m

NASCAR visar upp nästa generations bilar
Kommer att dyka upp nästa år

Igår presenterade NASCAR några nya modeller vilka kommer att börja användas i NASCAR:s racingliga under nästa år. Det handlar om modifierade versioner av Toyota Camry, Ford Mustang samt Chevrolet Camaro vilka har möjlighet att förses med hybridmotorer. Andra förändringarna jämfört med den nuvarande generationens NASCAR-bilar är att de nya bilarna här bredare däck, större bromsar, en ny bakfjädring samt en kamera som ska hjälpa förarna att se vad som finns bakom dem. De nya bilarna förväntas köra sitt premiärlopp på nästa års Daytona 500 vilket kommer att gå av stapeln 20 februari 2022. I klippet ovanför kan ni kolla in NASCARS egen presentation av bilarna och här nedan hittas bilder på de tre nya modellerna. Tumnagel
37.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ford visar upp nya modellen Evos
Ersättaren till Mondeo?

Ford Mondeo var en gång i tiden en riktigt välsäljande bil, men det var länge sedan. Den nuvarande versionen finns fortfarande till försäljningen men man sålde bara 257 bilar under 2020. Den nuvarande generationen släpptes 2012 och Ford har gått ut med att man kommer att sluta tillverka den 2022 och att det inte kommer någon ny generation. Så vad kommer istället? En crossover såklart! Hurra! På bilmässan i Shanghai presenterade Ford i dag modellen Evos, som väntas ta över efter Mondeo. Precis som Citroën C5 är det en fordonstyp som är lite diffus, det är lite crossover men det är inte riktigt en SUV och det finns kombiambitioner. Bilen visas alltså i Shanghai och än så länge har Ford bara berättat om planen för Kina. Bilen är en elbil, så klart, och ska representera en ny designfilosofi som Ford kallar för Progressive Energy In Strength. Vi får än så länge bara se front och sida och där är det muskulöst och lite kaxigt. På insidan hittar vi en väldigt bred skärm som ska mäta 110 centimeter från kant till kant. Man jobbar alltså inte med det skärmupplägg som man introducerade i Ford Mustang Mach-E. Om och när vi får se denna i Europa, och hur den då skiljer sig mot Mustangen, är ännu oklart. Tumnagel
40.3°
+
Roger Åberg
0

Stor modell av Mustangen från Gone in 60 seconds
Bygg Eleanor på 27 månader

Eleanor från filmen Gone in 60 seconds är troligen en av de allra mest kända film-bilarna. Nu finns den som smått gigantisk metallmodell som mäter 58 centimeter lång. Den säljs av några som heter Die-cast club och det lär bli en dyr historia att få ihop den. Det tar också 27 månader. Varje månad får man nämligen fyra kit som kostar 120 kronor styck ungefär. Dessa bygger man sedan ihop och när 27 månader har gått så har man byggt ihop bilen. Låter det dyrt? Det är det, prislappen totalt blir 13.000 spänn. Aj. Men kanske ett roligt och långt projekt. Tumnagel
40.2°
+
Roger Åberg
0

Foxconn presenterar elbilen Foxtron
Och en eldriven buss

I oktober förra året skrev vi om Foxconns open source-elbilsplattform MIH som ska ligga till grund för många framtida fordon. Nu har man visat upp ett första koncept på plattformen och det är en crossover med starka Ford Mustang Mach-E-vibbar. Den här ska enligt uppgift bli verklighet 2023 och kommer då att bära varumärkesnamnet Foxtron. Vid sidan om denna visade man även upp en stor eldriven buss som ska lanseras redan nästa år. Om även denna baseras på MIH-plattformen är dock oklart. MIH ska kunna erbjuda batteripack i storlekarna 93, 100 eller 116 kWh. Plattformen är anpassad för framhjulsdrift, bakhjulsdrift eller fyrhjulsdrift. Elmotorerna har effekter mellan 127 och 268 hästar när de är monterade på framaxeln, mellan 201-456 hästar när de är monterade på bakaxeln. Tumnagel
39.7°
+
Bobby Green
0

