m

Bilen som kan ge el till en stuga (och ett dass)
Vi har testat Vehicle to load med Ioniq 5

Elbilar behöver en massa ström för att kunna köra runt på gatorna vilket gör att de behöver laddas. Ju fler elbilar som dyker upp på gatorna, desto större utmaning blir detta eftersom alla inte kan ladda hemma och fler kommer att trängas vid laddstolparna. Men det finns inte bara problem med att det blir fler elbilar, även möjligheter. Hyundai har satt upp ett konkret exempel på hur tekniken Vehicle to load (V2L) kan användas. V2L handlar om att man använder elen åt andra hållet, alltså att man tar elen från bilen till något annat. I det här fallet får man möjligheten att stoppa in en helt vanlig kontakt i bilen och med denna så driver man en hel stuga, och ett dass. Nu är det inga ugnar och sånt, men kaffemaskin, kylskåp, luftvärmepump och lite sånt går alldeles utmärkt att köra på bilens kraft. Som mest kan man få 3,6 kW ur bilen och det räcker ganska långt faktiskt. I alla för de behov man kan tänkas ha i en stuga ute på landet. Än så länge är det här på en nivå där det mest är roligt, men i framtiden kan elbilarna användas som lastbalanserare i parkeringsgarage eller i radhuslängan. När folk kommer hem från jobbet och trycker in sladden i sina bilar så kan helt enkelt de bilar som redan är laddade hjälpa till att ladda de som har tomt i batterierna och på så sätt göra påverkan mindre på elnätet. Den tekniken kallas för Vehicle to grid (V2G), alltså från fordon till nätet. I dag är det endast Nissan Leaf och Nissan e-NV200 som har den tekniken, men Volkswagen har sagt att version 2 av deras MEB-plattform kommer att ha V2G-stöd från nästa år. Det betyder att kommande ID-bilar som rullar ut på gatorna kommer att ha detta och det är helt rimligt att vi om några år har många tusen bilar som står inkopplade och agerar lastbalanserare. Tumnagel
50.5°
+
Roger Åberg
0

Chevrolet har byggt en ny pall-motor
V8:a på 10,35 liter, ingen överladdning och över 1000 hästar

Elmotorer, bränsleceller och alternativa drivmedel. Nä, vi skippar det och utvecklar en tokfet V8:a istället! Det här är Chevrolets nya ZZ632/1000 V8 och det är en sugis-vinkelåtta på 10,35 liter som ger hela 1018 hästar och 1188 newtonmeter i vridmoment. Det är en så kallad crate engine vilket innebär att man köper den på pall och stoppar den sedan i sitt egna projekt - förslagsvis en Nissan Micra. Blocket är i gjutjärn och topparna i aluminium. Vevaxeln, vevstakarna och kolvarna är alla smidda. Insuget är CNC-fräst. Maskinen har premiär nu på SEMA nästa månad och de första leveranserna ska ske i början av nästa år. Vad man får betala för kolossen framgår dock inte just nu. Tumnagel
45.7°
+
Bobby Green
0

Ersättaren till Nissan Leaf blir en crossover
Oj! Vilken överraskning!

Nu är det bekräftat att ersättaren till Nissans eldrivna modell Leaf blir en crossover. Det är helt enkelt det folket vill ha så då ser Nissan till att ge dem detta. Bilen kommer att baseras på plattformen CMF-EV och tillverkas i Storbritannien. Denna platta använder även modellen Ariya och Renault Mégane E-Tech Electric. Den nya bilen förväntas lanseras någon gång 2025. Om den kommer att behålla namnet Leaf återstår att se. Tumnagel
37.2°
+
Bobby Green
0

Bilarna i nya Transformers-filmen
Folkabuss!

