m

Epic Games stämmer mixed reality-företaget Nreal
Anser att namnet är för likt Unreal

Epic Games kastar nävar åt alla håll och kanter. Speljätten är mitt i en stor fejd med Apple gällande huruvida App Store är konkurrenshämmande och nu har Epic stämt Nreal, som jobbar med mixed reality-brillor. Nreals namn är enligt Epic boven i dramat och hävdar att namnet både ser ut och låter som Epics Unreal, vilket Epic varumärkesskyddat på tio olika sätt. Kinesiska Nreal lanserade sina första glasögon i Sydkorea förra året och planerar att släppa dessa i USA under pågående kvartal och företagen har försökt gemensamt försökt komma fram till en lösning med Unreal-namnet utan framgång, vilket är anledningen till att stämningen kommer nu och inte tidigare. Epic vill med stämningen att Nreal ska dra tillbaka sin varumärkesansökan och att Nreal ska betala någon summa för sveda och värk. Tumnagel
29.5°
+
André Stray
0

Microsoft presenterar programmeringsspråket Power Fx
Open source-språk för low-code-applikationer

Microsofts Ignite-konferens är i full gång och förutom att visa upp en massa mixed reality-grejer, något vi skrev om tidigare idag, så har man även presenterat det nya programmeringsspråket Power Fx. Det handlar om ett open source-språk som är avsett för att koda för olika low code-plattformar, det vill säga ett språk där programmeraren inte skriver så mycket syntax utan istället kodar genom ett grafiskt gränssnitt. Power Fx sägs ha hämtat mycket inspiration från hur man skriver in olika formler i Excel, något som blir tydligt i exempel-animationen här ovanför. Microsoft skriver: "Power Fx doesn’t just share the same syntax and functions as Excel, it also behaves in a familiar way. Like Excel, formulas are declarative and recalculate instantly just as a spreadsheet does. Makers have the advantage of telling the app what they want it to do without having to describe the how or when—Power Fx does that for you, freeing developers from the tedious task of keeping variables and data tables up to date manually. With traditional programming languages, it can be challenging to understand all the pieces of code that impact a variable, but with formulas, there is only one way a value is calculated, ensuring everyone is working from the same source of truth." Det kommer dock att bli möjligt att inspektera kod i Power Fx som traditionell syntax i programutvecklings-verktyg som till exempel Visual Studio Code vilket ni kan se ett exempel på här nedanför. Foto: Microsoft Power Fx är primärt tänkt att användas för applikationer på Microsofts egna affärsplattform Power Platform men Microsoft hoppas även att Power Fx ska börja användas på andra low-code-plattformar. I klippet här nedanför kan ni lyssna på när YouTubern Rory Neary förklarar lite mer om Power Fx och varför han anser att det här är ett viktigt initiativ från Microsoft. Tumnagel
38.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kolla in Pokémon Go i mixed reality
Microsoft och Niantic visar upp demo

Under gårdagen presenterade Microsoft den nya mixed reality-plattformen Mesh på sin Ignite-konferens, något som vi skrev om lite tidigare idag. I samband med det visade Microsoft och Niantic upp ett demo på hur Niantics spel Pokemon Go skulle kunna se ut i mixed reality. I demot så visar Niantics grundare och vd John Hanke upp en Pokémon Go-version där han kollar in pokémons med hjälp av Microsofts HoloLens-glasögon. Han visar även hur man kan mata pokémons i mixed reality och gör sig även redo för att strida med en annan spelares pokémon. Hanke säger själv om demot: "While this demo is not intended for consumer use, it offers an early glimpse into the future evolutions in both software and hardware. We’ve only scratched the surface. We know the years ahead to be filled with important achievements which will serve as waypoints in AR’s journey to become a life-changing computing platform." Det hela är som sagt ett demo och det finns inga uppgifter om eller när vi skulle kunna få se något sånt här lanseras på riktigt. Tumnagel
36.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Microsoft visar upp Mesh
Vision om hur mixed reality kan bli i framtiden

