m

Novitec piffar till Ferrari Monza SP1
Går att få med guldpläterat avgassystem

Den som tycker att Ferrari Monza SP1 är lite för vek original kan nu gå till Novitec och be dem piffa upp modellen lite. De ser då bland annat till att öka effekten i den 6,5 liter stora V12:an från 810 hästar och 719 newtonmeter i vrid till 844 hästar och 780 newtonmeter istället. Det gör att 0-100-tiden kapas med 0,1 sekunder till 2,8. Gasresponsen och accelerationen över hela registret ska även ha blivit vassare. Den ökade effekten har man fått genom att specialbygga ett nytt avgassystem som kan fås guldpläterat för bättre värmeavledning. Vidare får bilen sänkfjädrar som sänker den 35 millimeter och smidda Vossen-fälgar på 21 respektive 22 tum. Även insidan behandlas och här är det kunden själv som väljer vad Novitec ska göra. Har du en SP2 kan du som väntat få alla dessa grejer också. Vad man får betala framgår inte för tillfället. Tumnagel
40.1°
+
Bobby Green
0

Så här låter Lamborghini Essenza SCV12
Ej som en elbil

I somras drog Lamborghini täcket av modellen Essenza SCV12. Den här får man bara köra med på bana och nu får vi äntligen se den göra det, på Monza. Det innebär även att vi får höra hur bilen låter och satan i gatan - eargasm! Tumnagel
42.8°
+
Bobby Green
0

Lamborghini har taklös superbil på gång
Konkurrent till McLaren Elva och Ferrari Monza

Av någon anledning har biltillverkarna i den högre skalan börjat trycka ur sig bilar utan tak. Inte cabbar utan såna som helt saknar både tak och vindruta, där du behöver integralhjälm på dig när du kör för att inte bli mätt på luftrussin. Hösten 2018 rullade Ferrari ut Monza, för ett år sedan dök McLaren Elva upp och i mars visade Aston Martin upp V12 Speedster som följer samma koncept. Då kan ju såklart inte Lamborghini stå med brallorna nere och titta på, så de har också en liknande superbil på gång. Bilden ovan är det enda vi får se för tillfället och eftersom den har samma foliering som Essenza SCV12 kan det röra sig om en taklös version av denna. Den får man bara köra på banan, men om detsamma kommer gälla versionen utan tak återstår att se. Det här är faktiskt inte första gången Lamborghini ger sig på något liknande. Redan 2005 presenterades konceptbilen Concept S som var en Gallardo utan tak och vindruta. 2012 var det dags igen med Aventador J Speedster. Tumnagel
33.7°
+
Bobby Green
0

Aznom Palladium presenteras denna månad
Världens första "hyper-limousine"

I somras skrev vi om Aznom Palladium som är blandning mellan en sedan och en SUV. Bilen beskrivs som världens första "hyper-limousine" och det ska vara lyx i överflöd som gäller här. Bilen är utvecklad av Aznom Automotive och Camal Studio och på Milano Monza Open Air Motor Show som pågår mellan den 29 oktober och 2 november ska den visas upp för första gången. Palladium mäter sex meter på längden och nästan två meter på höjden. Under huven sitter en dubbelturbomatad motor med okänt antal cylindrar, effekten anges till 680 hästar. Drivningen sker som väntat på alla fyra hjulen. Vad åbäket kommer att kosta och när tanken är att det ska lanseras är oklart för tillfället. Tumnagel
35.0°
+
Bobby Green
0

En Ferrari Monza SP2 får sin lack skyddad
Ganska lugnande att titta på

Om man har en bil man tycker om vill man antagligen skydda lacken på den så mycket man kan. Nu för tiden finns det smarta genomskinliga folier man kan lägga så att bilen skyddas bra, och här får vi se när Topaz Detailing i Storbritannien gör just detta på en Ferrari Monza SP2. Tumnagel
39.3°
+
Bobby Green
0

Aston Martin ska bygga en Speedster med V12:a
Trevligt!

2013 visade Aston Martin upp en konceptbil som var en nytolkning av tävlingsbilen DBR1. Sen har det dock varit tyst kring bilen, fram tills nu. Idag får vi följande teaserbild som visar att den, eller i alla fall en uppdaterad version av den, kommer att tillverkas. Endast 88 stycken exemplar kommer erbjudas och det köparna får är alltså en helt öppen bil utan vindruta med en mumsig dubbelturbomatad V12:a på 5,2 liter med 700 hästar under huven. Något att parkera bredvid din Ferrari Monza SP2? Alla bilar byggs för hand av specialavdelningen Q och de första leveranserna ska ske under första kvartalet nästa år. Vad man får betala framgår inte just nu. Tumnagel
39.3°
+
Bobby Green
0
2019

Alain de Cadenet kör Ferrari 288 GTO
Två legendarer i en fin film

I slutet av 60-talet körde racerföraren Alain de Cadenet sportvagnsracing i sitt eget stall Ecurie Evergreen. 1976 tävlade han på Le Mans och kom då trea tillsammans med Chris Craft. 1980 vann han både Monza 1000 km och sextimmars på Silverstone tillsammans med Desiré Wilson. Här får vi se honom köra på vanliga vägar istället för racerbanan, och det bakom ratten på en Ferrari 288 GTO. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

Gordon Ramsay har köpt sig en Ferrari Monza SP2
Gratulerar!

