m

Riktigt bra genomgång av nya Tesla Model S Plaid
Alla nyheter gås igenom

Nya Tesla Model S Plaid accelererar väldigt snabbt och hur det känns för de som åker med kan ni se nedan. Men det är massor av andra saker som också är nya, det finns nya skärmar, en helt ny och konstig ratt, nya sätt att lägga i växlar och så vidare. I den här videon gås alla dessa igenom lugnt och metodiskt, riktigt sevärt! Tumnagel
30.2°
+
Roger Åberg
0

Första Tesla Model S Plaid levererad
"Snabbare än en Porsche, säkrare än en Volvo"

I natt så levererade Tesla sina första Model S Plaid. Det här är superversionen av deras i dag klassiska modell. Plaid har 1020 hästar och klarar 0 till 100 på ner mot två sekunder. Dessutom med en räckvidd på 62,8 mil och plats med både en hög personer och packning. Toppfarten är satt till 322 km/h men då behöver man ha andra däck än de bilen levereras med, dessa kommer senare. När den första Model S visades klarade man 0-100 på 4,2 sekunder och kom dryga 42 mil, vilket då 2012 var imponerande. Bilen har tre motorer och Tesla kallar lösningen för "relentless". Tidigare har Porsche varit stolta över att deras Taycan kan köra 0-100 om och om igen och en Tesla Model S klarade inte detta, men nu är Tesla alltså där. På tal om Porsche, till skillnad mot dem så har Tesla bara en växel och det gör att motorn snurrar galet fort, över 20.000 rpm som värst. Luftmotståndet är väldigt, väldigt lågt: 0,208. Tesla säger att detta är när hjulen snurrar och inte stillastående. Laddningen har snabbats upp och man ska få i 30 mils räckvidd på en kvart. Man har även skapat en ny värmepump som man säger ger 30 procent bättre räckvidd i kallt väder och att lösningen behöver 50 procent mindre energi för att värma upp bilen. Enligt Musk kommer man att ha väldigt lite skillnad på räckvidd i bra och dåligt väder. Häromdagen gick Elon Musk ut med att man skrotar toppmodellen Plaid+ eftersom den (enligt honom) helt enkelt behövdes, vanliga versionen blev tydligen tillräckligt bra. Plaid+ var runt 300.000 kronor dyrare än den vanliga, så i natt passade Tesla på att höja priset med 100.000 kronor för den vanliga. Prislappen ligger nu på 1.379.990 kronor. Elon Musk är säker på att bilen kommer att klassas som den säkraste bilen någonsin. Den har dock inte testats ännu av någon officiell instans. Musk sa under presentationen att bilen är "snabbare än en Porsche, säkrare än en Volvo". På insidan är mycket nytt. Den nya ratten ska ge bättre sikt och skärmen har vänts från stående till liggande format. Man har lyckats minska storleken på paketet framför framsätet och storleken på saker i kupén överlag vilket gör att baksätet numera är helt ok. Ljudet i bilen ska också ha blivit bättre, både det som kommer ur högtalarna och det som (inte) kommer in från omvärlden. Bilen har bland annat extra tjocka glas. Tesla levererade de första 25 bilarna i natt och kommer att tillverka "hundratals" i veckan nu och över 1000 framåt. Detta kommer alltså inte bli någon massproducerad modell, men så är ju prislappen rätt fet också. Tumnagel
32.8°
+
Roger Åberg
0