Microsofts Ignite-konferens har dragit igång och där visade Microsoft igår upp något som man kallar för Mesh, en mixed reality-plattform där Microsoft hoppas användare ska kunna mötas i framtiden. Tanken bakom Mesh är att användare med hjälp av ett par mixed reality/augmented reality-glasögon, till exempel Microsofts HoloLens, ska kunna delta och mötas i olika digitala upplevelser oavsett var de befinner sig. Alex Kipman, skaparen av både Kinect och HoloLens, säger om Mesh: "This has been the dream for mixed reality, the idea from the very beginning. You can actually feel like you’re in the same place with someone sharing content or you can teleport from different mixed reality devices and be present with people even when you’re not physically together." Under Ignite visade Microsoft upp lite olika Mesh-demon men när plattformen kan vara redo för lansering var det inget som nämndes. Ni kan kolla in Microsofts demofilm på Mesh här ovanför. Tumnagel
40.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
2020

Microsoft Flight Simulator 2020 har fått VR-stöd
Sätt dig i cockpiten på riktigt!

Microsoft Flight Simulator 2020 släpptes tidigare i år till PC och utvecklarna Asobo lovade att spelet skulle uppdateras med VR-stöd i sinom tid. Nu har uppdateringen släppts och flygandet kan avnjutas av spelare som äger kompatibla headset. Uppdateringen lägger inte bara till VR-stöd, utan lägger även till lite kallare väder. Snö och vinterlandskap har lagts till i spelets vädersystem. VR-uppdateringen till Microsoft Flight Simulator 2020 finns tillgänglig nu och VR-läget fungerar med Windows Mixed Reality-headset, Valve Index, HTC Vive, Oculus Rift samt Oculus Quest med Link-kabel. Tumnagel
49.4°
+
André Stray
0

Uppdaterat RealFiction visar upp vision för holografiska spelupplevelser
Project Echo ska även kunna visa 3D-TV

För några år sedan visade det danska företaget RealFiction upp mixed reality-tv:n DeepFrame vilket var en skärm som skulle kunna erbjuda användare mixed/augmented reality-upplevelser utan att använda ett headset. Nu har RealFiction visat upp något som man kallar för Project Echo. Project Echo är en slags holografisk tv-apparat där användaren även ska kunna delta i olika upplevelser utan att använda någon slags headset eller andra hjälpmedel. RealFiction säger själva om Project Echo: "Project ECHO represents the pinnacle of our dreams and vision, by symbolizing the holy grail of 3D experiences; free-floating holograms that require no glasses, devices or other lenses between the human eye and the effect, and where 3D objects can be viewed and interacted with from different angles." Ni kan ta er en titt på hur RealFiction hoppas att Project Echo kommer att fungera när det väl är färdigutvecklat här ovanför. Det ska dock påpekas att det här verkar vara en produkt som för tillfället mest finns på pappret. Det som visas i klippet ovan är bara är en vision som visar hur RealFiction vill att Project Echo ska fungera i framtiden. RealFiction har utvecklat och ansökt om på teknik för att någon gång kunna förverkliga Project Echo. Man har dock än så länge inte nämnt något om när man skulle kunna släppa prylar som det som visas i videon ovan på marknaden. Innan det sker och RealFiction visar upp åtminstone en fungerande prototyp så ska det här antagligen mest ses som en vision och spännande idé. I klippet nedan går RealFiction under en timmas tid igenom tekniken man tänker sig ska kunna förverkliga Project Echo någon gång i framtiden. Tumnagel
39.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

