m
Innehåller annonslänkar
Dagens deal, utvald av Feber!
Jämför priser
Razer BlackWidow tangentbord kostar nu bara 999 kr (tidigare 1449 kr)

Mitsubishi slutar tillverka i-MiEV snart
Fick leva i elva år

2009 lanserade Mitsubishi modellen i-MiEV. Den anses vara den första massproducerade elbilen och säljs i över 50 länder. Men i-MiEV blev aldrig någon succé och hittills har man bara sålt 32.000 stycken exemplar. Som en jämförelse har Nissan sålt över en halv miljon exemplar av Leaf, och den lanserades 2010. Detta sägs vara en av anledningarna till att man i slutet av året drar ut kontakten och låter modellen somna in för gott. i-MiEV har ett batteripack på 16 kWh och en elmotor som ger 64 hästar och 180 newtonmeter i vrid. Räckvidden på en laddning anges till runt 16 mil. Under sin levnadstid har modellen aldrig uppdaterats och det i kombination med de ganska blygsamma prestandasiffrorna har gjort att kunderna svikit. Mitsubishi har dock inte gett upp på elbilsfronten och det sägs att en ny mikrobil utvecklad tillsammans med Nissan är på väg. Den kommer att vara en spirituell uppföljare till i-MiEV och lansering kanske kommer att ske 2023. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

Nissan Re-Leaf kan komma med ström om den försvunnit
Bara den inte får sladd på vägen

Nissan visar nu en lite annorlunda version av modellen Leaf. Denna kallar man för Re-Leaf och det är ett räddningsfordon som kommer med ström om det skulle vara brist på denna vara. Om en olycka har inträffat och man snabbt behöver ström på platsen för att driva olika saker ska denna bilen kunna komma och fixa det. Laddkontakten i bilen kan här även mata ut ström och runt om bilen finns det ytterligare tre stycken uttag som ger 240 volt. Bilens batteripack är på 62 kWh och det ska vara tillräckligt för att samtidigt kunna köra externa LED-strålkastare på 100 watt, en borrmaskin, en ventilator och en ventilationsfläkt i ett dygn. Re-Leaf har även höjts, fått hasplåtar fram och bak och grova terrängdäck för att kunna ta sig fram på eländiga platser. Insidan har fått sig ett arbetsbord, skärmar i bakluckan och diverse andra bra-att-ha-prylar. Man har även kastat ut baksätet för att kunna lasta mer grejer där istället. Tumnagel
51.4°
+
Bobby Green
0

Första intrycken av Nissan Z Proto
Klipp från utställning i Japan

Det har nu gått några dagar sedan Nissan drog skynket av den nya modellen Z Proto. I det här klippet levereras ett gäng första intryck av JDM Masters som har tittat närmare på bilen. Tyvärr blev det ganska omgående känt att den här modellen inte kommer att säljas här, så vi får snällt hålla oss till att kolla bilder och klipp på den. Tumnagel
37.7°
+
Bobby Green
0

Det här är Nissans nya Z-bil
Z Proto bjuder på dubbelturbomatad V6:a

Efter ett gäng teasers visar Nissan nu upp den nya sportbilen Z Proto. Det här är en retro-inspirerad sak som hyllar det nu 50-åriga Z-arvet och bland detaljerna hittar vi lackvalet, huvens form, grillens design och bakre sidorutans uppsving med Z-emblemet på plats. Man har blandat hej vilt från många Z-bilar och bakljusen påminner exempelvis en del om de som återfinns på 300ZX. Där Nissan 240Z (Datsun 240Z) erbjöds med en rak sexa på 2,4 liter har den nya bilen istället en V6:a på okänt antal liter med dubbelturbo. Nissan säger inget om effekt just nu men det misstänks att det är samma maskin som sitter i Infiniti Q60 Red Sport 400. I den modellen ger den 406 hästar och 474 newtonmeter i vrid. I Z Proto sker drivningen på bakhjulen och kraften kommer dit via en sexpetad manuell växellåda. Bilen mäter 4,38 meter på längden, 1,84 på bredden och den är 1,31 meter hög. I hjulhusen sitter 19-tummare och frontsplittern, diffusorn och sidokjolarna är alla i kolfiber. På insidan hittar vi två sportiga stolar, en tre-ekrad ratt, ett digitalt instrumentkluster på 12,3 tum och tre stycken analoga mätare ovanpå instrumentbrädan. När Z Proto ska börja tillverkas, lanseras och vad priset blir är oklart för tillfället. Tyvärr kommer bilen inte att säljas i Europa. Vad tycker ni om den? Tumnagel
52.8°
+
Bobby Green
0