Om ett år har den sjunde filmen i Transformers-sagan premiär. Den heter Transformers: Rise of the Beasts och nu får vi se vilka bilar som kommer att medverka. En Peterbilt 379 är Optimus Prime, en Chevrolet Camaro av andra generation är Bumblebee och en Porsche 964 RS 3.8 kommer att vara roboten Mirage. Den klassiska Folkabussen är karaktären Wheeljack och motorcykeln, som är en Ducati 916, döljer karaktären Arcee. Vi får även se skurkarna och dessa är en Mack-lastbil som tros vara Scourge, en Nissan Skyline R33 GT-R som borde vara Nightbird och en orange GMC Topkick som vi inte vet vem det är än. Anledningen till att det inte är några purfärska bilmodeller med i denna film är för att den utspelar sig 1994. Filmen har biopremiär den 24 juni. Fler bilder finns här. Visa detta inlägg på Instagram Ett inlägg delat av Steven Caple Jr. (@stevencaplejr) Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

Nissan ersätter NV200 och e-NV200 med Townstar
Kommer med förbränningsmotor eller elmotor

Nissan väljer nu att ersätta dagens skåpbilar NV200 och eldrivna e-NV200 med den nya modellen Townstar. Den här kommer också att erbjudas med förbränningsmotor eller som helt eldriven. Vill man inte köra verktyg och liknande utan istället kuska runt folk finns det även en sådan version. Bensinversionen har en fyra på 1,3 liter som ger 130 hästar och 240 newtonmeter i vrid. Den eldrivna versionen har istället 122 hästar och 245 newtonmeter i vrid. Batteripacket är på 44 kWh och räckvidden ska ligga på strax över 28 mil. Skåpversionen ska kunna svälja två stycken EU-pallar och upp till 800 kilo last. Läs allt om Townstar i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

Imove ska öka från 100 till 1000 stycken bilar
Hedin bil ökar sin ägarandel i elbilstjänsten

I början av året skrev vi att den norska elbilstjänsten Imove där man kan prenumerera på elbil 30 dagar i taget lanserats i Sverige. Hedin bil ökar nu sin ägarandel i en nyligen avslutad kapitalrunda och därmed kan man öka antalet tillgängliga bilar - från dagens 100 till 1000 stycken nästa år. Volkswagen ID.3 och 4, Polestar 2, MG ZS, Kia E-Niro, BMW i3, Tesla Model 3, Renault Zoe, Nissan Leaf, Skoda Citigo iV och Mini Cooper electric är några av modellerna man kan låna här i Sverige. Nästa steg är att expandera vidare i Europa. Tumnagel
39.5°
+
Bobby Green
0

Carlos Ghosn tycker Nissan blivit tråkigt och mediokert
Kommer ha svårt att hitta sin plats

Carlos Ghosn är bitter. Den före detta Renault och Nissan-vdn hävdar i hans nya bok Broken Alliances han att han arresterades bara för att man skulle förhindra den globala fordonsalliansen med Renault-Nissan-Mitsubishi han varit med och byggt upp. I en ny intervju säger han även att han tycker att Nissan är ett tråkigt och mediokert företag som kommer behöva kämpa hårt för att hitta sin plats bland konkurrenterna. Han pratar mer om detta i intervjun som ni kan se här ovan. Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0

Japanska biltillverkare minskar produktionen
Eftersom det inte finns några halvledare

Sju japanska biltillverkare meddelade i veckan att de kommer tillverka färre bilar än planerat. Detta eftersom smittspridningen av COVID-19 har gjort att chipfabriker inte kan tillverka tillräckligt med halvledare som tillverkarnas bilarna behöver. Toyota, Subaru, Suzuki, Mazda, Mitsubishi, Nissan och Honda kommer därför alla kapa produktionen med sammanlagt miljontals bilar. Det återstår att se om detta kommer ha någon påtaglig påverkan för oss slutkunder. Tumnagel
34.3°
+
Frode Wikesjö
0

Eldrivna Renault 5 börjar tillverkas 2024
Vill ha nu

Allt handlar om väntan. Alltid dröjer det innan det man vill ha levereras, oavsett om det gäller hämtmaten eller en ny fräsig bil. Men den som väntar på något gott! Nu är det bekräftat att den eldrivna Renault 5 som presenterades i början av året kommer att börja tillverkas och säljas 2024. En stund kvar alltså men modellen lär bli ett välkommet inslag på våra vägar, om de nu inte sabbar produktionsversionen helt och plockar bort allt coolt konceptet fick vill säga. Den nya bilen blir den första att baseras på CMF-BEV-plattformen som Renault–Nissan–Mitsubishi Alliance tar fram tillsammans. Räckvidden kommer att ligga på runt 40 mil med ett batteripack på 52 kWh. Den här ska öppna upp för billigare små elbilar och enligt uppgift kommer den nya 5:an att kosta 33 procent mindre än dagens Renault Zoe. Runt 20.000 till 25.000 euro snackas det om. Tumnagel
48.8°
+
Bobby Green
0