HP presenterar Reverb G2
Nytt VR-headset till Windows Mixed Reality

HP har presenterat en ny version av VR-headsetet Reverb som man släppte för ett år sedan vilket ser ut att ha fått en del välkomna uppgraderingar. Reverb G2 har samma höga upplösning som ursprungsmodellen, 2160x2160 pixlar per skärm, men försett med bättre linser och LCD-paneler så att VR-upplevelserna kanske uppfattas som mindre "suddiga". Uppdaterinsfrekvensen ligger även den kvar på 90hz och betraktelsevinkeln är 114 grader. Förutom det så har man lagt till ytterligare kameror och designat om handkontrollerna vilka ska ha fått en mer standardiserad design, en design som liknar dem på HTC Vive Cosmos, se bild nedan. Dessutom ska Reverb V2 fått nya högtalare vilket kanske kan göra ljudupplevelsen lite behagligare för öronen. HP:s nya VR-headset är utvecklat i samarbete med Microsoft och avsett för att ta del av VR-upplevelser på Microsofts Windows Mixed Reality-plattform och har även stöd för Steam VR. HP Reverb G2 kommer släppas i slutet av september och ha ett rekommenderat pris på runt 8000 kronor. Tumnagel
39.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

HP visar upp nytt VR-headset
En efterföljare till Reverb

HP kommer snart att släppa ett nytt VR-headset och har nu delvis börjat visa upp det i form av små teasers. HP släppte förra året VR-headsetet Reverb för Windows Mixed Reality och det verkar som om även HP:s kommande VR-headset är anpassat för det. I dagsläget finns det inte så mycket mer information tillgänglig om HP:s kommande VR-headset och inte heller i vilken priskategori det kommer att ligga. HP Reverb kostade 600 dollar vilket väl kan kallas någon slags mellanklass när det gäller priser på VR-headset. Tumnagel
39.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Qualcomm visar upp nytt headset
För att demonstrera sin MR-plattform XR2

I slutet av förra året presenterade Qualcomm sin mixed reality-plattform Snapdragon XR2 5G och nu har man visat upp ett headset vilket kommer att kunna ta del av VR/AR/MR-upplevelser som utvecklats för XR2-kombatibla prylar. Qualcomm har utvecklat headsetet med GoerTek och det är försett med 5G-stöd, 8K-upplösning samt dubbla den GPU- och CPU-kraft som fanns i referensdesignen för headsetet till Qualcomms föregående plattform XR1. Förutom det så har headsetet stöd för sju olika kameror och en IR-läsare som kan följa användarens hand- och huvudrörelser. Headsetet som Qualcomm nu visat upp är framtaget som en så kallad referensdesign vilket innebär att vi konsumenter antagligen aldrig kommer att kunna ta del av det. Qualcomms senaste headset är enbart framtaget för att demonstrera för Qualcomms kunder vad man kan göra med XR2 och hur man bygger headset som är kompatibla med Qualcomms senaste MR-plattform. Tumnagel
38.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

HTC visar upp nya VR-headset i Vive Cosmos-familjen
Cosmos Play, Cosmos Elite och Cosmos XR

