m
Innehåller annonslänkar
Dagens deal, utvald av Feber!
Deals på Sonos, Hue och Apple!

Monteringen av Bentleys nya Blower är påbörjad
Först ut är prototypen Car Zero

Som vi berättade i höstas ska Bentley återskapa tolv stycken exemplar av den klassiska Blowern. Man kallar den för Bentley Blower Continuation Series och alla exemplar är redan sålda. Kunderna håller för tillfället på att välja färger för interiör och exteriör. Bentley kommer först att bygga ihop en prototyp innan det är dags för kundbilarna och detta har man börjat med nu. Allt tillverkas i materialen man använde då och med samma typ av teknik. Ingenjörerna har studerat originalritningarna från 20-talet och tagit CAD till hjälp där man har behövt det. Den berömda motorn på 4,5 liter har kolvar i aluminum, överliggande kamaxel, fyra ventiler per cylinder och dubbla tändstift. Den kommer få en kompressor och effekten kommer att landa på omkring 240 hästar. Tim Hannig från Mulliner-avdelningen som har hand om projektet säger följande: "After almost a year of highly detailed engineering work, it is extremely rewarding to see the first parts coming together to form the first Bentley Blower in over 90 years. The skill of our engineers and technicians in completing hundreds of individual part specifications is equaled only by that of the artisans across the country that have handmade the components that we’re now starting to bolt together. As we go, we’re refining designs and fixing problems, which is exactly what a prototype build is for." Prototypen kommer att visas upp för allmänheten någon gång i höst. Tumnagel
40.7°
+
Bobby Green
0

Sista exemplaret av Bentleys ikoniska V8:a är tillverkad
Hamnade i en Mulsanne

I november förra året åt vi tårta eftersom Bentleys legendariska V8:a på 6,75 liter fyllde hela 60 år. Nu har det sista exemplaret rullat iväg från fabriken och maskinen var därmed i produktion i 61 år. Den sista motorn sattes ihop för hand tidigare i veckan och hamnade sedan i en Mulsanne 6.75 Edition by Mulliner. 530 hästar och hela 1100 newtonmeter i vrid borde ju räcka. Över dessa 60+ år har Bentley tillverkat 36.000 exemplar av motorn. Den första versionen föddes i början av 50-talet när motordesignern Jack Phillips fick i uppdrag att ta fram en ersättare till den tidigare sexcylindriga motorn. Kraven var att den nya skulle vara ungefär lika stor men leverera 50 procent mer effekt, utan att bli tyngre. Resultatet blev en maskin på 6,2 liter som debuterade i Bentley S2 av årsmodell 1959. 1965 arbetade man om den för att passa i T-Series och 1971 ökades motorvolymen slutligen till 6,75 liter vilket den har varit sedan dess. Tumnagel
40.3°
+
Bobby Green
0

Mr JWW spanar in Bentley Mulliner Bacalar
Lyx och överflöd för två

Mulliners senaste skapelse är en helt ombyggd version av Bentley Continental GT och den har nu Mr JWW spanat in. Tumnagel
35.6°
+
Bobby Green
0

Bentley Mulliner rullar ut Bacalar
En Continental GT för två

Nu presenterar Mulliner den specialbyggda Bentleyn de har teasat om tidigare. Den heter som sagt Bacalar och den kan väl enklast beskrivas som en Continental GT som man har gjort lite mer opraktisk. Baksätena har nämligen försvunnit till förmån för ett utrymme att ställa resväskor på. Bra om man har mycket bagage, dåligt om man har vänner som vill åka med. I övrigt har bilen fått sig ett helt nytt utseende överallt även om man såklart ser vad som finns där under ändå. Inspirationen till designen ska komma från den eldrivna konceptbilen EXP 100 GT som visades förra året. Någon el är det dock inte tal om här. Under huven sitter nämligen en dubbelturbomatad W12:a på 6,0 liter som ger 659 hästar och 900 newtonmeter i vrid. Den är kopplad till en åttastegad dubbelkopplingslåda som driver alla fyra hjulen. Endast tolv stycken exemplar kommer att tillverkas, och ni gissade rätt, alla är redan sålda. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

