Quantcast
m

Skoda och Mitsubishi får skäll av Konsumentverket
Säger att deras bilar är grönare än vad de är

Anledningen till att många elbilar i dag har en blå färg i någon form på sina logotyper har sin början i att biltillverkarna började använda grönt och på olika sätt fick skit för det. Det började redan elbilarna, så fort tillverkarna gjorde något som skulle kunna ses som miljövänligt blev det grönt. Hur som helst har de flesta tillverkare blivit förståndigare och insett att en bil inte är miljövänlig bara för att den inte skitar ner jättemycket. Men nu avslöjar Vi Bilägare att både Skoda och Mitsubishi får bakläxa av Konsumentverket för att man har använt ordalag som inte är så korrekta. Skoda har använt formuleringen "Kör grönt" kring flera av deras bilmodeller. – Alla fordon oavsett drivmedel innebär en belastning på miljön. Vi har omgående efter uppmaningen från Konsumentverket ändrat rubriken till ”El/Hybrid”, vilket är en mer tekniskt korrekt beskrivning av våra elektrifierande och gasdrivna modeller, säger Stefan Nygren, marknads- och produktchef på Skoda i Sverige till Vi Bilägare. Mitsubishi har använt formuleringen "du vill åka bekvämt, känna dig trygg och värna om miljön" om sin modell Outlander PHEV. Detta har man nu ändrat till "När du vill åka bekvämt, känna dig trygg och köra vardagsresorna på el". – Vi nåddes idag av denna information från Konsumentverket, och eftersom vi givetvis inte vill riskera att förvirra eller vilseleda konsumenter kommer vi att ändra eller precisera formuleringen i de marknadsföringskanaler där den används, säger Fanny Hellgren, pr-chef på svenska Mitsubishi Motors, till Vi Bilägare. Bra jobbat Konsumentverket! Tumnagel
42.0°
+
Roger Åberg
0
2019

Lamborghini Gallardo med baksäte
Är egentligen en Mitsubishi Eclipse Spyder

Vid en första anblick kanske det här ser ut som en helt Lamborghini Gallardo men det dröjer nog inte länge innan den som har koll ryggar till och upptäcker baksätet. Anledningen är att den här bilen började sitt liv som en Mitsubishi Eclipse Spyder. Den rensades på allt ned till chassiet och sedan byggdes en kaross upp i glasfiber. Ett jättejobb innan allt var klart och resultatet blev väl helt okej, om man nu gillar replikor vill säga. Bonusklipp nedan. Tumnagel
37.1°
+
Bobby Green
0

Krocktest med ny bil utan airbag
Mitsubishi L200 får noll stjärnor i betyg

Ja, det går fortfarande att köpa nya bilar utan airbags. I Latinamerika är det inte lag på att basmodellerna behöver utrustas med detta vilket alltså gör att man exempelvis kan köpa en snik-utrustad Mitsubishi L200 utan kudde. Nyligen krocktestades bilen av av Latin NCAP och inte helt oväntat fick den noll stjärnor i betyg. Så här säger Alejandro Furas som är Latin NCAP Secretary General om resultatet: "The L200 result is appalling, especially for a Japanese car manufacturer brand leader like Mitsubishi. It is a great disappointment for Latin NCAP and Latin American consumers and calls into question the car makers ethics when it comes to Latin American consumers. The L200 in markets like Europe offers 7 airbags and ESC as standard among other safety features." Mitsubishi har nu efter detta gått med på att utrusta modellen med två stycken airbags fram från och med februari nästa år. Tumnagel
25.0°
+
Bobby Green
0

Mitsubishi Taiwan drar sig ur Hearthstone-samarbete
Efter Blitzchung-bann

Den senaste tiden har varit rätt stökig för Blizzard. Det hela började när Hearthstone-proffset Chung “blitzchung” Ng gav sitt stöd till Hongkong-protesterna i samband med en Hearthstone-turnering, vilket ledde till att han blev bannad från att tävla i ett år samt fick sina vinstpengar tillbakadragna. De två programledare som också medverkade i streamen fick sitt samarbete med Blizzard avbrutet på momangen. Därefter fick Blizzard kritik från fans, politiker och Blizzard-anställda, vilket ledde till att blitzchungs straff kortades ner till ett halvår och han fick tillbaka sina pengar. Nu har det blivit känt att Blizzard förlorat en av sina sponsorer i samband med detta. Mer specifikt var det Reddit-användare med bra observationsförmåga som upptäckte att Mitsubishi-logotypen hade försvunnit från Hearthstone-sändningarna av Grandmasters-turneringen i Asia-Pacific-området. Polygon tog kontakt med Mitsubishi för en kommentar varpå företaget berättade att de dragit sig ur som sponsor från och med 9 oktober, men har inget mer att säga om saken. Tumnagel
55.1°
+
André Stray
0