HTC släppte Vive Cosmos i höstas och nu har tillverkaren meddelat att Cosmos-familjen kommer byggas ut ordentligt i framtiden. HTC har visat upp två nya headset vid namn Cosmos Play och Cosmos Elite samt tillägget Cosmos XR. Cosmos Play beskrivs som ett entry level-headset och är mer eller mindre en lightversion av vanliga Cosmos. Play kör samma inside-out-tracking som vanliga Cosmos, men kommer med fyra i stället för sex kameror för att registrera kontroller och omgivning. Detta lär göra att trackingen inte kommer fungera lika vasst som på Cosmos, men ska enligt HTC fungera finemang i appar som Viveport Video och Angry Birds VR. Cosmos Play skeppas även utan integrerade hörlurar. Utöver det kommer Cosmos Play med samma skärm som vanliga Cosmos med 2880x1700 pixlars upplösning med 110 graders field of view samt uppdateringsfrekvens på 90Hz. Vad Cosmos Play kommer kosta är för tillfället okänt, men förhoppningsvis kommer headsetet inklusive handkontroller ligga på ungefär samma nivå som Oculus Rifts headset. Det andra nya headsetet är Cosmos Elite och som namnet avslöjar är det riktat mot VR-gamers som behöver riktigt vass tracking. Enheten kör inte samma inside-out-tracking som Cosmos, utan är utrustad med External Tracking Faceplate som tillsammans med SteamVR-kompatibla basstationer ska erbjuda mer exakt tracking. Cosmos Elite kommer gå att förboka från och med 4 mars och priset kommer ligga på 11.190 kronor. HTC meddelar även att External Tracking Faceplate kommer kunna köpas separat under årets andra kvartal för 2490 kronor. Plattan kan du använda tillsammans med Cosmos för att få en riktigt bra skärmupplevelse och vass tracking. Den sista nyheten är Vive Cosmos XR som är en ny frontpanel som kommer med tracking-kameror samt två stycken högupplösta passtrough-kameror som låter dig använda Mixed Reality-applikationer av olika slag. Cosmos XR kommer bli tillgänglig till utvecklare under andra kvartalet. Mer information om Cosmos XR och vad man kommer kunna göra med modulen kommer i samband med Game Developers Conference som drar igång 16 mars. Tumnagel
38.6°
+
André Stray
0

Systemkraven för Half-Life: Alyx
Kräver lite datapower

Om lite drygt en månad kommer Valve äntligen att släppa Half-Life: Alyx vilket väl är det närmsta Half-Life 3 vi har kommit på drygt tio år. Spelet är som bekant ett spel som spelas i virtuell verklighet och kräver därav att man har ett kompatibelt headset så som Index, Vive, Rift eller något av Windows Mixed Reality-headset. Utöver det så krävs också lite datorkraft för att det ska fungera och minimumkraven hittar du här: OS: Windows 10 Processor: Core i5-7500 / Ryzen 5 1600 RAM: 12 GB RAM GPU: GTX 1060 / RX 580 - 6GB VRAM Half-Life: Alyx släpps den 23 mars och kostar 45 euro. Tumnagel
45.5°
+
Frode Wikesjö
0
2019

IFA 2019 Samsung presenterar Exynos 980
Mobilprocessor och 5G-modem på samma chip

Idag presenterade Samsung mobilchippet Exynos 980 vilket blir företagets första chip där man tryckt in en processor och 5G-modem på samma enhet, något som kommer att spara både utrymme och energi åt framtidens mobiltelefoner. På chippet hittas två stycken Cortex-A77 CPU-kärnor och sex stycken Cortex-A55-kärnor samt GPU:n Mali-G76, en GPU som är anpassad för gaming och mixed reality-upplevelser. Vidare finns det stöd för Wifi-6 och stöd för överföringshastigheter på upp till 2,55 Gbps via 5G. Ben Hur som är chef för Samsungs Electronics LSI Systems säger i ett pressmeddelande: "With the introduction of our 5G modem last year, Samsung has been driving in the 5G revolution and paved the way towards the next step in mobility. With the 5G-integrated Exynos 980, Samsung is pushing to make 5G more accessible to a wider range of users and continues to lead innovation in the mobile 5G market." Samsung skriver i ett pressmeddelande att man förväntar sig att börja massproducera Exynos 980 i slutet av året men vilka mobiler som först kommer att få Samungs nya 5G-processor-chip har Samsung än så länge inte uppgett. Tumnagel
38.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Enklare att navigera med telepresence-roboten Double 3
Låtsas att du spelar SIMS typ