Tredjepartsladdar...misären
Teslas Supercharger är fortfarande en stor del av bilvalet

Det här med att ladda elbilar är ständigt på tapeten och Teslaförare pratar ofta gott om detta som en av de viktigare anledningarna till att välja just Tesla. Själv snabbladdar jag väldigt sällan och har inte riktigt tyckt att det varit ett viktigt argument i takt med att snabbladdarna byggts ut mer och mer. Men efter de senaste 10 dagarna flängandes runt i Stockholm och en tur till Öland, där ditresan inte gick via europavägar, så har jag fått smaka på hur det är att ladda på annat än Teslas Superchargers, och det blev minst sagt jobbigare än jag föreställde mig. Laddförsök #1 - Koppla alltid in kabeln Efter en tur med släp till sommarstugan i härligt svenskt sommarregn så orkade jag inte stå i regnet för att följa min sedvanliga ABC-rutin (Always Be Charging) och ta fram typ 2-kabeln från frunken och koppla in i laddboxen så bilen fick stå parkerad utan att ladda. Tumnagel
61.7°
+
Rasmus Åberg
0

Premiär för Nissan Ariya skjuts upp till i vinter
Corona får skulden

Nissan hade planer på att presentera Nissa Ariya i hemlandet Japan nu under sommaren, men nu får vi vänta lite. Ny tid för premiär är satt till "i vinter" och vi här i Europa kommer att få vänta en till två månader till. Ariya är en ren elbil som är byggd på en ny plattform. Nissan har inte mycket att erbjuda förutom Leaf på elbilsfronten så uppskjutandet är inte helt lyckat. Här nedan kan ni kolla in bilen lite närmare. Tumnagel
35.5°
+
Roger Åberg
0

Ford återupplivar Maverick
Ny pickup får ärva det klassiska namnet

Snart kommer Ford att presentera en ny pickup-modell och den kommer att få ärva det klassiska Ford-namnet Maverick. Ford Maverick var ursprungligen ett namn som Ford använde på en tvådörrars sedan-modell som tillverkades mellan 1970 - 1979. Namnet har även använts på SUV-modellerna Nissan Patrol Y60 när denna såldes i Australien, Nissan Terrano II när denna såldes i Europa samt den europeiska versionen av Ford Escape. Den nya Ford Maverick-pickupen verkar bli mindre än nyligen presenterade Ford F-150. Förutom det så finns det inte så mycket detaljer om nya Ford Maverick tillgängligt än så länge. Den kommer att presenteras 8 juni och vi får återkomma med fler detaljer om Fords nya pickup då. Tumnagel
37.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nissan presenterar ny generation X-Trail
Qashqais storebror

Nissan passade på att visa nytt på Shanghai-mässan och det blev en ny generation av X-Trail. den nya modellen får ett nytt ansikte i stil med det vi har sett tidigare på Juke och Qashqai. Precis som med Qashqai så kommer den nya modellen också med den lite underliga lösningen som Nissan kallar för e-Power. Med den så drivs bilen helt av en elmotor, men det finns även en bensinare som ser till att batteriet har energi. Det går inte att ladda batteriet med sladd utan det gör bensinmotorn, men det är alltså elmotorn som driver. Mer traditionella drivningar kommer också. X-trail kommer också med ett gäng andra saker som vi såg på nya Qashqai, som bakdörrar som går att öppna 90-grader, bättre assisterad körning med ProPilot och intelligent 4WD-väljare. Kort och gott så är alltså den här generationen av X-trail ännu mer en större version av Qashqai. Förr fanns det ju en Qashqai+2 som hade lite mer plats, men den säljs inte längre utan nu för tiden är det X-trail som gäller för den med större behov. Nedan kan ni titta närmare på Nissan Qashqai som vi kollade in när den hade premiär här i Sverige. Tumnagel
38.6°
+
Roger Åberg
0

Matchbox släpper Tesla Roadster-modell
Kommer även modeller av andra elbilar och hybrider

