m

Motorcykelhjälm visar bästa vägen genom kurvor
Aegis Rider är en smart motorcykelhjälm

Forskare på ETH Zürich har utvecklat ett augmented reality-system för motorcykelhjälmar som kanske kan hjälpa mc-förare att framföra sina fordon på ett säkrare sätt. Det handlar om en så kallad HUD (Head-up display) som bland annat kan visa hur mc-föraren bäst kan ta kurvor och eventuella faror i färdvägen i en inbyggd skärm i visiret på en motorcykelhjälm. Ni kan kolla in ett exempel på hur det hela kan se ut på bilden ovan där systemet både visar hur den kommande kurvan ska tas bäst och parkerade bilar som kan köra ut framför föraren. Systemet använder sig av kameror monterade på motorcykeln för att analysera omgivningen samt en artificiell intelligens som räknar ut säkraste färdvägen samt hittar eventuella faror i fordonets väg. Forskarna har kommersialiserat systemet under namnet Aegis Rider men har än så länge inte börjat sälja det på marknaden. När så kan bli fallet finns det än så länge inga uppgifter om. Här nedan snackar forskarna från ETH Zürich lite mer om Aegis Rider och visar upp lite mer av tekniken bakom systemet. Tumnagel
39.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ducati börjar med eldrivna motorcyklar 2023
Ska ta fram hojarna till FIM Enel MotoE World Cup

2023 kommer FIM Enel MotoE World Cup att anordnas och det är en helt eldriven motorcykelklass under MotoGP World Championship. Nu står det klart att Ducati kommer vara de som levererar hojarna till detta, och därmed blir detta deras första kliv in i den eldrivna tvåhjulsvärlden. Under 2022 kommer vi att få reda på mer om utvecklingen av hojarna och hur projektet går. Tumnagel
40.8°
+
Bobby Green
0

52 % av nybilsförsäljningen i september var laddbara fordon
Över 60 % av dessa vara elbilar

I september slogs ett nytt rekord. Då stod nämligen laddbara fordon för 52 % av nybilsförsäljningen här i landet. Över 60 % av dessa var helt eldrivna elbilar. Allt fler köper bilar som bara går på el och laddhybriderna minskar i popularitet. Nu rullar det totalt 275.300 laddbara fordon i Sverige och av dessa är 91.449 stycken helt eldrivna, 173.377 stycken är laddhybrider, 7515 stycken är eldrivna lätta lastbilar, 2303 stycken är eldrivna motorcyklar och 653 stycken är elbussar. Under 2021 har antalet laddbara fordon ökat med 88.300 stycken. Totalt under året har 43 % av de nyregistrerade fordonen varit helt eldrivna vilket är en ökning med 70 % om man jämför med samma period förra året. Tumnagel
44.9°
+
Bobby Green
0

Alla nya Kawasaki-motorcyklar kommer vara eldrivna 2035
I alla fall på de största marknaderna

Kawasaki berättar nu lite om deras framtidsplaner och dessa säger bland annat att de vill att alla deras tvåhjuliga fordon ska vara eldrivna 2035. I alla fall de som erbjuds på de största marknaderna. 2025 räknar man med att kunna erbjuda minst tio stycken hybrider och eldrivna fordon för att sedan trappa upp allt eftersom. Kawasaki ska även investera i vätgasdrivna alternativ och även dessa ska dyka upp inom några år. Tumnagel
43.9°
+
Bobby Green
0

