m

Mini uppdaterar Countryman
Union Jack-baklamporna är på plats

Mini uppdaterar nu modellen Countryman som har sett likadan ut sedan 2017. Det handlar om en liten facelift och att man trycker in mer teknik i bilen. Stötfångaren fram har blivit lite sportigare och LED-strålkastare är nu standard. Bakljusen anammar samma design som vanliga Mini, det vill säga Union Jack-flaggans mönster i glasen. Diffusorn har även fått ny design. På insidan är sportratt nu standard och infotainmentsystemet har nytt innehåll. Instrumentklustret består av en skärm på fem tum och pekskärmen i mitten mäter 8,8 tum. Som motoralternativ finns Cooper ALL4 som har en trecylindrig bensinare på 136 hästar och 220 newtonmeter. Med den gör bilen 0-100 km/h på 10,1 sekunder och toppar 202 km/h. Den som vill komma lite snabbare fram köper Cooper S ALL4 som har en bensinfyra som ger 178 hästar. Den gör istället 0-100 km/h på 7,3 sekunder och toppar 222 km/h. Countryman erbjuds även som laddhybrid och då heter den Cooper SE ALL4. Samma motor som i S driver framhjulen och en elmotor driver bakhjulen. Den sammanlagda effekten anges till 220 hästar och vridet till 385 newtonmeter. Batteripacket är på 9,6 kW och med fulladdat ska man kunna ta sig 5,2 mil på el. 0-100 km/h går här på 6,8 sekunder och toppfarten ligger på 196 km/h. Prislappen börjar på 321.600 kronor och sträcker sig upp till 492.900 kronor. Tillverkningen drar igång i juli och de första leveranserna ska ske i augusti. Ännu mer fakta och mängder av bilder hittas på länken nedan. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0
2019
2018

Mini visar klassiker med eldrivlina
Hajp inför den kommande elbilen

Mini ställer ut på New York Auto Show och där har de nu visat upp sina rötter, fast med en modern twist. I båset står nämligen en elektrifierad version av original-hundkojan. 2019 ska Mini släppa en helt eldriven bil och med hjälp av det här bygget som endast finns i ett exemplar ska man bygga lite hajp kring detta. Jag hade ju dock gärna sett att det var denna som massproducerades och inte någon modern förklädd BMW. Men nyare bilar är trevligare att krocka med, så det kommer ju tyvärr aldrig att hända. Under skalet på denna ska det finnas en elmotor men mer än så får vi tyvärr inte reda på för tillfället. I andra änden av båset på mässan står Countryman Panamericana som är baserad på laddhybriden Cooper S E Countryman All4. Den är speciellt framtagen för att tackla Panamerikanska landsvägen - ett vägnät som sammanlagt mäter nästan 48 000 kilometer. Mini ska skicka iväg tre stycken av dessa bilar för att ta sig an den turen. För att klara sig har bilarna utrustats med extraljus och ett takräcke med plats för reservhjul. Tumnagel
46.7°
+
Bobby Green
0
2017

Teknikens Värld har testat laddhybrider
Så här långt kommer de på en laddning

I Teknikens Värld nummer 22/2017 har gänget testat tio olika laddhybrider som i dag finns på marknaden. I testet medverkade BMW 530e iPerformance, Hyundai Ioniq plug-in, Kia Niro Plug-In Hybrid, Kia Optima Sportswagon Plug-In Hybrid, Mercedes E 350 e, Mini Countryman Plug-In Hybrid, Mitsubishi Outlander Plug-in Hybrid, Toyota Prius Plug-In Hybrid, Volkswagen Golf GTE och Volkswagen Passat Sportscombi GTE. I testet kollade man bland annat på hur långt respektive bil kunde köra på enbart el. Sedan jämförde man det med vad tillverkaren angivit enligt den europeiska körcykeln NEDC. Alla bilar kördes exakt samma sträcka på samma dag på en tur som totalt var 6,7 mil lång. Vägen var torr, solen sken och temperaturen visade elva grader. Bilarna kördes som vanligt och inte på något extremt snålt vis. Spoiler: ingen bil nådde upp till den angivna siffran, men några var ändå nära. Hur det gick för alla ser du i bilden nedan. Tumnagel
43.3°
+
Bobby Green
0