Double Robotics har släppt en ny version av sin telepresence-robot Double 3 där man har gjort det lite enklare att köra omkring med denna genom att implementera ett slags mixed reality-läge i robotens app. I mixed reality-läget så kan användare själv peka på en plats framför roboten. Denna plats markeras då och roboten åker sedan dit och inväntar nästa instruktion vilket ni kan se i klippet nedan. Roboten är nu även försedd med 3D-sensorer som ska förhindra att den kör in i något på vägen och den ska även ha försetts med bättre kameror än de som återfinns i Double 2. Double 3 är precis som sina föregångare tänkta att använda av människor som vill delta i möten eller annat men inte kan närvara fysiskt på plats. En Double 3 kostar 45.000 kronor exklusive moms. Har man redan en Double 2 så går det att köpa till Double 3:s nya "huvud", men de nya kamerorna, sensorerna och navigationstekniken, för ungefär hälften av det. Tumnagel
37.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Khronos Group släpper första versionen av OpenXR
Fixa VR/AR/MR-appar som funkar överallt

Tidigare i år presenterade Khronos Group förslag på en öppen standard för utveckling av VR/AR/MR-applikataioner och nu har man släppt en första specifikationerna till OpenXR 1.0. Tanken bakom OpenXR är att VR/AR/MR-utvecklare bara ska behöva utveckla en version av sin applikation och att denna sedan ska kunna gå att använda på flera plattformar, till exempel HTC Vive, Oculus Rift eller Microsofts HoloLens. I ett uttalande säger Brent Insko som är ordförande i OpenXR-gruppen : "The working group is excited to launch the 1.0 version of the OpenXR specification, and the feedback from the community on the provisional specification released in March has been invaluable to getting us to this significant milestone. Our work continues as we now finalize a comprehensive test suite, integrate key game engine support, and plan the next set of features to evolve a truly vibrant, cross-platform standard for XR platforms and devices. Now is the time for software developers to start putting OpenXR to work." Microsoft har redan implementerat stöd för OpenXR i HoloLens 2 och Facebook samt HTC uppger att de planerar att göra det samma för Oculus Rift respektive HTC Vive. Dessutom har det svenska företaget Tobii hoppat på OpenXR-tåget och utlovar stöd för OpenXR i deras eyetracking-appar medan även Valve uppger att SteamVR kommer att stödja OpenXR. Tumnagel
45.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Apple ansöker om patent för mixed reality-headset
Som håller koll på hela ansiktet

Apple har än så länge inte hoppat på den våg av virtual och augmented reality som sköljt över världen de senaste åren men givetvis är det en utveckling som företaget håller koll på. Det har under en längre tid ryktats att Apple håller på att utveckla någon slags augmented reality-brillor och nu har det dykt upp en ny patentansökan från företaget som beskriver ett slags mixed reality-headset. I patentansökan med titeln "Display System Having Sensors" beskriver Apple ett headset som med hjälp av sensorer och kameror skulle hålla koll på användaren omgivning samtidigt som sensorer inuti headset skulle hålla koll på vad användaren tittar på. Det beskrivs även hur headsetet skulle kunna innehålla andra sensorer som till exempel skulle kunna hålla koll på hur användare lutar sitt huvud samt rör på ögonbrynen, käken och andra delar av ansiktet. Det skulle med andra ord kanske kunna användas för extremt realistiska möten i virtuella världar som skapats för spel, videokonferenser eller annat. Huruvida vi får se ett mixed reality-headset baserat på det här patentet eller kanske ett par augmented reality-glasögon från Apple är än så länge oklart. Många rykten säger dock att Apple har något på gång för den marknaden och att det kanske är något som kommer att presenteras nästa år. Apple är inte kända för att åka längst fram i tåget när det gäller att släppa grejer inom nya produktsegment men när marknaden för något väl är någorlunda etablerad så brukar man ofta haka på. Inte helt sällan så kör man då också ofta om sina konkurrenter. Huruvida det är något Apple kommer att göra även inom VR/AR/MR-segmentet återstår att se. Tumnagel
37.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Microsoft visar upp lite mer av Holoportation
Låt hologrammen presentera saker på ett annat språk

