m

Nissan e-NV200 som glassbil
Smaskens!

Nissan har tillsammans med glassproducenten Mackiex27s tagit fram Ice Cream Concept som är en liten glassbil baserad på eldrivna e-NV200. Bilen har utrustats med en stor lucka på sidan och innanför denna gömmer sig glassen som är redo att förtäras. Kunder kan betala med kontanter, kontaktlösa bankkort eller med sin smarta telefon. Drickakylen, frysboxen och mjukglassmaskinen drivs av Nissans bärbara batteripack Nissan Energy Roam. Packet som är på 1,4 kWh kan laddas via solpanelen på taket på 2-4 timmar eller via ett vanligt eluttag på cirka en timme. Tumnagel
39.5°
+
Bobby Green
0
2018

Drive.ai visar upp sina självkörande bilar
Rullar nu på vägarna i Texas

Företaget Drive.ai som vi skrivit om några gånger tidigare har nu börjat testa sina självkörande bilar i liten skala i Dallas-förorten Frisco i den amerikanska delstaten Texas skriver The Verge. Det som antagligen är mest anmärkningsvärt med de ombyggda Nissan NV200 är de fyra LED-skärmarna som bilen använder för att kommunicera med människor som befinner sig i närheten av bilen. Med skärmarna kan bilen meddela sina medtrafikanter om saker som till exempel om att den väntar på att en gångtrafikant ska passera vägen, att bilen ämnar att köra framåt eller huruvida bilen framförs i autonomt läge eller om det är hjälpförare som för tillfället kontrollerar bilen. Drive.ai kommer under sina tester i Frisco alltid att ha en säkerhetschaufför i bilen. Tumnagel
38.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Campa med Nissans e-NV200 eller NV300
Om du inte vill köra Folkabuss

En klassisk Folkabuss att åka och campa med är nog en dröm för många, men kanske vore det ändå bättre med en modernare bil. Inte roligare, men mer tryggt så att man kan grilla korv istället för att byta tändstift. Det finns många alternativ på marknaden och nu ger sig även Nissan in i leken med helt eldrivna e-NV200 och NV300 som har förbränningsmotor. Den förstnämnda har ett batteripack på 40 kWh som ska räcka för att ta sig 28 mil på en laddning. Tycker man att det är lite för snålt får man vända sig till NV300 som har en en fyra på 1,6 liter som går att få med 95, 120, 125 eller 145 hästar. Oavsett effektval är det sexpetad manuell växellåda som gäller i detta fall. Bägge bilarna kan husera fyra stycken personer och köket är utrustat med kyl, handfat, rinnande vatten och gas. När det är dags att sova kan man fixa till två sovutrymmen där det ena är i den höjda delen av taket. Bilarna ska kunna anpassas till ens egna behov och det finns flera olika lösningar på hur man vill att insidan ska se ut och fungera. Några prisuppgifter har vi dock tyvärr inte fått ännu. Tumnagel
49.7°
+
Bobby Green
0

De här elbilarna säljer bäst på begagnatmarknaden
Börjar dyka upp ett par alternativ nu

AutoUncle har sammanställt lite statistik över hur det ser ut på begagnatmarknaden för elbilar. Det börjar ju faktiskt att dyka upp ett gäng alternativ nu och några har funnits ett tag, och återfinns nu alltså som begagnade. Så vilka säljer bäst egentligen? Nissan Leaf. Inte direkt otippat kanske, men så är det. Nissan har också modellen som säljer allra sämst - skåpbilen e-NV200. Teslas Model S och X finns självklart med på listan och även om de har ett högt pris är Model S den som säljer näst bäst på begagnatmarknaden när det kommer till elbilar. Statistiken för perioden 1 januari till och med den 15 maj ser ni här nedan. Tumnagel
40.0°
+
Bobby Green
0
2016

Snart är budbilen elektrisk
VW e-Crafter kommer redan nästa år

Transportbilar körs ju hela dagarna och att få dem rena är ju inte direkt någon förlust för städerna och folk som bor i dem. Redan nästa år kommer VW att släppa den här rackaren på marknaden, en elektrisk variant av Crafter. Fordonet kan lasta upp till 1,7 ton och ett fulladdat batteri ska kunna ta den 20 mil. Det låter kanske inte så jättemycket men ett transportfordon åker inte så långa sträckor på en dag. Batteriet är "bara" på 43 kWh i konceptet, men jag antar att någon på VW har kliat sig i huvudet och tänker att 20 mil räcker för de flesta. Det ska dock finnas möjlighet att klämma in mer batterier i konstruktionen. Sedan tidigare finns lite mindre elektriska transportfordon, som Renault Kangoo och Nissan E-NV200 men de får inte lasta alls lika mycket. Nissan E-NV200 får tex lasta 645 kilo. Tumnagel
54.7°
+
Roger Åberg
0
2014

