kommer att uppdateras över nätet
Bekräftat av Volvo-VDn Håkan Samuelsson

I går öppnade Volvo upp sitt showroom i Kungsträdgården i Stockholm efter lite ombyggnad. Men det viktiga här är inte att inredningen har bytts ut utan att Stockholm och Sverige nu har vad man kallar för Volvo Studio. Konceptet finns sedan tidigare i Tokyo, Milano , New York, Warszawa, Beijing och Shanghai. Men vad är skillnaden? Tidigare har man kunnat gå in och kolla på några av Volvos modeller för att sedan åka ut till en återförsäljare och provköra och beställa sin bil. Det har Volvo äntligen förstått att alla inte vill, så nu kan man istället beställa sin bil på plats i innerstan istället. Till en början går det bara att beställa bil på prenumeration, det som på Volvo-språk kallas för Care by Volvo. Om detta kommer att utökas så att bilar som köps även går att köpa i Volvo Studio återstår att se, Volvo vill ju helst att man prenumererar. Tumnagel
40.4°
+
Roger Åberg
0

Bentleys första elbil ska dyka upp innan 2025
Kommer ha snabbladdning via induktion

Bentleys vd Adrian Hallmark har pratat med Reuters och då sa han bland annat att det finns flera diskussioner kring en elbil inom företaget och att en sådan skulle kunna dyka upp innan 2025. Exakt vad det kommer att bli för modell återstår att se, men ett beslut kring detta kommer att tas innan året är slut. Om den blir verklighet kommer bilen att kunna köras mellan London och Paris eller Milano och Monaco på en laddning. De sträckorna är omkring 45 mil. Det ska också gå att snabbladda bilen via induktionsladdning. Den framtida bilen skulle kunna baseras på plattformen Premium Platform Electric (PPE) som just nu är under utveckling av Audi och Porsche. De första bilarna som kommer att grundas på denna ska dyka upp 2021. Tumnagel
39.3°
+
Bobby Green
0

Techföretag hjälper till att bygga OpenStreetMap
Microsoft, Apple och Facebook bidrar till Google Maps-konkurrent

På State of the Map-konferensen som anordnades i Milano förra månaden berättade några av världens största techföretag vad de bidrog med för att göra den öppna kartplattformen OpenStreetMap en bättre karttjänst än till exempel Google Maps. Microsofts Open Maps-team har bidragit med data över byggnader som finns i USA. Förutom det så har Microsoft byggt upp en community med kartläggare i Australien som arbetar för att göra OpenStreetMap bättre. Microsoft har samarbetat med OpenStreetMap i många år och var ett av de första företagen som bidrog med satellitbilder till tjänsten. Apple har i sin tur en grupp på runt 5000 frivilliga som hjälper till med kartor till tjänsten Missing Maps som är initiativ från bland andra OpenStreetMap och Röda Korset. Även Facebook hjälper till att bygga upp OpenStreetMap och de har utvecklat en artificiellt intelligens som ska försöka förbättra OpenStreetMaps kartdata från Thailand. Tumnagel
49.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Italiens regering skrotar obligatoriska vaccinationer
Vetenskapsvärlden chockad

Italiens parlament har nu röstat för ett förslag som innebär att den lag som gjorde det obligatoriskt för föräldrar att vaccinera sina barn mot sjukdomar som polio, mässling och stelkramp nu skrotas. Lagen infördes för ett år sedan efter det att Italien drabbats av ett mässlingutbrott då över 5000 italienska barn drabbades av sjukdomen. Totalt stod Italien för 34 procent av alla mässlingsfall i Europa förra året. Italiens inrikesminister Matteo Salvini har tidigare sagt att han anser att obligatoriska vaccinationer är meningslösa i många fall. Beslutet att ta bort obligatoriska vaccinationer för italienska barn har chockat många forskare och läkare i landet. Roberto Burioni som är professor i mikrobiologi på San Raffaele University i Milano säger till CNN: "Italyx27s measles vaccine coverage was par with Namibia, lower than Ghana. But the law was working, the coverage was improving. We should strengthen it, not weaken it. Now, children who are not vaccinated will endanger other children at school who are too small for vaccines or cannot be vaccinated because they suffer from immunosuppressive diseases." Utav de mässlingsfall som drabbade Italien 2017 saknade 89 procent av de smittade vaccinering mot mässling. Tumnagel
-28.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Vi har kollat in Milanos nya Apple Store
En försmak av vad vi (förhoppningsvis) kommer att få i Stockholm

