m
2020

Mini John Cooper Works kommer med eldrift
Koncept är under utveckling nu

För ett år sedan presenterade Mini värstingen John Cooper Works GP. Nu visar man upp en prototyp av versionen, men som vi kan se så saknar denna avgasrör och anledningen till detta är för att den är eldriven. Mini Electric GP kallas bilen och det här är alltså en prestandaversion som susar fram nästintill ljudlöst. Vanliga eldrivna Cooper SE har ett batteripack på 35,5 kWh och en elmotor som ger 184 hästar och 270 newtonmeter i vrid. Räkna alltså med att dessa siffror är betydligt högre i Electric GP. När den eldrivna busbilen kan tänkas dyka upp är oklart för tillfället. Tumnagel
40.1°
+
Bobby Green
0
2019

Snabbaste och mest kraftfulla Minin är här
Din för runt 500.000 kronor

Efter en del teasers och läckta bilder är nu nya Mini John Cooper Works GP officiell. Mycket från konceptet har fått följa med och det här blir som väntat den hårigaste Minin du kan köpa. Och det är inget för den som har tänkt att åka på roadtrip med polarna - på vanligt GP-manér saknas nämligen baksäte och där sitter istället ett stag som styvar upp. Den nya bilen kommer endast att tillverkas i 3000 stycken exemplar. Varje kostar omkring en halv miljon och för pengarna får du ett litet krutpaket med en turbomatad fyra på 2,0 liter under huven. Maskinen ger 306 hästar och 450 newtonmeter i vrid. Drivningen sker på framhjulen som får lite hjälp av en mekanisk diffbroms att hitta greppet. 0-100 km/h ska gå på 5,2 sekunder och kraften hittar till backen via en åttastegad automatlåda. Toppfarten ligger på 265 km/h. När det är dags att stanna tar 360 millimeter stora skivor fram hand om det mesta av jobbet. Utseendemässigt har bilen ett komplett kjolpaket, skärmbreddare i kolfiber som breddar mer än bara runt hjulen, 18-tumsfälgar och en jättevinge på bakluckan. Jämfört med en Cooper S är bilen en centimeter lägre. Lanseringen sker i mars nästa år. Tumnagel
36.1°
+
Bobby Green
0

Nya Mini John Cooper Works GP presenteras 20 november
Blir snabbaste Minin

Nu står det klart att Mini kommer att ha premiär för nya John Cooper Works GP på Los Angeles Auto Show den 20 november - onsdag nästa vecka alltså. Det här blir den snabbaste gatlegala Minin någonsin och den bjuder på strax över 300 hästar ur en turbomatad fyra på 2,0 liter. Endast 3000 stycken exemplar kommer att tillverkas och prislappen börjar på 45.570 dollar. De första kunderna ska få sina bilar i mitten av nästa år. Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0

Nya Mini John Cooper Works GP läcker ut
Läcker?

I somras fick vi se bilder på nya Mini John Cooper Works GP när den körde på Ringen, men bilen hade då en lätt maskering på sig. Nu har modellversionen fångats utan detta och så här ser den alltså ut. Vad tycker ni? Leveranserna ska dra igång i början av nästa år men när bilen kommer att presenteras officiellt är än så länge oklart. Tumnagel
35.9°
+
Bobby Green
0

Nya Mini John Cooper Works GP har varit på Ringen
Tog sig runt på under åtta minuter

Hösten 2017 visade Mini en ny riktigt fet Cooper Works GP som koncept. I februari i år stod det klart att konceptet blir verklighet, och någon gång nästa år ska bilen ha premiär. Men innan dess har man hunnit ta ut en maskerad version av den på Nürburgring för att sätta en varvtid. Föregångaren klarade Nordslingan på 8:23 och den nya ska klara sträckan på under åtta minuter. Exakt tid får vi inte än men nog är den bra mycket snabbare alltid. Den nya GP:n kommer att få mer än 300 hästar (inte helt oväntat eftersom vanliga Cooper Works har 306) och en betydligt rejsigare framtoning än sina syskon. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