Nissan har gjort genombrott inom kolfibertillverkning
Snabbar på produktionsprocessen

Nissan meddelar nu att man gjort ett genombrott inom kolfibertillverkning. Man ska ha utvecklat nya lösningar som snabbar på processen och gör att man kan få ut de tillverkade delarna i kolfiber och kolfiberförstärkt plast (CFRP) i en raskare takt. Den nya metoden halverar formens utvecklingstid och gjutningsprocessen ska gå upp till 80 procent snabbare. Målet är nu att se till att dra igång massproduktion av CFRP-delar till bilar, något som inte riktigt har varit möjligt tidigare på grund av den extra tiden det tar. I klippet nedan går man igenom nyheterna. Tumnagel
49.6°
+
Bobby Green
0

Ja, Nissans nya Z får manuell låda
Och så här låter bilen

Nissan har ända sedan 2009 tillverkat 370Z och det börjar verkligen att bli dags för en ersättare. En ny retroinspirerad modell är på gång och nästa onsdag kommer Nissan att presentera den. Man hinner med några fler teasers innan dess och den senaste bekräftar ryktena om att bilen får manuell låda. Vi får även höra lite hur motorn låter. Tumnagel
41.2°
+
Bobby Green
0

Nissan har nu tillverkat en halv miljon Leaf
Tut i luren!

Nissan passerar nu en milstolpe eftersom de har lyckats tillverka en halv miljon exemplar av elbilen Leaf. Bil nummer 500.000 tillverkades i Sunderland och går till Norge. Leverans ägde rum i samband med World EV Day som är idag. Sedan fabriken i Sunderland började bygga Leaf 2013 har man tryckt ur sig 175.000 exemplar. Tumnagel
41.6°
+
Bobby Green
0

Det verkar som att Nissans nya Z-bil får manuell låda
Kul!

Den 15 september kommer Nissan att visa upp Z Proto som är en ny sportbil med designinspiration från gamla Z-modeller. Nu får vi ett nytt teaserklipp som verkar säga att bilen kommer att erbjudas med manuell låda. Precis som det ska vara i en sportbil alltså. Tumnagel
43.2°
+
Bobby Green
0

Nissans nya Z-modell går under namnet Z Proto
Visas upp den 15 september

Snart är uppföljaren till Nissan 370Z här. Den kallas för Z Proto och den 15 september dras skynket bort och vi får se vad man har kokat ihop. Om Proto innebär att det bara är en prototyp för tillfället återstår att se, men att hoppas på en helt färdig produktionsbil redan kanske är för mycket. "Nissan is reawakening the Power of Z with the new Nissan Z Proto. We’ve combined 50 years of passion and heritage with modern technology to design the new generation of the legendary Z sports car." Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

Gammal Datsun Fairlady med över 200 hästar
Härlig bil!

I det här klippet från Grassroots Garage får vi bekanta oss med en Datsun Fairlady från 1965 som någon stoppat ner en SR20DET-snurra i. Den motorn kommer från bland annat 180SX och ger här över 200 hästar vilket känns fullt tillräckligt med tanke på formatet. Till paketet sitter en fempetad låda från Silvia S13. Skönt bygge! Bonusklipp nedan. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

Mercedes har en ny modell på gång - T-Klass
En kompakt minibuss för familjen

I samarbete med Renault-Nissan-Mitsubishi har Mercedes en ny modell, och klass på gång. Nyheten heter T-Klass och det är en kompakt minibuss för stadskörning som är tänkt för familjen. Lansering kommer att ske under första halvan av 2022. Marcus Breitschwerdt som är chef över Mercedes-Benz Vans säger följande: "With the new Mercedes-Benz T-Class, we will offer a vehicle which makes it possible for families and those with active pastimes to step into the Mercedes-Benz world. These customers seek attractive and practical compact vehicles – and it is precisely these demands which the new T-Class fulfils. " Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0

