m

Razer släpper fingervantar för mobilspelare
För HARDCORE GAMERZ YO!

Razer har tagit frame en produkt som de kallar för Gaming Finger Sleeves som ska se till att folks svettiga fingrar inte sänker deras KDR i mobilspel som Call of Duty: Mobile. De är mer eller mindre små kondomliknande fingervantar som är gjorda av material som ge inte bara ska hålla spelares fingrar svettfria men även ge dem maximal precision. Woven with highly conductive silver fiber, each sleeve enhances touch sensitivity and response while reducing friction, ensuring an agile, intuitive gaming experience for maximum accuracy. Dessa fingerkondomer kostar tio dollar. Tumnagel
28.7°
+
Frode Wikesjö
0
2020

Har du skaffat Microsoft xCloud?
Spelstreamingtjänsten är rätt härlig

Mobilspelande har den senaste tiden fått ett rejält uppsving med spelstreamingtjänster som Google Stadia och GeForce Now. Nu har mobilspelandet förbättrats ytterligare då Microsoft lanserat sin spelstreamingtjänst xCloud skarpt och är tillgänglig för prenumeranter av Game Pass Ultimate, som kostar 135 kronor i månaden. Tumnagel
37.9°
+
André Stray
0

Anker PowerCore Play 6K är ett powerpack för mobilspelaren
Greppvänligt extrabatteri med inbyggd fläkt

Tillbehörsföretaget Anker har tagit fram ett nytt batteripaket som man utvecklat specifikt till dem som spelar mycket på sin mobiltelefon. Anker PowerCore Play 6K ser ut som en handkontroll utan knappar. Tanken är att användaren ska kunna ladda upp sin mobil samtidigt som batteripaketet fungerar som ett lite bekvämare sätt att hålla telefonen på när användaren spelar. Det går att ladda upp grejer både via USB-A och USB-C. Handkontrolls-batteriet har även en inbyggd fläkt som ska kunna sänka mobiltelefonens temperatur med upp till 30 procent. Som synes på en av bilderna nedan går batteripaketet att dra isär vilket gör att det går att anpassa till de flesta smartphones på marknaden. Batteriet är på 6700 mAh vilket innebär att det räcker för att ladda upp till exempel en iPhone 11 två gånger. En Anker PowerCore Play 6K kostar cirka 35 dollar. Tumnagel
39.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Dead Cells ute nu till Android
Kvalitetsspel!

Mobilspelande blir allt bättre och bättre. Molnspelande gör att stora AAA-titlar går att lira på telefonerna och riktigt trevliga kvalitetsspel portas till mobila plattformar mer regelbundet. Dead Cells släpptes till iOS i höstas, men nu är det äntligen dags för Android-användare att lägga vantarna på spelet. För er som inte testat Dead Cells tidigare är spelet ett roguevania-spel där du får kontrollera en karaktär som ständigt återupplivas för att försöka ta sig längre i ett fort som delats upp i vitt skilda delar med unika miljöer. Spelaren samlar Cells under rundorna som kan användas för att låsa upp permanenta uppgraderingar samt tillgång till nya vapen som kan göra dig mer effektiv i striderna. Spelet går att spela med extern handkontroll men har även pekkontroll som du kan modifiera relativt fritt. Mobilversionen har även två olika spellägen varav ena låter dig kontrollera hjälten som vanligt och det andra är ett auto-hit-läge som låter dig slå fiender automatiskt. Dead Cells på Play Store hittar ni via länken nedan. Spelet kostar 95 kronor, vilket är bra mycket mindre än vad Steam-versionen kostar. Tumnagel
39.5°
+
André Stray
0

CES 2020 Razer Kishi gör mobilen till en spelkonsol
Nya handkontroller till mobilen från Razer

I hösta släppte Razer spelkontrollerna Junglecat som var anpassade för några Android-telefoner och nu har Razer presenterat ytterligare ett sådant tillbehör. Razer kallar sina senaste spelkontroller för Kishi och de är kompatibla med iPhones och de flesta Android-lurar som har en USB-C-kontakt. Razer Junglecat skötte kommunikationen mellan mobilen och spelkontrollerna via Bluetooth men Kishi kopplas istället ihop med mobiltelefonerna direkt, antingen via iPhones Lightning-kontakt eller Androids USB-C-kontakt. Detta borde göra att svarstiderna kortas något och att risken för lagg i spelupplevelsen minimeras. Kishi är även försedd med kontakter så att det går att ladda mobilen samtidigt som man spelar vilket givetvis är en fördel då mobilspelande ofta drar en hel del kräm. Razer Kishi släpps någon gång under det här kvartalet och kommer att kosta ungefär lika mycket som Razer Junglecat, ett tillbehör som säljs nu för cirka 120 euro. Här nedanför hittas ett klipp från när Engadget kollade in Razer Kishi på den pågående CES-mässan i Las Vegas. Tumnagel
39.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
2019

