m

Så utvecklade man Acura NSX Type S
Har piffats upp här och där

För några veckor sedan presenterade Acura en vassare version av modellen NSX som fått tilläggsnamnet Type S. Här får vi se hur man gjorde när man utvecklade denna. Type S har en helt ny front, större luftintag, kolfibersplitter, kolfiberkjolar och en kolfiberdiffusor. Motorn som är en dubbelturbomatad V6:a på 3,5 liter med tre stycken elmotorer kopplad till sig har piffats upp lite så att alltsammans numera ger 30 hästar extra - totalt 600. Vridet har även det ökat med 22 newtonmeter till 667. Endast 350 stycken exemplar kommer att bli till och prislappen börjar på 169.500 dollar. Vill du ha Lightweight Package får du istället hosta upp 182.500 dollar. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0
2020

Därför ökar gamla Honda NSX så mycket i värde
Doug går igenom klassikern

En gammal Honda NSX hade ju varit trevligt att ha i garaget. Men har du inte bra med deg börjar det bli lite sent att hoppa på tåget tyvärr då de ökat i värde rätt så bra den senaste tiden. Doug har spanat in ett exemplar från 1994 med 7644 mil på mätaren som just nu är till salu. Budet är för tillfället uppe i över 50.000 dollar. Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0

Honda-museum visar upp NSX från 1990
Ser ut som att den rullade ut från fabriken igår

Honda Collection Hall visar här upp en Honda NSX från 1990 som de har. Bilen är som väntat i ett oerhört bra skick och det ser ut som att den rullade ut från fabriken igår. Det här är första generationen av NSX och den bjuder på en mittmonterad V6:a på 3,0 liter utan överladdning som ger runt 270 hästar. Till paketet kunde man få en fyrstegad automat eller manuell växellåda med fem eller sex steg som driver bakhjulen. Bonusklipp nedan. Tumnagel
39.0°
+
Bobby Green
0

Hur står sig en gammal Honda NSX mot en nyare Civic Type R?
Väldigt bra ska det visa sig

Här testar Carwow en första generation av modellen Honda NSX mot en Honda Civic Type R från 2017. Sportbil mot hot hatch, 290 mot 320 hästar. Så vilken av dem presterar bäst när man mäter dragrace, rullande race och bromskapacitet? Tumnagel
40.7°
+
Bobby Green
0

En Acura NSX som campingbil
Funkar utmärkt om man har taktält

Sportbilen Acura NSX är väl kanske inte den mest praktiska att ha om man ska ut och campa, om man inte har ett taktält förstås! Det har den här snubben och här visar han hur det hela fungerar. Målet är att modda bilen så att den ska fungera att köra tvärs över USA med. Här kan ni följa Instagram-konto ägaren driver. Bonusklipp nedan. Tumnagel
36.5°
+
Bobby Green
0

Första exemplaret av Corvette C8 såld för tre miljoner dollar
Pengarna går till välgörande ändamål

I helgen var det auktion hos Barrett-Jackson och där klubbade man iväg det första, ännu ej tillverkade, exemplaret av Corvette C8. Bilen såldes för tre miljoner dollar till bilsamlaren Rick Hendrick och pengarna kommer att gå till Detroit Childrens Fund som är en välgörenhetsorganisation. Bilen som kommer att vara svart både på utsidan och insidan är utrustad med Z51 Performance Package och GT2-stolar. Den man hade med sig till auktionen var röd och bara där i uppvisningssyfte. Rick gillar att köpa det första exemplaret av bilar och förra året budade han hem den allra första av Ford GT Heritage Edition. I sitt stall har han även den första av Chevrolet Camaro ZL1 1LE, Acura NSX, Corvette Stingray C7, Corvette C7 Z06 och Corvette C7 ZR1. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0
2019

Honda NSX kommer i klassisk gul färg
Det är inte fult med gult

Honda NSX är en klassisk modell och den första generationen såldes i en numera klassisk gul färg. Hela 20 procent av de som såldes mellan 1997 och 2003 var faktiskt gula. Färgen hette Spa Yellow och Indy Yellow Pearl på vissa marknader och det är det senare namnet man använder när man nu tar tillbaka färgen till senaste generationen NSX. Tumnagel
46.7°
+
Roger Åberg
0