Fusion Motor Company bygger Eleanor-kopior
De enda som får göra det

Fusion Motor Company är det enda företaget som är licensierat och godkänt för att få tillverka Ford Mustang Shelby GT500 "Eleanor" - huvudpersonen från filmen Gone In 60 Seconds. Nu har AutotopiaLA besökt stället där bilarna byggs och givetvis även tagit sig en provtur. Ett exemplar blir ditt från 249.000 dollar och den siffran kan bara stiga om du börjar plocka på massa extragrejer. Bonusklipp nedan. Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0

Shelby Super Snake nu även som Speedster
Firar Carroll Shelbys 98-årsdag

2012 gick legendaren Carroll Shelby bort efter ett långt och racingfyllt liv. I år skulle han ha fyllt 98 och detta hyllar Shelby American genom att presentera en Speedster-version av deras hårdnackade Shelby Super Snake. Här har man kapat bort taket och skapat en öppen bil som har en kåpa över bakdelen istället. I övrigt har man inte ändrat något på receptet vilket innebär att det under huven här sitter en kompressormatad V8:a på 5,0 liter som ger 825 hästar. Till den kan man antingen få en sexpetad manuell växellåda eller en automat. Drivningen sker som väntat endast på bakhjulen. Tillval man kan göra är att skippa baksätet helt, få ännu vassare fjädring från Penske och lägga till ett breddningspaket. Endast 98 stycken exemplar kommer att tillverkas men vad man får betala är oklart för tillfället. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

Svaren på era frågor om Mustang Mach-E
Tack för frågorna!

Vi fick en hel hög med frågor om Mustang Mach-E både här på Feber och på Instagram. Så jag satte mig helt enkelt och besvarade de som jag kunde besvara. Stort tack för alla frågor! Tumnagel
40.6°
+
Roger Åberg
0

Vad undrar du om Mustang Mach-E?
Just nu i Febergaraget

När Ford presenterade sin Mustang Mach-E undrade många vad tusan de höll på med. En eldriven crossover som heter Mustang, är de helt tokiga? Så här lite senare kan man ana att det var rätt smart, man har fått otroligt mycket uppmärksamhet, något man troligen inte hade fått för en bil som hade haft Ford som varumärke. Hur som helst så har vi en Mach-E i Feber-garaget i några dagar nu och undrar helt enkelt vad ni undrar om den! Den har en massa quirks and features så det kommer så klart en video på alla dessa och vad vi tycker om den lite senare i veckan. Ställ dina frågor här nedanför eller på Instagram! Tumnagel
40.2°
+
Roger Åberg
0

Ford Mustang med fyra slutar säljas i Europa
Musse ska ha åtta!

2014 lanserade Ford den sjätte generationen av modellen Mustang och en sak som var ny var att man kunde få den med fyrcylindrig motor. Det handlade om samma turbomatade EcoBoost-maskin på 2,3 liter som använts av förra generationen Focus RS och Focus ST. Absolut en potent maskin, men i en stor muskelbil? Receptet visade sig inte helt lyckat, och nu får vi reda på att Ford slutar erbjuda denna version i Europa eftersom den helt enkelt har sålt för dåligt. Istället är det V8:a för hela slanten som gäller fortsättningsvis. Tumnagel
45.5°
+
Bobby Green
0

Ford vill bara sälja elbilar i Europa 2030
En liten modell kommer 2023

Ford Mustang Mach-E är som ni säkert förstår bara början på Fords elbilsresa. 2030 planerar tillverkaren att alla nya personbilar som säljs i Europa ska gå på el. 2023 ska en ny lite mindre modell börja säljas och detta ska bli den första masstillverkade. Den kommer att använda sig av Volkswagens elbilsplattform MEB och väntas bli i ungefär samma storlek som ID.3. De närmaste 30 månaderna kommer Ford att investera en miljard dollar i att bygga om sin fabrik i Köln för framtida elbilsproduktion. Tumnagel
45.2°
+
Bobby Green
0

Top Gear America testar framtida klassiker
Vad tycker ni om de nya programledarna?