Mitsubishi MI-Tech är avtäckt
Har augmented reality-vindruta

Nu är Mitsubishis nya konceptbil MI-Tech avtäckt på Tokyo Motor Show och så här ser den alltså ut i sin helhet och med lite bättre bilder. Den är väldigt futuristisk och ska vara något som visar lite av vad tillverkaren har på gång i framtiden, men det lär nog dröja innan bilar som ser ut som den här kör omkring på vägarna. Som vi tidigare har berättat finns det en laddhybriddrivlina under skalet på denna men den skiljer sig något från vad vi är vana vid. Det sitter en liten elmotor i varje hjul som får sin kraft från ett batteripack. Packet i sin tur får sin kräm från en gasturbingenerator. Denna ska gå att tanka med diesel, alkohol eller fotogen. Trots diesel ska ändå det som släpps ut ur avgasröret vara rent. Insidan är ganska så avskalad och fri från skärmar, vid en första anblick i alla fall. Vindrutan fungerar nämligen som en augmented reality-skärm där du får projicerat massa saker som kan vara bra att veta. Halvbra att ha igång när man kör antagligen. Om något från det här konceptet kommer att hitta in i framtida Mitsubishi-bilar återstår att se. Tumnagel
37.2°
+
Bobby Green
0

Mitsubishi senaste koncept MI-Tech läcker ut
Läcker?

Vi har tidigare skrivit om att Mitsubishi har ett nytt laddhybrid-koncept på gång. Bilen kallas för MI-Tech och nu har en bild på den läckt ut. Det här är en cabriolet utan dörrar med en laddhybriddrivlina och en gasturbinsgenerator. Härlig mix. Drivningen sker på alla fyra hjulen och det sitter två stycken elmotorer på varje axel. Mer lär vi få reda på när konceptet väl är presenterat, vilket ska ske imorgon. Tumnagel
36.6°
+
Bobby Green
0

Två nya konceptbilar från Mitsubishi till Tokyo Motor Show
Mi-Tech och Super Height K-Wagon

Vi har tidigare visat teaserbild på en kommande konceptbil från Mitsubishi. Nu får vi reda på att den kallas för Mi-Tech och att den kommer att få sällskap av ytterligare ett nytt koncept kallat Super Height K-Wagon på Tokyo Motor Show. Mi-Tech är en kompakt SUV med laddhybrid-teknik som istället för en förbränningsmotor använder sig av en gasturbin. Bilen driver på alla fyra hjul via att system med fyra stycken elmotorer. Som vi kan se på den dunkla bilden handlar det om en tvåsitsig bil som antagligen inte kommer att komma i produktionsutförande, men som säkert tar med sig lite teknik in i framtiden. Super Height K-Wagon är istället en så kallad kei-car - en väldigt kompakt bil som följer särskilda restriktioner som finns i Japan. Den kommer som väntat, när den väl presenteras i skarpt läge, endast att säljas där. Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0

Need for Speed fast på riktigt del två
Denna gång med R34 Skyline och Lancer Evo

I slutet av juni visade vi ett klipp där en YouTuber knåpat ihop något som såg ut som TV-spelet Need for Speed fast på riktigt. Nu är del två här och den innehåller bland annat bilarna Nissan R34 Skyline GT-R, en Toyota Supra och en Mitsubishi Lancer Evolution VIII. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0

Mitsubishi teasar laddhybrid-koncept
Kommer att visas på Tokyo Motor Show

Mellan den 25 oktober och 4 november anordnas Tokyo Motor Show i Japan. Dit kommer Mitsubishi och med sig har de bland annat ett nytt litet SUV-koncept med laddhybrid-teknik. Nu får vi en första teaserbild och denna visar baken på bilen som verkar ha inte mindre än fyra stycken stora ventilationshål eller något liknande. Genom glasrutan mellan dessa kan man se vad som antas vara drivlinan. Fler teasers lär dyka upp innan bilen är officiell. Tumnagel
37.0°
+
Bobby Green
0