Eldriven retrotaxi med range extender för London
Drar 0.37 liter per mil

Frazer-Nash och Ecotive vill inte att det endast ska rulla ombyggda Nissan NV200 som taxibilar i London och visar därför nu upp sin eldrivna version med range extender. Metrocab som bilen kallas är designad, utvecklad och byggd i Storbritannien och den ser i storl del ut som den ikoniska svarta kuben som under många år fraktat runt människor i London. Sex passagerare får plats i det rymliga utrymmet bakom föraren och det ska även gå in en del bagage där bak. Under skalet sitter två stycken elmotor på vardera bakhjul som får sin energi från ett batteripack på 12.2 kWh. Till detta sitter en liten bensinmotor på 1.0 liter som fungerar som en range extender när juicen i batterierna börjar ta slut. Den totala räckvidden uppges till 56 mil och förbrukningen sägs ligga på 0.37 liter per mil med ett utsläpp på under 50 gram per kilometer. Hästlängder bättre än taxibilarna som snurrar i staden nu alltså. Nu är planen att sälja in bilen till taxibolag runt om i London och andra stora städer i Storbritannien. Tumnagel
51.8°
+
Bobby Green
0

Så här ser nya Londontaxin ut
Nissan NV200 får nytt nylle

2011 började Nissan ta över taxiflottan i New York med sin modell NV200 och nu är det dags för London att börja använda bilen. I ett försök att göra bilen mer ikonisk för staden och för att flörta lite med det förgångna har den fått ett helt nytt nylle. Som kanske endast en mor kan älska. Bilarna börjar rulla i staden i december och under huven kommer det att sitta en bensinare på 1.6 liter kopplad till en automatlåda. En helt eldriven version kommer också att presenteras senare. Tumnagel
28.0°
+
Bobby Green
0
2012

Nissan NV200 som taxibil även i London
Inte omöjligt

Precis som New York så ska London få nya taxibilar i form av Nissans lilla skåpbil NV200, om Nissan får bestämma vill säga. Taxi-bilarna som rullar i London i dagsläget är inte helt snälla mot miljön och något måste göras. Nissan NV200 har en liten turbodiesel på 1.5 liter, 89 hästar och med ett vrid 240 Nm. Den ska inte dra mer än 0.53 liter per mil och släppa ut 139 gram per kilometer. Det här är hälften jämfört med dagens London-taxis enligt Nissan. Vill man ha lite mer pulver finns det även en version med 110 hästar. Som vi kan se i klippet så får fem vuxna plats i bilen som ser ganska rymlig ut. Bagaget kan man bland annat ställa framme hos föraren, där det inte finns något passagerarsäte. Myndigheterna i London håller på att testa bilen för fullt och om allt går som det ska ska de vara i drift någon gång under nästa år. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0
2011

Nissan NV200 är New Yorks nya taxibil
Ska vara verksam i tio år

Nissan har valts ut bland alla biltillverkare som leverantör av nästa generations taxibilar för staden New York. Modellen NV200 kommer att ersätta de nuvarande taxibilarna och prydas med den klassiska gula kulören. Alla bilar kommer att specialbyggas för ändamålet för att på bästa sätt kunna transportera de 600 000 (!) människorna som varje dag åker taxi i New York City. Bilarna byggs på Nissans fabrik i Mexico. 2013 ska bilarna finnas ute på gatorna, och Nissan ska förse staden med taxibilar ända fram till 2023. NV200 har en 2-liters fyrcylindrig motor med låga utsläpp och bra bränsleekonomi. Bilen sväljer fyra passagerare plus bagage. Ett plus är att tutan inte ska föra så våldsamt mycket väsen som tidigare, vilket säkert är skönt för alla som dagligen tvingas lyssna på taxi-bilarnas konstanta tutande på allt, och alla. För lättare insteg har bilarna skjutdörrar och en trevlig grej är glastak och individuell AC för baksätet. Nissan ska förutom detta även studera möjligheterna att införa rena elbilar som taxi-bilar. Tumnagel
35.1°
+
Bobby Green
0