I december 2019 blev det klart att den amerikanska upplagan av Top Gear skulle få helt nya programledare. Dessa är Rob Corddry, Jethro Bovingdon och Dax Sheppard. Här får vi se när trion testar varsin framtida klassiker. Rob valde en Saab 900 Turbo, Jethro gick på BMW E46 330Ci och Dax rattar en gammal Ford Mustang V8. Tumnagel
35.9°
+
Bobby Green
0

Det här nya Ford F-150 Raptor
Raptor R med V8:a kommer nästa år

I somras rullade Ford ut nya F-150 och nu är det dags för denna modell fast i lite värre utförande att presenteras. Den heter då precis som tidigare F-150 Raptor och man kommer initialt bara att kunna få den med V6:a. Nästa år kommer dock Raptor R att lanseras och den har V8:a så att alla blir nöjda och glada. Nya Raptor som blir den tredje generationen är förfinad ut i alla kanter, mer uppkopplad än tidigare, bättre på att köra offroad och framförallt vassare på att hoppa över saker. För det kan man ju behöva göra ibland. Under huven på vanliga Raptor sitter en dubbelturbomatad EcoBoost-V6:a på 3,5 liter som ska ge omkring 450 hästar och 690 newtonmeter i vrid vilket föregångaren också gjorde. För att få den att låta lite roligare sitter det likalängds-grenrör och ett X-rör på avgassystemet som tillsammans ska ge ett mulligare ljud. Motorn är kopplad till en tiostegad automatlåda som i sin tur driver alla fyra hjulen. Exakt vad Raptor R kommer att bjuda på får vi inte reda på just nu men siktet är helt klart inställt på att sno kunder från den över 700 hästar starka RAM 1500 TRX. Troligtvis kommer Raptor R att få den kompressormatade Predator-V8:an som sitter i Mustang Shelby GT500 och i den bilen bjuder maskinen på 760 hästar. På teknikfronten hittar vi ett nytt Terrain Management System med sju stycken olika körlägen för när man är utanför vägen och härjar. En grej som bara finns på Raptor är Trail 1-Pedal Drive som gör att gaspedalen fungerar både som gas och broms. Bra när man kör på knixiga ställen att bara släppa pedalen så bromsar bilen. För första gången kommer Ford nu att erbjuda modellen med upp till 37 tum stora hjul. Väljer man dessa får man en markfrigång på 33,2 centimeter. Nya Raptor har en ram i höghållfast stål som är förstärkt på utsatta ställen som exempelvis de främre stötdämpartornen. Även dämparinfästningen bak är förstärkt och även de nya fästena för fjädrarna som med sin längd på 60 centimeter är de längsta i segmentet. Läs mer om bilen på länken nedan. Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0

Ford smygvisar nya F-150 Raptor
Har premiär nästa vecka

Den 3 februari, på onsdag nästa vecka, har Ford premiär för nya F-150 Raptor. Det här är som ni säkert redan vet prestandaversionen av den populära pickupen och saker den nya kommer att bjuda på är bland annat spiralfjädrar istället för bladfjädrar som den haft tidigare. Det förväntas att den dubbelturbomatade V6:an på 3,5 liter får följa med från föregångaren. Där gav den 456 hästar och 691 newtonmeter vilket kanske har ökats. Det snackas även om att det kommer släppas en Raptor R-version med samma maskin som sitter i Mustang GT500. Det innebär i så fall kompressormatad V8:a på 5,2 liter och 710 hästar. Tumnagel
37.7°
+
Bobby Green
0

Saab Aero X-designer ny designchef hos Ford
Anthony Lo går från Renault

1995 började Moray Callum på Ford och 1999 var han designchef över Super Duty, 2011 över Explorer och 2015 över Mustang och Ford GT. Han har även varit inblandad i nya Bronco, nya F-150 och Mach-E. Nu ska han gå i pension, och för att fylla hans skor har man plockat Anthony Lo som sedan 2010 varit designchef hos Renault. Anthony har hos Renault varit med och tagit fram konceptmodeller som Dezir, Captur, R-Space, Frendzy, Twinx27Z, Twinx27Run och Initiale Paris. Han började dock sin karriär med att designa Lotus Carlton som på sin tid var världens snabbaste fyrdörrars sedan. Han har därefter varit hos Audi där han jobbade med konceptbilen AVUS och A4. Han blev sen rekryterad av Mercedes och var med och ritade nya Maybach 1995 och S-Klass W221. 2000 tog Saab tag i honom och där var han bland annat med och tog fram Aero X-konceptet 2006 som ni kan spana in i bonusklippet nedan. Tumnagel
40.6°
+
Bobby Green
0