BMW X1 har fått ett syskon - här är X2
För den som vill ha något lite sportigare

I september förra året visade BMW upp X2 som koncept och nu är den här på riktigt. Som väntat har utseendet tonats ned något så att folk inte ska svimma när de ser den på stan, eller vad nu anledningen är att koncept sällan ser ut som den färdiga produkten. Hur som helst så är det här en kompakt SUV för dig som tycker att X1 är för tråkig och X3 för stor. X2 kallas för F39 internt och bygger på plattformen UKL1 - samma som X1 och nya Mini Countryman använder sig av. På längden mäter X2 4,36 meter vilket gör den åtta centimeter kortare än en X1. I bagagerummet ska det gå in 470 liter, fäller man den bakre raden ökar utrymmet till 1 355 liter. Under huven finns det inledningsvis tre olika motoralternativ - en bensinare på 192 hästar eller en dieselsnurra som kan fås med 190 eller 231 hästar. Till den förstnämnda kopplas en sjustegad dubbelkopplingslåda medan dieslarna får en åttastegad vanlig automat. Drivningen hos bensinaren sker på framhjulen och vill man att det ska krafsa på alla fyra får man titta i tillvalskatalogen, dieslarna har dock xDrive som standard. Ett sportigare motoralternativ med omkring 300 hästar kommer också att dyka upp, men när är oklart för tillfället. Tumnagel
35.4°
+
Bobby Green
0
2016

Mini släpper sin största modell någonsin - nya Countryman
Kommer som laddhybrid

Mini rullar i dag ut nya Countryman. En bil med uppdaterat utseende i ett större format och med en stor nyhet - den kommer som laddhybrid. Det innebär att du kommer att kunna köra omkring fyra mil på bara el i din nya stora Mini. Bilen växer hela 20 centimeter på längden och är numera 4,31 meter lång. Bredden ökar med tre centimeter och axelavståndet blir 7,5 centimeter längre. Större överallt alltså vilket bland annat ger bättre utrymmen i bagagerummet där man nu får in 450 liter, strax över 1 300 liter om man fäller den bakre raden. Fyra olika motoralternativ finns att välja mellan från start och det klart mest spännande är det som kommer nästa sommar - Mini Cooper S E Countryman All4 som är laddhybriden. Den kombinerar en trecylindrig bensinturbo på 136 hästar med en elmotor på 88 hästar. För växlandet står en automatlåda med sex steg. Systemeffekten anges till 224 hästar och 385 Newtonmeter vilket är tillräckligt för att kunna avklara 0-100 km/h på 6,9 sekunder. Toppfart när man kör på el anges till 125 km/h. Räckvidden anges alltså till fyra mil på ren el och en full laddning av batteriet via ett vanligt vägguttag ska ta strax över tre timmar. Förbrukningen anges till 0,21 liter per mil med ett utsläpp på 49 gram per kilometer. Det innebär att den här räknas som en supermiljöbil i Sverige. Världspremiären för nya Countryman sker i Los Angeles nästa månad, marknadsintroduktion blir det i februari nästa år. Priserna börjar på 244 900 kronor och för den slanten får man en Mini Cooper Countryman med bensinmotor på 136 hästar och manuell växellåda. Allt om bilen finns i pressmeddelandet nedan och fler priser finns här. Tumnagel
36.9°
+
Bobby Green
0

Mini Countryman kommer som Plug-In Hybrid
Första hybrid-Minin är på väg

Mini har inte tidigare haft någon Plug-In Hybrid i sortimentet men det blir det snart ändring på, Countryman E är på väg och här får vi ett par första bilder och lite information om den. Under skalet kombinerar man en bensinmotor med en elmotor som alltså kan laddas via ett vägguttag. Troligtvis handlar det om samma drivlina som sitter i BMW 225xe vilket i så fall skulle innebära en trecylindrig turbosnurra på 1,5 liter som tillsammans med en elmotor ger totalt 221 hästar och 385 Newtonmeter i vrid. Drivningen sker på alla fyra hjulen, förbränningsmotorn tar hand om framhjulen medan elmotorn som sitter på bakaxeln driver bakhjulen. En sexstegad automatlåda står för växlandet. Man lovar att bilen fortfarande ska kännas som en Mini att köra och att man inte ballat ur helt på insidan och dekorerat med massa prylar som ska skryta om hur "miljövänlig" den är. Det man har gjort är att ändra färg på startknappen från rött till gult och ersatt varvräknaren med en mätare som visar hur mycket el man har och förbrukar. Man avslöjar inte hur långt man kommer på enbart elkörning men det sägs att det handlar om upp till fyra mil. Två körlägen finns och det första som kallas för AUTO eDRIVE låter dig köra max 80 km/h medan MAX eDRIVE släpper lös dig upp till 125 km/h. Exakt när bilen presenteras och vad den kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
40.1°
+
Bobby Green
0
2014