Kommer handkontrollerna till xCloud att se ut så här?
Microsoft experimenterar med grejer till sin molnspelsplattform

Windows Central har tagit del av en studie där utvecklare på Microsoft beskriver hur handkontrollerna till Microsofts kommande molnspels-plattform xCloud kan komma att se ut. Som synes på skisserna här så handlar det om en modulär handkontroll som ska gå att anpassa för att spela spel både på tv, mobil och tablet. När Microsoft tidigare har visat upp xCloud har man använt sig av Xbox-kontroller där man, när det handlar om mobilspelande, fäst mobilen i ett fäste på kontrollen. Lösningarna som Microsoft nu experimenterar med verkar lite smidigare än den varianten. Windows Central har dessutom hittat ett patentansökan från Microsoft, se skiss i bildspelet nedan, där man har ansökt om patent för handkontroller som liknar dem från Microsofts studie. Microsoft har än så länge inte nämnt när xCloud kommer att släppas eller vad tjänsten kommer att kosta. Tumnagel
40.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Spelbranschen kommer omsätta över 150 miljarder dollar i år
Och nu snackar vi dator- och mobilspel alltså

Analysföretaget Newzoo har släppt en ny rapport med prognoser för årets dator- och mobilspelande och enligt den kommer omsättningen inom branschen att öka med 9,6 procent i år. Det innebär att man räknar med att datorspelsbranschen kommer att omsätta 152,1 miljarder dollar i år, motsvarande lite över 1450 miljarder kronor. Det är ungefär en tredjedel av Sveriges totala BNP för förra året. Världens två största marknader för datorspel är USA och Kina vilka enligt rapporten kommer att omsätta 36,9 respektive 36,5 miljarder dollar under året. Det ska observeras att Newzoos senaste rapport inte har tagit med omsättningen för esport och professionellt datorspelande. I början av året släppte företaget en rapport där man uppgav att den delen av datorspels-branschen kommer att omsätta runt 1,1 miljarder dollar i år, motsvarande cirka 10 miljarder kronor. Tumnagel
38.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Tut i luren - Nintendo Game Boy fyller 30 år idag!
Konsolen som startade mobilspelandet på allvar

Idag, 21 april, är det 30 år sedan Nintendo släppte sin handhållna spelkonsol Game Boy i Japan, en konsol som jag antar mer eller mindre var starten på det vi kallar mobilspel idag. Nintendo hade redan tidigare etablerat ett slags mobilspelande med sina lite enklare Game & Watch-spel men när Game Boy introducerades så kombinerades möjligheten med handhållet spel och utbytbara spelkassetter. Detta visade sig vara en succéfylld kombination och när Nintendo slutade göra Game Boy 2003 hade man sålt nästan 120 miljoner exemplar av konsolen. De första spelen som släpptes till Game Boy var Super Mario Land, Alleyway, Baseball och Yakuman. När konsolen sedan släpptes här i Europa, 28 september 1990, släppte man även Tetris till Game Boy. Något som även det visade sig bli en enorm succé. När Game Boy släpptes i Japan för 30 år sedan kostade den 12.500 yen vilket motsvarar lite över 1000 svenska kronor. Skulle man vara sugen på att köpa en Game Boy idag så hittas flera exemplar för under tusenlappen på olika auktionssajter. Här nedanför hittas ett lite äldre klipp där YouTubern "Gaming Historian" snackar lite om Game Boy och hans upplevelser med den lilla spelkonsolen. På länken nedan hittas flera artiklar från The Verge som har uppmärksammat Game Boys 30-årsdag i veckan som gått. Tumnagel
57.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
2017