Cake har byggt specialmotorcyklar för att hitta tjuvjägare
Nu finns de på plats

Tjuvjägare är onda och ska bekämpas. Att göra det är inte alltid lätt men med rätt verktyg blir det enklare. Svenska elbågetillverkaren Cake har nu gjort en specialversion av deras modell Kalk som man kallar för Kalk AP, som står för Anti-poaching. Eldrivet kan verka lite meckigt men det har två fördelar jämfört med bensindrivet. På många av de platser där man bekämpar tjuvjägare är det faktiskt dåligt med bensin och den måste färdas långt, vilket är dåligt för miljö och kostar pengar. Men sol finns det gott om och Cake samarbetar i det här projektet med Goal Zero som löser laddningen med solpaneler. Elcyklar gör också att man kan färdas tyst vilket gör att man inte avslöjar sig själva. När man har kört på bensin har det hörts lång väg och tjuvjägarna har kunnat dra långt innan vakterna kommit fram. Nu kan vakterna färdas tyst vilket så klart är en fördel. Projektet finansieras genom att man kan köpa en Kalk AP som kostar dubbla pengen och på så sätt så donerar man en cykel. Totalpriset är rabatterat så istället för att betala 13.000 euro för en cykel betalar man 25.000 euro för två cyklar, en solpanel och en power station. Tumnagel
71.7°
+
Roger Åberg
0

Cake hoppas att tvåhjulingar med fossil drift försvinner
Tar in en halv miljard för att storsatsa

Det svenska bolaget Cake tar nu in en halv miljard för att vara redo att storsatsa. Bolaget drivs av Stefan Ytterborn som en gång i tiden startade bolaget POC och man har hittills släppt ett gäng modeller, men inte någon som varit riktad mot en massmarknad. Prislappen har helt enkelt varit för hög. I början av september släppte man dock modellen Makka med lite mer rimlig prislapp. ”Marknaden kommer att fullständigt explodera. Det är viktigt att vi är snabba på bollen. Jag tror inte att det kommer att finnas ett enda bensindrivet fordon när det gäller motoriserade tvåhjulningar om 10 år", säger Stefan Ytterborn till Dagens Industri. Motorcyklar och mopeder har på senare år fått skärpta utsläppskrav, men att köra helt fossilfritt är väldigt trevligt även på två hjul. Försäljningen har inte riktigt kickat igång eftersom det inte finns någon bonus/malus eller hårda regler än så länge, men det kommer i takt med att städer skärper kraven även för tvåhjulingar. På mopedsidan börjar vi också närma oss en värld där el och bensin kostar ungefär lika mycket vilket så klart också är viktigt. Så de där pengarna kan vara riktigt bra att ha för herr Ytterborn den närmsta tiden. Tumnagel
43.7°
+
Roger Åberg
0

Varför är dieselmotorcyklar inte en grej?
Donut Media förklarar

YouTube-kanalen Donut Media går här genom varför det här med dieselhojar inte är något vi ser mer av på vägarna. Tumnagel
38.0°
+
Frode Wikesjö
0

Antalet dödsolyckor med motorcykel minskar
Trots att det finns fler motorcyklar än någonsin på våra vägar

TT rapporterar att dödsolyckorna i trafiken har minskat i år och allra mest har antalet olyckor med dödlig utgång med motorcyklar minskat. Hittills har det skett åtta stycken dödsolyckor där motorcyklar varit inblandade i år. Varför dödsolyckorna minskat finns det ingen forskning om men att polisen har haft fler kontroller under pandemin tros vara en av anledningarna. Maria Nordqvist, politisk sekreterare hos Sveriges Motorcyklister, SMC, säger till TT: "Enligt Transportstyrelsen har polisen haft mycket mer resurser och har kunnat vara ute och göra fler kontroller. De har inte varit uppbokade på sport- eller musikevenemang. Finns inte tillfället att köra för fort så minskar ju olyckorna." Samtidigt som mc-relaterade dödsolyckor minskar så finns det fler inregistrerade motorcyklar än någonsin. 2020 fanns 327.555 motorcyklar registrerade, att jämföra med 303.790 år 2010. Har du motorcykel? Svara gärna på vår enkät nedan. Tumnagel
40.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

BMW Motorrad och Marshall ska jobba tillsammans
Men inte med hörlursfirman

Det är en riktig varumärkessoppa när det kommer till ljud och bilbranschen. De flesta bilar som säljs i dag går att få med ljudsystem med olika logotyper på. Ibland har de faktiskt arbetats fram av ljudbolaget men ibland så har bara bilfirman slängt på en logotyp på sina egna högtalare. Nu kommer detta även till MC-marknaden när BMW Motorrad, alltså BMWs motorcyklar, ingår ett samarbete med Marshall Amplification. Man kommer alltså inte att jobba med firman som gör hörlurar och blåtandshögtalare. Firman som gör dessa heter Zound Industries och licensierar också varumärket Marshall från Marshall Amplification. BMWs motorcyklar är smått galna när det kommer till teknik och har stora skärmar med iDrive. Så att man även har högtalare är inget konstigt faktiskt. Tumnagel
37.2°
+
Roger Åberg
0