En titt i fabriken där man gör Honda NSX
Och speciellt en titt på lackeringen

Honda (eller Acura som den heter i USA) NSX verkar vara en riktigt trevlig bil. När man beställer den kan man välja en speciell lack som kostar 6000 dollar. Här får vi följa med in i fabriken där man tillverkar bilen. Lackeringen ligger i fokus och vi får se hur man får till den riktigt härliga lackeringen. Det hela är inget man gör i ett svep utan flera omgångar med färg och olika lacker. Intressant som tusan att se vilken noggrannhet man har! Tumnagel
38.8°
+
Roger Åberg
0

30 år med Acura NSX
Eller Honda NSX som vi känner den

1989 presenterades den som koncept och året efter lanserade Acura/Honda sin första riktiga sportbil - NSX. Det innebär att bilen i år fyller 30 och för att fira detta har man satt ihop detta lilla klipp. Tumnagel
39.0°
+
Bobby Green
0

Honda firar 50 år i Australien med guldprylar
Allt från gräsklippare till NSX

Honda gör inte bara bilar, de gör även motorcyklar, generatorer och gräsklippare. När man nu fyller 50 år i Australien så passade man på att lyxa till hela sortimentet en aning. Det känns lite som att Oprah gick in lagret och började skrika "du ska vara i guld, du ska vara i guld, alla ska vara i guld!". Förutom en NSX och en Civic Type R får vi se de tre motorcyklarna CBR1000RR, CRF450L och CRF50F samt gräsklipparen HRU19 Buffalo och generatorn EU22i. Tumnagel
44.2°
+
Roger Åberg
0
2018

Honda visar upp brummande mjukisbil
Funkar lika bra som en teddybjörn?

Honda har visat upp bilmodellen Sound Sitter vilket är en lite mindre mjukisbil som är avsedd för barn som föredrar bilar framför traditionella mjukisdjur. Inuti Sound Sitter finns högtalare som spelar upp olika typer av motorljud som Honda säger ska påverka barnet lugnande. Honda ska ha testat motorljud från ett 30-tal olika bilmodeller och kommit fram till att ljudet från en Honda NSX motor ska ha varit det som fungerade bäst för att lugna ner barn. I dagsläget ser tyvärr Sound Sitter ut att bara vara ett experiment Honda säger att man för tillfället inte har några planer på att släppa Honda Sound Sitter på marknaden. Tumnagel
39.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

The Straight Pipes testar nya Honda NSX
Verkar gå bra

Igår fick vi ett tips om att YouTube-kanalen The Straight Pipes testat nya Honda NSX (Acura NSX för USA) och eftersom duon är rätt så sköna kommer det klippet här. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0

Lisa är en Porsche, Ferrari, McLaren och NSX-samlare
Bra garage

Vissa personer har annat än utemöbler, en gammal frys och vinterkläder i sina garage. Lisa Taylor har istället bilar, flera stycken, och de är rätt så trevliga saker också. Hon benämner sig själv som Porsche, Ferrari, McLaren och NSX-samlare och i samlingen finns bland annat en 911 Carrera RS från 1973 och en modern GT3RS. I den här videon berättar hon om sin samling och passion. Tumnagel
43.5°
+
Bobby Green
0

Att leva med en supersportbil
Vardagslyx

Något som har blivit enklare de senaste tio åren är att leva med en superbil. Audi med sin R8 är delvis skyldiga till detta. Förr i tiden var en sportbil och än värre en supersportbil något man bara tog ut på helgen på en kort resa. Allt annat var otänkbart. Dels för att skiten gick sönder men också för att det var svettigt, jobbigt, stökigt och väldigt obekvämt att leva med en supersportbil. När Audi kom med sin R8 så var det kanske inte den första supersportbilen som gick att leva med, men den är ändå betydande här. För en R8 går verkligen alldeles utmärkt att leva med utan att lida allt för mycket. Eller någonting alls faktiskt. Tvärtom är det bara härligt. Man får tänka på vissa saker, som det där med att det inte finns så mycket bagage. Eller om man stoppar ner en hög med pizzor i bagaget fram kommer hela bilen att stinka pizza eftersom luften till kupén kommer den vägen. Marques Brownlee har levt med en Honda NSX (som heter Acura NSX i USA) ett tag nu och berättar här på ett bra sätt hur det är. Tumnagel
38.2°
+
Roger Åberg
0