Det här är Mulliners nya Bentley Continental GT cabriolet
Lyxar till lyxbilen ytterligare

Bentleys tillfixar-avdelning Mulliner har nu lagt sin hand på modellen Continental GT i cabriolet-utförande och så här ser den ut. Det här är inte Bentley Bacalar som vi skrivit om tidigare, den avtäcks först den 3 mars. Mulliners version får 22 tum stora polerade och lackade fälgar med kåpa som alltid håller sig i nivå precis som hos Rolls-Royce. Grillen är också ny och den har fått sig en diamant-design för att skilja sig mot vanliga pöbel-Continental. Diamant-temat fortsätter på insidan i bland annat hur stygnen på klädseln är lagda. För övrigt innehåller kupén 400.000 stycken stygn. I mittkonsolen sitter en speciellt framtagen Breitling-klocka och det finns ett ljudsystem från Naim med 18 stycken högtalare. Givetvis finns det mängder av olika färgval att göra och bara för utsidan har man 61 stycken speciellt framtagna lackalternativ. Hittar man inget man gillar där kan Mulliner givetvis ta fram en speciell färg just åt dig. Premiär blir det i Genève. Pris har inte annonserats för tillfället. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

Teaser för Bentley Bacalar
Senaste projektet från Mulliner-divisionen

Bentleys specialavdelning Mulliner har ett nytt projekt på gång och det går under namnet Bacalar. På årets bilmässa i Genève kommer man att visa upp vad det är man har hittat på och det här är den första teasern för just detta. Som vanligt handlar det om en ultralyxig bil som kommer att tillverkas i en mycket begränsad upplaga. Designinspirationen ska tydligen komma från konceptet EXP 100 GT som vi har skrivit om tidigare. Namnet Bacalar kommer från en sjö i Mexiko som även är känd som Lagoon of Seven Colors på grund av sitt klara blåa och turkosa vatten. Tumnagel
36.5°
+
Bobby Green
0

Bentley säger farväl till den ikoniska V8:an
Med specialversion av Mulsanne

I november förra året fyllde Bentleys V8:a hela 60 år. Givetvis har man inte använt sig av samma motor i alla sina modeller fram tills nu men arvet finns där ändå. Nu är det snart dags att vinka farväl till maskinen på 6.75 och man gör det med specialversionen Mulsanne 6.75 Edition By Mulliner. Endast 30 stycken exemplar tillverkas och dessa får högblanka svarta detaljer på utsidan, krom runt strålkastare och bakljus, annan grill och huvkråka och avgaspipor i svart. Fälgarna mäter 21 tum och lyfter man på huven ser man ett svart insug och en motorbricka med vdn Adrian Hallmarks autograf på. Specialversionen baseras på Mulsanne Speed vilket innebär att effekten ur motorn ligger på 530 hästar och 1100 newtonmeter i vrid. På insidan kan man välja mellan fyra olika färgtoner - Imperial Blue, Beluga, Fireglow och Newmarket Tan. Mittkonsolen och instrumentpanelen har fått ett gäng silvriga inslag och när man öppnar dörren belyses marken med Edition 6.75. Produktionen av Mulsanne kommer att avslutas i vår och då kommer modellen Flying Spur att ta över som flaggskepp. 2023 kommer den att dyka upp som hybrid. Tumnagel
36.9°
+
Bobby Green
0
2019