Nu kan du köpa Harleys elmotorcykel
LiveWire ONE

Harley har länge snackat om elmotorcyklar och förra året berättade man att man skulle knoppa av den verksamheten i ett nytt varumärke. LiveWire blev namnet och första modellen heter ONE. Prislappen börjar på 22.000 dollar. Räckvidden är man lite flummig kring. Man har inga WLTP-siffror utan säger att den ska klara 23 mil av citykörning, 15 mil av blandad körning och 11 mil av motorvägskörning. Snabbladdning finns, 0-80 procent ska gå på 45 minuter och 0 till 100 procent på 60 minuter. 105 hästar ska elmotorn ge som tar en till 60 mph på 3 sekunder blankt, 0-100 km/h på något över detta. 60 till 80 mph ska gå på 1,9 sekunder och toppfarten är satt till 180 km/h. Går att köpa nu i USA men räkna med att det tar en stund innan den kommer hit. Räkna med att prislappen ligger på i alla fall 250.000 kronor här i Sverige. Tumnagel
41.1°
+
Roger Åberg
0

Här kan du kolla in Goodwood Festival of Speed
Roliga bilar brummar till söndag

Från och med nu pågår Goodwood Festival of Speed. Då brummar sportbilar och motorcyklar runt, både gamla, nya och svingamla sådana. Allt sänds live och schemat finns på länken nedan. Sändningarna rullar på mellan 08.30 och 18.00 varje dag, på en höft. Nedan kan ni se det roligaste från gårdagen. Tumnagel
39.0°
+
Roger Åberg
0

I dag släpps svenska Mad Skills Motocross 3
Heja Umeå!

Den Umeåbaserade spelutvecklaren Turborilla lanserar i dag mobilspelet Mad Skills Motocross 3 till både iOS och Android. Detta tredje spel i Mad Skills Motocros-serien ska erbjuda en förbättrad spelupplevelse, uppgraderad 3D-grafik, regelbundna online-tävlingar, verklighetstrogna motorcyklar, massor med delar som kan uppgraderas och ett oändligt antal valmöjligheter för att anpassa din åkare samt motorcykel. Utvecklarna ska ha konsulterat både spelseriens spelare men också professionella motocrossförare under spelets utveckling. En animerad trailer för spelet kan beskådas ovan och lite gameplay kan hittas nedan. Tumnagel
46.2°
+
Frode Wikesjö
0

Nu lanseras Klicket
Ny tjänst för fordonsköpare

Idag slår den nya marknadsplatsen Klicket upp sina portar och där kommer besökare att kunna hitta bilar och andra fordon från svenska fordonshandlare. Tjänsten ser primärt ut att vara en konkurrent till liknande tjänster som till exempel Wayke och Blocket. I skrivande stund finns över 75.000 både nya och begagnade bilar listade på Klicket. Förutom personbilar så går det även att söka i kategorier som till exempel Arbetsmaskiner, ATV, bilar, bussar, båtar, husbilar, husvagnar, hästbilar, hästsläp, lastbilar, mopeder, motorcyklar, släpfordon, snöskotrar och transportbilar .Clas Lundh, försäljningschef på Klicket, säger i ett pressmeddelande om den nya tjänsten: "Vi vill skapa fordonsbranschens träffsäkraste sökmotor och är nu redo att utmana de andra aktörerna på marknaden för sundare konkurrens genom bättre funktioner, innehåll och pris." Här nedanför hittas en bil på Klickets gränssnitt för sökningar och ni hittar själva tjänsten på länken nedan. Tumnagel
35.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Harley Davidson gör LiveWire till ett eget varumärke
Blir en separat division för elmotorcyklar

