42 i dag 44 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Det här är Theon Designs kompressormatade Porsche 911 Verkar mumsig I november förra året skrev vi att Porsche-förädlaren Theon Design hade en klassisk 911 med kompressormatad motor på gång. Då fick vi se lite av maskinen och nu får vi se lite av bilen den kommer att sitta i. Det handlar om en 964 som förutom rappare motor får adaptiv fjädring, helt nytt och uppdaterat chassi, specialgjord interiör, större bromsar och fälgar och en ny lack i färgen Aquamarine. Motorn som är en boxersexa har borrats upp till 3,6 liter och fått en Rotrex-kompressor på sig. Den nya effekten anges till 450 hästar och 500 newtonmeter i vrid vilket borde vara fullt tillräckligt. När det färdiga projektet presenteras är oklart just nu, men fint lär det bli. Tumnagel
40.1°
0
2021
Ny Aston Martin Vantage med V12:a är på väg Släpps nästa år Klart att senaste upplagan av Vantage också ska få V12! Det är precis vad som är på väg, och nästa år återkommer modellen. Inte som Limited Edition, utan som Final Edition säger Aston Martin. Så här låter den i alla fall, mumsigt! Tumnagel
39.8°
0
G20 kommer överens om en global minimumskatt för företag Multinationella företag ska betala minst 15 procent i skatt I helgen träffades ledarna för världens 20 största ekonomier i Rom på ett så kallat G20-möte. Där kom man bland annat överens om en minimumskatt för multinationella företag. De 20 medlemmarna i G20 har nu beslutat att multinationella företag som minst ska betala 15 procent av sin vinst i företagsskatt. Det här kommer bland annat innebära att många av världens tech-företag som bedriver verksamhet i hela EU men bara skattar i lågskatte-länder som till exempel Irland inte längre kommer undan lika billigt. Någon gång under 2023 förväntas den nya globala minimumskatten börja gälla. Tumnagel
63.9°
0
Så här låter nya Corvette Z06 En kort teaser Nästa vecka har nya Corvette Z06 premiär. För en månad sedan fick vi se en bild på den i cabriolet-version och nu får vi även ett kort klipp, som bland annat bjuder på lite motorljud. Flat-plane-crank-V8:an låter riktigt mumsigt och vi får reda på att den kommer att kunna varva till 8600. Vanliga Corvette har varvstopp på 6500. Motorns effekt väntas ligga på runt 630 hästar, men vi får reda på exakta siffror vid avtäckningen den 26 oktober. Tumnagel
38.7°
0
Lotus Exige med Mercedes SLS-motor Kul kombo! Förutom att ha måsvingedörrar har Mercedes SLS en riktigt mumsig V8:a under den långa huven. Maskinen är på 6,2 liter, saknar överladdning och ger i standardutförande 571 hästar. En sådan har man klämt ned i den här illgula 1150 kilo lätta Lotus Exigen och då blir resultatet ganska så fräsigt. Tumnagel
39.0°
0
Rykte Lamborghini renoverar den första Countachen Här får vi se när motorn byggs ihop igen Lamborghini har släppt följande två klipp på när de renoverar något viktigt i deras historia och det verkar handla om prototypen Countach LP500 från 1971. I år fyller nämligen bilen 50 år. Här ovan får vi se när den mumsiga V12:an byggs ihop igen och nedan när interiören får nytt liv. Tumnagel
40.8°
0
BMW Group Classic visar den enda 7-serien du behöver E38 750iL Vilken är den bästa 7-serien som BMW har tillverkat? E38 såklart. En välbyggd pansarvagn med kvalitet som håller än idag. Toppversionen du kunde köpa förr var 750iL som hade förlängd hjulbas och en mumsig V12:a under huven. Här går BMW Group Classic genom tre stycken trevliga exemplar av modellen som finns i deras museum. Och ja, jag är lite färgad då jag äger en E38 själv. Dock ingen 750iL som är drömmen. Eller en L7. Tumnagel
45.2°
0
Emilia Auto visar restomoddad Alfa Romeo Giulia GT Har samma motor som nya Giulia QV under huven Det tyska företaget Emilia Auto presenterar nu tillsammans med VELA Performance en riktig mumsbit i form av en restomoddad klassisk Alfa Romeo Giulia GT som under huven ska husera samma drivlina som sitter i nya Alfa Romeo Giulia QV. Det innebär en dubbelturbomatad V6:a på 2,9 liter som ger 510 hästar och 600 newtonmeter i vrid. Till denna kopplas en åttastegad automatlåda som i sin tur driver bakhjulen. Förutom krallig maskin har man även sett till att matcha chassi och kaross med det nya hjärtat. Det sitter ställbara KW-coilovers i alla fyra hörnen, multilänk-bakaxel, adaptiv servostyrning och Brembo-bromsar med ABS och antispinn. Utseendemässigt handlar det om breddade skärmar, slimmade dörrhandtag, ny huv, modernare fram- och bakljus och dubbla centralt monterade avgaspipor där bak. Insidan är ganska clean och inte så förändrad jämfört med originalet men nyare instrument och en automatisk klimatanläggning har hittat dit i alla fall. Sitter gör man i sportstolar från Recaro. Det vi får se nu är endast renderingar men planen är att lansera bilen under nästa års andra kvartal. Endast 22 stycken exemplar kommer att bli till och varje kommer att ha en prislapp på runt 400.000 euro. Tumnagel
48.4°
0
Den asiatiska blåskrabban är tillbaka på västkusten Riskerar att förstöra det lokala ekosystemet Sveriges Radio rapporterar att den asiatiska blåskrabban har än en gång hittats på Västkusten. Denna krabba äter i princip konstant och mumsar i sig det mesta den stöter på. Den har också en benägenhet att föröka sig också väldigt snabbt. Den kombinationen kan leda till att krabban kan ta över ekosystemen samt konkurrera ut inhemska arter vilket ju är obra. Därför uppmanar Havs- och vattenmyndigheten att skicka in en bild på krabban om man ser den och att man dödar den. Tumnagel
5.3°
0
Lexus LFA och Porsche Carrera GT bjuder på välljud En V10:a är inte så dumt ändå Lexus LFA och Porsche Carrera GT har något väldigt mumsigt gemensamt - de har båda en V10-motor. Och det är nog dessa två som låter bäst när det kommer till V10-försedda bilar för gatan, eller vad tycker ni? Här får vi höra de båda bjuda på sina välljudande toner. Tumnagel
40.4°
0
Nästa sida