Tesla skrotar Model S Plaid+
Innan den ens har kommit

Teslas nya Model S Plaid kommer att bli ett riktigt as till bil och för den som ville ha ännu mer erbjöd man Plaid+. Plaiden ska leverera 1020 hästar och noll till hundra på 2,1 sekund, om än med rullande start. Tanken var alltså att Plaid+ skulle leverera ännu mer än Plaid för 320.000 kronor mer, men nu lägger Tesla alltså ner modellen innan den ens har kommit ut på marknaden. Anledningen är enligt Musk att modellen helt enkelt inte behövs. Målet att ha en acceleration nere runt två sekunder är imponerande, men ingen vettig människa behöver en bil som gör noll till hundra på under två sekunder. Passagerare tycker att noll till hundra på tre sekunder är smått vidrigt och inget man vill uppleva mer än en eller kanske två gånger. Plaid+ finns fortfarande på hemsidan men går inte att beställa och kommer alltså inte gå att beställa. Tumnagel
40.4°
+
Roger Åberg
0

AMD står för hårdvaran i Teslas nya infotainmentsystem
Ska göra det möjligt att spela AAA-spel i bilarna

Det har länge varit möjligt att spela enklare spel på Teslas infotainmentsystem men snart kanske det även blir möjligt att spela lite mer prestandakrävande spel i Teslas kommande modeller. Teslas vd Elon Musk började redan förra året snacka om möjligheten att till exempel spela The Witcher i Teslas bilar. Nu har även AMD meddelat att de kommer att leverera hårdvara till Teslas infotainmentsystem vilken skulle ha kapaciteten att klara av lite mer prestandakrävande spel. Under AMD:s keynote på Computex 2021 avslöjade AMD:s vd Lisa Su att Teslas nya infotainmentsystem är försett med en AMD Ryzen-processor som parats ihop med en AMD RDNA 2 GPU. Su sa vidare under keynoten: "So we actually have an AMD Ryzen APU powering the infotainment system in both cars as well as a discrete RDNA2-based GPU that kicks in when running AAA games, providing up to 10 teraflops of compute power.... we look forward to giving gamers a great platform for AAA gaming." Rent prestandamässigt så skulle det här ge Teslas nya infotainmentsystem nästan lika mycket kraft som en PlayStation 5. Som The Verge påpekar så är dock spelupplevelsen även beroende på mjukvaruplattformen som spelen ska rulla på. Det ryktas om att Tesla satsar på erbjuda spel som portats till Linux. Huruvida dessa eventuellt kommer att kunna mäta sig med spelupplevelsen på till exempel en PS5 eller Xbox One återstår att se. Teslas första bil med den nya hårdvaran för sitt infotainmentsystem blir Model S Plaid vilken kommer att börja levereras 10 juni. När vi eventuellt kan få se en spelplattform för AAA-spel i Teslas bilar återstår dock att se. Tumnagel
33.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Tesla Model S Plaid kan komma med en infällbar vinge
Bilder på ny prototyp har dykt upp

Det har dykt upp lite bilder på en Tesla Model S som tros vara en prototyp på den kommande Model S Plaid eller kanske till och med Model S Plaid+. Det mest anmärkningsvärda med den nya prototypen är att denna är försedd med en infällbar vinge som synes på bilden ovan och i de inbäddade tweetsen här nedanför. Bilderna fotades av The Kilowatts när prototypen tog sig några varv på Laguna Seca Raceway i Kalifornien, en bana där Model S Plaid testkörts flera gånger tidigare. Model S Plaid kommer att ha en topphastighet på 320 km/h och göra 0 - 100 på 2,1 sekunder, något som kanske gör att det krävs en vinge för att bilen ska behålla sina köregenskaper. Model S Plaid+ är sagd få ännu bättre prestanda men exakt hur den ser ut än så länge oklart. Tesla kommer börja leverera Model S Plaid någon gång under 2021:s andra halvår medan Model S Plaid+ förväntas släppas någon gång nästa sommar. Tumnagel
35.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Tesla uppdaterar Model S och Model X
Får helt ny interiör med halv ratt