För lite över tre år sedan demonstrerade Microsoft vad som kanske kommer att bli framtidens videosamtal och under Microsofts Inspire-konferens förra veckan visade man upp lite mer av det. Med hjälp av ett HoloLens-headset och tillhörande programvara så demonstrerar Microsoft Azure-chefen Julia White demonstrerade vad Microsoft kallar för "Holoportation". Det innebär att en person kan framträda som ett hologram under en presentation samtidigt som personen genomför detta på en helt annan plats. Dessutom har Microsoft lagt till funktioner så att det går att få hologrammet att tala på ett annat språk med presentatörens egen röst. Ni kan kolla in ett exempel i klippet ovan där hologrammet av White snackar japanska, en översättning som sker från hennes engelska i stort sett i realtid. Tumnagel
39.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Samsung ryktas jobba på flera AR/VR-produkter
Dags att fräscha upp Gear VR?

Samsungs VR-satsningar har stagnerat en aning den senaste tiden. Tidigare levererades det ett nytt Gear VR-headset med varje nytt flaggskepp, men sedan släppet av Mixed Reality-headsetet Odyssey HMD har Samsungs VR-intresse svalnat en aning. Eller det har i alla fall sett ut så från konsumenthållet. Men så verkar fallet inte vara och Samsung ryktas ha flera VR-relaterade produkter på ingång. I samband med Augmented World Expo i Santa Clara, Kalifornien, berättade Farshid Fallah, Samsungs director of developer relations för XR och gaming, om lite VR-relaterade planer. Fallah meddelade att företaget kommer presentera flera AR/VR-produkter inom de kommande månaderna som en ny Gear VR-relaterad produkt samt lite AR-funktioner för S10. När dessa nya produkter kommer lanseras är för tillfället okänt och vi får helt enkelt hålla koll på Samsungs kommande VR-satsningar för att ta del av nyheterna. Tumnagel
38.3°
+
André Stray
0

Volvo och Varjo använder Mixed Reality för bilutveckling
Används av förare samtidigt som man kör

Volvo Cars och den finska tillverkaren av avancerade Augmented Reality-headset, Varjo, har nu tagit fram världens första Mixed Reality-metod som hjälpmedel när man ska utvärdera prototyper, konstruktioner och aktiv säkerhetsteknik. För första gången ska man kunna köra en riktig bil samtidigt som man har ett Mixed Reality-headset på sig. Detta lägger sömlöst till virtuella element eller kompletta funktioner under tiden man kör. Henrik Green som är Chief Technology Officer på Volvo Cars säger följande: "Med den här Mixed Reality-metoden kan vi börja utvärdera konstruktioner och tekniker medan de bokstavligen fortfarande är på ritbordet. Istället för det vanliga statiska sättet att utvärdera nya produkter och idéer kan vi testa koncept på vägen direkt. Denna metod ger betydande potentiella kostnadsbesparingar genom att identifiera prioriteringar och eliminera flaskhalsar mycket tidigare i konstruktions- och utvecklingsprocessen." Tumnagel
44.5°
+
Bobby Green
0

HTC Viveport får stöd för Windows MR-headset 5 juni
Alla ska med!

HTC:s VR-butik Viveport har för tillfället stöd för Steam VR-headset samt Oculus Rift. Nu meddelar HTC att gänget kommer bredda åtkomsten ytterligare genom att lägga till stöd för Windows Mixed Reality-headset. 5 juni kommer butiken slå upp portarna för användare med Windows MR-head och användare kommer även ha möjlighet att ta del av Viveport Infinity-prenumerationen, vilket ger användaren tillgång till 600 VR-upplevelser. Tyvärr kommer endast 200 av dessa 600 upplevelser vara kompatibla med WMR till en början. Tumnagel
38.2°
+
André Stray
0

Tested tar en ordentlig titt på HP Reverb
Hur vasst är MR-headsetet?