Mannen som designade Datsun 240Z har gått bort
Tack för linjerna Yoshihiko Matsuo

En av drömbilarna på min lista, och många andras, är Datsun 240Z. Den var Yoshihiko Matsuo huvuddesigner för back in the days och nu har han lämnat oss 86 år gammal. Bilen blev en global succé och är idag en ikon i bilvärlden som många uppskattar. Jag såg faktiskt en med egna ögon senast igår och oj så vacker den är. Här hittar ni kul historia om bilen. Bonusklipp nedan. Tumnagel
30.8°
+
Bobby Green
0

Nissan presenterar eldrivna suven Ariya
Ser ut som konceptet och tar sig 50 mil på en laddning

I höstas visade Nissan upp konceptbilen Ariya och nu är den här i produktionsutförande. Trevligt nog så har inte mycket förändrats designmässigt vilket det brukar göra. Det här är alltså en coupé-SUV som helt och hållet går på el och på en laddning ska man kunna ta sig upp till 50 mil enligt WLTP. Ariya kommer att erbjudas i fem stycken olika utföranden. Insteget har bakhjulsdrift och elmotorn bak kopplad till ett batteripack på 63 kWh. Motorn ger 218 hästar och 300 newtonmeter i vrid, 0-100 km/h ska gå på 7,5 sekunder och toppfarten anges till 160 km/h. Den här tar sig 36 mil på en laddning. Nästa version bjuder på 242 hästar och har ett större batteripack på 87 kWh och det är denna som man ska kunna köra 50 mil med innan det är dags att ladda igen. Sen är det tre stycken olika fyrhjulsdrivna versioner som gäller. Dessa får nyheten e-4ORCE som är Nissans mest avancerade fyrhjulsdrift hittills. Den första har batteripacket på 63 kWh, 279 hästar och 560 newtonmeter. Den här gör 0-100 km/h på 5,9 sekunder och toppar 200 km/h. Räckvidden ligger på 34 mil. Den andra har 87 kWh, elmotor på 306 hästar och 600 newtonmeter, gör 0-100 km/h på 5,7 sekunder och toppar 200 km/h. Här är räckvidden 46 mil. Flaggskeppet kallas för 87kWh Performance. Det bjuder på 394 hästar, 600 newtonmeter, klarar 0-100 km/h på 5,1 sekunder, toppar 200 km/h och tar sig 40 mil på en laddning. Man ska kunna snabbladda med upp till 130kW i CCS-systemet. Laddaren ombord för hemmaladdning är en 7,4 kW enfas-laddare. Versionerna med 87 kWh har dock en trefas-laddare som klarar 22 kW. På dragkroken får man hänga upp till 1500 kilo. De första leveranserna ska dra igång i Japan i mitten av nästa år, och där kommer frånpriset att ligga på fem miljoner yen vilket i svenska pengar är 428.000 kronor. Till Europa kommer bilen i slutet av 2021 och vad den kommer att kosta här ska vi få reda på inom några månader. Läs allt om Ariya i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
44.4°
+
Bobby Green
0

En fin genomgång av Nissan Figaro
Kanske världens sötaste bil

Nissan Figaro är en extremt söt bil som verkligen är retro utan att försöka vara modern retro. Den gjordes i en liten upplaga av Nissan och baserades på deras Micra-modell så under skalet är allt normalt och japanskt fungerande. Bonusvideo nedan när Figaron i videon ovan får sig en liten genomgång. Tumnagel
40.8°
+
Roger Åberg
0

Nissans eldrivna SUV Ariya presenteras den 15 juli
Här är en ny teaser

I oktober förra året visade Nissan upp den eldrivna suven Ariya som konceptbil. Den 15 juli ska den presenteras i produktionsutförande och här har vi en första teaser inför detta. Det vi får se är lite av fronten och strålkastarna och dessa är i alla fall väldigt lika de som fanns på konceptet. Ariya bygger på en elbilsplattform och väntas bli den första Nissan som får det nya e-4ORCE-systemet med dubbla elmotorer och fyrhjulsdrift. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0

