m
Innehåller annonslänkar
Dagens deal, utvald av Feber!
Onsdagens bästa på Black Week!

Nissan har nu tillverkat en halv miljon Leaf
Tut i luren!

Nissan passerar nu en milstolpe eftersom de har lyckats tillverka en halv miljon exemplar av elbilen Leaf. Bil nummer 500.000 tillverkades i Sunderland och går till Norge. Leverans ägde rum i samband med World EV Day som är idag. Sedan fabriken i Sunderland började bygga Leaf 2013 har man tryckt ur sig 175.000 exemplar. Tumnagel
41.6°
+
Bobby Green
0

Hur bra är en Nissan Leaf 10 år senare?
Långtidstest deluxe

Nissan och deras Leaf var en av de första riktiga elbilarna. Den var inte speciellt vacker, inte alls vacker faktiskt, och den bullrade rätt mycket men den fungerade. Men hur står den sig så här tio år senare? Den är, föga förvånande, fortfarande ful men verkar vara extremt bekymmersfri. Här får vi kolla in Roberts tio år gamla Leaf. Tumnagel
40.5°
+
Roger Åberg
0

Volkswagens släpper prislappen på sin elbil ID.3
Priset börjar under 410.000 kronor

Volkswagen är äntligen på gång med en "riktig" elbil och det är många som ser fram mot denna. Bilen heter ID.3 och är ungefär lika stor som en Golf. Man har kunnat förhandsboka en bil men några priser har inte kommunicerats tidigare. Nu har man gått ut med ett från-pris och berättat mer om de olika versionerna som kommer att komma. Obs! Detta gäller första versionen av bilen. VW har lovat en version med prislapp under 350.000 kronor, men när den kommer att komma är väldigt oklart. Så just nu är det detta som gäller. Tack Mr_Koolaid! Alla tre versioner kommer att ha ett batteri på 58 kWh och en räckvidd på 420 km. Elmotorn är på 204 hästkrafter och 0-100 ska gå på 7,5 sekunder. Alla har stöd för 100 kW-laddare. Man kommer under det första året att kunna ladda bilen gratis med VWs tjänst We Charge där Ionity ingår, dock max 2000 kWh. Volkswagen-kunders pris hos Ionity är inte fastställt ännu, men för Mercedes-kunder kommer det att kosta 3,10 kronor per kWh så detta är värt dryga 6000 kronor. De tre versioner som kommer till en början är alla specialversioner och kallas för ID.3 1st. Billigast (alltså under 410.000 kronor) kommer den version som bara heter ID.3 1st att vara. I den får man med på köpet navigation, lättmetallfälgar 18 tum, parkeringssensorer fram och bak, LED-strålkastare, klimatanläggning, adaptiv farthållare, ACC, hastighetsbegränsare, nödbromsassistent, Front Assist, filhållningsassistent, Lane Assist, elektriska och uppvärmbara ytterbackspeglar, multifunktionsratt, infotainmentskärm 10 tum och keyless start. ID.3 1st Plus (pris ej klart) har förutom det ovan 19-tumsfälgar, backkamera, USB-c-uttag, LED Matrix-strålkastare, och LED-bakljus. ID.3 Max (pris ej klart) har förutom det ovan 20-tumsfälgar, panoramatak, elinställbara komfortstolar och Side assist. Fyra färger kommer att gå att välja mellan. Som ni ser på bilderna nedan kommer inredningen också att skilja sig mellan versionerna. Eftersom det inte är superstora saker som skiljer mellan versionerna lär inte prisskillnaderna inte bli så stora. Jag provade att lägga till det ovan på en vanlig golf och det kostade som följer (ca = min uppskattning): - större fälgar (ca 6000 kr), backkamera (3400 kr), USB-c-uttag (oklart), LED Matrix-strålkastare (21.000 kr), och LED-bakljus. (ca 5000 kr), ännu större fälgar (ca 6000 kr) panoramatak (11.600 kr), elinställbara komfortstolar (ca 6500 kr) och Side assist (6600 kr). Räkna alltså med cirka 35.000 extra för plus och 65.000 extra för max. Lite prisjämförelser med andra elbilar: - Renault Zoe - från 354.990 kr - 52 kWh - 6826 kr/kWh - Peugeot e-208 - från 359.900 kr (lanseringspris, ord. pris 419.900 kr) - 50 kWh - 7198 kr/kWh (ord. pris 8398 kr/kWh) - Nissan Leaf - från 397.000 kr - 40 kWh-batteri - 9925 kr/kWh - Peugeot e-2008 - från 399.900 kr (lanseringspris, ord. pris 459.900 kr) - 50 kWh - 7998 kr/kWh (ord. pris 9198 kr/kWh) - VW ID.3 - från 410.000 kr - 58 kWh - 7068 kr/kWh - BMW i3 - från 419.200 kr - 42 kWh - 9980 kr/kWh - Kia e-Soul - från 437.900 kr - 64 kWh - 6842 kr/kWh - Nissan Leaf - från 461.500 - 62 kWh - 7 443 kr/kWh - Kia e-Niro - från 481.900 kr - 64 kWh - 7529 kr/kWh - Tesla Model 3 - från 549.900 kr - 50 kWh - 10998 kr/kWh Uppdatering: Vi har sedan publicering uppdaterat priset på Renault Zoe och batteristorleken på Tesla Model 3. Tack Lars! Tumnagel
40.2°
+
Roger Åberg
0