Harley Davidson har meddelat att deras elektriska motorcyklar nu kommer att börja säljas under ett helt eget varumärke som får namnet LiveWire, samma namn som Harley Davidson gett den elmotorcyklar man hittills släppt. LiveWire kommer att presentera sin första modell utan Harley Davidson-branding 8 juli. Detaljer om vad man ska visa upp exakt saknas dock än så länge. Harley Davidson uppger vidare att LiveWire kommer att säljas via egna showrooms men även kommer att finnas i vissa Harley Davidson-butiker. LiveWire kommer att bli Harley Davidson andra spinoff efter det att man förra året drog igång varumärket Serial 1 som utvecklar elcyklar. Här nedan hittas en bild på en LiveWire-motorcykel från när det fortfarande stod Harley Davidson på tanken. Tumnagel
39.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Snubbe bygger pappersmodell av KTM 1190 RC8
Med en enorm detaljrikedom

Här kan ni kolla in ett ambitiöst modellbygge där YouTube-kanalen "Paper Modelling" tar sig an uppgiften att bygga en modell av motorcykeln KTM 1190 RC8 i papper. Vi får under närmare 20 minuter följa hur modellbyggaren går till väga för att skissa upp de delar som behövs för att sedan klippa ut dessa och modellera ihop dessa till en väldigt detaljerad modell av motorcykeln. På bilden nedan kan ni kolla in hur en riktig KTM 1190 RC8 ser ut. Tumnagel
44.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Husqvarna visar upp konceptet E-Pilen
En elmotorcykel för stadskörning

Husqvarna har visat upp ett koncept på en elmotorcykel som kallar för E-Pilen vilken kanske kan tilltala dem som föredrar motorcyklar framför mopeder och elsparkcyklar när de tar sig fram i städer. E-Pilen har effekt på 8kW vilket ska motsvara ungefär 10 hästkrafter. Motorcykelns batteri ge en räckvidd på cirka 100 kilometer och det går enkelt att byta batterier om man har två och det första skulle laddas ur. Husqvarna säger inget om eller när man planerar att släppa E-Pilen på marknaden. Här nedan hittas ett litet klipp på härligheten samt lite fler bilder. Tumnagel
56.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Harley-Davidson släpper klassisk version av Electra Glide
Med modern teknik

Harley-Davidson har skapat en radda med ikoniska motorcyklar och nu ska man släppa dessa på nytt, men i modern form. Serien kallar man så klart för Icons och först ut är Electra Glide. Modellen har ju funnits kvar i sortimentet men den här begränsade upplagan på 1500 exemplar har samma stil som den hade 1969 men med alla moderna saker man vill ha. Här hittar vi Milwaukee-Eight 114-motorn, CarPlay, ABS och annat gött. Det bästa av två världar kanske. Prislappen i Sverige ligger på 327.900 kronor. Tumnagel
38.2°
+
Roger Åberg
0

Days Gone 2 kunde ha haft en delad värld med co-op
Första spelets regissör talar ut

