m

Adobe släpper Fuse CC
En app för 3D-karaktärer anpassad för Photoshop

Photoshop har precis fått en ny uppdatering som dels adderar ett uppdaterat interface med bättre stöd för touch och möjlighet att ändra programmets verktygsfält samt integration med appen Fuse CC, en applikation från Mixamo som låter användare ta fram 3D-karaktärer. Även om det nya verktygsfältet är väldigt välkommet känns ändå Fuse som den största nyheten. Applikationen är numera en del av CC-utbudet och låter användare av alla kunskapsnivåer kunna modellera ansikten och kroppar i 3D. Det går också att addera kläder, texturer samt ändra ljussättning, kroppshållning och ansiktsuttryck. Appen kommer att ingå i prenumerationen för Creative Cloud samt i fotoprenumerationen som innehåller Photoshop och Lightroom. Tumnagel
39.2°
+
Emmy Zettergren
0
2013

AMD släpper nytt verktyg för ansiktsanimering i spel
Face Plus tas fram i samarbete med Mixamo

AMD har tillkännagett ett partnerskap med Mixamo där de ska skapa motion capture i realtid och ett plugin för ansiktsanimation i 3D för den populära spelmotorn Unity som ska kunna köras på ganska enkel hårdvara. Att fånga ansiktsuttryck och använda den datan för att ge realism till karaktärer i spel är en ganska vanlig funktion i dagens spel, som till exempel Rockstars L.A. Noire. I spelet så ombeds spelaren att avläsa ansiktsuttryck för att avgöra om en karaktär ljuger eller talar sanning. Spelet använde avancerad animationsteknologi, så avancerad att spelet inte kunde klara mer än tre ansikten samtidigt. Fånga små detaljer i skådespelarnas ansikten och översätta det till data i animationen kräver typiskt sett dyr hårdvara och kraftfulla processorer men det är något AMD försöker råda bot på så att mindre utvecklare kan ta del av tekniken. AMD lanserar nu alltså tillsammans med Mixamo ett plugin som de kallar för Face Plus för Unity spelmotorn. Det enda som krävs är en standard webbkamera och då ska man kunna köra ansiktsanimation i realtid med Unity-drivna karaktärer, även på en ganska enkel PC-dator. Systemet fungerar genom att avlasta processningen av bilderna från webbkameran till grafikkortet snarare än till processorn. Eftersom GPUn är högt parallell i sin natur och med tanke på att den är designat för sådant här arbete i grunden så betyder det att prestandan kan ökas med omkring 13 ggr jämfört med CPU-baserade system. Enligt AMDs egna tester så kan indie-utvecklare klara sig med billig hårdvara och fortfarande kunna utveckla spel. Företaget säger att ett system med en AMD A10-4600M APU klarar av att fånga 42 fps i realtid. För att få bättre prestanda så kan man använda en kraftfullare dator med ett grafikkort kompatibelt med OpenCL 1.1 eller högre. Fler detaljer angående mjukvaran, som finns tillgänglig som en del i Maximos "All Access Pass" för 1499 dollar per användare per år, finns tillgänglig på den officiella hemsidan och ovan kan ni se en video som demonstrerar lite hur det hela fungerar. Tumnagel
44.1°
+
Samuel Paulsson
0
Slut på artiklar...