Toyota GT86 med drivlina från Nissan Leaf
Intressant hemmabygge

Om en bilmodell man gillar inte erbjuds som elbil kan man ju alltid fixa till det själv. Det är precis vad Philip Schuster har gjort här eftersom han har stoppat ned drivlinan från en Nissan Leaf i sin Toyota GT86. Elmotorn ger 190 hästar och 400 newtonmeter i vrid. I klippen ovan och nedan förklarar Philip hur han har gjort. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0
2019

Dekra har krocktestat elbilar - brutalt
Exploderade inte

Vad händer om man krockar med en elbil? Exploderar den direkt? Tar batteripacket eld och bränner ner allt till molekyler på sekunder? Dekra bestämde sig för att testa och genomförde därför krocktester med elbilarna Renault Zoe och Nissan Leaf. Testerna var betydligt mer våldsamma än de Euro NCAP har genomfört med modellerna som båda fått fem stycken stjärnor. Här ökade man hastigheten till 84 km/h som max och man krockade bilarna mot en stolpe istället för mot en vägg eller liknande. Resultatet man fick fram var att elbilarna skadades på samma vis som bilar med förbränningsmotor, och ingen av dem började brinna. När en elbil är med om en krock ska högspänningssystemet i den stängas av och detta fungerade utan anmärkning i båda bilarna. Tumnagel
46.3°
+
Bobby Green
0

Nissans elbilsbatterier ska hålla längre än bilen
Har en livslängd på runt 22 år

Kommer man att behöva byta batteripack i sin elbil under tiden man äger den är en fråga som en del säkert funderar på. Och om man köper en elbil begagnad - hur länge håller batterierna då? I Nissans fall ska de hålla längre än bilen i alla fall. Francisco Carranza är chef för Nissan Energy och han berättar att batterierna i en Nissan Leaf ska ha en livslängd på 22 år - tio år mer än själva bilen. Att en Leaf skulle vara helt slut efter bara tolv år låter ju dock lite tråkigt, men det är så man har räknat i alla fall. Tumnagel
51.4°
+
Bobby Green
0

Nissan har nu tillverkat över 400.000 stycken Leaf
Världens bäst säljande elbil

Nissan har nu lyckats passera en stor milstolpe - hela 400.000 stycken exemplar av modellen Leaf har tillverkats. Bilen är världens bäst säljande elbil och detta är ytterligare ett bevis på detta. Enligt Nissan har ägarna tillsammans kört över tio miljarder kilometer med sina bilar. Modellen finns på över 50 stycken olika marknader och i år lanserar man den i 13 stycken nya länder. "This milestone is a powerful statement that 400,000 customers, and counting, value the Nissan Leaf for the excitement, confidence and connection it delivers. The Leaf remains the icon of Nissan Intelligent Mobility, our strategy for moving more people to a better world." Grattis Nissan! Tumnagel
50.4°
+
Bobby Green
0

Gamla Nissan Leaf-batterier håller igång campingvagn
Strömförsörjning för en vecka

Nissan har tillsammans med campingvagnstillverkaren Opus tagit fram det vi ser här. Nissan har skapat ROAM som är en liten kub fylld med gamla battericeller från första generationen av modellen Leaf. Kuben kopplar man sedan ihop med vagnen Air Opus och sen har man ström som ska räcka i en vecka - om man även kör med en solpanel på 400 watt. Det finns uttag för olika prylar man kan tänkas behöva koppla in och sen ser kuben även till att ta hand om belysningen och värmen i vagnen. Skulle man behöva ladda ROAM tar det bara en timme via ett vanlig eluttag. För tillfället finns det inga planer på att börja tillverka kuben utan det är bara en demonstration kring vad man kan göra med gamla batterier. Tumnagel
42.7°
+
Bobby Green
0