I dag har jag varit och kollat in en affär i Milano. Det låter ju helt dumt, men är ändå relevant för oss i Sverige. Eller i alla fall för oss i Stockholm och de som tänker besöka Stockholm. Apple vill ju nämligen öppna en affär i Kungsträdgården och det är nu två och ett halvt år sedan som man visade upp skisser och modeller på hur man ville att bygget skulle se ut. Sedan dess har det inte hänt så mycket, i alla fall inte på ytan. Politiker har tyckt till, Apple har ändrat, politiker har tyckt lite till och just nu visas projektet för allmänheten. I höst hoppas man att det kanske händer något och bygget startar. Men Apple-folket är väldigt förtegna om hur det går. Att jag är här på plats som en av fem influgna internationella journalister är ju ingen slump. Förutom en till svensk journalist är det två från Paris där Apple håller på att bygga en affär på Champs-Élysées. Apple vill helt enkelt visa att man kan bygga affärer på allmänna platser utan att det blir för kommersiellt. Man vill även visa att platsen man bygger på kan fortsätta vara en allmän yta. Så, har man lyckats? Den fantastiska trappan är bäst underifrån Det korta svaret är ja. Platsen man har byggt på här i Milano var tidigare en biograf och en parkeringsplats. Torget var helt enkelt rätt tråkigt och som det är nu är det betydligt härligare. Det är lite av en genomgångsplats, det har aldrig varit ett ställe som folk har hängt på. Likheterna till Stockholm är alltså rätt slående. Visst är Kungsträdgården verkligen ett ställe som man hänger på, men restaurangen som ligger på den plats Apple vill bygga på är knappast härlig. Den enda som visar att det är en Apple Store från utsidan är två logotyper. Inga produkter, ingen reklam, inga skyltfönster finns. För att komma in till butiken behöver man gå ner för två trappor, som faktiskt är smått underbara när man tittar närmare. Här kommer det att vara annorlunda i Stockholm, hela affärsytan kommer att vara i gatuplan och synas mer, men det lär bli lika sparsmakat som här. Wendy Beckman till vänster och Stefan Behling i mitten – Varje flaggskeppsaffär är annorlunda för oss säger arkitekten Stefan Behling. Varje stad är annorlunda, varje plats är annorlunda och människorna i städerna är annorlunda. Här finns det till exempel hur mycket sol som helst, här i Milano gör det inget att man kommer undan från solen. I Stockholm är det en annan sak, där vill man inte fly solen. Att lägga en affär två trappor ner är döden om man ska få tro de som vet något. Att bara behöva gå upp ett eller två trappsteg gör att omsättningen går ner. Stefan är noga med att påpeka detta, att man vågar göra så här visar att man bryr sig om staden och inte bara vill kränga saker. Nu kan nog Apple vara lugna, folk verkar redan vallfärda hit trots att affären öppnar först på torsdag för allmänheten. Affären i Milano är ett fyra år långt projekt och det märks både på Stefan och Wendy Beckman att man är väldigt, väldigt glada att det är dags att öppna nu. Wendy är ansvarig för alla Apple Stores i Europa och alltså även ansvarig för den som kan komma att byggas i Kungsträdgården. Jag träffade henne första gången för två och ett halvt år sedan när de presenterade modellerna för första gången. Och det märks tydligt på henne att hon vill sätta ner spaden i backen i Stockholm. – Men det får ta den tid det tar. För oss är det viktigt alla är nöjda. Inte bara vi och de som bestämmer, folket som bor och rör sig runt affären måste vara nöjda. Vi är nöjda när alla är nöjda. Torget som affären ligger på här kommer att vara öppet för allmänheten dygnet runt. Wendy Beckman – Vi finns i en stad och det kommer alltid att komma utmaningar av olika slag. Men det har alltid löst sig på de platser vi har byggt affärer på. Kids vill busa, men vår närvaro gör att det blir mer städat redan från start. Så länge platsen tillhör staden och folket som bor i den är det inte ett problem. Stockholm behöver en Apple Store. Förlåt Täby, men Täby är alldeles för långt bort om man vill få nytt batteri i sin iPhone 6S. Om Kungsträdgården verkligen behöver en Apple Store kan man diskutera, men efter att ha sett vad de har gjort här i Milano är jag inte speciellt orolig att det ska bli dåligt i Stockholm. Sen får gärna Microsoft ta och bygga en affär också. Det är för övrigt mycket sten i den här affären. 3500 kvadratmeter för att vara exakt, 80.000 stenbitar. På kvällarna kommer man då och då att stänga av fontänen och istället dra upp en filmduk där man kommer att visa film. Nedan kan ni se affären i videoform. Tyvärr tyckte jag att det var en bra idé att glömma mikrofon hemma i Stockholm, så ljudet är värdelöst. Men jag säger inte så mycket klokt så ni missar inte mycket om ni har ljudet avstängt. Tumnagel
28.7°
+
Roger Åberg
0

Alcantara för populärt - tillverkaren hinner inte med
Måste tacka nej till nya beställningar