Mini John Cooper Works bjuder nu på 306 hästar
Clubman och Countryman uppdateras

Vanliga Mini kommer nästa år att erbjudas i en riktigt hårig GP-version baserad på ett koncept från 2017. Men Clubman och Countryman blir också lite vassare, redan nu. Det här är en uppdaterad version av de fyrhjulsdrivna John Cooper Works-versionerna och de ger nu hela 306 hästar. Under huven har det hittat ner en ny turbomatad fyra på 2,0 liter. Det är den mest kraftfulla motorn i Minis 60-åriga historia. 306 hästar och 450 newtonmeter lämnar maskinen mellan 1750 och 4500 varv. Den kopplas till en ny åttastegad automatlåda och för Clubman ska det ta 4,9 sekunder att nå 100 km/h. Countryman behöver istället 5,1 sekunder på sig. Det är en förbättring med 1,4 respektive 1,5 sekunder jämfört med tidigare versioner. I övrigt har man optimerat chassit, stötdämparna, bromssystemet, avgassystemet och fyrhjulsdriften. Utseendemässigt har bilarna fått nya LED-strålkastare med Matrix-funktion. Baklyktorna har Union Jack som ljussignatur. Interiört är det nya sportstolar, innertak i antracit och diverse detaljer på ratt och växelspak som är nytt. Tillverkningen drar igång i juli och man räknar med att börja försäljningen nästa månad. Tyvärr har vi inga priser än. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0

Hårigt Mini-koncept från 2017 blir verklighet
Blir den starkaste versionen någonsin

Hösten 2017 visade Mini upp ett riktigt coolt koncept - en Mini John Cooper Works GP som såg vassare ut än någon GP gjort tidigare. Nu får vi reda på att bilen kommer att bli verklighet, och den kommer att bli den mest kraftfulla Minin någonsin. 3 000 stycken exemplar kommer att tillverkas och ägarna väntas få en tvåsitsig bil med halvbur, semislicks, diffspärr och över 300 hästar. 2020 ska den finnas ute till försäljning men när den kommer att visas upp är oklart för tillfället, tills dess har vi dessa nya bilderna att glutta på. Tumnagel
39.0°
+
Bobby Green
0
2017

Mini visar riktigt hårigt koncept
Bygg?

2006 och 2012 släppte Mini John Cooper Works GP-versioner av den lilla bilen. Hårigare, kraftigare och roligare än allt man gjort tidigare. Nu toppar man detta med ännu en GP-version och denna är brutalare än någonsin. Än så länge bara ett koncept som man tar med sig till Frankfurt, men visst vill vi att Mini serietillverkar den? Allt på bilen är framtaget för att den ska gå så bra som möjligt på bana. Den feta fronten ser till att trycka ner bilen mot asfalten, så även den enorma vingen där bak. Det sitter även paneler i kolfiber utmed karossen som ska se till att styra luften på det viset man vill. Strålkastarna ser argare ut än tidigare och baklamporna med LED-ljus är formade som brittiska flaggan. Insidan har en helbur, knubbiga skalstolar med fyrpunktsbälte, rattpaddlar och en brandsläckare. Tyvärr får vi inte reda på vad som driver bilen framåt men troligtvis är det en inte helt opigg turbofyra som driver på framhjulen. Tumnagel
44.2°
+
Bobby Green
0
2016

Mini presenterar ännu hårdare John Cooper Works
Challenge får vassare chassi, bromsar och däck

För den som inte tycker att Mini John Cooper Works är tillräckligt hård presenterar tillverkaren nu en Challenge-version i begränsad upplaga. Denna har samma 231 hästar starka turbofyra som tidigare men utrustas med värre däck, större bromsar och vassare chassi med ställbara dämpare. På framaxeln sitter numera även en Quaife ATB-diff. Manuellt sexväxlad låda är enda alternativet. Bilens vikt ligger på 1 215 kilo vilket faktiskt är 15 kilo mer än standardversionen. Detta ska dock inte ha påverkat prestandan och 0-100 km/h ska fortfarande gå på 6,3 sekunder med en toppfart på 246 km/h. Utseendemässigt handlar det om lite större luftintag i spoilern fram, fetare skärmbreddare och en annan vinge på bakluckan. Fälgarna mäter fortfarande 17 tum men de är något bredare och skodda med Michelin Pilot Sport Cup 2-däck i dimensionen 215/45. 100 stycken exemplar kommer att tillverkas men tyvärr är Storbritannien den enda marknaden bilen kommer att säljas på. Priset är satt 32 000 Pund och premiär blir det på årets upplaga av Goodwood Festival of Speed. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