Samarbetet mellan Ken Block och Ford är över
Dags att gå vidare efter tio år

Under tio års tid har nu Ken Block och Ford samarbetat kring bland annat Gymkhana-filmerna, men nu har detta nått ett slut. Inte för att de båda parterna är osams eller så, utan för att det är dags att gå vidare helt enkelt. Det kan vara så att Ford hellre vill lägga krut på sina elbilssatsningar och då kanske det ser bättre ut om man inte förknippas med supertrimmade förbränningsmotorer. Även om man haft en del el med i kalaset också. Det verkar även som att Ken är sugen på att leka med andra leksaker än bara de som det står Ford på. Så här säger Ford: "All of us at Ford are very grateful for Ken Block and his bringing the thrill of Ford Performance vehicles to a whole new generation of car buyers. He did it in ways that were uniquely Ken - with fun, energetic and extraordinary driving exhibitions that were unmatched in the automotive world, along with important victories and performances in rally & rallycross worldwide. Ken, thanks for 10 great years of Hooning." Och så här säger Ken: "Working with Ford over the past decade has been awesome. From racing all over the world, to accumulating a half billion views from Gymkhana THREE to Gymkhana TEN, to creating the Emmy nominated series The Gymkhana Files for Amazon Prime – along with building a fleet of Fords including the iconic AWD Mustang Hoonicorn and F-150 Hoonitruck – it’s been a great partnership." Tumnagel
39.0°
+
Bobby Green
0

Jason jämför Mustang Mach-E med Model 3 och Model Y
Tycker fortfarande att Tesla är bättre

Leveranserna av Fords nya eldrivna modell Mustang Mach-E har dragit igång i USA och en sak som den lovar är att den är minst lika bra som en Tesla Model 3 eller Model Y. Jason som driver YouTube-kanalen Engineering Explained råkar ha en Model 3 så han plockade in en Mustang Mach-E för att jämföra lite, och enligt honom är Teslan vinnaren även fast Forden efter rabatt är billigare. Tumnagel
34.8°
+
Bobby Green
0
2020

Ljusscenen från Ett päron till farsa firar jul återskapad
Chevy Chase och Beverly D'Angelo spelar i Ford-reklam

Ett päron till farsa firar jul (National Lampoonx27s Christmas Vacation) är en film från 1989 som de flesta brukar veva igång under julhelgen. En scen i filmen, den nedan, är en riktig klassiker. Där försöker pappan i familjen dra igång julbelysningen och det går sådär. Denna scen har nu Ford återskapat med skådespelarna från då och nyheten Mustang Mach-E. Tipsa gärna om filmer man "måste" se nu under julhelgen, jag håller på att göra en lista. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0

Ford Mustang Mach-E saknar dörrhandtag - så här gör man
Går inte att klämma fingrarna

En av sakerna som jag faktiskt inte ens har tänkt på med Ford Mustang Mach-E är att den saknar vanliga dörrhandtag på utsidan. Det gör att det inte blir något fult som sitter i dörren men också att man inte öppnar och stänger på sedvanligt vis. Öppna framdörrarna från utsidan gör man med hjälp av en liten knapp och sedan ett litet handtag som är ganska dolt. Doug går igenom och visar i det här klippet, och demonstrerar även hur Ford har gjort för att du inte ska klämma fingrarna i dörren. Tumnagel
37.0°
+
Bobby Green
0

Richard Hammond kör Ford Mustang Mach 1
Tycker den förtjänar epitetet

Richard Hammond har alltid gillat amerikanska muskelbilar. Ford Mustang Mach 1 är en av klassikerna och nyligen släppte de en ny version, och den har han nu testat. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

Ford Mustang Mach-E hälsar på hos Jay Leno
Både Svenssonversionen och den med 1400 hästar

Jay Leno har fått besök av Ford-chefen Jim Farley och deras senaste påhitt - elbilen Mustang Mach-E. Tumnagel
36.5°
+
Bobby Green
0

General Chuck Yeager har somnat in
Den första människan som flög snabbare än ljudets hastighet