Första batteridrivna tankfartyget ska byggas i Japan
Ska glida runt i Tokyobukten och leverera olja

Det nystartade japanska företaget e5 Lab skriver i ett pressmeddelande att man planerar att bygga världens första tankfartyg som drivs av batterier. Även om företaget e5 Lab är helt nystartat så kommer det finnas en hel del erfarenhet i företaget då det dragits igång av de fyra japanska företagen Asahi Tanker, Exeno Yamamizu, Mitsui O.S.K. Lines samt Mitsubishi. Tankfartyget som e5 Lab planerar att bygga kommer att drivas av jättelika batterier som laddas upp via solenergi. Den batteridrivna tankern kommer initialt inte att färdas några jättestora avstånd. Tanken är att tankern till en början ska åka runt i Tokyobukten och förse andra fartyg med bunkerolja skriver Ny Teknik. Tumnagel
47.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ree Auto visar plattform för framtidens bilar
Där det mesta av det tekniska ryms i hjulhusen

Det israeliska bilföretaget Ree Auto har utvecklat en plattform där det ska bli möjligt att bygga eldrivna bilar, minibussar och pickupper. Det handlar om en modulär plattform där i stort sett allt förutom bränslekällan sitter i fordonens hjul och hjulhus. Det innebär, som ni kan se i videoklippet nedan, att det går att bygga en mängd olika fordon på plattformen nästan oavsett hur de är designade. Då bränslekällan sitter separerad från resten av plattformen är tanken att bilar som byggs på Ree:s plattform ska gå att drivas på batterier, bränsleceller, fossilt bränsle eller någon annan energikälla. Ree har redan inlett samarbeten med en del andra företag inom bilindustrin där Mitsubishi antagligen är det mest kända. År 2023 planerar Ree att börja bygga de första fordonen på sin plattform och det kommer då att handla om något slags självkörande fordon. Tumnagel
39.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu är nya Ford Puma här
Är numera en liten SUV

Biltillverkarna gillar att krångla till det, och folk gillar suvar. Det är därför det blir på det här viset. Istället för att skapa en ny modell så återanvände Mitsubishi det heliga namnet Lancer Evolution som de satte på en SUV. Nu är Fords modell Puma kanske inte riktigt lika legendarisk men man väljer att göra samma sak i alla fall. Det här är nya Puma och den har inte ett endaste dugg gemensamt med sin föregångare. Börjar säljas i slutet av året och lanseras i januari nästa år. Stuart Rowley som är chef för Ford Europa säger följande: "Våra kunder har berättat att de vill ha en kompakt bil med ett häftigt utseende som också levererar lösningar för vardagens sysslor. Resultatet blev nya Ford Puma – karismatisk, praktisk och full av teknologier som massagesäten och mildhybriddrivlina." En nyhet är att modellen får en ny mildhybrid-drivlina. Den består av en bensindriven EcoBoost-motor på 1,0 liter som ger 155 hästar och som paras ihop med en ellösning för ökat vrid och lägre förbrukning - från 0,54 liter per mil och 124 gram i utsläpp. Under skalet finns inte mindre än tolv stycken ultraljudssensorer, tre radar-apparater och två stycken kameror. Adaptiv farthållare med stopp-start, skyltigenkänning, filhållningsassistent, baklucka och massagesäten finns också. Något pris på nya Puma har vi tyvärr inte för tillfället. Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0

Waymo inleder samarbete med Nissan och Renault
Ska fixa självkörande bilar till Japan och Frankrike

Alphabets företag för självkörande bilar Waymo meddelade idag att man har inlett ett samarbete med de båda biltillverkarna Nissan och Renault. Enligt företagen är syftet att utveckla samarbeten inom tjänster för självkörande bilar men man går inte in på detalj hur detta kan komma att se ut. Det enda som egentligen verkar klart är att man initialt satsar på att utveckla dessa tjänster för den franska och den japanska marknaden. Eventuellt kan tjänsterna även dyka upp i andra länder framöver. Waymos vd John Krafcik säger om samarbetet i ett pressmeddelande: "This is an ideal opportunity for Waymo to bring our autonomous technology to a global stage, with an innovative partner. With the Alliance’s international reach and scale, our Waymo Driver can deliver transformational mobility solutions to safely serve riders and commercial deliveries in France, Japan, and other countries." Enligt källor nyhetsbyrån Reuters varit i kontakt med så kan samarbetet eventuellt även komma att inkludera samarbeten inom utvecklingen av självkörande bilar, inte bara tjänster, i de båda regionerna. Tumnagel
38.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