De flesta av oss hade nog några Matchbox-bilar i leksakslådan när vi var små och nu släpper de en serie nya modeller av olika elbilar och hybrider. Matchbox släpper bland annat en modell av Tesla Roadster vilken kan ses solo på bilden ovan och tillsammans med bland andra elbils- och hybridmodellerna Nissan Leaf, BMW i3 och BMW i8 här nedanför. Bilarna ska vara tillverkade i 99 procent återvunnet material men Matchbox siktar framöver högre än så. Roberto Stanichi, som är Global Head of Vehicles på Matchbox ägare leksaksföretaget Mattel, säger: "Matchbox is committing to using 100 per cent recycled, recyclable or bio-based plastic materials to do our part in addressing the environmental issues we face today, and empower the next generation of Matchbox fans to help steer us towards a sustainable future." Matchbox senaste elbils- och hybridmodeller kommer att börja säljas på marknaden någon gång under nästa år. Tumnagel
35.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

85 procent av alla nya bilar sålda i Norge var elektriska
I alla fall under mars månad

Norge gillar som bekant det här med elektriska bilar. De gillar dem tydligen så pass mycket att nästan 85 procent av alla bilar som såldes där förra året var batteridrivna (56,3 procent) eller plug-in hybrider (28,6 procent). Modellen som såldes bäst var Teslas Model 3 följt av Audi e-tron och sedan Nissan Leaf. En mer detaljerad genomgång av Norges elbilförsäljning under mars månad kan kollas in via länken nedan. Tumnagel
63.7°
+
Frode Wikesjö
0

En titt på Italdesigns Nissan GT-R50
Är den värd tio gånger mer än en vanlig GT-R?

Sommaren 2018 presenterade Nissan att de och Italdesign skulle ta fram en specialversion av GT-R tillsammans för att fira att båda fyllt 50 år. Resultatet kostar en miljon dollar vilket är tio gånger mer än en vanlig GT-R kostar. Givetvis förstår nog alla att bilen inte är tio gånger bättre för det, men vad får man för pengarna egentligen? Det visar ThomasGeigerCar här. Tumnagel
36.4°
+
Bobby Green
0

Nismo renoverar en Nissan R32 Skyline GT-R
Kostar över 400.000 dollar

I december förra året så presenterade Nissans Nismo-avdelning en tjänst där de kan renovera din bil från grunden och upp igen. Inget lämnas åt slumpen och ut på andra sidan kommer en i princip helt ny bil. Men det kostar, över 400.000 dollar närmare bestämt. Här får vi se vad man får för pengarna. Tumnagel
45.5°
+
Bobby Green
0

Hyundai presenterar Bayon
En till kompakt SUV

Hyundai har nu presenterat den nya modellen Bayon som är ytterligare en kompakt SUV. Modellen som är i B-segmentet vill sno kunder från exempelvis Ford Puma, Nissan Juke och Volkswagen T-Cross. Namnet uttalas "Bye-Onn" och det kommer från franska Basque Country. Man valde detta för att påvisa ytterligare att bilen designats specifikt för den europeiska marknaden. Måtten är 4,1 meter på längden, 1,77 på bredden med en hjulbas på 2,58 meter. Bayon baseras på i20 och drivningen sker endast på framhjulen. Kraften kommer dit via en av två stycken versioner av en turbomatad trecylindrig bensinmotor på 1,0 liter. Den kan man få med antingen 100 eller 120 hästar. Vridet är oavsett val 172 newtonmeter. Båda är mildhybrider och sexstegad manuell växellåda är standard, sjustegad DCT finns som tillval. Insidan hämtar mycket från i20 och man får ett digitalt instrumentkluster på 10,25 tum och antingen en infotainmentskärm på åtta eller 10,25 tum beroende på utrustningsval. Bayon börjar säljas i sommar och priset väntas ligga på runt 17.000 pund. Tumnagel
37.2°
+
Bobby Green
0