Jeep visar upp en mindre suv - Renegade
Cherokee har fått ett litet syskon

Jeep presenterar nu den helt nya modellen Renegade som storleksmässigt kommer att konkurrera med bilar som Nissan Juke och Mini Countryman. Undertill baseras bilen på Fiat 500X som kommer att presenteras senare i år och det här blir den minsta bilen som Jeep erbjuder. Den boxiga designen hämtar en hel del från andra Jeep-modeller men bjuder även på lite nya saker. Insidan är mycket Fiat och designspråket kallas för Tek-Tonic. När bilen lanseras kommer den att erbjudas med hela 16 stycken olika motoralternativ. Fyra av dessa är MultiAir-bensinare och två är MultiJet II-dieslar. En ny niostegad automatlåda erbjuds också. Modellen börjar säljas nästa år till ett ännu okänt pris. Tumnagel
35.4°
+
Bobby Green
0
2013

Bakåtvolt med Mini Countryman
Snurrigt

Den franska rallyföraren Guerlain Chicherit sätter här en backflip med en John Cooper Works-kittad Mini Countryman. Tumnagel
47.1°
+
Bobby Green
0
2012

Tillskottet i Mini-familjen heter Paceman
Sports Activity Coupé enligt Mini

Nu är coupé-versionen av Mini Countryman officiell efter att vi förra veckan kunde se lite läckta bilder på den. Den heter inte Countryman Coupé utan Paceman och det här är en så kallad SAC (Sports Activity Coupé) enligt Mini, vilket är ett helt nytt begrepp. Bilen har som väntat bara två dörrar och plats för fyra personer. Bagagen sväljer 330 liter, 1 080 om man fäller den bakre raden. Den mäter 4.1 meter på längden vilket är 2.4 centimeter kortare än Countryman. Taket är 3.1 centimeter lägre och bilen sitter en centimeter lägre mot marken. Det lägre chassiet och den styvare fjädringen ska bidra till en sportigare känsla än hos Countryman. Motorerna hämtas från storebror Countryman och instegsmodellen är en liten snurra på 112 hästar, värst är än så länge Cooper S Paceman med sina 184 innan John Cooper Works sätter tänderna i bilen. Till motorerna kopplas sexväxlade lådor, manuell eller automat. Säljstart i Storbritannien blir den 15 mars nästa år och på prislappen står det då 18 970 pund. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0

Så här ser Mini Countryman Coupé ut i produktionsform
Lågupplösta bilder har läckt ut

Holländska "Autoweek" har släppt ut lite bilder på kommande Mini Countryman Coupé eller Paceman eller vad den nu kommer att heta. Bilderna visar det vi kommer att få se på bilmässan i Paris om några veckor, alltså hur den färdiga bilen kommer att se ut. Bilder på bilen som koncept har vi sett tidigare, och även nästan helt avklädda bilder från Mini själva. Så utseendet kommer väl inte direkt som en chock. Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0

Febergaraget Mini Cooper S Coupé
Liten men naggande god

Jag är lite diskad när det kommer till Mini eftersom jag har en själv och verkligen gillar märket, men jag måste flika in med några ord innan Bobby får skriva om den här kärran. När Mini presenterade Coupén skrattade jag lite eftersom det är roligt att man gör konstiga koncept. När man satte den i produktion blev jag förbryllad. Vem tusan vill köpa en relativt dyr småbil som har två säten mindre men som inte tillför något? Oj vad fel jag hade. Eller, om den kommer sälja vette tusan men oj vad rolig den är. Att man har slängt ut baksätena gör inte så himla mycket för vikten (50 kilo försvann) eller prestandan (0.1 sekund snabbare) men desto mer för känslan. Istället för två baksäten har man nu istället ett skönt tak (som man kan ha sina åsikter om), en liten, liten vindruta och en vinge bakom ryggen. Känslan av sportbil i jämförelse med vanliga Minin är just 98% känsla men det struntar jag i - hade jag inte två ungar hade jag nog köpt den här istället för en vanlig och sett det som en ganska billig sportbil. För halva priset av en Porsche Boxter får du en bil som är sjukt rolig i stan som du faktiskt kan köra som en vilde i, garva hela tiden och inte bli av med plånbok eller körkort. Nu är jag cab-tokig och ser väldigt mycket fram mot att köra versionen utan tak och med John Cooper Works-trim. Men först över till Bobby och vad han tycker om bilen med keps. Tumnagel
38.9°
+
Roger Åberg Bobby Green
0