Mixer Create låter dig strömma dina mobilspel
Ny app från Microsoft

Under våren bytte Microsofts tjänst för att strömma spel namn från Beam till Mixer. Dock har den endast funnits tillgänglig för PC- och Xbox-användare. Nu släpps äntligen en mobilversion anpassad för mobilspel. Det handlar om Mixer Create som efter en del betatester släppts offentligt för Android och iOS. Förutom att användare kan strömma sitt mobilspelande kan de även använda appen för att chatta eller vlogga. Det går också att strömma tillsammans med tre andra användare precis som på Mixer. Fler användningsområden ska adderas framöver. Vad gäller spelstödet ska det på Android finnas stöd för samtliga spel medan det på iOS just nu endast gäller utvalda spel. Tumnagel
37.5°
+
Emmy Zettergren
0
2011

Tack för i år!
Vi älskar er!

Så var då 2011 snart till ända, ett år med många revolutioner i världen men utan speciellt många revolutioner i prylvärlden. Vilket inte gör det till ett dåligt år - långsam förbättring är oftast bättre än revolution. 2011 har varit väntans år på mobilfronten, året då vi väntade på iPhone 5 / iOS 5 / iPad 2, vi väntade på Galaxy Nexus / Android 4, vi väntade på Nokia / Windows Phone 7.5. iPhone 5 kom inte och vi fick istället iPhone 4S betydligt senare än vi väntat oss. Vi fick Galaxy Nexus och Android 4 men blev lite besvikna på att det kommer att dröja med fyran till alla andra Androider - även nya sådana. Världen fick Windows Phone 7.5 men Nokias Lumia har bara nästan kommit till Sverige. 2011 var året då gamla jättar inte visade sig vara okrossbara. Nokia blir mindre och mindre och den efterlängtade lanseringen av Lumia 800 verkar inte ha gått alls så bra som operatörerna har förväntat sig vilket kan betyda svårt läge inför 2012 - hur övertalar Nokia operatörerna att pusha deras telefoner istället för Samsungs senaste Galaxy S eller iPhone 4S? Några som alla i princip kommer att dö under 2012 är RIM. Dog gjorde WebOS som efter att köpts av HP gick åt pipsvängen. En hel hög med miljarders av dollar senare. 2011 var också året då vi hur många gånger som helst hörde att NU kommer Android-tabletsen men egentligen är det bara en som finns som konkurrerar med iPad - Samsungs Galaxy Tab. Det verkar som att Google har insett att det är två helt olika saker att sälja telefoner via operatörer och tablets via butiker. Tyvärr verkar man lägga rätt lite fokus på mjukvara specialgjord för tablets - eller så har man prioriterat helt rätt bara då det är extremt mycket viktigare för dem att få ut ett bra operativ för mobiler. The Verge sa det så bra i sin årskrönika förresten, "The best-case scenario for honeycomb is that it turns out to be the Windows Vista of Android". Vi får helt enkelt hoppas att 2012 blir året då Google levererar ett riktigt bra tablet-OS. 2011 var året då vi på riktigt tröttnade på patent. 2011 var också året då Googles klassiska slogan Donx27t be evil inte kändes lika helgjuten. Man lanserade Google+ men fick sig också en törn i alla fall i min värld då man stängde till och på en del tjänster bara la in stöd för delning via Google+ - framförallt Google Reader halshögg man genom att ta bort den interna (och uppskattade) delningen och bara förväntade sig att folk skulle dela via Google+. Idioter. Lite Apple-fasoner över det som jag inte gillar. Google släppte också en helt ny form som fungerar galant på de flesta produkterna men som bara blev halvbra i Gmail och värdelös i sagda Reader. På tal om sociala nätverk fortsatte Facebook och Twitter göra om och bli större än någonsin på samma gång. Google försökte med sina cirklar, Facebook svarade med grupper och mailinglistan dog verkligen på riktigt. 2011 var året då flera av operatörerna, främst Telia och Tele2, växte ur sina mobilnät. Eftersom vårt 3G-nät (när det fungerar) är så bra på den här sidan pölen har intresset för LTE/4G i princip varit obefintligt. Kanske kommer 2012 bli året då 4G kommer men i min värld är det en lågoddsare. 