2 i dag 33 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Nikola Motors och TC Energy skriver avtal Ska samarbeta om vätgas Nikola Motors meddelar nu att de börjar samarbeta med det kanadensiska petroleum-, naturgas- och energibolaget TC Energy. Tillsammans ska de utveckla, byggan och driva nya fabriker som ska tillverka vätgas. Dessa kommer att ligga i både USA och Kanada. Nikola har ett gäng vätgasdrivna lastbilar på gång och de nya fabrikerna ska hjälpa till med bränslet till dessa. Tumnagel
38.5°
0
Nikola Motors tuffar på Presenterar framtidsplaner Det har varit tyst kring Nikola Motors sedan härvan i september där vdn avgick och när det i november stod klart att den överenskommelse man hade med General Motors inte alls skulle bli av den storlek som först var tänkt. Men företaget finns kvar och nu presenterar de lite hur framtiden är tänkt att se ut. Målet är att först lansera den helt eldrivna lastbilen Tre i Nordamerika. Denna ska ha upp till 48 mils räckvidd. Efter den ska en bränslecellsdriven version av modellen lanseras. Med fulla vätgastankar ska denna kunna ta sig upp till 80 mil. Man planerar även för Two FCEV Sleeper som är en bjässe tänkt för transporter över långa sträckor. Den ska ha en räckvidd på upp till 144 mil. Jason Roycht som är global head of FCEV hos Nikola säger följande: "Our plan is to enter the market in steps. We are building on the current Tre platform with the planned launch of our fuel-cell and hydrogen storage systems in 2023. These systems are designed to be scalable in order to handle the greater power and longer-range requirements for long-haul, which allows for concurrent integration into the chassis design of the Nikola Two FCEV Sleeper. Utilizing common components and systems for hydrogen propulsion will support greater economies of scale and also allow Nikola to continuously expand and adapt our FCEV truck portfolio to address the diverse requirements of commercial trucking." Tumnagel
37.5°
0
2020
Nikola överger den eldrivna pickupen Badger De som betalat handpenning ska få pengarna tillbaka Det verkar som att Nikola Motor Company inte kommer att skeppa några exemplar av den eldrivna pickupen. I september stod det klart att företaget gått samman med General Motors som skulle stå för tillverkningen av modellen som heter Badger. Men bara några veckor efter detta avgick Nikolas vd efter att det dykt upp massa snack om att de var lurendrejare. Det senaste är nu att man släppt en MOU (memorandum of understanding) tillsammans med General Motors som "supersedes and replaces the transaction announced on September 8, 2020". General Motors kommer alltså inte att tillverka bilen och något samarbete kring denna kommer inte att bli av. Om någon annan tillverkare skulle vara sugen är det fritt fram, men annars lär det inte bli något av Badger. Alla som har lagt en deposition ska få sina pengar tillbaka. Tumnagel
34.2°
0
Nikola Motors vd avgår Det har stormat en del kring företaget den senaste tiden För två veckor sedan skrev vi att Nikola Motors och General Motors ingått partnerskap. Sedan Nikola Motors grundades 2014 har det varit en hel del frågetecken kring företaget och många har tvivlat på att de någonsin skulle släppa något av allt de har presenterat. Man gick ut hårt och 2016 presenterades en vätgasdriven lastbil som skulle revolutionera transportbranschen. Den sades vara fullt fungerande och 2018 visade man upp den i videoklippet nedan. Sedan nyheten om att General Motors gått in i företaget var det många som ifrågasatte varför man valde att para ihop sig med ett företag som ännu inte hade fått ut något på marknaden. Vdn Trevor Milton blev som väntat pressad med frågor och svar och förra veckan erkände företaget att videon från 2018 bara var fejk. Lastbilen finns visserligen men man rullade den bara ut för en väg som sluttade, den har ingen fungerande vätgasdrivlina under skalet. Stormen kring företaget har blossat upp rejält efter detta och igår valde grundaren Trevor Milton att avgå som vd och ordförande i bolaget. Han har den senaste tiden fått mängder av anklagelser som säger att företaget har vilselett investerare och andra biltillverkare genom att hävda att de har fungerande teknik när de inte har haft det. Ny styrelseordförande är nu Stephen Girsky som tidigare varit vice ordförande för General Motors. Ett pressmeddelande kring detta finns på länken nedan. Här finns även ett pressmeddelande där man slår ifrån sig alla anklagelser och säger hur det ligger till. Det sägs att USA:s justitiedepartement tillsammans med amerikanska finansinspektionen SEC just nu håller på med en utredning kring Nikola Motors för att se om de har ljugit kring sina tekniska framgångar. Tumnagel
35.7°
0
General Motors och Nikola Motors ingår partnerskap GM kommer att tillverka eldrivna pickupen Badger Nu står det klart att General Motors har köpt aktieandelar i elbilsföretaget Nikola Motors för två miljarder dollar. Därmed äger man 11 procent av Nikola och det första man kommer att göra är att ta hand om tillverkningen av den eldrivna pickupen Badger. Den kommer att få GM:s Ultium-batterier och bränslecellstekniken Hydrotec. För Nikola Motors sägs det här innebära att man sparar mer än fyra miljarder dollar i kostnader för batterier och drivlinor över en tioårsperiod. Nikola kommer ansvara för försäljningen och marknadsföringen av modellen som ska börja tillverkas i slutet av 2022. Badger har världspremiär på Nikola World 2020 i december. Tumnagel