Tesla dundrar nu ut en uppdatering av modellerna Model S och Model X. Vid en första anblick ser det inte ut som att det har hänt så mycket, men det har det. Åtminstone på insidan och under skalet. Båda bilarna får en helt ny interiör där ratten kapats på mitten och där den stående stora skärmen ersatts av en liggande precis som Model 3 har. Denna mäter 17 tum och upplösningen har gått från 1900×1200 till 2200×1300. Det finns även en skärm på 12,3 tum framför ratten och en på 8 tum där bak som man kan använda till film och spel. Model S:en vi ser på bilderna är den man kallar för Plaid. Det blir den nya värstingversionen och den kommer att ersätta Performance. Man kan få Plaid både till S och X och detta innebär tre stycken elmotorer som tillsammans genererar 1020 hästar. S med Plaid ska klara 0-100 km/h på 2,1 sekunder och kunna toppa hela 320 km/h. Räckvidden anges till 62,8 mil. Men vänta nu, det släpps även en Plaid+. Den har över 1100 hästar, gör 0-100 km/h på runt två sekunder, toppar också 320 km/h men ska kunna ta sig hela 84 mil på en laddning. X Plaid gör 0-100 km/h på 2,3 sekunder och kommer 54,7 mil på en laddning. Här anges ingen toppfart men bilen ska klara kvartsmilen (402 meter) på 9,9 sekunder. Plaid+ går inte att få till Model X. Bilarna går att beställa nu men leverans sker först i september. Model S Long Range kostar från 974.990 kronor, Model S Plaid får du för 1.279.990 kronor och värstingvärstingen Model S Plaid+ kostar från 1.499.900 kronor. Model X Long Range börjar på 1.099.990 kronor och Model X Plaid kostar 1.279.990 kronor. Tumnagel
36.0°
+
Bobby Green
0
2020

Model S Performance och Taycan Turbo S på strippen
Bra klipp i Taycan, som sig bör

DragTimes drog till strippen och hade med sig en Tesla Model S Performance och en Porsche Taycan Turbo S för att se vilken av dessa potenta elbilar som presterade bäst. Teslan klockade 0-96 km/h (60 mph) på 2,34 sekunder som bäst, Porsche klarade 2,34 som bäst. Men den vassaste versionen av Taycan ska vara snabbare. Model S visades första gången redan 2008, började säljas 2012 och har därefter uppdaterats mängder av gånger, men det är fortfarande en gammal bil. Taycan är det senaste från Porsche och då vore det ju lite knas om den presterade sämre. Nästa år lanseras Model S Plaid och det ska bli kul att se hur den då presterar mot andra snabba elbilar. Bonus-Taycan nedan. Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0

Det här är Teslas nya battericell 4680
Lättare och billigare än föregångaren

Den battericell som Tesla använder sig av för tillfället heter 2170. De kommande åren ska den ersättas av 4680 som är både lättare och billigare. Cellen tas fram i samarbete med Panasonic. Namnet 4680 står för måtten på cellen - 46 millimeter på bredden och 80 millimeter på längden. Dagens 2170 sitter i Model 3 och Model Y medan Model S och Model X har en som heter 1865. Batteripacket i Model 3 har idag en energitäthet på 247 wattimmar per kilo (Wh/kg), 4680-cellen ska istället bjuda på 330 Wh/kg. 4680 innehåller färre komponenter vilket är det som gör den lättare, och också billigare att tillverka. Den nya designen gör även att temperaturregleringen blir betydligt lättare. Som väntat innehåller den nya cellen mer energi - fem gånger mer än föregångaren. En enskild cell kan därför ge upp till 16 procent längre räckvidd. En Model 3 Standard Range har 2976 celler och det nya packet fast med bara 960 celler kommer ge samma räckvidd. 4680-cellen kommer att ha sin premiär i Cybertruck och Model S Plaid. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