Gordon Ramsay gillar Ferrari och han brukar ses köra omkring i sin LaFerrari i London. Det senaste tillskottet i hans garage sägs vara den här svarta Monza SP2:an som Ferrari presenterade för lite mer än ett år sedan. Bilen var nyligen med på ett event som lyxbilshandlaren H.R. Owen fixat. SP2 baseras på 812 Superfast och under huven sitter en V12:a på 6,5 liter som ger 800 hästar. Bonusklipp nedan. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0

Porsche 911 GT2 RS kraschar in i en Pagani Huayra BC
Ser dyrt ut

Många tycker att bilar bara är materiella ting och det mesta går ju faktiskt att laga igen, om det inte gör det så kan man kanske ändå glädjas åt att man har gått från en olycka med livet i behåll. Men det gör ändå såklart ont i själen när fina, och dyra, bilar går sönder. Här får vi se när en Porsche 911 GT2 RS kraschar in i en Pagani Huayra BC när de båda kör på Monza-banan under ett event. Ingen person skadade sig och som vi kan se var det bilarna som tog den värsta smällen. Tumnagel
34.7°
+
Bobby Green
0

Tilltuffad Abarth 695 med fet vinge
Firar Abarth 70 år

Det finns antagligen fler specialversioner av Fiats lilla modell 500 än det finns elscootrar i vattnet och nu kommer ytterligare en - Abarth 695 70° Anniversario. Den firar att Abarth fyller 70 år i år och kommer bland annat med ett skärmbreddningskit och en takvinge som man kan justera manuellt i inte mindre än tolv stycken olika lägen. Lacken heter Monza 1958 och den är en hyllning till den första lilla 500 Abarthen som satte sex stycken rekord på Monza just 1958. I övrigt får bilen ett sportavgassystem med fyra stycken ändrör, 17-tum stora fälgar och röda Brembo-ok som klämmer åt 305 millimeter stora bromsar innanför dessa. Insidan får skålade sportstolar från Sabelt och givetvis även en plakett som talar om att du sitter i ett av de 1949 stycken exemplar som kommer att tillverkas. Motorn är en turbomatad rak fyra på 1,4 liter som ger 180 hästar och 250 newtonmeter. 0-100 km/h ska gå på 6,7 sekunder och toppfarten anges till 225 km/h. På prislappen står det 34.600 euro. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

Pagani Zonda Revolucion på Monza
Örongodis!

Få bilar låter så trevligt som Paganis modell Zonda. Sommaren 2013 släppte företaget banversionen Zonda Revolucion och några sådana var nyligen och brummade lite på Monza. 7,3-liters V12:a utan överladdning som får andas fritt, inte så dumt alls. Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0

Ferrari Monza SP1 på gatorna i London
Nej tack till regn

Förra hösten presenterade Ferrari de mycket speciella modellerna Monza SP1 och Monza SP2. Båda två är helt öppna utan någon möjlighet att gömma sig under ett tak och Monza SP1 har bara plats för en enda person. En sådan levererades nyligen till en återförsäljare i London och här får vi se lite hur det gick till. Tumnagel
40.7°
+
Bobby Green
0

Ferrari P80/C på Monza
Låter trevligt

I mars presenterade Ferrari modellen P80/C. Det är en banracer baserad på 488 GT3 som har fått sig ett helt nytt utseende. Här får vi se den bränna omkring lite på Monza i samband med en filminspelning. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0

Ferrari släpper reklamfilmer för Monza SP1 och SP2
Fina bilar

I höstas presenterade Ferrari specialmodellerna SP1 och SP2. Två rätt så annorlunda bilar där den ena av dem bara har plats för en person. Planen är att bygga 499 stycken exemplar totalt och varje kommer att kosta omkring 1.75 miljoner dollar. Nu har man släppt två stycken nya reklamfilmer med vrålåken och så här ser dessa ut. Tumnagel
39.7°
+
Bobby Green
0
2018