Nyligen fick vi lite insikt i Playstation Studios släpplaner och vi fick bland annat reda på att en uppfräschad version av The Last of Us är under utveckling och att Days Gone inte kommer få någon uppföljare. Vidare fick vi även reda på att Playstations fokus på stora blockbuster-spel har satt lite käppar i hjulen för moralen i bygget då utvecklarna inte känner att de får göra vad de vill. Troligtvis har stämningen inte varit allt för härlig hos Days Gone-utvecklarna Bend Studios som pitchade en uppföljare till sitt zombiespel strax efter releasen av första, men pitchen nekades och utvecklarna beordrades att hjälpa Naughty Dog med The Last of Us: Part 2 i stället för att göra någonting eget. Nyligen medverkade Days Gone-regissören Jeff Ross i God of War-pappan David Jaffes livestream för att prata om sin karriär och under strömmen fick vi reda på vad vi skulle fått göra i Days Gone-uppföljaren. Och det hela låter onekligen lite intressant. För det första verkar det som att Deacons berättelse skulle fortsätta, men vid sidan av detta skulle ett multiplayer-läge implementeras där spelvärlden skulle delas med andra spelare och fokus skulle ligga på att utföra co-op-uppdrag och skapa egna grupper. Lite som Red Dead Online, fast med motorcyklar och zombies. Mer specifikt sades detta: It wouldx27ve been a secondary mode if wex27d have done it in the first one, or even in another one. I wouldnx27t have complicated the main narrative... because thatx27s really what wex27re good at. That was the strength of the first title, so build on that and make it better. But then take this world that youx27ve built, and all these assets and systems, and repurpose them for some sort of similarly themed multiplayer version of this universe. So it would be with guys like Deacon trying to survive, building up a clubhouse or a crew. I think it would be fun to be in that world cooperatively and see what horde battles could be like. Vi har fortfarande inte fått det bekräftat att Days Gone-berättelsen kommer läggas ner helt och i strömmen säger Ross även att man aldrig ska säga aldrig. Days Gone kommer för övrigt vara nästa Playstation-titel som kommer släppas till PC och om spelet blir poppis där så finns det en möjlighet att Sony ger tummen upp för en uppföljare. Nedan har ni David Jaffes ström i sin helhet. Tumnagel
36.7°
+
André Stray
0

Första skisserna på eldrivna Triumph Project TE-1
Ett samarbete med Williams Advanced Engineering

Våren 2019 skrev vi att Triumph och Williams Advanced Engineering skulle utveckla eldrivna motorcyklar tillsammans och nu får vi en första försmak på detta samarbete. Det vi ser här är skisser på Project TE-1 som är en prototyp man håller på att ta fram. Hojen ser riktigt vass ut och där en vanlig förbränningsmotor brukar sitta sitter här nu en elmotor och ett batteripack som är integrerat i chassit. Motorn som bara väger tio kilo ska ge 178 hästar. Man är tyvärr knapphändiga med information men säger att målet är att ha bäst räckvidd i segmentet. Det ska gå att snabbladda från 0-80 procent på under 20 minuter. Ramen och chassit är speciellt utvecklat för eldrivna motorcyklar och kommer att finslipas ytterligare allt eftersom projektet fortskrider. När prototypen kommer att visas upp för allmänheten är än så länge oklart. Tumnagel
43.9°
+
Bobby Green
0

Motorcykeltillverkare samarbetar kring utbytbara batterier
Honda, KTM, Piaggio och Yamaha går samman

Honda, KTM, Piaggio och Yamaha har nu skrivit på ett gemensamt avtal och bildat ett konsortium där målet är att utveckla och ta fram utbytbara batterier till motorcyklar och andra mindre elektriska fordon. Ett standardiserat system för batteribytena skulle göra allt så mycket enklare och att omställningen till el skulle kunna gå snabbare. Systemet ska fungera för de fordon som är i kategorin L vilket innebär motorcyklar, mopeder, trehjulingar och fyrhjulingar. Den gemensamma verksamheten drar igång i maj. Tumnagel
62.9°
+
Bobby Green
0

Häng med och spana in världens största motorcykelsamling
Mäktigt ställe

I Alabama ligger The Barber Vintage Motorsports Museum och här finns världens största motorcykelsamling. Innanför dörrarna samsas över 1600 stycken hojar från flera olika tidsepoker. I det här två timmar långa klippet får vi hänga med på en rundtur och se vad som finns att titta på. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

Michelin tar patent på ett backsystem för motorcykel
Ska fungera på alla hojar

Bilderna vi ser här tillhör ett patent som Michelin nyligen tagit på ett backssystem för motorcyklar. En liten batteridriven manick monteras på svingen och sedan lägger man an ett par rullar mot däcket som då får hojen att backa. Systemet ska fungera på alla hojar och kanske kan hjälpa den som har lite svårt att baxa omkring sin tvåhjuling. Backväxel finns idag på ett flertal olika motorcyklar av den större sorten, men detta skulle alltså göra det hela tillgängligt för fler. När och om den här produkten någonsin kommer att komma i produktion återstår som vanligt att se. Tumnagel
36.3°
+
Bobby Green
0