FCA och Renault kanske slår sina påsar ihop
Håller just nu på och förhandlar

FCA och PSA fick aldrig till något samarbete så nu blir det kanske annat istället. Det är nämligen så att FCA och Renault ska undersöka om de båda kanske ska slå sina kloka huvuden ihop istället. FCA har ställt frågan och nu ska styrelsen för Renault S.A. analysera om detta är en god idé. Om Renaults samarbetspartners Nissan och Mitsubishi inkluderas i uppgörelsen är oklart för tillfället. Renault äger idag Dacia, RSM (Renault Samsung), Alpine och Lada. Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0

Volvo har plockat bort V40 från hemsidan
Vad kommer den att ersättas av?

2016 presenterade Volvo två koncept, 40.1 och 40.2. 40.1 gick och blev XC40 och 40.2 blev Polestar 2. Nu har Volvo plockat bort V40 från sin hemsida men någon ersättare finns ännu inte. Volvo har tidigare gått ut och sagt att man inte kommer att presentera en rak ersättare i exakt samma stil som V40. Men gissningar om att en lite mindre SUV:ig version av XC40 ska komma har hela tiden funnits. Tanken var kanske från början att det skulle bli 40.2 som ersatte V40, men det går ju inte längre när den snoddes av Polestar. Eller? Beteckningen V40 har haft en lite brokig historia inom Volvo. Första generationen (nedan) av V40 tillverkades tillsammans med sedanmodellen S40 mellan 1995 och 2004. Den generationen var faktiskt ett samarbete med Mitsubishi och är syskonbil med deras Carisma. Andra generationen S40 finns, men V40 finns det ingen utan denna kallades istället V50. Tredje generationen (ovan) hade premiär 2012 och var en annan typ än de två första, en mindre bil i golfklassen. Nu går den alltså inte längre att beställa längre, vilket kanske är rimligt efter sju år. Men någon ersättare finns inte och den minsta Volvon man kan beställa i dag är XC40. Uppdatering Volvo säger i en kommentar att modellen inte längre är beställningsbar, men kommer att sluta produceras först i sommar. Den kommer att finnas som lagerbil hos volvohandlarna om man är sugen. Någon exakt uppföljare kommer alltså inte, men man tittar på att utveckla andra modeller från CMA-plattformen som XC40 är byggd på. XC40 är den enda, nuvarande, Volvomodellen som bygger på CMA-plattformen. Polestar 2, Lynk & Co 01, 02 och 03 samt två Geelymodeller bygger dock på plattformen. Tumnagel
38.0°
+
Roger Åberg
0

Mitsubishi visar pickis-koncept
Triton Absolute Concept

Det är just nu bilmässa i Bangkok och där visar Mitsubishi upp den här. Bilen kallas för Triton Absolute Concept och det är alltså ett tilltuffat koncept av modellen som heter L200 här. Den har fått LED-strålkastare på taket, höjd markfrigång, feta offroad-däck, skärmbreddare i kolfiber och ser ganska redo ut för att ta sig an kraftig terräng. Eller bilköer i innerstan. Efter mässan kommer bilen att turnera runt på andra platser för att se hur mottagandet är. Blir det mycket positivt kan det bli så att konceptet övergår till verklighet i framtiden. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

Huawei toppade patentligan förra året
Ericsson kom på nionde plats

World Intellectual Property Organization (WIPO) har släppt en sammanställning över patentansökningar som företag, organisationer och andra gjorde förra året. Statistiken toppas av kinesiska Huawei som ansökte om 5405 stycken patent förra året. Huawei toppade WIPO:s lista även förra året då man ansökte om 4024 patent. Mitsubishi Electric var det företag som ansökte om näst mest patent förra året medan Intel plockade hem tredjeplatsen. Ericsson ansökte om 1645 patent under 2018 vilket gav dem en niondeplats i WIPO:s statistik. Tumnagel
34.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Mitsubishi visar upp Dendo Drive House
Energilösning för din bil och ditt hem