2011 var året då mobilkamerorna började bli bra på riktigt och GoPro-kameran gjorde att vi fick en helt ny typ av actionfilmer. Antalet timelapse-filmer under året har varit många, nästan för många. Den vanliga kameraindustrin väntar fortfarande på att göra den perfekta kameran - vi har haft mängde med små systemkameror på kontoret som alla har varit lovande men som alla har haft något som gjort dem till tveksamma köp. Tyvärr ser 2012 inte ut att bli året då vi får en liten kamera med ljusstark glugg i kittet som har snabb autofokus, micingång och vettigt pris. Vi fick ingen Xbox 720 eller Playstation 4 under året och frågan är om vi får det under nästa år heller. Nintendo däremot släppte sin 3DS som sålde så dåligt att de fick sänka priset betydligt. Jag köpte en till sonen i julklapp - det är tur för Nintendo att Mario är så bra som det är annars hade de kunnat ge upp redan nu. 3DS har äntligen börjat sälja en smula, även om jag tror att den försäljningskurvan inte kommer att öka direkt, och nästa år kommer Wii U - som ingen egentligen längtar efter. Playstation Vita har börjat säljas i Japan men verkar inte vara en succé och min egen spaning är att det är extremt få utanför gamer-cirkeln som är intresserade eller ens vet om att den kommer. Sony hade också vad man måste kalla för MEGAFAIL med allt strul med deras Playstation network. 2011 var året för småspelen och storspelen. Mobilspelandet slog så klart alla rekord och samtidigt har det varit fler stora titlar än någonsin. Herregud vad stolt jag var när Dice satte upp en gigantisk reklamaffisch på Medborgarplatsen med texten BATTLEFIELD 3 - FROM THE STREETS OF SÖDERMALM. Det är riktigt coolt att ett årets spel faktiskt gjordes där nere vid Slussen. I år var också året då Spotify tog över världen, eller i fall USA. Och när Skype såldes för tredje gången, denna gång till Microsoft. 2011 var året då ingen kom ikapp iPad - eller MacBook Air. Jag köpte min för ett drygt år sedan när den första versionen av den nya MacBook Air kom och än har ingen kommit ikapp. Två - tre modeller finns ute tillförsäljning på riktigt men förhoppningsvis kommer 2012 bli året då vi får se massor av Ultrabooks. Jag förväntar mig att tröttna på dem redan på CES-mässan i januari. 2012 blir förhoppningsvis året då vi får en 15 tums MacBook Pro som ser ut som en Air och som har en retina-skärm. Herre gud vad jag kommer att köpa den då. För Feber har 2011 varit ett skönt år. Första halvåret ägnade jag mig åt att vara föräldraledig och sedan dess har jag ägnat mig åt att pilla med nya Feber som tyvärr inte har hunnit lanserats - och tur är nog det. Den första versionen var ändå inte så bra. Nu är mycket trams bortskalat och vi kommer att rulla ut mindre förändringar framöver. Två saker kommer nog att bli viktigast för er - funktionen där ni kan gömma för er ointressant innehåll och en sida som fungerar galant i mobilen. Jag vill verkligen, verkligen, verkligen tacka er besökare för det här året. Förutom några troll som vi jagat bort (och då och då tvingas jaga bort igen) så har det varit riktigt kul att läsa era kommentarer och reaktioner. 2011 måste ses som året då Android-fanboyen tog över här på Feber och personligen slipper jag gärna alla fanboys nästa år. Både iOS och Android är så bra att vad man väljer i dag är ett personligt val - och ingen kommentar på Feber kommer att övertyga någon att byta plattform. Vi fick in vårt 10 000:e tips i slutet av året - extra stort tack till alla er som tipsa oss! Nu ska jag gå och köpa de där sista sakerna till kvällen och njuta in det nya året med bubbel och såna där djur som luktar så illa dagen efter men som är så satans goda när de äts. Det nya året börjar på allvar på tisdag och redan på fredag så lyfter planet till Las Vegas och CES-mässan där vi, förutom att försöka vinna någon dollar på slotmaskinerna, kommer att förlusta oss i allt nytt som kommer på mässan. Det kommer att bli ett massivt jobb men vi ska verkligen försöka rapportera larvigt mycket från den intressantaste mässan på året. Till sist: Stort tack till Wille, Bobby, Gustav, Frode, Samuel, Kristoffer, Kristoffer, Peter, Emmy, Henrik, Lotta, Christian, Ken, MovieZine-gänget och alla andra som har bidragit till Feber i år. Jag älskar er innerligt. Gott nytt år! Bilder av Sham Hardy, Global X och Feber. Tumnagel
51.3°
+
Roger Åberg
0
Nästa sida