Mini John Cooper Works i cab-utförande är här
Låt 231 hästar torka ditt hår

Mini presenterar nu toppversionen John Cooper Works i cabriolet-utförande. Receptet undertill är likadant som bilen med hårt tak, det vill säga en ettrig turbomatad fyra på 2.0 liter och 231 hästar som driver framhjulen. 0-100 km/h ska gå på 6.1 sekunder med den manuella lådan, väljer man istället den sexstegade automatlådan får man ner tiden till 5.9. JCW-receptet innebär förutom piggare motor även ett komplett kjolpaket, nya fälgar och en sportigare inredning med lite vassare säten och material. Taket öppnar och stänger man på 18 sekunder och det ska gå att göra i hastigheter upp till 30 km/h. I bagagerummet ska man få in 215 liter med taket uppfällt, 161 liter när man cabbat ned. Bilen börjar säljas i april och på prislappen står det då 35 600 dollar. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0
2015

Kurvsmiskare men ingen bansmiskare
Jag har kört nya Mini John Cooper Works

Småbilar i dag är inte hur småbilar alltid har varit. Nästan varenda tillverkare erbjuder i dag en prestandaversion av en befintlig småbil men hos Mini kan man faktiskt blicka tillbaks så långt som till 60-talet och träffa på fenomenet redan då i form av Cooper S. Versionen fick givetvis följa med när BMW återupplivade märket igen 2001 och det blev inte helt oväntat väldigt välkommet. Precis som förr finns det även ett namn för de som vill ha ännu mer prestanda - John Cooper Works. Förra året presenterades den tredje generationen under BMW:s styre och denna har jag satt tänderna i på slingriga vägar i Toscana-området. Och det är precis där den hör hemma, och inte på en racerbana som man först kanske hoppas på. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0

Första reklamfilmen för nya Mini John Cooper Works
Låter trevligt

I december förra året presenterades den senaste versionen av Mini John Cooper Works. Den där versionen som fått lite extra krut under huven och förfinats ytterligare av JCW. Den turbomatade fyran på 2.0 liter levererar här 231 hästar och 320 Nm och den kopplas antingen till en sexpetad manuell växellåda eller en sexstegad automat. 0-100 km/h ska gå på 6.1 sekunder med den sistnämnda. Nu får vi ta del av den första reklamfilmen för bilen, som förutom lite bilder på ekipaget bjuder på lite härligt motorljud. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0
2014

Rykte 230 hästar i nästa Mini John Cooper Works
Borde räcka

Effektrykten kring nästa John Cooper Works av Mini Cooper dyker nu upp och de hävdar att den lilla ettriga turbomatade fyran på 2.0 liter trimmats till 230 hästar och 350 Nm. Det är 16 hästar och 52 Nm mer än föregångaren och förmodligen alldeles tillräckligt med pulver i den här bilen. På bilden ser vi konceptversionen som visades upp i januari förra året, och det är också troligtvis så här den färdiga produkten kommer att se ut. Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0
2013

Byggd enbart för att ha kul med

Jag har ännu inte träffat någon som inte har tyckt att en Mini är kul att köra. Det spelar ingen roll om det är det gamla originalet man pratar om eller den nya med minsta motorn. Alla säger samma sak, bilen är riktigt rolig att köra. Så vad händer då om man smackar på ett komplett kit från John Cooper Works? Jo, självfallet blir bilen ännu roligare. När man sedan även gör en GP-version av hela rasket där man spolar baksätet, styvar upp bilen lite extra med en chins-stång och trimmar den redan trimmade motorn några hästar till kan det ju knappast bli bättre. En burk byggd enbart för att det är kul och för att den ska vara kul att köra med. Och tro mig, det är den. Tumnagel
125kg
+
Bobby Green
2012
Nästa sida