12 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!

Kia presenterar eldrivna crossovern HabaNiro
Är självkörande i nivå 5

Efter den läckta bilden förra veckan är nu Kias nya konceptbil HabaNiro officiell. Som synes är det inget som kommer att börja rulla på gatorna i år, men ändå något som visar lite av hur Kia tänker inför framtiden. Bilen är givetvis eldriven och på modet något av en liten crossover. Den är även självkörande i den högsta nivån 5 som gör att du som åker i bilen helt kan släppa fokuset på körningen. Lite likt Fiskers modell EMotion öppnas dörrarna både fram och bak som flaxande fågelvingar. Väl inne finns det plats för fyra stycken personer. Interiören går i lava-rött och den långt uppdragna vindrutan ger mycket ljusinsläpp. Framför ratten som ser ut att vara hämtad från ett flygplan finns inga instrument utan istället förlitar man sig helt och hållet på head-up-displays. Den breda vita ytan fungerar som en stor pekplatta och via den styr man de olika funktionerna som finns. Drivningen sker på alla fyra hjulen och det finns elmotorer både fram och bak. Vad dessa har för effekt och vad man har använt sig av för batteripack vet vi inte, men på en laddning ska man i alla fall komma 48 mil. Tumnagel
41.5°
0

Kia Habaniro Concept läcker ut
Läcker?

En av bilarna som Kia kommer att ställa ut på New York International Auto Show är den nya konceptbilen Habaniro. En bild på bilen har nu läckt ut och så här ser den alltså ut. Det handlar om en modell med två dörrar. lite högre markfrigång och ett fränt utseende som antagligen är framtaget för att locka till sig ungdomar. Vad som finns under skalet vet vi tyvärr inte än utan får återkomma till när bilen väl är presenterad på riktigt. Tumnagel
38.3°
0
2018

Maserati teasar Levante GTS
Suven får V8:a

För två år sedan lanserade Maserati suven Levante. Maserati har ju alltid varit synonymt med kraft och stora motorer men här erbjöds bara V6-motorer, och en av dem gick till och med på diesel. Kanske inte riktigt vad kunderna ville ha, och det syns tydligt bland försäljningssiffrorna. För att försöka ändra på detta kommer man snart att presentera en GTS-version, och den har som sig bör en V8:a under huven. Motorn är samma dubbelturbomatade 3,8-litersmaskin som återfinns i modellen Quattroporte GTS. Effekten väntas ligga på omkring 530 hästar och 650 newtonmeter. Nu får vi ett par första teaserbilder på bilen som snart kommer att avtäckas i New York. Tumnagel
36.9°
0
2017

Mercedes har tryckt ner V8:a i GLC
Stöddigt

Sommaren 2015 presenterade Mercedes modellen GLK i ny kostym och med ett nytt namn - GLC. Den lilla mellansuven hade fått ett utseende som passade bättre in med de övriga i familjen och intresset för bilar i den här kategorin har vuxit enormt den senaste tiden så här sparades inte på krutet. Året därefter lanserade man en AMG-version med V6:a och strax därefter dök modellen upp i ännu ett utförande - som coupé. En direkt utmanare till BMW X4. Nu biffar man till bägge versionerna av GLC genom att trycka ner en V8:a under huven. Något som lär kunna skrämma både den kommande M-versionen av BMW X3 och Porsches Macan Turbo. Maskinen är den numera välbeprövade dubbelturbomatade V8:an på 4,0 liter och precis som vanligt kommer den i två smaker - en vanlig och en S-version. Det bästa är att man inte har begränsat effekten trots att det rör sig om en liten SUV, i standardutförande ger motorn nämligen 476 hästar och 650 newtonmeter. Väljer man S-versionen får man hela 510 hästar och 700 newtonmeter att leka med. Oavsett val kopplas motorn till den 9-stegade AMG Speedshift MCT-lådan som i sin tur skickar kraften till alla fyra hjulen. S får även elektromekanisk koppling och diffspärr. 0-100 km/h ska gå på 3,9 sekunder för suven och på 4,0 sekunder för coupén, S-versionen kapar tiderna till 3,7 respektive 3,8 sekunder. Toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h. Bland körprogrammen hittar vi Comfort, Sport, Sport+ och Individual. Coupén får även Race. Fjädringen går att ställa in i de tre lägen Comfort, Sport och Sport+, styrningen i Comfort och Sport. Utseendemässigt får bilarna ett bitigare kjolpaket, fyra avgaspipor och "Panamericana"-grillen som AMG GT har. I hjulhusen sitter 19-tummare skodda med 235/55-däck fram, 255/50 bak. S-versionen får dock 20-tummare med 265/45-däck fram och fläskiga 295/40 bak. Insidan sportar lite kolfiberdetaljer, skinn, sportstolar och emblem som avslöjar att det är en AMG du sitter i. Världspremiär blir det i New York nästa vecka, försäljningen drar igång den 16 juni och de första leveranserna kommer att ske i september. Några priser har vi inte fått för tillfället. Tumnagel
42.6°
0
2016

En titt på Subarus nya Impreza-nos
Premiär senare denna månad

Den 23 mars öppnar portarna till årets New York International Auto Show och där kommer bland annat Subaru att visa upp helt nya Impreza, här får vi en första teaser på vad som komma skall. Bilen kommer att bygga på den nya globala plattformen med det finurliga namnet Subaru Global Plattform. Nya Impreza får som väntat både boxermotor och drivning på alla fyra hjulen, en sak som är nytt är dock cylinderavstängning. Tumnagel
43.3°
0
2014

Nya Mazda Miata visas upp den 3 september
Pepp!

Mazda har nu avslöjat vilket datum de kommer att dra täcket av nya Miata/MX-5 - den 3 september. Den nya bilen som blir den fjärde generationen ska vara 100 kilo lättare än sin föregångare och ännu roligare att köra än tidigare. Tumnagel
43.2°
0
2013

Camaro Z/28 är tillbaka!
7-liters V8:a, minst 500 hästar och bara manuell låda

New York Auto Show har dragit igång och där har Chevrolet nu visat upp sin faceliftade Camaro. Som vi kunde visa lite tidigare idag får bilen ett smalare nylle och lite förändrad bakdel. Och Z/28 är tillbaka! Z/28:an är som väntat versionen man väljer om man vill rasta sin Camaro på banan, då denna är preppad med ett annat mer aerodynamiskt kjolpaket, frontsplitter, diffusor, ett annat avgassystem, keramiska bromsar och andra däck. På insidan sitter man i Recarostolar och greppar en ratt med platt botten. V8:an under huven är samma LS7:a på 7.0 liter som sitter i Corvette Z06. Motorn ger minst 500 hästar och har ett vrid på 637 Nm. Till den kopplas en sexpetad manuell låda, inget annat alternativ finns. Vanliga Camaro kommer senare i år, Z/28:an får man vänta på tills nästa vår. Inga priser har tillkännagivits. Tumnagel
42.5°
0
2008

Koncept visar framtiden för Suzuki

Det började med Kizashi i Frankfurt, fortsatte med Kizashi 2 i Tokyo och fortsätter nu med nummer tre i serien - och Suzuki kommer närmare produktion för varje koncept. Planerna är att få ut en sportsedan i produktion baserad på detta koncept tills 2010. Tumnagel
37.0°
0
Slut på artiklar...