Nu nås vi av nyheten att den amerikanska piloten och generalan i USAF, Charles Elwood "Chuck" Yeager, gått bort 97 år gammal. Chuck värvades som flygmekaniker till United States Army Air Forces i september 1941 och det blev så att han deltog som stridspilot i andra världskriget i Europa där han flög P-51 Mustang. Hans flygplan sköts ned över Frankrike och den franska motståndsrörelsen hjälpte honom då att fly över Pyreneerna tillbaka till England. Han återvände till sin flygskvadron och fortsatte att flyga många stridsuppdrag. För sina insatser i strid mot Tysklands Luftwaffe har han fått utmärkelserna Silver Star och Distinguished Flying Cross. Den 14 oktober 1947 blev Chuck den första människan som flög snabbare än ljudets hastighet då han med en Bell X-1 uppnådde Mach 1,06. 1975 gick han i pension och tio år efter detta tilldelades han frihetsmedaljen som är USA:s främsta civila utmärkelse. Den 14 oktober 1997 var det 50 år sedan han bröt ljudvallen så då gjorde han samma sak en gång till. Tumnagel
27.0°
+
Bobby Green
0

Ford visar prestandaversion av Mustang Mach-E
Gör 0-100 km/h på runt 3,5 sekunder

Det här är Mustang Mach-E GT Performance Edition. Det är en lite vassare version av elbilen som bjuder på 480 hästar och 860 newtonmeter. Den ökade effekten (25 hästar) gör att bilen ska klara 0-100 km/h på runt 3,5 sekunder. Räckvidden ligger på 37,8 mil och bilen använder sig av samma batteripack på 88 kWh som vanliga GT. Förutom en kvickare bil får man större bromsar fram med rödmålade Brembo-ok, 20-tumsfälgar med Pirelli-gummi och adaptiv fjädring från MagneRide. Insidan har sportigare stolar och instrumentpanelen har nya aluminiuminlägg. Bilen går att få i färgerna Cyber Orange Metallic Tri-Coat, Dark Matter Gray Metallic, Rapid Red Metallic Tinted Clearcoat, Star White Metallic Tri-Coat, Grabber Blue Metallic, Shadow Black, Iconic Silver Metallic eller Space White Metallic. De som redan har beställt en GT kan uppgradera till Performance Edition nästa vår. Vad man får betala för det framgår dock inte. GT erbjuds inte i Sverige än. Här har vi istället Mustang Mach-E Standard Range RWD som klarar 44 mil på en laddning för 574.900 kronor. Sen finns Mustang Mach-E Long Range RWD som tar sig 61 mil och som kostar 649.900 kronor. Mustang Mach-E Standard Range AWD klarar 40 mil och kostar 644.900 kronor och sist har vi Mustang Mach-E Long Range AWD som tar sig 54 mil och som kostar 734.900 kronor. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0

Ford Mustang Shelby GT500 på Hockenheimring
Snabb och musklig

En Ford Mustang Shelby GT500 kan faktiskt svänga och inte bara köra rakt fram. Här får vi bevis på just detta när den körs på Hockenheimring. Tiden blev 1:54.60 vilket matchar både Aston Martin DBS Superleggera och Chevrolet Corvette C8. Tumnagel
37.1°
+
Bobby Green
0

Bärgning av Ford Mustang som rullat ned för ett berg
Ägaren var ute och testade sina nya däck...

Mustangen vi ser i det här klippet tumlade över 100 meter ned för ett berg och när den väl stannade var den inte helt oväntat förvandlad till en hög med skrot. Men skrotet måste bärgas, och här får vi se hur man gick tillväga med detta. Ägaren till bilen var tydligen ute och testade sina nya däck, och kanske då var lite för frisk på gasen i en kurva. Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0

Mustang Mach 1 kommer till Sverige
Med manuell låda!

