m

Italdesigns Nissan GT-R har gjort sin publika debut
Världspremiären ägde rum på racerbana i Italien

Planen var att Italdesign skulle visa upp Nissan GT-R50 på bilmässan i Genève i mars men som ni alla vet så ställdes det eventet in. Istället fick man alltså hitta på något annat och det blev att bilen visades upp på den italienska racerbanan Tazio Nuvolari som ligger i Cervesina. Förutom bilder från bankörningen kan ni nedan se den tillhörande videon som strömmades tidigare idag. Endast 50 stycken exemplar av bilen kommer att tillverkas och de första kunderna ska få sina bilar i slutet av året och början av nästa. På prislappen står det 990.000 euro vilket är fem gånger mer än vad en vanlig GT-R Nismo som den baseras på kostar. Tumnagel
36.8°
+
Bobby Green
0
2019

JRM presenterar gatlegal Nissan GT-R
400 kilo lättare, bakhjulsdriven och med 660 hästar

Det brittiska företaget JRM har byggt och kör med en Nissan GT-R GT3 i mästerskap världen över. Nu presenterar de GT23 som är en specialversion framtagen för gatan. Den är trimmad till 660 hästar, har sekventiell växellåda och så har man plockat bort framhjulsdriften vilket säkerligen ger en busigare bil och i samma veva en bantning med hela 400 kilo så att vågen numera stannar på 1375 kilo. Vidare får bilen fullt justerbar fjädring och ett komplett kjolpaket med jättevinge för bättre downforce. Prislappen ska ligga på saftiga 500.000 dollar men när man kan köpa bilen eller liknande framgår tyvärr inte. Endast 23 stycken exemplar kommer att tillverkas. Visa det här inlägget på Instagram **BREAKING NEWS** Introducing the new JRM GT23. We’ve taken our world-championship winning expertise and developed a race car…that is road legal. It’s a limited edition - only 23 will ever be made. Preorders are open now – link in bio. #newcar #car #carreveal #carlife #racecarfortheroad #gt23 #jrmgt23 #carwithoutlimits #gt3 #gt #racecar #motorsport #racetrack #track #roadlegal #Nurburgring #godzilla #instacar #carsofinstagram #carlaunch #firstlook #NISSANGTR #nismo #nissan #r35 #nissangtrnismogt3 #supercarkiller Ett inlägg delat av JRM group (@jrmgroupofficial) 11 Dec 2019 kl. 1:02 PST Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

Italdesigns Nissan GT-R i produktionskläder
Så här kommer specialversionen att se ut

Förra sommaren visade Nissan upp en GT-R som Italdesign lagt sin hand på. Den blev såpass populär att man för ett år sedan bestämde sig för att tillverka ett gäng exemplar. Nu får vi se hur bilen kommer att se ut i produktionskläder och inte mycket har hänt sedan det första konceptet. Det verkar typ bara handla om att bilen fått vanliga backspeglar. Under skalet är det fortfarande Nismo-trimmad V6:a på 3,8 liter med dubbla turbo och 720 hästar och 780 newtonmeter som gäller. Endast 50 stycken exemplar kommer att tillverkas och än finns det några kvar om du skulle vara sugen. Gör dig dock beredd på att då lätta lädret med 990.000 euro vilket är fem gånger så mycket som en vanlig GT-R kostar. Bilen kommer att ställas ut i Genève i mars nästa år och de första leveranserna ska ske i slutet av 2020. Tumnagel
47.6°
+
Bobby Green
0

Nissan hyllar GT-R
Fyller 50 år i år

I år fyller Nissans modell GT-R hela 50 år. Nissan kommer bland annat att fira bilen på Nismo Festival i Japan till helgen tillsammans med alla Z-modeller. 1969 lanserades Skyline GT-R och det var en fyrdörrars sedan med en rak sexa på 2,0 liter som gav 160 hästar. Drivningen sker på bakhjulen och till motorn sitter en femstegad växellåda. 1971 kom modellen även som tvådörrars. Andra generationen lanserades 1973 men endast 197 stycken exemplar tillverkades av denna då oljekrisen slog till och få då var sugna på prestandabilar. Det dröjde ända till 1989 innan GT-R gjorde comeback igen, då som generation tre och med internbeteckningen R32. Den här var en helt ny era och under huven satt den numera legendariska RB26DETT-motorn. 2,6 liter rak sexa med dubbla turbo bjöd här på 280 hästar. Generation fyra (R33) släpptes 1995 och 1999 var det dags för den femte generationen R34. Dagens version som kallas för R35 lanserades 2008 och tidigare i år släpptes en 50th Anniversary Edition av den för att hylla modellens liv. Bonusklipp nedan. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