Kallt väder halverar elbilars räckvidd
För då brassar vi på massa värme

Det är väl ingen direkt nyhet att temperaturer påverkar batteriers prestanda. Så vad händer då med elbilarna när det är svinkallt eller tokvarmt? American Automobile Association bestämde sig för att testa de fem elbilarna Tesla Model S, BMW i3, Volkswagen e-Golf, Nissan Leaf och Chevy Bolt och det visade bland annat att räckvidden kortades med hela 41 procent vid bara 6,6 minusgrader. Men det kanske inte är så konstigt - för är det kallt ute vrider många på full värme överallt vilket är en stor del till att batterierna får jobba stenhårt och att krämen då istället går till att värma din stjärt. På den andra sidan av skalan, när det är extremt varmt, påverkas också räckvidden negativt. Är det 35 grader plus sjunker enligt testerna räckvidden med 17 procent. Då vräker vi istället på full AC vilket tar sjukt mycket energi från batteripacket. Är det höga eller låga temperaturer rekommenderar AAA att man förvärmer/förkyler bilen för att inte chocka den allt för mycket. Hela testet hittas på länken nedan. Tumnagel
32.2°
+
Bobby Green
0

Elbilsförsäljningen ökar starkt i Sverige
Upp 483 procent jämfört med förra året

Vi har nu hoppat in i februari vilket gör att vi kan blicka tillbaka på lite bilstatistik kring föregående månad. I landet såldes det 20.478 stycken nya bilar. Det är lite färre än förra året då det istället såldes 22.980 stycken. En sak som dock skiljer sig är att antalet nya rena elbilar som har sålts har ökat enormt. I denna kategori såldes det 1.084 stycken nya bilar vilket är en ökning med hela 483 procent jämfört med förra året då det bara såldes 186 stycken. Den mest populära bilen att köpa är Nissan Leaf som det såldes 264 stycken exemplar av. Efter den kommer Renault Zoe med 239 stycken bilar. På tredje plats hittar vi Kia e-Niro med 175 stycken bilar. Hela listan hittar ni på länken nedan. Tumnagel
41.5°
+
Bobby Green
0

CES 2019 Nissan Leaf med längre räckvidd presenterad
Går att beställa från och med idag

Nissan är också med och ställer ut på CES-mässan och precis som väntat är deras nyhet att modellen Leaf kommer med längre räckvidd. I deras monter står Leaf 3.Zero och Leaf 3.Zero e+ Limited Edition och det är den sistnämnda som är mest intressant. Leaf 3.Zero har ett batteripack på 40 kWh och erbjuds med nya färger och möjligheten att välja 2-färgskombinationer. I övrigt verkar det inte vara några förändringar mot den tidigare versionen. Leaf 3.Zero e+ Limited Edition är den som kommer lite längre och som har mer effekt. Elmotorn ger här 217 hästar istället för 150 och på en laddning ska man komma upp till 38,5 mil istället för 27. Batteripacket är här istället på 62 kWh och innehåller 288 stycken celler jämfört med 192 som det finns i 40 kWh-batteriet. Den här versionen kommer endast att tillverkas i 5.000 stycken exemplar. Priset ligger på 482.500 kronor och de första leveranserna kommer att ske i början av sommaren. Leaf 3.Zero kostar istället 429.900 kronor och de första kunderna ska få den i maj. Priserna är innan elbilsavdraget på 60.000 kronor. Tumnagel
40.9°
+
Bobby Green
0

31,2 procent av Norges nybilsförsäljning var elbilar 2018
Nytt rekord!

Att Norge säljer många elbilar visste vi sedan tidigare, men nu har de faktiskt slagit världsrekord. Förra året såldes det 147.929 stycken nya bilar i landet och av dessa var 40.092 stycken elbilar. Det innebär alltså att 31,2 procent av nybilsförsäljningen var rena elbilar och det är det inget annat land i världen som lyckats med. 2017 låg procenten på 20,8 så man har alltså sett till att öka med 40 procent. Bilen som sålde bäst under förra året var Nissan Leaf. För Sveriges del såg det som väntat lite annorlunda ut. 353.666 stycken nya bilar såldes men av dessa var bara 4.217 stycken elbilar. Tumnagel
57.9°
+
Bobby Green
0
2018