41.2°
0
Idag öppnar förhandsbokningarna för pickupen Badger Kan fås som elbil eller med bränslecell Det första Nikola Motors visade upp var en vätgasdriven lastbil. Sedan dess har både en vattenskoter och en fyrhjuling dykt upp, och tidigare i år även en pickup. Den sistnämnda som man kallar för Badger ska man kunna förhandsboka från och med idag. Bilen erbjuds både som ren elbil och med vätgasdriven bränslecell som i sin tur driver en elmotor. Den förstnämnda ska ha en räckvidd på 48 mil medan den som går på vätgas ska klara sig hela 96 mil innan det är dags att tanka igen. Grundaren Trevor Milton säger följande om modellen: "The technology on the Badger is next to none; it has one of the most advanced powertrains and infotainment systems on the market. The features include over-the-air updates, keyless entry, independent torque control of every wheel, 906 HP, 980 ft. lbs. of torque, 15 kilowatt power export with 220V and 110V, tie-down tracks inside the truck for cargo, hidden refrigerator, up to 600 miles of range, and waterproof displays. You couldn’t dream of building a better pickup truck than the Badger and we offer it in both fuel-cell and battery-electric options. At Nikola World 2020, our followers will have the chance to see the Badger in action, so you don’t want to miss this show." Nikola World 2020 pågår mellan 3-5 december och där kommer först de som förhandsbokat ett exemplar att få se hur den färdiga produkten ser ut, och även få sig en provtur om de vill. Tumnagel
41.8°
0
2019
Nikola visar produktionsversionen av lastbilen Tre Kommer med eldrift och vätgasdrift För ett år sedan visade Nikola Motors upp vätgasbilen Tre som ett koncept och nu är produktionsversionen som är tänkt för den europeiska marknaden presenterad. Men det här är fortfarande inget som kommer att rulla på vägarna nästa år. Tre kommer att erbjudas både med ren eldrift och med vätgas. Den förstnämnda är planerad att börja tillverkas 2021 medan vätgas-versionen dröjer ända till 2023. Nikola anger räckvidden till mellan 50 och 120 mil vilket borde innebära att den eldrivna är i den lägre skalan medan den med bränsleceller kommer längst. Effekten kommer max att ligga på 1020 hästar och 2700 newtonmeter i vrid. Nikola Motors ägs av CNH Industrial Group som i september investerade 250 miljoner dollar i bolaget. Presskonferensen drar igång 10:30 in i klippet nedan. Mer om bilen på länken. Tumnagel
42.8°
0
Nikolas eldrivna fyrhjuling verkar tokrolig Ge mig igen! Nikola NZT är typ en Tesla för skogen. Helt eldriven, 590 hästar, hög markfrigång och rejäla stötdämpare är ju som gjort för galenskap. De feta däcken på 35 tum har en motor i sig, så den drivs alltså av fyra motorer. På insidan är det rent och snyggt och i mitten finns en 13 tum stor skärm. Batteripacket ska vara på 125 kWh och räckvidden 24 mil. De fyra motorerna ger alltså 590 hästar, 0-100 ska gå på 4 sekunder och den ska kunna dra 1,3 ton. Prislappen börjar på 80.000 dollar och då får man versionen utan tak. Vill man ha glas runt sig med AC och sån lyx får man slanta mer. Hur mycket mer är oklart. Leverans 2021. Tumnagel
41.4°
0
Nikola visar eldriven jetski med 4K-skärm Ge mig! Nikola Motors presenterade lite godbitar i dag och en av dem heter Wav (ska uttalas wave). Det är en helt elektrisk jetski som ser riktigt läcker ut. Förutom att drivas av el så har den både fram- och baklysen och en skärm på 4K så att man kan kolla på film. Varför man nu vill göra det i skärgården. Wav drivs av en batteriarkitektur som Nikola säger är helt ny. Den här versionen är det tänkt att man ska sitta på när man åker, en lite mindre stå-version är på gång. Premiär är 2020 och den går att boka redan nu, men pris är ännu inte satt. Tumnagel
48.0°
0
2018
Nikola Motors visar den vätgasdrivna lastbilen Tre Är speciellt utvecklad för Europa Nikola Motors som tillverkar vätgasdrivna lastbilar presenterar nu den nya modellen Tre. Den ska vara speciellt utvecklad för den europeiska marknaden och namnet ska komma från det norska ordet för träd, och alltså inte vår svenska siffra. Man planerar att börja testa bilen i just Norge omkring 2020. Produktion siktar man på först 2022 eller 2023. En prototypversion kommer att visas upp i Phoenix, Arizona i april nästa år. Tre kommer att erbjudas med effekt från 507 till 1.013 hästar. Drivlinan består av elmotorer som får sin kraft från vätgasdrivna bränsleceller. Räckvidden ska ligga på mellan 50 till 120 mil beroende på vilken version man köper. Självkörning i nivå 5 finns med i framtidsplanerna. Nikola planerar att ha fler än 700 stycken vätgasstationer igång runt omkring i Kanada och USA år 2028. Den första stationen i Europa är planerad till 2022. Tumnagel
51.2°
0
Nästa sida