Nissan GT-R Nismo snart här som Lego
Ingen julklapp i år dock

I år firar Nissan GT-R hela 50 år och detta firar man bland annat genom att presentera det här samarbetet med Lego. Det handlar om en modell av GT-R Nismo i Speed Champions-serien och det här är första gången som en japansk biltillverkare samarbetar med Lego. I lådan hittar man 298 stycken bitar och enligt Lego ska modellen vara 25 procent större än andra bilar i serien. Den här blir först ut av Speed Champions-bilarna som kommer 2020 och de övriga är Lamborghini Urus ST-X, Lamborghini Huracán Super Trofeo EVO, Formula E Panasonic Jaguar Racing GEN2 car, Jaguar I-PACE eTROPHY, Audi Sport quattro S1 och Ferrari F8 Tributo. Tyvärr blir det här inget att lägga under julgranen i år eftersom försäljningen drar igång den 1 januari. På prislappen står det 20 dollar. Tumnagel
39.5°
+
Bobby Green
0

Audi RS Q8 är nu snabbaste suven på Ringen
Klockade 7:42.253

Den som tycker att en Lamborghini Urus svider lite för mycket i plånboken kommer snart att ha ett billigare alternativ i Audi Q8 RS som just nu är under utveckling. Inte helt oväntat kommer även den att vara riktigt kvick, och nu får vi ett bevis på det eftersom den lyckats bli den snabbaste suven på Nürburgring. När varvet på Nordslingan var över stannade klockan på 7:42.253 vilket gör Audin hela sju sekunder snabbare än den tidigare rekordinnehavaren Mercedes-AMG GLC 63 S. Det gör den också lika snabb som en Lamborghini Murciélago SuperVeloce och snabbare än Nissan GT-R, Mercedes-Benz SLS AMG och Ferrari 599 GTB. RS Q8 har samma dubbelturbomatade V8:a på 4,0 liter som sitter i Urus och effekten förväntas ligga omkring 600 hästar. Exakt när den presenteras är oklart, men troligtvis innan året är slut. Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0

Road & Track har utsett Performance Car Of The Year
Hyundai Veloster N vann

Varje år utser tidningen Road & Track vilken de tycker är årets prestandabil. I år plockade man med sig elva stycken kandidater till racerbanan Thunderhill Raceway Park och efter att ha kört dem på banan kokade man ner siffran till sex stycken. Dessa bilar tog man sedan ut och körde på bergskedjan Sierra Nevadas slingriga vägar och efter detta hade man en vinnare - Hyundai Veloster N. Något otippat kanske eftersom de övriga bilarna man hade att välja mellan var BMW M2 Competition, Chevrolet Corvette, Lamborghini Huracan Evo, Lexus RC F Track, Lotus Evora GT, Mazda Miata RF Club, McLaren 600LT Spider, Nissan GT-R NISMO, Porsche 911 och Toyota Supra. Tumnagel
37.2°
+
Bobby Green
0

Regular Car Reviews kör Nissan GT-R
Är lite för snabb

Regular Car Reviews har nu fått möjlighet att provköra en Nissan GT-R och så här såg det ut. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0

Hillclimb-preppad Nissan GT-R med hyfsat mycket vingar
Downforce, I am your father

Om man vill att bilen ska ligga klistrad mot backen bör man se till att den har så mycket downforce som möjligt. Det har Franco Scribante Racing sannerligen gjort med sitt GT-R-bygge som det ska tävlas i hillclimb med. Att montera en vinge även i nosen är inget nytt men en såpass här stor har jag då inte sett tidigare. Förutom den finns det även en enorm på bakluckan för att hålla nere rumpan. Kan behövas när man släpper lös all kraft. Motorn har potential för 2200 hästar men för hillclimb kommer man "bara" att köra med omkring 1600 - på hjulen. Det räcker nog också rätt så bra. Bilen kommer att ha sin tävlingsdebut på Jaguar Simola Hillclimb i Sydafrika i maj. Tumnagel
40.7°
+
Bobby Green
0

Här är förra årets populäraste bilar på Blocket
Billiga bilar går snabbare att sälja