Ferrari visar upp Monza SP1 och Monza SP2
Första i den nya serien Icona

Efter den potatiskamera-filmade uppvisningen av Ferrari Monza SP1 och SP2 igår får vi nu en officiell presentation av tillverkaren själv. Det här är två stycken superspeciella bilar som fått sin inspiration från ikoniska racerbilar som exempelvis 166 MM från 1948. Båda två baseras på modellen Superfast och under huven sitter det en V12:a på 6,5 liter som ger hela 810 hästar och 719 newtonmeter. "The most powerful engine Maranello has ever built". Bilarna gör 0-100 km/h på 2,9 sekunder, 0-200 på 7,9 och toppar över 300 km/h. Som vi kan se är 1:an ensitsig medan det finns plats för två i den andra bilen. SP1 och SP2 är de första modellerna i den nya serien Icona som kommer att ta fram specialare med klassiskt arv. Max 500 stycken exemplar kommer att byggas och prislappen kommer att hamna på mellan 25-30 miljoner kronor styck. Annat nytt på Ferrari-fronten är att 60 procent av bilarna man säljer 2022 kommer att ha hybriddrivlina. Man har även tydliggjort de fyra olika kategorierna av bilar man nu kommer att erbjuda - Sport, Gran Turismo, Special Series och nya Icona. Inom Gran Turismo är där den kommande suven hamnar och nu får vi reda på att den kommer att heta Purosangue. Mellan 2019 och 2022 kommer man att lansera inte mindre än 15 stycken nya modeller. Tumnagel
43.8°
+
Bobby Green
0

Ferrari överraskar med modellerna Monza SP1 och SP2
Baseras på 812 Superfast

Ferrari har tidigare sagt att något skulle presenteras igår men inte vad, men nu vet vi. Det handlar om de specialbygga modellerna Monza SP1 och Monza SP2 som tillverkarens Special Projects tagit fram. Båda bilarna baseras på modellen 812 Superfast och de visades upp på ett privat event i Maranello. Båda bilarna saknar tak och Monza SP1 som är bilen i silver har endast plats för en person. Artikeln kommer att uppdateras med ordentliga bilder och information när detta väl finns. Ett par bilder finns på länken nedan. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

Bakdäck smäller i nästan 300 blås
Det här kunde ha slutat illa

Sebastian Vittel, inte Vettel, var ute och brummade med en Porsche 911 GT2 RS på Monza och det gick kanon. När han precis avklarat sitt bästa varv small det till och ena bakdäcket gav upp. Det var på rakan och han var upp i 295 km/h så det gick undan, men som tur var lyckades Sebastian styra upp situationen och inte smälla i räcket. Punkan inträffar strax efter två minuter in i klippet. Tumnagel
40.2°
+
Bobby Green
0

David Lee visar upp sin Ferrari Dino för Jay Leno
Dinon Ferrari borde ha byggt

David Lee samlar på Ferrari-bilar och i hans garage finns en Dino. Men det är ingen vanlig Dino, utan en Dino Monza 3.6 Evo. Vad innebär det då? Jo, att den har blivit restomoddad till att bli den Dino Ferrari skulle ha byggt från början, enligt vissa. Dinon hade nämligen "bara" en V6:a under huven och den gav inte mer än 195 hästar i sitt starkaste utförande. I Davids bil sitter det istället en V8:a som man har borrat upp till 3,6 liter. Resultatet blir en sportbil som verkligen går som en sportbil. Tumnagel
40.9°
+
Bobby Green
0
2017

SerpaS - ny liten sportbil för bankörning
Kommer med eldrift 2020

SerpaS är en ny liten sportbil ämnad för bankörning. Den har en V8:a på 2,6 liter som ger 363 hästar vilket borde vara mer än lagom i bilen som sägs väga bara 900 kilo. 2020 ska modellen även erbjudas med en ren eldrivlina. På insidan hittar vi läder och kolfiber och föraren får endast en liten kupa att skydda sig bakom. Dörrar har man skippat helt och hållet för att hålla vikten nere. Karossen är i aluminium medan frontsplittern, diffusorn och motorluckan är i kolfiber. Vad bilen kommer att kosta är oklart men den som köper kommer även att få en guidad tur som visar hur tillverkningen går till och en körkurs på racerbanan Monza. Tumnagel
42.4°
+
Bobby Green
0

Trailern till Superswede är här - filmen om Ronnie Peterson
Premiär den 16 augusti

Racerföraren Ronnie Peterson är Sveriges hittills mest framgångsrika Formel 1-förare. 1978 var han inblandad i en dramatisk olycka på Autodromo Nazionale Monza under Italiens Grand Prix och avled på sjukhus dagen efter. Nu har hans liv filmatiserats och den 16 augusti är det premiär för filmen Superswede. Henrik Jansson-Schweizer, som bland annat producerat Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann, har regisserat denna film. Tumnagel
53.1°
+
Bobby Green
0
2016