Vi har kollat in nya Nissan Qashqai
Nytt utseende, ny plattform

I förra veckan drog Nissan täcket av sin nya Qashqai och i dag tog vi oss en titt på bilen. Det här är tredje generationen av den populära modellen och den är helt ny, men behåller mycket av konceptet från tidigare generationer. Nissan beskriver bilen som en SUV på undre halvan och en halvkombi på övre halvan och det kan ju, beroende på hur man är lagd, vara det bästa av två världar. Nissan verkar hur som helst gilla konceptet. Kolla in nya designen här! Fronten på bilen är helt ny men man känner ändå igen att det är en Qashqai. Skillnaden är alltså inte alls så stor som den mellan generation ett och två, frågan är om det är ett bra beslut eller inte. Man vill helt enkelt kännas fräschare men fortfarande kännas igen. Oavsett så känns den nya fronten väldigt mycket piggare. Inredningen har fått sig ett lyft och man vågar sig på att använda ord som premium när man presenterar bilen. Nu är det kanske inte premium på riktigt, men betydligt bättre än tidigare. Kolla in nya inredningen här! Bilen har som sagt två centimeter längre hjulbas och det utrymmet får folket i baksätet utnyttja. Större har det även blivit i bagaget, här är det numera 74 liter större. Dessa liter har man bland annat hittat genom att bakhjulsupphängningen inte tar lika mycket plats som tidigare och golvet då har kunnat sänkas. På drivlinorna är det numera bensin som gäller. Enklaste är på 140 hästar och driver på två hjul och mellanmodellen är på 158 hästar och driver antingen på två eller fyra hjul. Både dessa är mildhybrider. Toppmodellen är en lite spännande lösning, det handlar om en hybrid där en liten bensinare hjälper till att fylla på batteriet i bilen. Tyvärr går det inte att ladda med sladd. Sedan används en elmotor för att driva bilen framåt, så körmässigt får du känslan av en elbil och kan enpedalsköra och sånt som man kan göra med en elbil, men man tankar alltså bensin. Om det är en smart lösning eller bara idioti får vi återkomma till. Priserna är inte klara ännu, men alla modeller kommer att bli dyrare än vad de är i dag. Anledningen är helt enkelt att det finns betydligt mycket mer teknik i bilarna. Nya Qashqai kommer på svenska vägar i slutet av sommaren. Tumnagel
38.0°
+
Roger Åberg
0

Nissan rullar ut nya Qashqai
Går bara att få som hybrid

Då var det dags för Nissan att presentera den tredje generationen av den mycket populära crossovern Qashqai. Den här bygger på en ny plattform, ska ha bättre köregenskaper, ny teknik och mer utrustning. Dessutom går den bara att få som hybrid - antingen mildhybrid eller som e-Power. Drivning kan man få på bara framhjulen eller på alla fyra. Som växellåda finns det en sexpetad manuell eller en ny sjuväxlad Xtronic CVT-automat. Nya Qashqai blir Nissans första modell i Europa som får e-Power. Här kombinerar man ett batteri med en elmotor på 140 kW och en bensinmotor på 157 hästar. Förbränningsmotorn fungerar som en räckviddsförlängare och ser till att ladda batteriet till elmotorn som är den som driver bilen framåt. Allt om nya Qashqai finns att läsa i pressmeddelandet nedan. Pris och lanseringsdatum vet vi dock inte än. Tumnagel
39.3°
+
Bobby Green
0

Det här är nya Mitsubishi Outlander
Hämtar mycket från konceptet

Nej, nya Outlander kommer inte att säljas här. Men det kan ju kanske ändå vara kul att veta hur den ser ut och vad den kommer att bjuda på. Som vi kan se har man använt mycket av designen som konceptbilen Engelberg Tourer bjöd på i mars 2019. Bilen är helt nyutvecklad även om den baseras på samma plattform som Nissan Rogue. Den är fem centimeter bredare än föregångaren och har en fyra centimeter längre hjulbas. På längden mäter bilen 4,68 meter och på höjden 1,74 meter. På insidan är tre stolsrader standard och materialval, inpassningar och känsla överlag ska vara bättre än tidigare. Framför föraren sitter ett digitalt instrumentkluser med skärm på 12,3 tum, och på mittkonsolen sitter en skärm på nio tum som kan köra Android Auto och trådlös Apple CarPlay. Under huven finns det bara ett enda alternativ att välja på - en fyra på 2,5 liter. Det är Nissans PR25DD-maskin och den utvecklar 184 hästar och 245 newtonmeter i vrid. Till den kopplas en åttastegad CVT-låda som driver alla fyra hjulen. Nya Outlander börjar säljas i USA i april och på andra marknader senare under året. Prislappen kommer att börja på 25.795 dollar. Tumnagel
26.6°
+
Bobby Green
0