Under årets bilmässa i Genève så visade Mitsubishi upp lite av sina bilar men man presenterade även en energilösning för bilar och hem som man kallar för "Dendo Drive House". Det handlar om ett system där man kan dela energi mellan bilens batteri och huset med hjälp av en dubbelriktad batteriladdare. Tanken är alltså att om bilens batteri börjar bli tomt kan det laddas upp med energi från huset och skulle huset behöva lite mer energi så ska det gå att tanka från bilens batteri. Tanken bakom Dendo Drive House verkar vara att man ska kunna använda bilens batteri som ett slags backup om det till exempel skulle bli strömavbrott. Ett annat scenario är att man tankar bilens batteri fullt på natten när elen är billigare och sedan använder bilens batteri för att driva huset under dagen då elen kan vara dyrare. Mitsubishi säger att de kommer att börja sälja Dendo Drive House-lösningar senare i år men de lär antagligen inte bli särskilt billiga. Enligt The Verge kan bara själva batteriladdaren komma att kosta 10.000 euro och sen tillkommer kostnad för solcellspaneler, ett batteri till huset, en kompatibel bil samt installation av det hela. Bland bilarna som kommer att ha stöd för Kendo Drive House nämns Mitsubishi Outlander PHEV samt den nya Engelberg Tourer som Mitsubishi visade upp i Genève. Här nedanför hittas en video på Mitsubishi Dendo Drive House. Tumnagel
41.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Mitsubishi Engelberg Tourer - en försmak på nästa Outlander?
Tar sig sju mil på bara el

Med sig till Genève har Mitsubishi bland annat den nya konceptbilen Engelberg Tourer. Det är en stor SUV med laddhybrid-teknik, spexigt utseende och något som kanske skulle kunna förhandsvisa nästa Outlander. Bilen har två stycken elmotorer och en vidareutveckling av systemet som återfinns i dagens Outlander PHEV. På bara el ska man kunna ta sig sju mil. Kombinerat med full tank till den bensindrivna förbränningsmotorn ska räckvidden vara mer än 70 mil. Bilen använder sig av ett system först utvecklat för Lancer Evolution-serien för att fördela kraften mellan fram- och bakhjulen eller mellan framhjulen. Navigationssystemet som finns ombord tar destinationen man har matat in och optimerar körläget och fördelningen beroende på väder, temperatur, trafik, underlag och hur terrängen ser ut. Om några av grejerna från det här konceptet får hänga med till nästa Outlander återstår att se. Tumnagel
40.8°
+
Bobby Green
0

Mitsubishi uppdaterar ASX
Skippar dieselmotorn

Mitsubishi presenterar en facelift av sin modell ASX och så här ser den ut. Man tar med sig bilen till Genève och det här blir den största uppdateringen man gjort sedan lanseringen 2009. Förutom nytt utseende är den största nyheten att bilen inte kommer att erbjudas med dieselmaskin längre. Istället är det en bensinfyra på 2,0 liter som erbjuds. Den kopplas antingen till en femstegad manuell låda eller en CVT-automat med sex lägen. Bilen erbjuds med både framhjulsdrift och fyrhjulsdrift. Det mest intressanta på insidan är att man nu får ett infotainmentsystem med en större pekskärm som mäter åtta tum. Tumnagel
36.8°
+
Bobby Green
0

Engelberg - nytt SUV-koncept från Mitsubishi
Visas i Genève

Den 5 mars på bilmässan i Genève kommer Mitsubishi att dra täcket av Engelberg. Det är ett nytt SUV-koncept som att döma av teaserbilden ser rätt så muskulöst ut. Namnet kommer från en skidort i Schweiz och man beskriver bilen med orden "bring further developments in SUV styling and practicality, along with a focus on next-generation technology and enhanced EV performance". Produktionsversionen kan vara en nästa generation av Outlander. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0

Renaults vd Carlos Ghosn avgår
Men fick troligtvis kicken

Carlos Ghosn har suttit i japanskt häkte i två månader misstänkt för bland annat förskingring av hundratals miljoner kronor. Vid tillfället var han även styrelseordförande för både Nissan och Mitsubishi men petades därifrån efter att skandalen bubblat upp till ytan. Nu står det klart att han även får lämna Renault. Det sägs att han avgår men det lär vara så att han även fått sparken härifrån. Uppdatering: Ny vd för Renault blir Thierry Bollore. Ny ordförande blir Michelin-chefen Jean-Dominique Senard. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0
2018