Bentley ska återskapa tolv stycken klassiska Blowers
Ska 3D-skanna ett original

1920 byggde Sir Tim Birkin fyra stycken Bentleys "Blowers". Nu har Bentleys specialavdelning Mulliner bestämt sig för att tillverka ytterligare tolv stycken och ett original ska få fungera som mall för detta. Man kommer att montera ner bilen i småbitar och sedan 3D-skanna varje del för att på så vis bygga upp en digital modell innan man börjar med den fysiska. Tillverkningen kommer sen att gå till på samma vis som när det begav sig, med samma typ av verktyg som användes då. Ramen kommer att vara av stål, fjädringen bestå av bladfjädrar och den kompressormatade motorn kommer att ge 240 hästar. "The twelve new Blowers will not only be an homage to our heritage, they will be a celebration of the outstanding skills of our Mulliner craftspeople. This is a new challenge for Bentley, but with the incredible success of the recent restoration of our 1939 one-of-one Corniche, we wanted to go one step further and make something even more special. Twelve lucky customers will soon be able to own a unique tribute to Bentley’s history." Hela processen kommer att ta omkring två år. Några priser har vi inte fått ta del av än. Tumnagel
45.7°
+
Bobby Green
0

Rolls-Royce har tagit fram en champagne-kista
Och Bentley en bok som kostar mer än en Continental GT

Förutom att tillverka flådiga bilar gör Rolls-Royce även andra saker som man kan behöva här i livet. Det senaste för den som har en slant över är denna champagne-kista. Det är en låda med ett chassi i kolfiber och aluminum klätt med ek och svart läder. Självklart pryder Spirit of Ecstasy även utsidan. Insidan döljer ett uppfällbart bord, fyra stycken handblåsta kristallglas och såklart även kylda behållare som du kan förvara champagnen i. Vill man krydda det hela lite extra väljer man till kaviar-kitet som ger dig plats för att kyla fin kaviar. Denna skopar du sedan in i ansiktet med hjälp av någon av de två Pärlemor-skedarna. Kistan blir din för strax under 50.000 dollar. Konkurrenten Bentley har också släppt något nytt, och det är en bok. Kanske inte riktigt lika spännande som kistan dock, men väldigt dyr i alla fall. Företaget firar 100 år och det vill man hylla lite extra med denna bok. Här finns bilder och berättelser från då, nu och framtiden. The Bentley Centenary Opus som boken kallas väger hela 30 kilo så det är en ordentlig pjäs att slänga upp i knät och bläddra i. Endast 500 stycken exemplar kommer att tas fram och priset börjar på 3800 dollar. Men det är för den billigaste som kallas för Centenary Edition. Den är klädd i samma läder som man använder i bilarna och är signerad av designchefen Stefan Sielaff. Vill man ha något ännu mer exklusivt köper man Mulliner Edition som det endast finns 100 stycken av. För den får man istället betala 16.000 dollar. Dessa får istället en signatur från vdn Adrian Hallmark, en bit gummi från den Bentley Speed 8 som vann 24-timmars på Le Mans 2003 och ett handgjort skal som omsluter allt. Men om inte heller detta är nog för dig är det Carat Edition du ska ha. Den kostar 250.000 dollar, mer än en flång ny Continental GT alltså. Endast sju stycken tas fram och som namnet avslöjar är dessa prydda med diamanter på framsidan, 100 karat. Tumnagel
23.3°
+
Bobby Green
0

Bentley visar racing-inspirerad Continental GT i Genève
Hyllar tävlingsbil som körde Le Mans på 30-talet

Den 10 juli i år firar Bentley sitt hundraårsjubileum och man kommer bland annat göra det genom att lansera några specialversioner. Den vi ser här är en av dem. Continental GT Number 9 Edition by Mulliner kallas bygget och det är en version av modellen som ska vara extra mycket racing-inspirerad. Siffran nio i grillen refererar till en kompressormatad tävlingsbil som Bentley körde med i Le Mans 24-timmars 1930. Föraren var Sir Henry Ralph Stanley Birkin och bilen hade en grön vacker färg. Förutom detta får hyllningen ventilationsrattar i 18-karats guld, aluminium på mittkonsolen, en klocka från Jaeger inspirerad av de som fanns på 30-talet och en träbit hämtad från sätet på den gamla tävlingsbilen. Endast 100 stycken exemplar kommer att tillverkas men vad man får betala framgår inte just nu. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0
2018