I somras rullade Ford ut nya Mustang Mach 1. En klassisk muskelbil med stor V8:a och möjligheten att få manuell låda. Nu får vi reda på att bilen kommer att säljas i Europa för första gången, och att den kommer hit till Sverige. Jämfört med en vanlig Mustang GT har Mach 1 vassare dämpare, fjädrar och krängningshämmare. Styrningen ska också vara rappare. En annan splitter fram och en liten läpp på bakluckan får man också. Det finns åtta olika lackalternativ och både dekor och 19-tumsfälgarna är unika för den här versionen. Motorn är på 5,0 liter och den ger 460 hästar. Man kan alltså få antingen en tiostegad automatlåda eller en sexpetad låda från Tremec med varvtalsmatchning. Drivningen sker som väntat på bakhjulen. Bilen kommer hit någon gång under nästa år, men vad den kommer att kosta vet vi tyvärr inte för tillfället. Tumnagel
43.2°
+
Bobby Green
0

EV West presenterar elmotor-paket för muskelbilar
Passar perfekt under huven

Företaget EV West som konverterar olika bilar till el presenterar nu ett elmotor-paket som de tagit fram speciellt för de som vill bygga om sin muskelbil. Porschen i klippet är som ni vet inte i den kategorin men den har också ett hjärta från Tesla precis som i det här fallet. Paketet består alltså av en motor från Tesla och grejerna har tagits fram i samarbete med Revolt Systems för deras ombyggnationen av en Ford Mustang från 1965. EV West har sett till att paketera hela systemet så att det enkelt går att montera in under huven på just klassiska muskelbilar. Man ska till och med kunna använda original motorfästen. Växellåda behöver du ingen utan du monterar bara kardanaxeln direkt på motorn. Effekten i elmotorn ligger på 609 hästar och vridet på hela 1200 newtonmeter. Motorpaketet kommer att kosta någonstans mellan 25.000 och 35.000 dollar. Notera då att batteripack, styrsystem för detta och laddteknik inte ingår i det priset. Tumnagel
41.3°
+
Bobby Green
0

Top Gear kör årets bästa prestandabilar
16 bilar, 8675 hästar

Top Gear körde nyligen vad man kallar för Speed Week i papperstidningen och där valde Chris Harris och gänget ut vilka de tycker är de bästa prestandabilarna i år. Som tur var gjorde man även en filmsnutt kring detta och det är den vi ser här. En som sticker ut är Ford Mustang Mach-E med sina 1400 eldrivna hästar, men annars handlar det om bilar du faktiskt kan köpa. Tyvärr får vi inte reda på vem som vann här utan det berättar man bara i blaskan. Tumnagel
36.3°
+
Bobby Green
0

Mer om Ford Mustang Cobra Jet 1400
Häng med bakom kulisserna

Fords eldrivna Mustang Cobra Jet 1400 är det galnaste tillverkaren har tryckt ur sig på länge. I det här klippet får vi hänga med bakom kulisserna en sväng och se hur den blev till. Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0

Ford Mustang Mach-E från Oslo till Trondheim
Gick på en laddning

Per Gunnar Berg som är chef för Ford i Norge har testat räckvidden på Mustang Mach-E. Han körde mellan Oslo och Trondheim vilket är en sträcka på 48,4 mil. När han kom fram hade han 14 procent kvar i batteriet, eller 6,7 mil och behövde alltså inte stanna för att ladda på vägen. Med det stora batteriet och bakhjulsdrift ska bilen klara 60 mil på en laddning, 53,9 mil om du har fyrhjulsdrift. Tumnagel
47.4°
+
Bobby Green
0

Ford busar med eldriven Mustang-prototyp
Den här har fyra motorer som ger över 1500 hästar

Om man vill ha mer effekt i sin elbil kan man ju bara lägga till en extra elmotor. Eller fyra? Det var i alla fall vad Ford gjorde när de skapade Mustang Cobra Jet 1400. Det här galna bygget har alltså fyra stycken elmotorer under skalet och dessa producerar tillsammans hela 1523 hästar oavsett vad namnet säger. Och detta är alltså effekt på hjulen. Nyligen var man och körde prototypen på dragracingbanan och där lyckades den köra kvartsmilen på 8,27 sekunder med en slutfart på 270 km/h. Den här bilen får väl ses som en testbänk för vad man kan göra, så räkna alltså inte med att detta är något som kommer att komma i produktion den närmaste tiden. Ford snackar även med NHRA för att se hur man skulle kunna elektrifiera dragracing. Tumnagel
42.3°
+
Bobby Green
0
Nästa sida