Abarth gör Fiat 124 Spider mer spännande
Får bland annat 170 hästar

I november förra året fick vi ta del av Fiat 124 Spider som är en Mazda Miata med nya emblem och nytt utseende. Det fanns inget som egentligen gjorde att man hellre ville ha modellen med Fiat-logga men nu kanske det gör det - i Genève har man nämligen precis visat upp Abarth-versionen och den bjuder bland annat på mer krut i maskineriet. Motorn är en turbofyra på 1,4 liter och den ger 170 hästar (+ 40 hästar) och har ett vrid på 250 Nm. Det räcker för att ta den 1 060 kilo lätta bilen med viktfördelningen 50/50 från 0 till 100 km/h på 6,8 sekunder och vidare till 230 km/h om man vågar. För att få spisen att låta lite bättre sitter det ett så kallat Record Monza-avgassystem monterat. För växlandet står en sexpetad manuell låda eller en automatlåda med paddlar bakom ratten, kraften skickas sedan vidare till det bakre hjulparet. Utöver rappare motor utrustas bilen med Bilstein-dämpare, styvare krängningshämmare och bromsar från Brembo. För att runda av allt har ett komplett kjolpaket och häftigare fälgar monterats. Priset för hela härligheten börjar på 29 500 pund. Tumnagel
45.9°
+
Bobby Green
0

Opel GT Concept är sportbilen för framtiden
Har mittmonterad frontmotor och bakhjulsdrift

Precis som utlovat presenterar Opel nu den nya konceptbilen GT Concept. Den är en hyllning till originalet från förr men även till Monza Concept som visades 2013. Opel beskriver det nya konceptet som en sportbil för framtiden och den bjuder bland annat på mittmonterad frontmotor, sekventiell sexväxlad växellåda och bakhjulsdrift. Mark Adams som är Vice President för Design Europa säger följande: "Vi skapade GT Concept för att fånga den djärva, känslomässiga andan hos Opels varumärke. Bilen är dramatisk, skulptural och full av innovationer, precis som vår tradition är, har varit och ska fortsätta att vara. 1965 utvecklade Opel sin berömda Experimental GT, en modern bil med rena skulpturala former, som med tiden blivit en ikon. Att göra om det konststycket, att återskapa en ikon, är inte lätt. Men lika avantgarde som Experimental GT var på sin tid är GT Concept i dag – sparsmakad och minimalistisk men samtidigt djärv och kompromisslös. Den här bilen illustrerar tydligt den ständiga utvecklingen av vår designfilosofi – skulpturalt artisteri möter tysk precision." Under den långa huven sitter en turbomatad trecylindrig bensinmotor på 1.0 liter. Den baseras på samma snurra som sitter i dagens Adam, Corsa och Astra. Effekten anges till 145 hästar med ett vrid på 205 Nm. Bilen väger under ett ton och 0-100 km/h ska gå på under åtta sekunder, toppfarten anges till 215 km/h. Konceptet sticker bland annat ut tack vare de stora dörrarna som ser ut att vara ett med karossen. Dessa är eldrivna och öppnas med pekplattor som sitter i taket. När man kliver i går även dörrarna delvis in i hjulhusen vilket gör att öppningsvinkeln blir stor även när det är trångt. Backspeglarna är ersatta av kameror. Världspremiär blir det på bilsalongen i Genève i mars. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0
2014

Gästrecension F1 2014
Bzzzzzzz bzzzzzzzzzzzz

Codemasters är tillbaka med årets Formel 1-säsong. Efter att Bernie och gänget har dragit igenom omfattande förändringar på både bilmotorn och med tillägg av banor är detta ett perfekt tillfälle att uppdatera och förnya med deras sjätte spel i serien. De som har spelat föregångaren F1 2013 kan tycka det ser rätt glest ut när man i år startar karriärsläget. Efter ett varv kring Monza blir du tilldelad en svårighetsgrad och sedan får du välja vilket stall du vill köra för. Tidigare har man fått jobba sig upp till toppstallen men nu kan man kringgå klättrandet eftersom alla är tillgängliga från början vilket gör hela karriärläget ganska menlöst. Tumnagel
37.7°
+
Christopher Borén
0
2013

Mera Monza
Opels nya koncept har måsvingar

Opels nya konceptbil Monza har premiär först på Frankfurt-mässan nästa månad men givetvis har lite bilder på den läckt ut i förtid. Det vi får se är en framtidsvision med gigantiska måsvingedörrar och en interiör vi knappast får se i en produktionsbil än på många år. Linjerna börjar som coupé men det blir mer åt kombi-hållet när man kommer ända bak. Jag får i alla fall ganska mycket Volvo-koncept-vibbar av designen och förstår väl egentligen inte varför dörrarna är som de är. Någon information kring bilen får vi inte för tillfället. Tumnagel
41.9°
+
Bobby Green
0
Nästa sida