Mini Countryman får John Cooper Works-behandling
Busigast i gänget

John Cooper Works tar sig an Mini Countryman och bjuder på fyrhjulsdrift, mer effekt och en busig uppsyn. Motorn som ruvar under skalet är en trimmad variant av den 1.6-litermotor som övriga John Cooper Works-bilar har, och den ger nu 218 hästar istället för 211. Vridet har hoppat upp till 300 Nm jämnt jämfört med tidigare 260. Kraften skickas till alla fyra hjulen, vilket faktiskt är en första gång för en JCW-modell. Detta sköts via en elektromagnetisk diff som ser till att fördela all kraft. 0-100 km/h ska gå på 7.1 sekunder, vilket faktiskt är långsammast av alla JCW-bilar, men så får man tänka på att Countryman är en större och tyngre bil också. Med automatlåda som är tillval drar bilen 0.8 liter per mil, 0.72 med manuell som är standardmonterat. Bilen sitter en centimeter lägre mot marken jämfört med vanliga Countryman och har fått en hårdare chassisättning, större fälgar, kjolpaket, annan lack och special-inredning. Börjar säljas i september till ett ännu okänt pris. Tumnagel
41.1°
+
Bobby Green
0

Mer DLC för Gran Turismo 5
Med släpp nästa vecka

Nästa vecka, den 18:e januari, kommer man släppa två nya DLC-paket för Gran Turismo 5. Det ena paketet heter Car Pack 3 och innehåller sex nya bilar. Dessa bilar är Lamborghini Aventador, Jaguar XJR9, Aston Martin V12 Vantage 2011, VW 1200 1966, Mini Countryman S 2011, och Nissan Leaf. Car Pack 3 har en prislapp på 5.99 Euro. Det andra paketet heter Speed Test Pack och innehåller en ny oval testbana där man enklare skall kunna mäta bilens prestanda. Detta paket kommer ligga på 4.99 Euro. I samband med dessa DLC-paket så kommer man även uppdatera själva spelet till version 2.03 som tydligen skall erbjuda nya temafärger och fixa till några småbuggar. Tumnagel
38.2°
+
Frode Wikesjö
0
2011

Mini Roadster är här!
Den sjunde medlemmen i Mini-familjen

I början på sommaren släppte Mini lös lilla Coupé. Nu är det dags att visa upp samma bil, fast med tak som går att fälla ner. Roadster är här! Mini har följt samma linje som när konceptet visades upp redan 2009 och inte mycket skiljer sig från den bilen. Med Roadster blir Mini-skaran hela sju bilar där Mini, Mini Cabrio, Mini Clubman, Mini Countryman och Mini Coupé ingår. Precis som i Coupé är bilen strikt tvåsitsig och istället för baksäte har man fått lite extra lastutrymme, nu 240 liter. Till skillnad från Cabrio som har en elcab får man manuellt mecka med denna i Roadster, allt för att spara vikt. Tanken är att man ska locka yngre och mer sportigt inriktade människor både med denna och Coupé. Därför har man plockat bort de minsta motorerna från listan och då har man följande att välja mellan: 122 hästar, 160 Nm, 184 hästar, 260 Nm (S) 211 hästar (John Cooper Works) eller turbodiesel med 143 hästar och 305 Nm (SD). Roadster ska även vara mer vridstyv och ha en annan chassi-inställning än sina syskon för att uppträda lite roligare på vägen. Kommer nästa år i februari till ett ännu okänt pris. Tumnagel
37.0°
+
Bobby Green
0

Andra trailern för Top Gear säsong 17
Nu är det bara tre dagar kvar!

Den 26 juni är det dags för Top Gear säsong 17. En perfekt tid, med tanke på att de flesta lär ligga utslagna i sina soffor just denna dag. Här är andra trailern för säsongen för att peppa upp oss tittare ännu mer. Det vi får se är att James kommer att sladda lite med Aston Martin Virage medan Jeremy leker katt och råtta med en Ferrari 458 Italia och en McLaren MP4 12C. De kommer också att jämföra den gamla 8-serien från BMW mot Mercedes gamla CL-klass. James kommer även att köra rallyversionen av Mini Countryman. Vi får även kort se en gammal Corvette och Richard när han har kul med en Abarth Fiat 500C. Pepp! Tumnagel
41.5°
+
Bobby Green
0
2010
Nästa sida