I mars presenterade HP ett nytt Mixed Reality-headset vid namn HP Reverb. Testet levererade en liten förhandstitt för en månad sedan och nu är det dags att leverera ordentliga åsikter om hur upplevelsen är. Tumnagel
38.0°
+
André Stray
0

HoloMeeting vill ha att vi ska mötas i mixed reality
Ha ditt nästa arbetsmöte med ett hologram?

Här kan ni kolla in lite hur det tyska startup-företaget HoloMeeting tänker sig att vi ska ha möten och samarbeta i framtiden med hjälp av mixed reality och hologram-avatarer. Företaget har utvecklat en mjukvara till Microsofts MR-headset HoloLens med vilket det blir möjligt att träffa arbetskamrater, kunder, leverantörer och andra via hologram-avatarer som man kan ta del av i mixed reality-upplevelsen. Detta gör det möjligt för anställda och andra att kanske sitta hemma och jobba eller någon annanstans men ändå vara någorlunda närvarande på kontoret. Företaget HoloMeeting startade 2014 och då levererade man olika typer av digitala tjänster till sina kunder. I samband med att de tio anställda sedan började arbeta hemma, då man ansåg att kontorsplatser var för dyra, kom Microsofts MR-headset HoloLens. Då beslöt man sig för att ta fram en MR-app som gjorde att de anställda smidigare kunde samarbeta på de olika platser de befann sig. Det är en vidareutveckling av det systemet som man nu säljer till andra under namnet HoloMeeting. Tumnagel
39.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Häng med på Microsoft Build 2019
Keynote drar igång 17:30

Idag är det måndag och det betyder inte bara att veckan rivstartat, utan även att Microsoft Build 2019 drar igång. Under utvecklarkonferensen kommer Microsoft leverera en och annan nyhet som kan vara trevlig för utvecklare av olika slag. Microsoft kommer hålla ett keynote-tal 17:30 och ni kommer kunna följa äventyret i liveströmmen ovan. Microsoft lär i vanlig ordning inte presentera några nya stora nyheter på hårdvarufronten i samband med Build, men det lär bli en hel nytt på mjukvarufronten relaterat till Azure, Windows 10, Mixed Reality, IOT, AI och andra Microsoft-tjänster. Microsoft Build 2019 startar idag och kommer hålla på till onsdag. Tumnagel
39.3°
+
André Stray
0

Tested kollar in HP Reverb
Lång titt på HP:s senaste VR-headset

I slutet av förra månaden visade HP upp ett nytt Windows Mixed Reality-headset som man kallar för "Reverb Virtual Reality Headset Professional Edition" och här kollar Tested in det lite närmare. "Reverb Virtual Reality Headset Professional Edition" kör dubbla LCD-skärmar som har en upplösning på 2160x2160 pixlar med en betraktelsevinkel på 114 grader. Det är mer än dubbelt så hög upplösning som föregångaren och HP säger att det är det VR-headsetet som har högst upplösning på marknaden från någon av de större tillverkarna. HP Reverb släpps på marknaden den här månaden och kommer att kosta 600 dollar vilket är 150 dollar mer än HP:s förra headset för Windows Mixed Reality. Tumnagel
38.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

HP släpper nytt headset till Windows Mixed Reality
Pro-version med hög upplösning

HP har visat upp ett nytt headset till Windows Mixed Reality och det handlar om en rejäl uppgradering mot det första headsetet man släppte till detta förra året. "Reverb Virtual Reality Headset Professional Edition" kör dubbla LCD-skärmar som har en upplösning på 2160x2160 pixlar med en betraktelsevinkel på 114 grader. Det är mer än dubbelt så hög upplösning som föregångaren och HP säger att det är det VR-headsetet som har högst upplösning på marknaden från någon av de större tillverkarna. De som har testat den nya versionen av HP:s headset för Windows Mixed Reality, bland annat PC World vars intryck ni kan läsa på länken nedan, verkar imponerade av den nya versionen och en del säger att det sätter en ny standard för vad headset till VR/AR/MR borde förväntas klara av. HP Reverb Virtual Reality Headset Professional Edition släpps på marknaden nästa månad och kommer att kosta 600 dollar. Det är 150 dollar mer än vad den föregående modellen kostar men det verkar vara väl investerade pengar om man ska gå efter de omdömen som än så länge finns om det. Tumnagel
39.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