Bentley Bentayga i Pikes Peak-utförande
Endast 10 stycken exemplar tillverkas

I helgen deltog Bentley i backtävlingen Pikes Peak med en illgrön Bentayga och såg då till att sätta ett nytt rekord för suvar på sträckan med tiden 10:49,9 vilket var en förbättring med nästan två minuter. För att fira segern släpps modellen i samma illgröna färg i en mycket begränsad upplaga. Mulliner ligger bakom detaljerna på alla och man utgår från W12-versionen. Gillar man inte den gröna färgen ska det även gå att få bilen i svart. Black Specification-paketet är standard och på framskärmarna sitter Pikes Peak-emblem. Fälgarna som har två färger mäter 22 tum. Insidan bjuder också på den gröna färgen blandat med Alcantara och läder. Skalstolar, bur, eldsläckningssystemet och avgassystemet från Akrapovic som bilen man tävlade med hade ingår dock inte. Är du sugen på ett exemplar så går det bra att beställa från och med augusti. Vad man får betala framgår dock inte för tillfället. Tumnagel
35.3°
+
Bobby Green
0
2017

Bentley presenterar Bentayga Mulliner
När du tycker att suven inte är tillräckligt lyxig

Det känns ju kanske inte direkt som om en Bentayga skulle behöva bli lyxigare, men Bentleys egna förädlare Mulliner visar att det visst går. Den här versionen får unik tvåtonslack, unika fälgar och en interiör där man slängt ut baksätet och istället placerat två rejäla fåtöljer. Mellan dessa finns det givetvis en kyl så att drycken du väljer att ha med dig inte blir varm. Det nya träslaget Ombré Burr Walnut gör också entré. Bilen kommer endast att tillverkas i en begränsad upplaga. Ska gå att beställa nu i vår för den med stabil plånbok. Ett exemplar har man med sig till mässan i Genève nästa vecka. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0
2016

Mulliner visar vad de kan göra med din Bentley
Möjligheterna är oändliga

En Bentley känns hyfsat lyxig och speciell redan från start men mycket vill ha mer. Har man plånboken för det vänder man sig till den egna specialavdelningen Mulliner som kan göra i princip allt med din nya Bentley för att du ska få den precis som du vill. Lite av vad de kan hitta på visas upp i den här videon. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0
2015
2013

Bentleys nya Flying Spur

Egentligen var tanken att Bentley skulle visa upp sin nya Flying Spur (namnet Continental har tagits bort) först imorgon men redan idag kan vi få ta del av bilder på lyxvagnen. Bilen får ett nytt utseende och det är väl i aktern där det har hänt mest. Baklysen som i mina ögon ser rätt retro ut. Nosen har också blivit plattare och mer upprätt. Modellen passar nu bättre in hos syskonen Continental GT coupe och Continental GTC men även hos flaggskeppet Mulsanne. Bilen vi ser på bilderna är den starkare av dem, utrustad med en W12:a på 6.0 liter försedd med dubbla turbo. Det avslöjas genom de ovalformade avgasrören. Motorn ger 620 hästar och har ett vrid på 800 Nm. 0-100 km/h går på 4.3 sekunder och toppfarten är smått fantastiska 322 km/h. Det kommer dock även en V8:a för de som önskar. Den är på 4.0 liter, har turbo och en effekt på 500 hästar och ett vrid på 660 Nm. Detta motoralternativ har avgaspipor formade som en åtta. Insidan har också den uppdaterats med ännu bättre kvalitet i materialen, ny ratt, ny instrumentpanel och en ny design på mittkonsolen. Hela pressmeddelandet hittas under "Läs mer". Tumnagel
41.2°
+
Bobby Green
0
2012