Alcantara är inte bara namnet på det syntetiska mocka-liknande materialet som ofta återfinns i bilar utan även det italienska företagets namn. Nu meddelas det att de inte hinner med efterfrågan och att de tvingas tacka nej till 20 procent av de nya beställningarna som kommer in. Nu tvingas man göra investeringar för att kunna dubblera produktionen. Fabriken ligger i Milano och där matar man varje år ut åtta miljoner meter av materialet, men detta räcker alltså inte. Investeringen ligger på tre miljarder och under nästa fem år hoppas man kunna anställa 200 stycken personer till och på något vis möta efterfrågan som finns. 80 procent av Alcantaras kunder finns i fordonsindustrin. Tumnagel
45.1°
+
Bobby Green
0
2017

Marschband kör Guardians of the Galaxy-tema
Formar sig som Baby Groot

I helgen drabbade de båda amerikanska Kalifornien-universiteten USC och UCLA ihop på fotbollsplanen. Men det var inte bara själva matchen i amerikansk fotboll som stod i fokus. Marschbandet från USC bjöd på en riktigt skön mellanakt där de körde Guardians of the Galaxy-tema. Förutom att de körde låtar från båda filmerna koreograferade de sig även till ett kassettband, Baby Groth och rymdskeppet Milano. Riktigt snyggt! Tumnagel
39.1°
+
Emmy Zettergren
0

VM-playoff gav tittarrekord för Kanal 5
Bästa tittarsiffran sedan 1989

Igår möttes Sverige och Italien i Milano i en playoff-match inför nästa års VM i Ryssland och den matchen var det många som föredrog att titta på tv här hemma i Sverige. Enligt de officiella tittarsiffrorna så tittade hela 2.024.000 på matchen i Kanal 5 vilket ska vara tittarrekord för kanalen sedan man drog igång sina sändningar 1989. Emir Osmanbegovic, sportchef på Discovery och Eurosport, säger i ett pressmeddelande: "Det var en magisk kväll på San Siro och en heorisk insats av det nya, vilt kämpande och folkkära, svenska landslaget. Att det gav nytt tittarrekord för Kanal 5 och Eurosport sätter pricken över i:et." Kanal 5:s streamingtjänst Dplay verkar dock ha haft lite problem med sina sändningar under matchens gång vilket många uppmärksammade i sociala medier. Kritiken mot Dplay handlade både om sändningens kvalitet och att sändningen i vissa fall inte verkar ha fungerat alls. Gårdagens match slutade 0 - 0 vilket innebär att Sverige för första gången sedan 2006 kommer att spela Fotbolls-VM nästa år medan Italien för första gången på 60 år inte kommer att göra det. Tumnagel
42.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Teknikens Värld provkör Lexus LC 500h
Vill man ha V6 och el eller en V8:a?

Lexus LC är en klassisk GT, en ”Grand Turismo” i ordets rätta bemärkelse. Därför har Lexus lagt upp en ovanlig pressvisning. I?stället för att som vanligt visa den nya modellen i närheten av ett hotell, har motorpressen bjudits in att testa Lexus LC mellan Milano och München. En sämre dag på jobbet kan ju tänkas. Direkt efter landningen i Milano packar jag och en presskollega in oss i en LC 500h, hybridversionen med V6-motor. Det är tur att vi bara är två. Det finns visserligen två platser i baksätet, men när vi har ställt in framstolarna som vi vill återstår det ett par centimeter i benutrymme i baksätet. Missförstå mig rätt – det är bra att stolarna och säkerhetsbältena finns där. Men de fungerar bara som nödtransport under kortare sträckor, frampassageraren måste hjälpa till och köra fram stolen och den som sitter bak måste inta en framåt­lutad, bockande position för att inte slå i taket. Se det som en konsumentupplysning, inte som gnäll. Det är en Grand Turismo, ingen familjebuss. Under vinjetten "Teknikens Värld provkör..." delar vi med oss av vår systertidnings material. Klicka vidare på länken för att läsa hela testet och se fler bilder! Tumnagel
40.6°
+
Teknikens Värld
0

Volvo har faktiskt tänkt till med inredningen på XC40
Det är insidan som räknas!