30 miljarder kronor. Så mycket är begagnatmarknaden för bilar värd, bara på Blocket. Mest sökta bilmärket är ganska väntat Volvo följt av Volkswagen, BMW och Audi. Men sedan händer det saker, för Chevrolet har åkt upp från en tiondeplats till en femteplats. På sjätte plats hittar vi Saab, bilen som inte går att köpa ny. I det riktigt billiga segmentet av bilar hittar vi Skoda Pick-up, Toyota Carina och Hyundai Atos. Billiga bilar går snabbt på blocket, över 50 procent av de här tre modellerna såldes på mindre än en vecka. I prisklassen 10-19.000 kronor regerar Volvo 740, 760, 940 och 960 tillsammans med Chevrolet S10. Även här försvinner mer än hälften inom en vecka. I prisklassen mellan 20-100.000 kronor är Audi A2 en favorit, en klassiker som var före sin tid. Bra val! Mellan 100-200.000 kronor är det Volvo och Chevrolet som gäller igen, men här är det XC90, XC70 och Impala som är hetast. Men här tar det lite längre tid att sälja, drygt en tredjedel av bilarna är sålda efter en vecka. När man kommer till bilar som går för mellan 200.000 och halvmiljonen sticker Jeep Wrangler ut. 39 procent av bilarna som läggs ut försvinner inom en vecka, vilket är betydligt fler än för tvåan Audi A7 där 31 procent är borta inom en vecka. Har du en bil över halvmiljonen får du räkna med att det tar tid. Populärast här är Tesla Model S där 26 procent är borta efter en vecka. Merca G-klass är två med 21 procent och sedan finns fina klassiker som Audi R8, Porsche 911/Cayman och Nissan GT-R där 18 procent är borta efter en vecka. Tumnagel
38.4°
+
Roger Åberg
0
2018

Italdesigns Nissan GT-R50 blir av
Din för 1.12 miljoner dollar

I somras visade Nissan och Italdesign upp samarbetet GT-R50 som är en specialversion av modellen GT-R för att fira att Italdesign och GT-R som modell fyllt 50 år. Intresset för den rätt speciella bilen var stort, så stort att man funderade på att bygga en begränsad upplaga av den. Och nu står det klart att det blir så, och för 1.12 miljoner dollar kan du bli ägare till en av de 50 stycken exemplar som kommer att tillverkas. GT-R:er i Nismo-utförande kommer att skeppas från fabriken till Italdesign i Turin för att där sedan förvandlas. Helt ny utsida och insida ska dit tillsammans med unika fälgar och en jättevinge på bakluckan. Motorn, en dubbelturbomatad V6:a på 3,8 liter, trimmas också till 710 hästar vilket är 110 fler än original. De första exemplaren ska nå sina ägare någon gång under nästa år. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

Nya reservdelar nu även till R33 och R34 GT-R
Nissan utökar Nismo Heritage Parts

För ett år sedan skrev vi om att Nissan hade börjat sälja nytillverkade reservdelar till gamla R32 GT-R. Nu meddelar företaget att de kommer att göra samma sak även för R33 och R34. Kunder har efterfrågat just detta så nu ser man till att utöka Nismo Heritage Parts-programmet. Bland delarna kommer det att finnas diverse saker till exteriören, drivlinan och elkomponenter. Totalt ska det nu finnas omkring 160 stycken nya reservdelar att köpa till dessa gamla bilar. Tumnagel
48.7°
+
Bobby Green
0

Så blev Italdesigns Nissan GT-R50 till
Spännande specialbygge som blir verklighet

I somras visade Italdesign upp en Nissan GT-R som de byggt om rejält. Den fick en helt egen design och det var nog fler som älskade än hatade den. Bilen som man kallade för GT-R50 togs fram för att fira 50 år med modellen (2019) och 50 år med Italdesign. Här får vi se hur den blev till. Ett glädjande besked kring bilen kom också idag - den kommer att tillverkas! 50 stycken kommer att tas fram och varje har ett pris på motsvarande 9.3 miljoner kronor. Aj. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0

Nissan och Italdesign kanske kommer att tillverka GT-R50
Priset blir i så fall över en miljon dollar