Sportigare Bentley Mulsanne på väg
Rappare fjädring och sportläge

Idag delade Bentley med sig av specifikationerna för Mulsanne Mulliner som blir den lite sportigare varianten av flärdvagnen. Den kommer som så mycket annat att presenteras i Genève och bjuder där bland annat på vassare fjädring. Modellen får nya 21-tummare, små ventiler med "Mulliner"-logga alldeles bakom framhjulen och en lyxigare interiör. Föraren kan även ställa in fjädringen och styrningen till sportigare lägen. Det finns även ett sportläge av "Drive Dynamics Control"-systemet som ska ge bättre grepp och kontroll, utan att för den delen göra åkturen obekväm. Motorn är densamma som tidigare vilket innebär en V8:a på 6.75 liter, 512 hästar och med ett vrid på hela 1 020 Nm. Klossen tar sig från 0-100 km/h på bara 5.3 sekunder och har en toppfart på 296 km/h. Förutom detta introducerar Bentley även lite nya tillval till vanliga Mulsanne. Dessa är en glastaklucka med tonat glas och tilt-funktion och ett kylskåp med två tillhörande kristallglas monterade mellan stolarna bak. Inget pris för vare sig Mulliner eller tillbehören har annonserats ännu. Tumnagel
40.2°
+
Bobby Green
0
2011

Bentley erbjuder "Classic Pack" till Continental GT
Gör ditt redan exklusiva åk lite exklusivare

Bentley erbjuder sina kunder att piffa till sina Continental GT:s med ett exklusivt stylingpaket från Mulline. Paketet innehåller en helt ny frontsplitter, kjolbreddare och en ny diffusor. Allt är tillverkat i högglansig svart kolfiber och om man vill ha mer av den varan går det även att få backspegelkåpor och spoiler på bakluckan i detta ädla material. Det sitter även 21-tummare i hjulhusen och svart galler i den lägre delen av frontspoilern. Hela paketet är utvecklat och designat av Raul Pires som är Bentleys ansvarige för den exteriöra designen. Mulliner Styling pack finns att beställa nu, medan några få extradelar kommer först till hösten. Pris får du om du kontaktar en återförsäljare. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0
2007

Får det lov att vara en Bentley med extra knuff?
600 hästar i nya Continental GT Speed

En trevlig nyhet når oss så här på onsdagskvällen. Bentley har nämligen fått för sig att Continental GT inte riktigt räcker till och därför skapat Continental GT Speed - den kraftfullaste Bentleyn någonsin. Eller vad säger ni om 600 hästar och toppfart på 326km/h? Räcker väl gott för att glida mellan mötena med, eller vad säger ni? 0-100 km/h tar hela 4.5 sekunder men det får man väl leva med kanske. Rent synligt så ser man att det är en Speed på de stora luftintagen i fronten och den mer uppåtstående grillen, annars är det samma känsla kvar i bilen. Inga spoilers och trams här inte, förutom lite större avgasrör. 20-tummare är standard men keramiska bromsar får man allt betala extra för. En konstig sak är bilderna på skönheten. I vanliga fall så brukar tillverkarna fota bilarna stillastående och redigera bilderna så att det ser ut som om det går i 300 km/h, men Bentley låter Speed stå still på de flesta bilderna. Om det är medvetet är det galet kaxigt, är det inte medvetet så ska någon få sparken. Bilen ser i vilket fall som helst ordentligt snabb ut även när den står stilla... En rolig sak i pressreleasen är att man är stolt över att den drar mindre soppa än tidigare GT: "CO2 emissions reduced by 3.5 percent to 396 g/km, with a similar reduction in fuel consumption as a result of improved engine efficiency." Är du sugen på att beställa så finns all info och lite till efter Läs mer... Tumnagel
37.6°
+
Roger Åberg
0