Lucid Air har kört Laguna Seca på 1:31.3
Snabbare än en Ferrari 488 GTB

Testerna med Lucid Motors eldrivna modell Air fortsätter och nu presenterar man att man satt tiden 1:31.3 på Laguna Seca. Det gör bilen snabbare än bland annat Ferrari 488 GTB och Chevrolet Corvette ZR1 C7. Notera att detta dock var med en Air där man rivit ut interiören och monterat störtbur. Vidare hade prototypen även en stor vinge på bakluckan, större diffusor och små vingar på frontspoilern för bättre downforce. Tiden är ändå sjukt snabb, men trots detta en sekund långsammare än Tesla Model S Plaid. Nyligen körde man kvartsmilen på 9.245 sekunder med en Air. Model S Plaid lovar att köra samma sträcka på under nio sekunder, men det finns ännu inget videobevis på detta. Tumnagel
40.1°
+
Bobby Green
0

Tesla Model S Plaid på Laguna Seca
Häng med på rekordvarvet

Här kommer ett videoklipp som visar när Tesla Model S Plaid tog sig runt Laguna Seca på bara 1:30,3. Bilen som körs är en prototyp utrustad med skalstol, racinginstrument och Michelin Sport Cup 2-däck. De sistnämnda kommer dock vara standard på bilen när den väl lanseras nästa år. Varvrekordet för produktionsbilar på banan sattes av en McLaren Senna förra året när den körde på 1:27,6. Tumnagel
35.7°
+
Bobby Green
0

Tesla presenterar Model S Plaid
Snabb, stark och uthållig

Precis som väntat presenterade Tesla Model S Plaid under nattens konferens. Den här har det snackats om ett tag men nu vet vi vad det handlar om, och det går bra att beställa ett exemplar nu. Leveranserna drar igång i slutet av 2021 och det man får om man köper är en Model S där man har skruvat upp allt till 11. Utseendemässigt verkar bilen ha fått sig ett lite bitigare kjolpaket och en vinge på bakluckan. Under skalet finns tre stycken elmotorer som tillsammans genererar över 1100 hästar och som ser till att driva alla fyra hjulen. 0-100 km/h ska gå på 2,1 sekunder, kvartsmilen avklaras på under nio sekunder och toppfarten ska ligga på 320 km/h. Räckvidden ska ligga på över 84 mil. Siffrorna gör att den här blir den snabbast accelererande produktionsbilen hittills, snabbare än nyligen presenterade Lucid Air. När Rimac C_Two, Pininfarina Battista, Lotus Evija och Tesla Roadster anländer lär nog Plaid petas ner från den tronen dock. Men såna här fartegenskaper i en stor fyrdörrars sedan är ändå sjukt imponerande. Prislappen för en Model S Plaid börjar på 1.499.900 kronor. Tumnagel
37.2°
+
Bobby Green
0

Lucid Air har tydligen slagit nytt elbilsrekord runt Laguna Seca
Kan vara snabbare än Tesla Model S Plaid Edition

Det här skakiga klippet visar när Lucid Air var ute och brände på Laguna Seca nyligen. De som filmade klockade ett varv till 1:33 vilket om det stämmer skulle innebära att Air är snabbare på sträckan än Teslas Model S Plaid Edition som förra året klockade 1:36,55. Tumnagel
40.5°
+
Bobby Green
0

Rykte Model S Plaid presenteras nästa månad?
Elon släpper hint

Tesla fick såklart eld i baken av att Porsche dundrade ut sin Taycan och det började genast snackas om att en värre "Plaid"-version av Model S var på gång. Den har tre stycken elmotorer och ännu bättre prestanda. Nu kanske det kan bli så att bilen presenteras nästa månad under eventet Battery Day den 22 september. Detta rykte kommer efter att Elon Musk twittrat en bild på Herbert Ruggles Tarlek Jr. från den gamla komediserien WKRP in Cincinnati iklädd en rutig (plaid) kostym. Det kan vara så att även Model X kommer i Plaid-version, men det återstår att se. One day soon, I will wear this outfit pic.twitter.com/T0SnF4UgYK— Elon Musk (@elonmusk) August 11, 2020 Tumnagel
34.4°
+
Bobby Green
0
2019
2009