Inte heller Nissan vill göra bilar med Apple
Är inte intresserade av att bli bilindustrins Foxconn

Vem som eventuellt ska hjälpa Apple att tillverka en framtida bil har det ryktats en hel del om den senaste tiden. Nu rapporterar Financial Times att Apple fört diskussioner med japanska Nissan om att bygga en bil tillsammans. Diskussionerna verkar dock ha strandat då Nissan, precis som så många andra biltillverkare, är rädda för att ett samarbete med Apple skulle leda till att de blev bilbranschens motsvarighet till Foxconn. Det vill säga en underleverantör som inte alls håvar in samma typer av pengar som Apple gör på de produkterna företaget tillverkar åt dem. Financial Times skriver: "Talks faltered after the US company asked that Nissan make Apple-branded cars, a demand that would effectively downgrade the automaker to a hardware supplier. Many carmakers have expressed a fear of becoming “the Foxconn of the auto industry,” a reference to the Taiwanese manufacturing group that assembles iPhones." Även Nissans COO har uttalat sig om eventuella samarbeten med Apple och säger till Financial Times: "We have to check who has got the best competency to catch what the customer is thinking. For this, we can do the partnership, but that is to adapt their services to our product, not vice versa." Förra veckan stod det klart att diskussionerna mellan Apple och Hyundai om att bygga en bil tillsammans även de har avslutats. Även dessa samtal ryktas ha avslutats på grund av att Hyundai var oroliga för att ett samarbete med Apple framöver skulle leda till att de enbart skulle komma att fungera som en underleverantör till Apple. Tumnagel
48.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Vi har kollat in Nissan Ariya!
Elbilen som kommer nästa år

Nissan är ju gamla i elbilsgamet med deras Leaf, men nästa år kommer det mer. Då kommer nämligen deras Ariya som är byggd på nya plattformen CMF-EV. Det handlar om en bil i C-segmentet men är enligt Nissan stor som en SUV i D-segmentet, vilket är samma historia som med Volkswagen ID.4. Bilarna är inte bara lika i storlek utan även också i pris, prislappen väntas börja på strax norr om 500.000 kronor och då får man en bil med ett batteri på 64 kWh och tvåhjulsdrift. Dyraste versionen väntas ligga på runt 700.000 kronor och då får man en bil med fyrhjulsdrift, batteri på 87 kWh och nästan 400 hästar som ger en 0 till 100-tid på 5,1 sekunder. Kolla in video på utsidan här! Stilen på den här är riktigt cool tycker jag, speciellt i den här kopparfärgade versionen. Fronten är riktigt snygg och bilen är överlag snyggt skulpterad. Taklinjen sluttar som på många andra rätt mycket, kanske för mycket för det är väldigt dålig höjd i bagageutrymmet. Kolla in video på insidan här! På insidan är det enkelt men stiligt. Man har lyckats göra en instrumentpanel som är ren och snygg och som känns lyxig med knappar som är infällda. Ingen kardantunnel gör att man har väldigt mycket plats i mitten, både fram och bak. Det är som sagt rent och snyggt men speciellt lyxigt är det inte när man kikar närmare, dörrar och detaljer är rätt plastiga. Men för att vara i det här segmentet är det riktigt bra jobbat av Nissan! Säljstart är i sommar men de första bilarna kommer första i början av nästan år. Det här är en klart lovande modell som jag tror kommer att passa många och jag tror att Nissan är lite ledsna över att den inte är ute på marknaden redan. En bra bonusdetalj är att den för dra 1500 kilo om man köper versionen med stora batteriet och fyrhjulsdrift. Tumnagel
44.5°
+
Roger Åberg
0

Färsk bild och video på nya Nissan Qashqai
Har premiär den 18 februari

Nu bekräftar Nissan att det är den 18 februari som de kommer att presentera helt nya Qashqai. Det hela kommer att strömmas från tillverkarens YouTube-kanal klockan 11.00. I samband med att vi får detta bekräftat får vi även en ny bild på strålkastaren och ett kort klipp som visar lite mer av insidan. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