För knappt två veckor sedan fick vi se Nissan och Italdesigns special-version av modellen GT-R. Den heter GT-R50 och är endast en specialbyggd prototyp i ett exemplar som kommer att visas upp på Goodwood Festival of Speed. Men, nu berättar man att bilen kan bli verklighet om den får tillräckligt mycket intresse vid visningen. Priset i så fall skulle bli omkring en miljon dollar styck. Inte fler än 50 stycken skulle byggas, och alla för hand av Italdesign. Tumnagel
40.7°
+
Bobby Green
0

Nissan och Italdesign har byggt en GT-R
För att fira bådas 50-årsjubileum

För första gången någonsin har Italdesign och Nissan samarbetat och resultatet heter Nissan GT-R50. Bilen har man tagit fram eftersom Italdesign fyller 50 i år, precis som modellen GT-R. Bilen är endast en prototyp och nästa månad kommer den att visas upp någonstans i Europa. Alfonso Albaisa som är senior vice president for global design hos Nissan säger följande: "How often do you get to ask, ‘What if we created a GT-R without limits,’ and then actually get to build it This is a rare window in time when two big moments intersect: 50 years of Italdesign shaping the automotive world and 50 years of Nissan generating excitement through our iconic GT-R. So to celebrate this convergence, Nissan and Italdesign created this custom GT-R to mark 50 years of engineering leadership." Italdesign har gett bilen en 54 millimeter lägre taklinje och ett helt nytt front- och bakparti. I profil känner man igen modellens linjer tydligt. Fronten påminner lite om konceptet från 2005 och baken om Nissan GTR Concept Gran Turismo. Bilen är lackad i Liquid Kinetic Gray och i hjulhusen sitter det 21-tummare. Även insidan har gjorts om och tro det eller ej - här finns ingen Andersson-platta så långt ögat kan nå. Instrumenthuset framför ratten är dock en digital skärm. Motorn som är en dubbelturbomatad V6:a på 3,8 liter har piffats till lite av Nismo och lämnar här 720 hästar och 780 newtonmeter i vrid. Den sexstegade dubbelkopplingslådan har förstärkts för att palla med den högre effekten. Tumnagel
53.6°
+
Bobby Green
0

SCG 004S byter V8:a mot V6:a från Nissan GT-R
Lättare och "skottsäker"

I november förra året presenterade Scuderia Cameron Glickenhaus modellen SCG 004S. Den hade då en dubbelturbomatad V8:a på 5,0 liter som tryckte ur sig 650 hästar. Men den idén har man skippat, istället får bilen samma V6:a på 3,8 liter med dubbla turbo som sitter i Nissan GT-R. Anledningarna är att motorn är lättare och enligt grundaren av företaget i princip skottsäker. VR38DETT som motorn heter ska i den här bilen ge 700 hästar och den kopplas till en sexpetad manuell växellåda. De första 25 stycken exemplaren av modellen är redan sålda. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0
2017

En Nissan GT-R som styrs med PlayStation-kontroll
Rätt häftigt faktiskt

För att fira att spelet Gran Turismo Sport snart släpps i butik så har Nissan modifierat en Nissan GT-R så den styrs med en PlayStation-kontroll. Den professionella föraren Jann Mardenborough fick chansen att prova denna bil som han kontrollerade från en Robinson R44-helikopter som flög bakom bilen. Kontrollens olika knappar och spakar var kopplade till en mikrodator som i sin tur gav kommandon till olika robotar som justerade bilens ratt, gaspedal, bromspedal samt växelmekanik. Mardenborough körde bilen på Silverstone med en varvtid på 1:17,47. Maxhastigheten som han lyckades komma upp i låg på 210 kilometer i timmen. Nedan kan man beskåda ett klipp hur det hela gick till och som man kan se i det klippet så verkar Mardenborough mycket nöjd med att ha fått denna möjlighet. Gran Turismo Sport släpps den 18 oktober. Tumnagel
43.0°
+
Frode Wikesjö
0

Dragrace med nya sportbilar
Vem vinner?

Motor Trend har återigen ställt ett gäng med nya sportbilar på rad och tagit reda på vilken av dem som är snabbast i ett dragrace. Årets deltagare var Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio, Aston Martin DB11, Chevrolet Camaro ZL1 1LE, Chevrolet Corvette Grand Sport, Ferrari 488 GTB, Lexus LC500, McLaren 570GT, Mercedes-AMG GT R, Nissan GT-R Nismo, Porsche 718 Cayman S, Porsche 911 Turbo S och Tesla Model S P100D. Tumnagel
48.1°
+
Bobby Green
0
Nästa sida