Nissan visar ny modell på CES
Är troligtvis Leaf med längre räckvidd

Nissan kommer till CES-mässan i januari och där kommer de att visa upp en ny modell. Men egentligen är det inte en ny modell, utan snarare en ny version av modellen Leaf. Och det verkar handla om den som bjuder på lite mer räckvidd. Förutom denna bil kommer man även att ställa ut Leaf Nismo RC på sin plats, som också kommer att innehålla ett EV café där man kan hänga och snacka elbilar. Leaf med längre räckvidd tros ha ett batteripack på 60 kWh som ska göra att den klarar 36,2 mil på en laddning. Det är omkring tolv mil längre än vad vanliga Leaf tar sig. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

Engineering Explained har levt med en elbil i ett halvår
Har nu utvecklat räckviddsångest

Jason Fenske, som driver YouTube-kanalen Engineering Explained, har levt med en Nissan Leaf i ett halvår. Det har bland annat lett till att han har fått räckviddsångest. Om det och lite annat pratar han om i den här videon. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

Nya Nissan Leaf som racerbil
Har 327 hästar

Nissan Leaf är väl så långt från en sportig bil man kan komma, men inte när man pratar om den vi ser här. Den här är utvecklad av Nismo och det enda den har gemensamt med gatbilen är väl i princip fronten och baken. En kolfibermonocoque utgör chassiet och runt denna har man byggt en toklåg coupé som ser riktigt fet ut. Tänk om den här hade kommit som något man kunde köpa, det vore ju något. Under skalet sitter dubbla elmotorer, en på varje axel, som tillsammans levererar 327 hästar och 640 newtonmeter i vrid. Det räcker för att man ska kunna ta sig från 0-100 km/h på 3,4 sekunder. Både effekten och prestandan är dubbelt så bra som racerbils-föregångaren som släpptes 2011. Bilens vikt anges till 1.220 kilo. På söndag har bilen sin officiella premiär då Nismo Festival anordnas på Fuji International Speedway. Endast sex stycken exemplar kommer att tillverkas. Tumnagel
47.9°
+
Bobby Green
0

En av Apples självkörande bilar inblandad i olycka
Första gången det händer

Flera amerikanska medier uppger att en av Apples självkörande bilar för första gången någonsin varit inblandad i en olycka på publika vägar. Det hela ska ha hänt 24 augusti då en Nissan Leaf körde in i en av Apples självkörande bilar bakifrån då två filer gick ihop på motorvägen. Händelsen utreds fortfarande så exakt vem som är ansvarig för olyckan saknas det än så länge uppgifter om. Kaliforniens motsvarighet till Transportstyrelsen skriver i sin olyckarapport: "On August 24th at 2:58 p.m., an Apple vehicle in autonomous mode was rear-ended while preparing to merge onto Lawrence Expressway South from Kifer Road. The Apple test vehicle was traveling less than 1 mph waiting for a safe gap to complete the merge when a 2016 Nissan Leaf contacted the Apple test vehicle at approximately 15 mph. Both vehicles sustained damage and no injuries were reported by either party." Varken Apples säkerhetschaufför eller bilisten i Nissan-bilen ska ha fått några skador vid olyckan men båda fordonen fick lättare skador. I klippet ovan kan ni kolla in Apple-bilarnas sensorer lite närmare i ett äldre klipp. Tumnagel
36.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nissan Leaf kommer i Nismo-version
Inte riktigt så kul som det låter

Nissans Leaf är en av få elbilar som faktiskt går att köpa i dag och det är ju bra. Men speciellt tokrolig eller snygg har den aldrig beskyllts för att vara. Nu kommer den i Nismo-version och på Nissan-språk betyder det snyggare och roligare. Lite snyggare har den allt blivit med en hög med nya detaljer på in- och utsida. Bilen har även fått andra stötdämpare och en ny styrservo. Nissan lovar också bättre gasrespons och det ska gå att göra inställningar så att bilen känns sportigare. Men det verkar vara samma batteripaket och någon uppgift om fler hästkrafter finns inte. Bilen säljs just nu bara i Japan. Tumnagel
38.5°
+
Roger Åberg
0

Tesla Model 3 vs Chevrolet Bolt vs Nissan Leaf
Edmunds testar elbilar

Edmunds har testat en trio med elbilar och dessa är Tesla Model 3, Chevrolet Bolt och nya Nissan Leaf. Alla tre bilar har sina för- och nackdelar och i videon ovan får du reda på vilken man rekommenderar. Tumnagel
39.8°
+
Bobby Green
0