Toyota passerar Volkswagen i storlek
Störst för första gången på fem år

Under förra året sålde Toyota 9,53 miljoner bilar vilket gör att de nu är världens största biltillverkare och därmed passerar Volkswagen i storlek för första gången på fem år. Volkswagens siffror för 2020 blev 9,31 miljoner bilar. Europa är den bilmarknad som har drabbats mest av pandemin och där säljer Volkswagen i vanliga fall mängder av bilar, men jämfört med 2019 minskade siffrorna med 15,2 procent under förra året. Totalt minskade bilförsäljningen i Europa med 24 procent. På tredje plats hittar vi Renault-Nissan-alliansen, på fjärde Hyundai-Kia och på femte General Motors. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0

En Nissan e-NV200 att vintercampa i
Ut på tur, aldrig sur!

Förra veckan fick vi se Nissans konceptbil som var ett rullande kontor. Nu visar man upp e-NV200 Winter Camper som är en bil man kan använda när man inte jobbar. Man har utgått från den vanliga eldrivna e-NV200 Evalia och sedan utrustat denna med diverse campinggrejer för att man ska kunna bo och leva i den. Man har även sett till att höja bilen, förse den med fetare terränghjul och monterat en kraftigare stötfångare med extraljus framtill. På insidan hittar vi ett litet kök med diskho, kylskåp, en säng som går att fälla ut och bättre isolerade glas. Om denna kommer gå att köpa någon gång eller stanna på konceptstadiet återstår att se. Tumnagel
41.4°
+
Bobby Green
0

En närmare titt på Nissan Ariya
Den helt eldrivna suven

Nissans framtid är som alla andra biltillverkares eldriven. I juli rullades Ariya ut som är en helt eldriven SUV som vi får en närmare titt på här. De första leveranserna ska dra igång i höst. Bonusklipp nedan. Tumnagel
39.3°
+
Bobby Green
0

Dessa drivlinor kommer nya Nissan Qashqai att få
Räckviddsförlängare och mildhybrid

Senare i år kommer nya Qashqai att ha premiär och inför detta delar Nissan med sig av vad den kommer att få för drivlinor. Förutom en mildhybridversion kommer det här att bli Nissans första modell i Europa med räckviddsförlängaren e-Power. Nya Qashqai kommer alltså inte att erbjudas som laddhybrid utan det är dessa två alternativ som Nissan valt att begåva bilen med. e-Power kombinerar en bensinmotor på 1,5 liter och 160 hästar med en elmotor på 190 hästar. Bensinmotorn ser till att ladda batteriet som sedan skickar sin kraft till elmotorn som är den som driver framhjulen. Enligt Nissan ska bilen accelerera snabbare än sina laddhybrid-rivaler samtidigt som den gör det med ett lägre varvtal på förbränningsmotorn. Precis som i den helt eldrivna modellen Leaf kommer nya Qashqai också att få e-Pedal som ska se till att du i princip endast behöver använda gaspedalen när du är ute och kör, regenereringen ser till att hand om bromseriet. Mildhybrid-versionen är en uppdaterad version av systemet som är utvecklat av Nissan, Renault och Daimler. Den har en bensinmotor på 1,3 liter och i det här utförandet är den parad med ett mildhybridsystem på tolv volt. Kommer gå att få med antingen 140 eller 158 hästar. Den sistnämnda ska man kunna få med fyrhjulsdrift och en ny generation CVT-automatlåda. Tumnagel
36.7°
+
Bobby Green
0

Nissan visar nytt rullande kontor
Data loss i en NV350

Nissans senaste koncept är inte någon flådig rymdinspirerad elbil utan ett rullande kontor. Man har tagit en NV350 och gjort om den till en "Office Pod" där man ska kunna hänga och diska undan dagens arbete. På insidan finns ett skrivbord och en stol och hela paketet går att skjuta ut bakåt från bilen om man skulle vilja ta in lite mer av omgivningen och inte bara häcka inne. När man har jobbat klart kan man istället ta sig en våning upp, till taket, där det finns en vilstol och ett parasoll att fälla upp. Tumnagel
42.9°
+
Bobby Green
0
Nästa sida