OpenXR vill bli en standard för VR/AR/MR-utveckling
Så att det blir smidigare att ta fram grejer till den virtuella verkligheten

I dagsläget finns det en hel del plattformar för VR/AR/MR-utveckling och ingen riktig standard för att utveckla upplevelser till dessa. Detta är något som Khronos Group och deras medlemmar vill ändra på med något som de kallar OpenXR. Det handlar om en standardiserad plattform med vilken det ska vara möjligt för utvecklare att skriva en version av sina kod och denna ska sedan gå att använda på en lång rad VR/AR/MR-plattformar, något som inte är möjligt idag. Ni kan se lite av hur Khronos Group ser framtiden med OpenXR jämför med idag på illustrationen här ovan. Brent E. Insko som är chef för VR-arbetet på Intel och ordförande i Khronos Group säger: "OpenXR seeks to simplify AR/VR software development, enabling applications to reach a wider array of hardware platforms without having to port or re-write their code and subsequently allowing platform vendors supporting OpenXR access to more applications. With the release of the OpenXR provisional specification, AR/VR developers and creators get their first public access to the API for review and comment." Ni hittar företagen som stödjer arbetet med OpenXR här nedanför och som synes är de flesta större företag som pysslar med VR/AR/MR med på tåget. Apple verkar dock inte vara med vilket kanske indikerar att OpenXR-grejer inte kommer att dyka upp på iPhone eller eventuella framtida AR/VR-produkter från Apple. Tumnagel
46.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

MWC 2019 En närmare titt på HoloLens 2
Microsoft har visat upp ett nytt headset för mixed relality

Igår visade Microsoft upp den nästa versionen av sitt mixed reality-headset HoloLens på Mobile World Congress i Barcelona och här är en lite närmare titt på det. HoloLens 2 ska enligt Microsoft sitta bekvämare än ursprungsmodellen, ha dubblerat headsetets FoV (Field of View) och det har även försetts med eyetracking samt teknik för att tolka användarnas gester och handrörelser. HoloLens 2 släpps på marknaden nästa år och kommer då att kosta 3500 dollar vilket kan jämföras med ursprungsversionen av HoloLens som säljs idag för 5000 dollar. Här ovan hittas Microsofts presentationsfilm för HoloLens 2 och i klippet nedan har Engadget kollat in det hela lite närmare. Tumnagel
40.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

MWC 2019 Microsoft visar upp HoloLens 2
Ny version av mixed reality-headsetet

Idag hade Microsoft en presentation på Mobile World Congress i Barcelona och då presenterade man en ny version av sitt mixed reality-headset HoloLens. HoloLens 2 har fått lite ny design jämfört med sin föregångare och sägs vara bekvämare än ursprungsversionen. Vidare har HoloLens 2 ett FoV (Field of View) på 52 grader vilket ska vara en dubblering från ursprungsversionen. HoloLens 2 har även försetts med eyetracking och ska även kunna känna igen 21 stycken olika handrörelser som används för att navigera i MR-upplevelserna till HoloLens 2. HoloLens 2 går att förbeställa redan idag men släpps inte förrän någon gång under nästa år. Microsoft uppger att man primärt riktar sig till företag och militära organisationer med det 3500 dollar dyra MR-headsetet, eventuellt kommer en konsumentversion i form av HoloLens 3 i framtiden. HoloLens 1 som går att köpa idag kostar 5000 dollar. The Verge har fått klämma lite på HoloLens 2 och det kan ni kolla in i klippet nedan. Tumnagel
45.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida