m

Nikola överger den eldrivna pickupen Badger
De som betalat handpenning ska få pengarna tillbaka

Det verkar som att Nikola Motor Company inte kommer att skeppa några exemplar av den eldrivna pickupen. I september stod det klart att företaget gått samman med General Motors som skulle stå för tillverkningen av modellen som heter Badger. Men bara några veckor efter detta avgick Nikolas vd efter att det dykt upp massa snack om att de var lurendrejare. Det senaste är nu att man släppt en MOU (memorandum of understanding) tillsammans med General Motors som "supersedes and replaces the transaction announced on September 8, 2020". General Motors kommer alltså inte att tillverka bilen och något samarbete kring denna kommer inte att bli av. Om någon annan tillverkare skulle vara sugen är det fritt fram, men annars lär det inte bli något av Badger. Alla som har lagt en deposition ska få sina pengar tillbaka. Tumnagel
34.2°
+
Bobby Green
0

Nikola Motors vd avgår
Det har stormat en del kring företaget den senaste tiden

För två veckor sedan skrev vi att Nikola Motors och General Motors ingått partnerskap. Sedan Nikola Motors grundades 2014 har det varit en hel del frågetecken kring företaget och många har tvivlat på att de någonsin skulle släppa något av allt de har presenterat. Man gick ut hårt och 2016 presenterades en vätgasdriven lastbil som skulle revolutionera transportbranschen. Den sades vara fullt fungerande och 2018 visade man upp den i videoklippet nedan. Sedan nyheten om att General Motors gått in i företaget var det många som ifrågasatte varför man valde att para ihop sig med ett företag som ännu inte hade fått ut något på marknaden. Vdn Trevor Milton blev som väntat pressad med frågor och svar och förra veckan erkände företaget att videon från 2018 bara var fejk. Lastbilen finns visserligen men man rullade den bara ut för en väg som sluttade, den har ingen fungerande vätgasdrivlina under skalet. Stormen kring företaget har blossat upp rejält efter detta och igår valde grundaren Trevor Milton att avgå som vd och ordförande i bolaget. Han har den senaste tiden fått mängder av anklagelser som säger att företaget har vilselett investerare och andra biltillverkare genom att hävda att de har fungerande teknik när de inte har haft det. Ny styrelseordförande är nu Stephen Girsky som tidigare varit vice ordförande för General Motors. Ett pressmeddelande kring detta finns på länken nedan. Här finns även ett pressmeddelande där man slår ifrån sig alla anklagelser och säger hur det ligger till. Det sägs att USA:s justitiedepartement tillsammans med amerikanska finansinspektionen SEC just nu håller på med en utredning kring Nikola Motors för att se om de har ljugit kring sina tekniska framgångar. Tumnagel
35.7°
+
Bobby Green
0

General Motors och Nikola Motors ingår partnerskap
GM kommer att tillverka eldrivna pickupen Badger

Nu står det klart att General Motors har köpt aktieandelar i elbilsföretaget Nikola Motors för två miljarder dollar. Därmed äger man 11 procent av Nikola och det första man kommer att göra är att ta hand om tillverkningen av den eldrivna pickupen Badger. Den kommer att få GM:s Ultium-batterier och bränslecellstekniken Hydrotec. För Nikola Motors sägs det här innebära att man sparar mer än fyra miljarder dollar i kostnader för batterier och drivlinor över en tioårsperiod. Nikola kommer ansvara för försäljningen och marknadsföringen av modellen som ska börja tillverkas i slutet av 2022. Badger har världspremiär på Nikola World 2020 i december. Tumnagel
41.2°
+
Bobby Green
0

Idag öppnar förhandsbokningarna för pickupen Badger
Kan fås som elbil eller med bränslecell

Det första Nikola Motors visade upp var en vätgasdriven lastbil. Sedan dess har både en vattenskoter och en fyrhjuling dykt upp, och tidigare i år även en pickup. Den sistnämnda som man kallar för Badger ska man kunna förhandsboka från och med idag. Bilen erbjuds både som ren elbil och med vätgasdriven bränslecell som i sin tur driver en elmotor. Den förstnämnda ska ha en räckvidd på 48 mil medan den som går på vätgas ska klara sig hela 96 mil innan det är dags att tanka igen. Grundaren Trevor Milton säger följande om modellen: "The technology on the Badger is next to none; it has one of the most advanced powertrains and infotainment systems on the market. The features include over-the-air updates, keyless entry, independent torque control of every wheel, 906 HP, 980 ft. lbs. of torque, 15 kilowatt power export with 220V and 110V, tie-down tracks inside the truck for cargo, hidden refrigerator, up to 600 miles of range, and waterproof displays. You couldn’t dream of building a better pickup truck than the Badger and we offer it in both fuel-cell and battery-electric options. At Nikola World 2020, our followers will have the chance to see the Badger in action, so you don’t want to miss this show." Nikola World 2020 pågår mellan 3-5 december och där kommer först de som förhandsbokat ett exemplar att få se hur den färdiga produkten ser ut, och även få sig en provtur om de vill. Tumnagel
41.8°
+
Bobby Green
0
2019

Nikola visar produktionsversionen av lastbilen Tre
Kommer med eldrift och vätgasdrift

För ett år sedan visade Nikola Motors upp vätgasbilen Tre som ett koncept och nu är produktionsversionen som är tänkt för den europeiska marknaden presenterad. Men det här är fortfarande inget som kommer att rulla på vägarna nästa år. Tre kommer att erbjudas både med ren eldrift och med vätgas. Den förstnämnda är planerad att börja tillverkas 2021 medan vätgas-versionen dröjer ända till 2023. Nikola anger räckvidden till mellan 50 och 120 mil vilket borde innebära att den eldrivna är i den lägre skalan medan den med bränsleceller kommer längst. Effekten kommer max att ligga på 1020 hästar och 2700 newtonmeter i vrid. Nikola Motors ägs av CNH Industrial Group som i september investerade 250 miljoner dollar i bolaget. Presskonferensen drar igång 10:30 in i klippet nedan. Mer om bilen på länken. Tumnagel
42.8°
+
Bobby Green
0

Nikolas eldrivna fyrhjuling verkar tokrolig
Ge mig igen!

Nikola NZT är typ en Tesla för skogen. Helt eldriven, 590 hästar, hög markfrigång och rejäla stötdämpare är ju som gjort för galenskap. De feta däcken på 35 tum har en motor i sig, så den drivs alltså av fyra motorer. På insidan är det rent och snyggt och i mitten finns en 13 tum stor skärm. Batteripacket ska vara på 125 kWh och räckvidden 24 mil. De fyra motorerna ger alltså 590 hästar, 0-100 ska gå på 4 sekunder och den ska kunna dra 1,3 ton. Prislappen börjar på 80.000 dollar och då får man versionen utan tak. Vill man ha glas runt sig med AC och sån lyx får man slanta mer. Hur mycket mer är oklart. Leverans 2021. Tumnagel
41.4°
+
Roger Åberg
0

Nikola visar eldriven jetski med 4K-skärm
Ge mig!

Nikola Motors presenterade lite godbitar i dag och en av dem heter Wav (ska uttalas wave). Det är en helt elektrisk jetski som ser riktigt läcker ut. Förutom att drivas av el så har den både fram- och baklysen och en skärm på 4K så att man kan kolla på film. Varför man nu vill göra det i skärgården. Wav drivs av en batteriarkitektur som Nikola säger är helt ny. Den här versionen är det tänkt att man ska sitta på när man åker, en lite mindre stå-version är på gång. Premiär är 2020 och den går att boka redan nu, men pris är ännu inte satt. Tumnagel
48.0°
+
Roger Åberg
0
2018

Nikola Motors visar den vätgasdrivna lastbilen Tre
Är speciellt utvecklad för Europa

Nikola Motors som tillverkar vätgasdrivna lastbilar presenterar nu den nya modellen Tre. Den ska vara speciellt utvecklad för den europeiska marknaden och namnet ska komma från det norska ordet för träd, och alltså inte vår svenska siffra. Man planerar att börja testa bilen i just Norge omkring 2020. Produktion siktar man på först 2022 eller 2023. En prototypversion kommer att visas upp i Phoenix, Arizona i april nästa år. Tre kommer att erbjudas med effekt från 507 till 1.013 hästar. Drivlinan består av elmotorer som får sin kraft från vätgasdrivna bränsleceller. Räckvidden ska ligga på mellan 50 till 120 mil beroende på vilken version man köper. Självkörning i nivå 5 finns med i framtidsplanerna. Nikola planerar att ha fler än 700 stycken vätgasstationer igång runt omkring i Kanada och USA år 2028. Den första stationen i Europa är planerad till 2022. Tumnagel
51.2°
+
Bobby Green
0

Nikola Motors får in beställning på 800 stycken lastbilar
Kommer frakta pilsner

Anheuser-Busch är en amerikansk bryggerikoncern som bland annat producerar Budweiser. Koncernen är världens tredje största producent och har en marknadsandel på över 50 % på den amerikanska hemmamarknaden. Nu sägs det att man lagt en beställning på hela 800 stycken exemplar av Nikola Motors vätgasdrivna lastbil. I december beställde UPS 125 stycken av Teslas lastbil Semi, men den siffran är alltså inget jämfört med detta. Nu ska bara företaget (företagen) leverera också. Anheuser-Busch hoppas att en portion av de beställda bilarna börjar rulla i flottan år 2020. Bilarnas räckvidd ska ligga mellan 80 och 193 mil och en full tankning ska ta omkring 20 minuter. Genomsnittspriset per lastbil ska vara 400 000 dollar. Tumnagel
48.6°
+
Bobby Green
0

Nikola stämmer Tesla
Design på lastbil är orsaken

Ett företag som bygger eldrivna lastbilar som också fått inspiration till sitt företagsnamn från uppfinnaren Nikola Tesla stämmer nu Tesla. Nikola Motor Company menar att Tesla stulit några av deras idéer till deras lastbil Semi, och att designen på den kopierats av det Nikola visade upp 2016. För detta vill man ha två miljarder dollar i skadestånd. Nikola Motor Company hävdar att man förra året kontaktade Tesla för att få dem att berätta hur vindrutan, dörrarna och karossen på Semi var tillverkad, eftersom de ansåg att dessa lösningar var stulna. Nu hävdar man alltså att likheterna mellan bilarna har gjort att det har skapats förvirring på marknaden och att man har förlorat potentiella investerare till följd av detta. Planen är att börja produktionen av den vätgasdrivna lastbilen One år 2021. Tumnagel
23.0°
+
Bobby Green
0

Amerikanska militären testar eldriven UTV
Den från Nikola Motor

Nikola Motor har vi skrivit om tidigare men då har det handlat om deras eldrivna lastbil. De har även en eldriven UTV vid namn NZT och den har den amerikanska militären nu börjat testa för att utvärdera om den kan vara något för dem. Den vassaste versionen har ett batteripack på 125 kWh, hela 590 hästar och ska ta sig från 0-100 km/h på fyra sekunder. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0

Nikola Motors vätgasdrivna lastbil visar upp sig på film
Börjar testas på allmän väg nästa år

I december 2016 fick vi för första gången se Nikola Motors vätgasdrivna lastbil. Så sent som i augusti förra året fick vi se hur den ser ut på insidan, och nu får vi två färska filmer som visar när den rör på sig. Man kallar den vi ser här för Nikola One och nästa år ska en flotta med bilar ut på vägarna för att genomgå tester. Enligt företaget ska den här vara bättre än alla andra lastbilar i alla kategorier. Det gäller vikt, acceleration, bromsförmåga, säkerhet och tekniska funktioner. Under skalet finns en vätgasdriven bränslecell, ett lithiumjonbatteri på 320kWh och elmotorer på sammanlagt 1.000 hästar. 0-100 km/h ska gå på strax över 30 sekunder med last. En dieseldriven lastbil behöver ungefär dubbla den tiden. Räckvidden anges till mellan 80 och 160 mil och en tankning ska bara ta 15 minuter. Ett leasingavtal har tagits fram för lastbilen och i detta ingår fria mil och obegränsat med vätgas. Avtalet är på 72 månader och kostar mellan 5.000 till 7.000 dollar per månad. När kontraktet är över eller bilen har gått 1 miljon miles (1,6 miljoner kilometer) kan man byta den mot en ny. Tumnagel
48.1°
+
Bobby Green
0
2017
2016

Nikola Motors vätgasdrivna lastbil är presenterad
Ska gå i produktion 2020

I somras dök det upp ett nytt företag som kallade sig för Nikola Motor. De sa att de hade en eldriven lastbil på gång. Genast blev folk lite skeptiska, säkerligen mycket eftersom man kallade sig för Nikola - uppfinnaren Nikola Teslas förnamn alltså. Skulle det här bara vara ännu en uppstickare som ville utmana Tesla på något vis? I går drog man skynket av sin produkt - Nikola One, och det här verkar inte bara vara ett luftslott. Den enorma lastbilen tankas med vätgas som i sin tur matar en bränslecell som laddar batteripacket på 320 kWh. Packet matar sedan elmotorerna med kraft - två på framaxeln och två på bakaxeln. Räckvidden anges till max 190 mil innan det är dags att fylla på tankarna igen, något som ska ta 15 minuter. Nikola One har 1 000 hästar och ett vridmoment på 2 700 Newtonmeter. Vid sidan av modellen One presenterades även planerna för den mindre modellen Two som också är en lastbil fast utan sovdel. För tillfället säger företaget att man har fått in förhandsbeställningar till ett värde av hela tre miljarder dollar. Någon fabrik för att kunna tillverka bilarna finns inte än, men plats för detta ska bestämmas i början av första halvan av 2017. Året efter ska man börja bygga egna vätgasstationer runt om i USA och Kanada. När bilarna väl börjar rulla kommer det att finnas ett leasingprogram som löper över 72 månader. I det ska obegränsat med vätgas ingå, garanti och schemalagda servicetillfällen. Allt om den nya bilen och företagets framtidsplaner finns på länken nedan. Klipp nummer två visar hela den officiella avtäckningen. Tumnagel
64.6°
+
Bobby Green
0
2014
2013
2012
2011
2009
2007