Tesla Model 3 tar sig an racerbana
Hur klarar den sig på Laguna Seca?

Matt Crowley äger en Tesla Model 3 och för några dagar sedan tog han ut den på racerbanan Laguna Seca för att se vad den gick för. Matt körde nio varv och den bästa tiden han fick var 1:57.50 - nästan exakt samma tid som förra generationen av Honda NSX har satt på banan. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

Det blir ingen ny Honda S2000 eller liten NSX
Ni som köper suvar har sabbat planerna

Det har länge snackats om en efterträdare till Hondas roliga modell S2000. När nya NSX lanserades pratades det också om att en mindre version av bilen skulle dyka upp, och i TV-spelet Gran Turismo finns den redan. Men nu får vi reda på att ingen av dessa modeller kommer att bli verklighet, och anledningen är att ni vägrar sluta köpa suvar och crossovers. Hayato Mori som är produktchef för Honda Kanada säger att man istället måste lägga sitt fokus där eftersom små sportbilar inte skulle vara tillräckligt lönsamma och för dyra att ta fram. Kunderna vill helt enkelt ha mer funktionalitet och praktikalitet, något som en tvåsitsig cabriolet aldrig kommer att kunna erbjuda. Därför köper folk som vill ha något sportigt hellre en Civic Type R som även går att använda i vardagen. Om han fick frågan hur exempelvis Mazda fortfarande kan lyckas sälja MX-5 framgår inte. Tumnagel
28.6°
+
Bobby Green
0
2017

Honda visar Sports Vision Gran Turismo
En mini-NSX som gärna får byggas på riktigt

Nya Honda NSX har väl kanske inte blivit den succé man hoppades på. Bilen är jättesnabb och ligger fint på vägen men den kanske inte har världens roligaste design och så är den rätt så dyr. En lite billigare version med vassare utseende kanske är det folket vill ha istället och det är precis vad vi har framför oss här. Det här är Sports Vision Gran Turismo och den ser ju kanon ut! Tyvärr finns den inte på riktigt, utan är bara framtagen till TV-spelet Gran Turismo Sport. I spelet har bilen samma turbomatade fyra på 2,0 liter som sitter i Civic Type R men trimmad upp till 404 hästar. Till den kopplas en åttastegad dubbelkopplingslåda. Tumnagel
49.4°
+
Bobby Green
0

Finalisterna i World Car Of The Year 2017
Vinnarna utses i april

Innan vinnaren utses i World Car of the Year 2017 måste ju självklart finalisterna listas upp. Nu är detta klart och det är upp till en jury bestående av representanter från ett dussintals länder att bestämma vilka som går ut som segrare. Bilarna delas upp i sex stycken olika kategorier och en av dessa är ny - World Urban Car. I den får bara bilar som är mellan en och fyra meter delta. Förutom det ska modellerna vara säkra, rena, tysta, bekväma, flexibla, prisvärda och snälla mot förare, gående och cyklister. Vinnarna i varje kategori kommer att presenteras den 13 april under en särskild ceremoni på New York International Auto Show. Under "Läs mer" hittar ni de nominerade. Tumnagel
36.7°
+
Bobby Green
0

Hur är nya Honda NSX jämfört med den gamla?
Jethro Bovingdon testar

Jethro Bovingdon som numera jobbar för DriveTribe där han testar bilar har ställt nya Honda NSX mot en NSX-R från 2002. Vad har hänt under åren och hur står sig gamlingen i dag? Tumnagel
41.0°
+
Bobby Green
0
Nästa sida