Det är insidan som räknas heter det ju och när Volvo gick ut och skröt om att man hade tänkt till så det knakade med nya Volvo XC40 så höjdes så klart förväntningarna. Kunde de hålla vad de lovade? Nu ska vi inte ta och överdriva saker, inredningen i XC40 är precis som andra bilar i den här klassen inget man kan göra hur sexigt och fascinerande som helst, det är ingen Rolls Royce. Men Volvo har tänkt till på en del plan, vissa detaljer är dock lite tveksamma. En stor del av inredningen består av ett filtmaterial som kanske inte är min favorit. Jag är också lite rädd för hur det kommer att se ut efter två-tre år när det har genomgått ett antal slaskiga månader. Överlag så är inte materialvalen på den nivå som det är i XC60 och XC90 vilket jag tycker är lite tråkigt, men det får man ju acceptera i en (lite) billigare bil. Men det är imponerande att man lyckats trycka in samma skärm som i de större syskonen och att man faktiskt har tänkt till på de flesta detaljer. Bara en sån sak att man kan ha mobilen på en plats i bilen där den syns. I videon nedan får ni höra Conny Blommé, som är senior design manager på Volvo, prata själv om inredningen. Tumnagel
49.1°
+
Roger Åberg
0

Vi har kollat in Volvo XC40!
Kommer det här bli en flipp eller flopp?

Det är modevecka här i Milano och då passar Volvo på att presentera en ny bil. Det säger lite om vart fokuset ligger med XC40, det här är ingen bil som ska platsa med villa och vovve utan snarare attrahera en yngre, och vågar jag säga det, hippare målgrupp. Det där är vanskligt när stora företag ska göra saker åt unga, det kan gå käpprätt åt helvete och bara "fungera" i Powerpoint-presentationer. Så hur har Volvo lyckats? Tumnagel
46.9°
+
Roger Åberg
0

I dag drar vi fram Volvo XC40 i ljuset
Vi rapporterar från premiären

Jag är på väg ner till Milano för att bevaka premiären av Volvo XC40. Vi vet redan i princip hur den ser ut men hur känns den? Hur ser den ut i verkligheten? Det är frågor som jag hoppas kunna få svar på om sisådär tolv timmar. Volvo XC40 är en viktig bil för Volvo, så klart. Konkurrensen är superhård i segmentet så det är ingen självklar vinst här, men samtidigt så växer segmentet oerhört mycket så lyckas man attrahera kunderna så kan detta betyda oerhört mycket. Jag kommer att sända live från presentationen så glöm inte att följa oss på Facebook. Under dagen kommer nog också lite uppdatering på Instagram. Och självklart här på Feber! Har ni några frågor så skriv dem bland kommentarerna så ska jag försöka svara eller få svar! Tumnagel
42.0°
+
Roger Åberg
0

Volvo XC40 visar nosen
Snart premiär

Det är snart dags för Volvo att visa upp den nya modellen XC40 för folket och inför detta har de skickat ut den här bilden som är ungefär världens högsta och som visar lite av det nya x:ets nos. Bilen kommer att ha sin premiär i Milano nästa vecka och Roger kommer att vara på plats när detta sker. Tumnagel
58.7°
+
Bobby Green
0

Så här ska Apples nya affär i Milano se ut
Syns knappt utifrån

När Apple presenterade sina första butiker var de smått revolutionerande. Sedan dess har de öppnat upp butiker över hela världen men det var länge sedan vi såg någon som var riktigt cool. Den här som kommer att öppnas i Milano är dock rätt så kaxig. Själva butiken syns faktiskt inte alls utan döljs av en fontän och vattenfall som man måste ta sig igenom. Själva entrén är en amfiteater. Några logotyper syns inte någonstans. En rätt snygg lösning och rätt kaxigt av Apple. Tumnagel
55.5°
+
Roger Åberg
0
2016

Galen privat bilsamling auktioneras snart ut
Här finns alla grymma bilar genom tiderna

Mellan den 25 till 27 november kommer Duemila Ruote Auction att hållas på Milano AutoClassica. Det är en auktion utöver det vanliga då allt som ska säljas har tillhört en privat kollektion. Det finns 800 stycken saker att buda på och av dessa är hela 420 stycken bilar. Och inte vilka bilar som helst heller. För att nämna några finns det godbitar som Ferrari 275 GTB från 1966, Maserati MC12 från 2004, Porsche 959 från 1988, Bugatti EB110 GT från 1994 och en Alfa Romeo 75 Turbo Evoluzione IMSA från 1987. Utöver bilarna finns det även motorcyklar, båtar och annat kul bilrelaterat som fälgar och skyltar. Vad som finns i det fantastiska utbudet kan ni se på länken nedan. Tumnagel
43.6°
+
Bobby Green
0

Åk världens längsta tunnel på 57 sekunder
Saknas bara Benny Hill-musiken

Här får man följa med på en åktur genom den nyöppnade Gotthard-Basistunnel som med sina 57 kilometer är världens längsta tunnel. Tunneln gör det nu möjligt att från Zürich i Schweiz till Milano i Italien på två timmar och fyrtio minuter vilket är en timme snabbare än det tog innan tunneln öppnades. Tumnagel
42.6°
+
Frode Wikesjö
0
Nästa sida