De här elbilarna säljer bäst på begagnatmarknaden
Börjar dyka upp ett par alternativ nu

AutoUncle har sammanställt lite statistik över hur det ser ut på begagnatmarknaden för elbilar. Det börjar ju faktiskt att dyka upp ett gäng alternativ nu och några har funnits ett tag, och återfinns nu alltså som begagnade. Så vilka säljer bäst egentligen? Nissan Leaf. Inte direkt otippat kanske, men så är det. Nissan har också modellen som säljer allra sämst - skåpbilen e-NV200. Teslas Model S och X finns självklart med på listan och även om de har ett högt pris är Model S den som säljer näst bäst på begagnatmarknaden när det kommer till elbilar. Statistiken för perioden 1 januari till och med den 15 maj ser ni här nedan. Tumnagel
40.0°
+
Bobby Green
0

Nissan Leaf som cabriolet
Bilen ingen har efterfrågat

Precis som Nissans Murano CrossCabriolet är det troligtvis ingen som sagt att de gärna vill ha en Leaf utan tak - men här är den. Den kallas för Leaf Open Car och den ser mycket märklig ut. Bakdörrarna har svetsats igen och man har valt att behålla bakluckan vilket gör att bilens bak blir märkligt hög och kanske inte den vackraste att se på. Det ser heller inte ut som att det finns något tak att fälla över när vädret är sämre. Nissan säger att det här inte kommer att leda till någon produktionsmodell och det får man väl hoppas att de håller fast vid. Tumnagel
29.3°
+
Bobby Green
0

Sylphy är Nissan Leaf som sedan
Dock endast för den kinesiska marknaden

Om du varit sugen på en Nissan Leaf i sedan-utförande är nyheten Sylphy något för dig. Nackdelen är dock att bilen endast kommer att säljas på den kinesiska marknaden. Bilen visas just nu upp i Peking och det här blir Nissans första helt eldrivna modell att både tillverkas och säljas i landet. Nissans plan är att inom fem år lansera 20 stycken elektrifierade modeller i Kina. Sylphys räckvidd anges till 33,8 mil och den kommer att börja säljas senare i år. Tumnagel
39.9°
+
Bobby Green
0

Nu finns det fler än 50.000 laddbara bilar i Sverige
Passat GTE vanligaste modellen

Det tog tid, men nu verkar det där med laddbara bilar börjat ta fart i Sverige. Enligt elbilsstatistik.se finns det just nu 50.579 laddbara bilar som rullar. Det betyder alltså inte bara rena elbilar utan även laddhybrider. Laddhybriderna är fortfarande störst, 72 procent, och bland laddhybriderna är det Passat GTE som är den stora vinnaren. Volkswagen har verkligen gjort något rätt med den modellen, 9284 stycken har man sålt vilket är 18 procent av marknaden. Bakom Passat hittar vi Mitsubishi Outlander (7891 st), Volvo V60 (3361 st) och Kia Optima (2008 st). På elbilssidan är det Tesla Model S som regerar med 3072 sålda. Nissan Leaf ligger strax efter med 2897 sålda och även Renault Zoe har kommit över 2000-sträcket. Bäst på elbilar är Stockholmarna, i alla fall till antalet. Nästan hälften (24.670 st) av alla laddbara bilar håller till i Stockholm. Prognosen säger att vi vid slutet av året har 79.500 laddbara bilar vid slutet av året. Tumnagel
51.2°
+
Roger Åberg
0

Volvo XC60 kammade även hem World Car of the Year
Grattis, igen!

Det går bra nu. Volvo säljer inte bara mycket bilar, de får fina utmärkelser också. Nyligen vann XC40 "Årets bil i Europa 2018" och innan dess kammade XC60 hem "Årets bil i Japan". Nu är det dags för den sistnämnda att stila lite till, med utmärkelsen "Årets bil i världen". 34 stycken bilar var med från början. Dessa kokades sedan ned till 24 stycken och inför finalmomentet försvann ytterligare sju stycken. Sen var det upp till de 82 journalisterna från 24 olika länder att utse en vinnare - och det blev alltså XC60. Modellen vann över Mazda CX-5 och Range Rover Velar. Det fanns även fler kategorier med priser. World Urban Car of the Year gick till Volkswagen Polo, World Luxury Car of the Year fick Audi A8, World Performance Car of the Year knep BMW M5, World Green Car of the Year gick till Nissan Leaf och World Car Design of the Year fick Range Rover Velar. Tumnagel
63.4°
+
Bobby Green
0
Nästa sida