10 i dag 11 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Det här är Toyota GR GT3 Coupe Concept Inte baserad på någon befintlig modell Förutom GRMN Yaris visar Toyota även upp GR GT3 Coupe i Tokyo. Det är ett koncept för tävlingsklassen GT3 och den liknar inga bilar som Toyota har byggt tidigare. Motorn sitter fram under den långa huven och avgaspiporna tittar ut precis bakom framhjulen. I profil är den väldigt lik en Mercedes AMG GT. Inget dåligt betyg dock. Konceptet baseras inte på någon befintlig modell utan är byggd från grunden. Vad det ska bli av den vet vi inte just nu. Precis som Subaru, vars elbil Solterra är en förklädd version av Toyota bZ4X, presenterade Toyota också en fräsig version av denna. Den kallar man för bZ4X GR Sport Concept och den har fått större hjul och bromsar, matt lack och sportigare stolar. Om den kommer att gå i produktion på detta viset återstår i vanlig ordning att se. Tumnagel
51.6°
0
Subaru presenterar STI E-RA Eldriven superbil med över 1000 hästar I november förra året presenterade Subaru deras allra första elbil Solterra. Nu är det dags för ännu en, fast som väntat är detta bara ett koncept. Bilen som just nu står utställd i Tokyo heter STI E-RA och det är en superbil som är framtagen som ett motorsport-projekt. Det största målet med ekipaget är att det ska klara Ringens Nordslinga på under 6:40. Detta ska man testa skarpt nästa år, men först blir det mängder av tester i Japan under året. Under skalet finns fyra stycken elmotorer utvecklade av Yamaha och tillsammans genererar dessa 1088 hästar. Kraften dit kommer från ett batteripack på 60 kWh vilket låter lite snålt men de vet nog vad de pysslar med. På tal på om Solterra visade tillverkaren även upp Solterra STI Concept som fått sig en takvinge, en vinge till på bakluckan, en annan diffusor och ett fräsigare kjolpaket runt om med röda inslag. Andra modeller som ställs ut på mässan är Levorg STI Performance Concept, WRX S4 STI Performance Concept, BRZ STI Performance och racerbilen BRZ GT300. Tumnagel
41.7°
0
Detroit Auto Show blir av i år Återvänder i september Detroit Auto Show har nu nästan varit på paus i tre års tid, men i september ska man vara tillbaka igen lovar arrangörerna. Platsen är Huntington Place och datumen är 14-25 september. Rod Alberts som är executive director för Detroit Auto Dealers Association (DADA) säger följande: "We are proud to return to downtown Detroit and to work with Mayor Duggan and the city of Detroit again. Capitalizing on everything we’ve learned over the past two and a half years, we are uniquely positioned to bring a dynamic, engaging, experiential show to Detroit in 2022." Förutom bilutställningen i Detroit ska även Paris Motor Show göra comeback i år och det spektaklet hålls mellan 17-23 oktober. Tumnagel
38.3°
0
Bugatti släpper nytt eldrivet fordon En sparkcykel Som ni säkert redan vet så är biltillverkaren Bugatti numera under Rimacs styre och det kan bara innebära en sak inför framtiden - elektrifiering. Nu får vi ta del av ett nytt eldrivet fordon från Bugatti men det handlar inte om en bil, och heller inget som Rimac är inblandade i. Istället har vi här en eldriven sparkcykel tillverkad av det amerikanska företaget Bytech, som Bugatti sedan har prytt med sin logga. Manicken väger in på 16 kilo, har en elmotor på 700 watt som ger 0,9 hästar och kan i Sport Mode toppa 30 km/h. Det finns även ett City-läge och ett Economy-läge. I det sistnämnda ska räckvidden på en laddning ligga på 3,5 mil. Förutom den läckra blåa lacken (finns i svart eller silver också) som ska föra tankarna till Chiron har sparkcykeln en fräsig baklampa som projicerar EB-loggan i backen när du kör. Vad man får betala för att få susa fram på en sådan här framgår tyvärr inte just nu. Tumnagel
25.2°
0
En förhandstitt på Chryslers elektriska framtid Airflow Concept visas upp på CES Chrysler har fått eld i baken som startades av ägarbolaget Stellantis - gör något eller lägg ner. Airflow Concept är det första nya som företaget har tagit tag i och det är en förhandsvisning på deras eldrivna framtid. 2028 ska Chrysler nämligen bara tillverka elbilar och då är det dags att sätta igång nu. Den första färdiga elbilen ska lanseras 2025. Airflow Concept som är en vidareutveckling av ett annat koncept med samma namn som visades för två år sedan är en slags crossover med sluttande taklinje (shit vad unikt!) och den bygger på ny eldriven arkitektur utvecklad av Stellantis. Bilen har en elmotor på vardera axel och dessa ger sammanlagt 408 hästar. Räckvidden ska ligga på mellan 56 och 64 mil men hur stort batteripacket är säger man inte. Vad som kommer att få hänga med från detta koncept in i framtiden återstår att se, men bilen som kommer om tre år lär få mycket inspiration från denna. Tumnagel
