m

Nissan presenterar eldrivna suven Ariya
Ser ut som konceptet och tar sig 50 mil på en laddning

I höstas visade Nissan upp konceptbilen Ariya och nu är den här i produktionsutförande. Trevligt nog så har inte mycket förändrats designmässigt vilket det brukar göra. Det här är alltså en coupé-SUV som helt och hållet går på el och på en laddning ska man kunna ta sig upp till 50 mil enligt WLTP. Ariya kommer att erbjudas i fem stycken olika utföranden. Insteget har bakhjulsdrift och elmotorn bak kopplad till ett batteripack på 63 kWh. Motorn ger 218 hästar och 300 newtonmeter i vrid, 0-100 km/h ska gå på 7,5 sekunder och toppfarten anges till 160 km/h. Den här tar sig 36 mil på en laddning. Nästa version bjuder på 242 hästar och har ett större batteripack på 87 kWh och det är denna som man ska kunna köra 50 mil med innan det är dags att ladda igen. Sen är det tre stycken olika fyrhjulsdrivna versioner som gäller. Dessa får nyheten e-4ORCE som är Nissans mest avancerade fyrhjulsdrift hittills. Den första har batteripacket på 63 kWh, 279 hästar och 560 newtonmeter. Den här gör 0-100 km/h på 5,9 sekunder och toppar 200 km/h. Räckvidden ligger på 34 mil. Den andra har 87 kWh, elmotor på 306 hästar och 600 newtonmeter, gör 0-100 km/h på 5,7 sekunder och toppar 200 km/h. Här är räckvidden 46 mil. Flaggskeppet kallas för 87kWh Performance. Det bjuder på 394 hästar, 600 newtonmeter, klarar 0-100 km/h på 5,1 sekunder, toppar 200 km/h och tar sig 40 mil på en laddning. Man ska kunna snabbladda med upp till 130kW i CCS-systemet. Laddaren ombord för hemmaladdning är en 7,4 kW enfas-laddare. Versionerna med 87 kWh har dock en trefas-laddare som klarar 22 kW. På dragkroken får man hänga upp till 1500 kilo. De första leveranserna ska dra igång i Japan i mitten av nästa år, och där kommer frånpriset att ligga på fem miljoner yen vilket i svenska pengar är 428.000 kronor. Till Europa kommer bilen i slutet av 2021 och vad den kommer att kosta här ska vi få reda på inom några månader. Läs allt om Ariya i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
44.5°
+
Bobby Green
0
2017

Så här kommer Nissans elbilar att låta i framtiden
Bättre än fejkat motorljud?

Ett problem med elbilar är att de inte låter något när de susar fram. Det kan skapa problem då omgivningen kanske inte upptäcker att det kommer en bil körandes bakom dem eller liknande. Därför experimenterar vissa tillverkare med att förse elbilarna med ljud så att man ska kunna upptäcka dem. I Renaults lilla elbil Twizy finns det exempelvis en knapp för att sätta igång ett rätt konstigt men ändå kul ljud som gör att folk hör när man kommer. Det går dock som tur är att stänga av. Nissan visade nyligen upp den nya eldrivna konceptbilen IMx och hur den och Nissans elbilar kommer att låta i framtiden hör ni här ovan. Vad tycker ni om det och hur tycker ni att elbilar ska låta för att man inte ska missa dem? Tumnagel
30.4°
+
Bobby Green
0

Ny crossover från Nissan gör över 60 mil på en laddning
Men IMx är bara ett koncept, än så länge

Nissans nya helt eldrivna crossover IMx tar sig över 60 mil på en laddning! Det är ju fantastiskt, dock existerar den endast som ett koncept för tillfället så då betyder ju inte siffrorna så mycket. Oavsett så står den utställd i Tokyo och förutom att modemässigt bara gå på el är den självklart även självkörande. Under skalet finns två stycken elmotorer som tillsammans genererar 430 hästar och ett vrid på 700 newtonmeter. En uppdaterad version av det autonoma systemet Nissan ProPILOT ska finnas vilket gör att du som åker i bilen ska kunna fokusera på andra saker än att köra den. Ratten åker automatiskt ner i instrumentbrädan när systemet är aktiverat och kommer tillbaka upp när man vill styra själv. Låt oss hoppas att Nissan snabbt skyndar på utvecklingen av denna eller ger någon annan bil dess teknik så att vi kan börja få se sånt här på vägarna istället för endast i datorn. Tumnagel
42.4°
+
Bobby Green
0
Slut på artiklar...