Museum fullt med klassiska motorcyklar har brunnit ner
Fler än 230 stycken historiska hojar har gått upp i rök

Fordon är bara materiella ting som går att ersätta tycker en del. Det kanske gäller en helt ny bil eller ny motorcykel, men inte gamla klassiker. Vissa finns det liksom bara ett fåtal exemplar av, och då går dessa inte att ersätta. Därför är det oerhört tungt och tråkigt att få reda på att Top Mountain Motorcycle Museum i Österrike brunnit ner till marken med över 230 stycken historiska motorcyklar och en hel del bilar i sig. Museet som öppnade 2016 är det högst belägna i Europa och skulle öppna för säsongen igen nu den 24 januari. Vad som orsakade branden är ännu inte klarlagt. Bonusklipp nedan. Tumnagel
11.3°
+
Bobby Green
0
2020

Indisk miljardär vill återuppliva motorcykeltillverkaren BSA
Och bygga eldrivna versioner

BSA är en anrik motorcykeltillverkare som byggde hojar mellan 1903 och 1973. Nu vill indiern Anand Mahindra som har ganska så gott om pengar återuppliva märket igen fast denna gång se till att motorcyklarna även går på el. Nya hojar med förbränningsmotor ska börja tillverkas redan nästa år och i slutet av 2021 planerar man att presentera en eldriven version. Tumnagel
41.8°
+
Bobby Green
0

Småtrimmad Lamborghini Huracán kör på bakhjulen
Bra höjd

Tiden då bara motorcyklar körde på bakhjulen är förbi. Nu gör även bilarna det. Här får vi se en Lamborghini Huracán med 1800 hästar som får till bra höjd när den kör på strippen. Orkar du inte titta på hela klippet äger bakhjulskörningen rum efter fem minuter. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0

Eldrivna arbetsmaskiner från startupen Volcon
Tvåhjulingen Grunt lanseras till våren

Volcon är en startup från Texas och de har planer på att sälja eldrivna offroad-maskiner som motorcyklar och UTV:er. Motorcykeln man presenterar nu heter Grunt och den har en elmotor som ger 50 hästar och 102 newtonmeter. 0-100 km/h ska gå på sex sekunder och det är också toppfarten. Ingen raket men det är heller inte tanken med denna typ av fordon. På en laddning ska man kunna ta sig 16 mil. Man ska kunna byta ut batteriet när det är urladdat och på så vis ha med sig ett extra om man skulle behöva åka längre. Lansering av Grunt är planerad till nästa vår och den ska då kosta 5995 dollar. Om det här bara är ett fordon för att kunna bränna omkring med på sin gård är oklart, men på bilderna syns det i alla fall inga blinkers eller regplåt så man kanske inte får köra med denna på allmän väg. Nästa fordon är den lilla UTV:n Stag. Den har plats för två stycken personer och har en motor som ger 230 hästar och 406 newtonmeter. 0-100 km/h går på fem sekunder och toppfarten ska ligga på 116 km/h. Räckvidden anges till 24 mil på en laddning. Lanseras i slutet av 2021. Sist ut är Beast som är en UTV med plats för fyra. Denna ska ha hela 450 hästar och 813 newtonmeter i vrid. Det räcker för att göra 0-100 på 4,5 sekunder och kunna toppa 128 km/h. Även här är räckvidden 24 mil. Lanseras i slutet av 2022. Tumnagel
44.1°
+
Bobby Green
0

Två väldigt populära små motorcyklar jämförs
Honda Super Cub och Honda Grom

En av världens mest populära motorcyklar är Honda Super Cub. Den har tillverkats ända sedan 1958 och 2017 passerade man 100 miljoner sålda exemplar. Givetvis har den uppdaterats genom åren men inte så värst mycket ändå. En annan populär hoj från Honda är modellen Grom som också den är en liten och smidig maskin för den som inte behöver det allra värsta utan bara vill ta sig fram. Här jämförs de båda modellerna med varandra. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0
Nästa sida