42.7°
0
2021
Tesla släpper uppdatering Med TikTok och automatisk stjärtvärme Idag har Tesla börjat rulla ut sin "Holiday"-uppdatering (version 2021.44.25), med bland annat mörkt läge, TikTok, ljusshow, anpassningsbar App Launcher, nya kontroller, automatisk stolsvärme och döda vinkeln-kamera. Med automatisk stolsvärme värms sätena automatiskt upp om det behövs, och så länge klimatanläggningen är inställd på auto. Tesla Theater får stöd för TikTok. Det finns också ett alternativ som när aktiverat gör att en kamera visar döda vinkeln automatiskt när föraren sätter på sina blinkers. I bilderna nedan syns en del av funktionerna Tesla berättar om i uppdateringen. Tumnagel
30.3°
0
Grupp B-inspirerad Lancia Delta Integrale Automobili Amos presenterar Safarista Hösten 2018 skrev vi om Automobili Amos och deras restomoddade snordyra version av Lancia Delta Integrale kallad Futurista. Nu presenteras Safarista som är en specialversion ämnad för Grupp B-entusiaster. Och ja, denna är också snordyr. 575.000 euro närmare bestämt, och då måste du själv bistå med en Integrale som företaget sedan bygger om. Det man får för pengarna är en helt ny kaross som skippar de två bakdörrarna, hasplåtar undertill, stänkskärmar, nya hjul, ny vinge på bakluckan och en strippad insida med bur, hydraulisk handbroms och skalstolar försedda med ordentliga bälten. Mycket av delarna är i kolfiber och den här borde vara lättare än Futurista som väger in på 1250 kilo. Motorn byggs om helt av Autotecnica Motori och i Futurista ger den 330 hästar. Till denna kopplas en sekventiell växellåda. De första färdiga exemplaren är planerade att levereras någon gång under 2023. Endast tio stycken kommer att bli till. Tumnagel
44.6°
0
Sista utvecklingstesterna för BMW i7 "World's only purely electrically powered luxury sedan" För ett tag sedan skrev vi att BMW:s kommande eldrivna version av 7-serien i7 var ute och testade sig själv i kylan, bland annat i Arjeplog. Nu har den även genomgått det motsatta - den extrema hettan som finns på vissa platser i världen. Även extrema vägar är med i dessa tester för att utvärdera och finjustera komforten. Detta är de sista utvecklingstesterna innan bilen görs redo för lansering, något som kommer att ske någon gång under nästa år. Rykten säger att i7 får ett batteripack på 120 kWh och räckvidd på upp till 70 mil. Tumnagel
43.7°
0
Ford vill vara näst största elbilstillverkaren om två år Kommer då tillverka 600.000 stycken elbilar om året 2025 vill Volkswagen vara världens största elbilstillverkare. Ford nöjer sig dock med en andra plats och hoppas att de inom två år är just den andra största. För att lyckas med den bedriften måste de tillverka runt 600.000 stycken elbilar om året. Ford tror att det kan gå, speciellt eftersom intresset för den eldrivna pickupen F-150 Lightning är så stort. Just nu har man runt 200.000 stycken reservationer på modellen. För att klara efterfrågan kommer bland annat nuvarande fabriker som tillverkar delar till förbränningsmotorerna Ford använder även börja tillverka delar till elbilarna. Batteripacken köper man från fem stycken olika leverantörer världen över. Tumnagel
43.7°
0
Det här är Koenigsegg David Avancerad växelriktare som sitter i Gemera Nej David är alltså inte namnet på en ny megabil från Koenigsegg utan det handlar om en växelriktare som vi hittar i Gemera. Den är som bilderna visar väldigt kompakt men packar ändå hela 750 kW i sig. Namnet kommer från berättelsen om David och Goliat. Två stycken av dessa sitter i Gemera och de i sin tur omvandlar likström till växelström (sammanlagt 1,5 megawatt) som sedan går till de två elmotorerna. Växelriktaren tar upp en volym på tio liter och väger 15 kilo. De flesta elbilar som finns idag har tre stycken faser, David har sex. Mjukvaran till David utvecklar Koenigsegg själva och den ska man kunna uppdatera OTA (Over The Air). Koenigsegg kommer att erbjuda andra företag att köpa både elmotorerna och växelriktaren som de har tagit fram. Tumnagel
59.5°
0
Nästa sida