En dokumentär om japanska fängelser
Man förstår varför Carlos Ghosn inte ville sitta här

I den här dokumentären som heter Japansk rättvisa får vi oss en bättre inblick i japanska fängelser och deras rättsystem. Här är disciplinen stenhård och svenska fängelser kan nog ses som en spa-anläggning i jämförelse. Den före detta Renault-Nissan-chefen Carlos Ghosn var på väg att hamna här men lyckades fly från sin husarrest för att slippa. Efteråt fördömde han det japanska rättssystemet som anakronistiskt och inhumant. Du hittar dokumentären på länken nedan. Tumnagel
41.0°
+
Bobby Green
0

Nissan visar mer av fyrhjulsdriften e-4ORCE
Kommer hamna i framtida elbilar

Nissan har byggt en Leaf-prototyp för att demonstrera den elektriska fyrhjulsdriften e-4ORCE som ska hamna i framtida eldrivna modeller. Tekniken ska vara i slutskedet av utvecklingen och man ska ha tagit med sig många lärdomar från både GT-R och systemet som sitter i modellen Patrol. Nissan beskriver e-4ORCE med orden "revolutionary new all-wheel control technology" och "balanced, predictable power in any situation". Det ska ge blixtsnabb men ändå mjuk acceleration, förbättrad kontroll över bilen, bättre köregenskaper och skarpare styrning. Grundinställningen är 50/50 för viktfördelningen men 100 procent av kraften kan skickas fram eller bak om det skulle behövas. Vilken eller vilka bilar som kommer att få ta del av tekniken återstår att se. Tumnagel
40.8°
+
Bobby Green
0

Nissan teasar nästa Z-bil
Inspirerad av 240Z

Nissan/Datsun 240Z är en av de coolaste bilarna som finns i mina ögon. I början av året meddelade Nissan att nästa Z-modell de skulle släppa skulle vara inspirerad av den, och nu får vi en första teaser som visar att de inte ljög. Vi kan direkt se att det klassiska Z-emblemet på C-stolpen finns på plats och att den bakre sidorutan har rätt form. Rykten säger att den nya bilen kommer att baseras på en uppdaterad version av plattformen 370Z bygger på. Kraften väntas komma från en dubbelturbomatad V6:a på 3,0 liter med omkring 400 hästar. Både manuell och automatlåda ska erbjudas. Exakt när modellen, som sägs heta 400Z, lanseras är oklart just nu. Tumnagel
42.2°
+
Bobby Green
0

Rykte Aston Martins vd Andy Palmer får sparken
Ersätts av Mercedes-chefen Tobias Moers

Pandemin drabbar många biltillverkare hårt och nu skakas det om rejält hos Aston Martin. Sedan börsnoteringen 2018 har företagets aktie rasat över 90 procent och något måste göras. En åtgärd är att byta ut vdn Andy Palmer mot Tobias Moers - nuvarande chef för Mercedes-AMG sedan 2013. Andy kom till Aston Martin 2014 efter att ha varit på Nissan och Infiniti i många år. Det hela väntas bli officiellt imorgon. Tumnagel
39.7°
+
Bobby Green
0

Italdesigns Nissan GT-R har gjort sin publika debut
Världspremiären ägde rum på racerbana i Italien

Planen var att Italdesign skulle visa upp Nissan GT-R50 på bilmässan i Genève i mars men som ni alla vet så ställdes det eventet in. Istället fick man alltså hitta på något annat och det blev att bilen visades upp på den italienska racerbanan Tazio Nuvolari som ligger i Cervesina. Förutom bilder från bankörningen kan ni nedan se den tillhörande videon som strömmades tidigare idag. Endast 50 stycken exemplar av bilen kommer att tillverkas och de första kunderna ska få sina bilar i slutet av året och början av nästa. På prislappen står det 990.000 euro vilket är fem gånger mer än vad en vanlig GT-R Nismo som den baseras på kostar. Tumnagel
36.8°
+
Bobby Green
0

Nissan kommer att lägga sitt krut på USA, Kina och Japan
Oklart vad det kommer att innebära för den svenska marknaden