Cool design på Mitsubishis nya Delica
Men inget slår originalet

Av någon anledning har jag en fäbless för minibussar. Inte såna där tråkiga som fotbollsmammorna i USA kör omkring i, utan såna där mikrobussar som finns i Japan. Ju mindre desto bättre. En av drömbilarna är en Mitsubishi Delica av den första generationen som kom i slutet på 60-talet men även en fyrhjulsdriven 80-talare skulle kunna få parkera på min uppfart. Nu har den sjätte generationen av modellen presenterats och även om den inte är lika charmig som de äldre har den ändå något som får den att sticka ut. D:5 Delica som den kallas bygger troligtvis på samma chassi som Outlander och är en slags blandning mellan en minibuss och en SUV. På insidan får det plats upp till sex stycken personer fördelade på tre stycken rader. Motormässigt handlar det om en turboladdad dieselfyra på 2,2 liter som ger 172 hästar och 392 newtonmeter i vrid. Drivningen sker på alla fyra hjulen och kraften kommer dit via en åttastegad automatlåda. Vill man inte krafsa på alla fyra ska det även gå att växla över till tvåhjulsdrivet. Som väntat kommer modellen endast att säljas i Japan. Tumnagel
35.1°
+
Bobby Green
0

En av bilvärldens mäktigaste gripen i Japan
Nissans styrelseordförande Carlos Ghosn anklagas för fiffel

Igår gick det chockvågor genom bilindustrin efter det att en av bilvärldens mäktigaste gripits för ekonomisk brottslighet i Japan. Det handlar om Carlos Ghoshn som är styrelseordförande i de tre bilföretagen Nissan, Renault och Mitsubishi. Han är dessutom ansvarig för alliansen mellan dessa tre bilföretag, en allians som räknas som den största inom bilindustrin. Tillsammans står alliansen för försäljningen av var nionde bil i världen och har tillsammans 470.000 anställda i cirka 200 stycken länder. Ghosn var under 2000-talet även vd för både Nissan och Renault i olika omgångar. Ghoshn anklagas att tillsammans med en annan person i Nissans styrelse att ha undanhållit information om delar av Ghosns lön. Enligt japanska myndigheter handlar det om runt 5 miljarder yen, motsvarande cirka 400 miljoner kronor, som Ghosn och hans kollega inte redovisat för japanska myndigheter under de senaste fem åren. Maxstraffet för den här typen av brott i Japan är 10 års fängelse samt böter på upp till 10 miljoner yen (cirka 800.000 kronor). Tumnagel
43.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Google inleder samarbete med Renault-Nissan-Mitsubishi
Ska fixa Android till deras bilar

Google har inlett ett samarbete med Renault-Nissan-Mitsubishi Alliance vilket syftar till att implementera Googles operativsystem Android i deras bilar. Renault-Nissan-Mitsubishi Alliance är världens största biltillverkar-allians och säljer tillsammans fler bilar än någon annan biltillverkare i världen. Tanken bakom samarbetet med Google är att Android ska ta hand om bilarna infotainment-system och det kommer att bli möjligt för bilägarna att komma åt Google Maps, Google Play Store och Google Assistant direkt från bilarnas instrumentbräda. Det här är inte de första biltillverkarna som använder Googles teknik i sina bilar istället för att utveckla egna system för detta. Sedan tidigare har bland annat Audi använt Android i sina bilar och Volvo Cars har uppgett att deras nästa infotainment-system kommer att baseras på Android. Tumnagel
45.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu finns det fler än 50.000 laddbara bilar i Sverige
Passat GTE vanligaste modellen

Det tog tid, men nu verkar det där med laddbara bilar börjat ta fart i Sverige. Enligt elbilsstatistik.se finns det just nu 50.579 laddbara bilar som rullar. Det betyder alltså inte bara rena elbilar utan även laddhybrider. Laddhybriderna är fortfarande störst, 72 procent, och bland laddhybriderna är det Passat GTE som är den stora vinnaren. Volkswagen har verkligen gjort något rätt med den modellen, 9284 stycken har man sålt vilket är 18 procent av marknaden. Bakom Passat hittar vi Mitsubishi Outlander (7891 st), Volvo V60 (3361 st) och Kia Optima (2008 st). På elbilssidan är det Tesla Model S som regerar med 3072 sålda. Nissan Leaf ligger strax efter med 2897 sålda och även Renault Zoe har kommit över 2000-sträcket. Bäst på elbilar är Stockholmarna, i alla fall till antalet. Nästan hälften (24.670 st) av alla laddbara bilar håller till i Stockholm. Prognosen säger att vi vid slutet av året har 79.500 laddbara bilar vid slutet av året. Tumnagel
51.2°
+
Roger Åberg
0
Nästa sida