Redan innan pandemin slog till mot världen hade Nissan problem och nu måste ett krafttag genomföras. Tidigare i år fick vdn Makoto Uchida i uppdrag att lösa biffen och senare den här månaden kommer en stor återhämtningsplan att presenteras. Den väntas innehålla rejäla kapningar i kostnader, vilket bland annat kommer innebära att tillverkaren kommer lägga sitt fokus på de tre största marknaderna - USA, Kina och Japan. Man kommer alltså att dra ned på omfattningen här i Europa men exakt vad det innebär för den svenska marknaden återstår att se. Troligtvis kommer man att lägga mest energi på modeller som Qashqai och Juke för de säljer som smör häromkring. Enligt källor ska den nya planen presenteras den 28 maj. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Hur bra är en Nissan Leaf 10 år senare?
Långtidstest deluxe

Nissan och deras Leaf var en av de första riktiga elbilarna. Den var inte speciellt vacker, inte alls vacker faktiskt, och den bullrade rätt mycket men den fungerade. Men hur står den sig så här tio år senare? Den är, föga förvånande, fortfarande ful men verkar vara extremt bekymmersfri. Här får vi kolla in Roberts tio år gamla Leaf. Tumnagel
40.5°
+
Roger Åberg
0

En Nissan Juke-R är till salu
GT-R-suven blir din för 649.500 euro

Nissan Juke har alltid varit i kategorin "vettig bil men ful" och 2011 försökte Nissan råda lite bot på detta genom att göra bilen ovettig men fortfarande lika ful. Då presenterade man nämligen projektet Juke-R som var en Juke som fått hela sin drivlina från värstingen GT-R. Man byggde bara fyra stycken och nu finns det en till salu, dock är denna inte byggd av Nissan utan av Severn Valley Motorsport. De har dock sett till att det är samma prylar i bilen vilket innebär en dubbelturbomatad V6:a på 3,8 liter som trimmats till 700 hästar, rejält uppgraderat chassi och stora bromsar. Bilen har bara två mil på mätaren och på prislappen står det smått galna 649.500 euro. Tumnagel
32.5°
+
Bobby Green
0

Nissan varumärkesskyddar ny Z-logo
Har skönt retrostuk

Ett varumärkesskydd kan betyda något eller ingenting alls men det kan ändå vara intressant att rapportera om det. Nissan har nu nämligen skyddat den här logotypen som föreställer ett Zorro-liknande Z med rätt skönt retrostuk. Loggan för direkt tankarna till Z-bilarna från 70-talet och det är i mina ögon något väldigt positivt. Om detta innebär att man har något retromässigt på bilfronten på gång återstår dock att se. Tumnagel
40.0°
+
Bobby Green
0

Nissan släpper vaggvisor
Dream Drive ka få barn att somna i elbilar

Nissan skriver i ett pressmeddelande att man har tagit fram en slags vaggvisor, eller ljudväggar kanske man snarare ska kalla det, som man hoppas ska få barn att lättare kunna somna i elbilar. Enligt Nissan så har barn som tidigare somnat till frekvensen av förbränningsmotorer svårare att somna i bilar som drivs av mer eller mindre ljudlösa elmotorer. Därför har Nissan tillsammans med kompositören och sömntränaren Tom Middleton tagit fram ljudstycken som man kallar för Dream Drive vilket innehåller liknande frekvenser som de som förbränningsmotorer ger ifrån sig. Nissans ljud- och vibrationschef säger i pressmeddelandet: "Combustion engines transmit a sound frequency, a combination of white, pink and brown noise varied in tone – creating an orchestral soundscape that is especially soothing and comforting to young children." Ni kan lyssna på Nissans "vaggvisor" i YouTube-klippet här nedanför eller på diverse streamingtjänster som hittas på länken nedan. Tumnagel
37.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Volkswagens släpper prislappen på sin elbil ID.3
Priset börjar under 410.000 kronor

Volkswagen är äntligen på gång med en "riktig" elbil och det är många som ser fram mot denna. Bilen heter ID.3 och är ungefär lika stor som en Golf. Man har kunnat förhandsboka en bil men några priser har inte kommunicerats tidigare. Nu har man gått ut med ett från-pris och berättat mer om de olika versionerna som kommer att komma. Obs! Detta gäller första versionen av bilen. VW har lovat en version med prislapp under 350.000 kronor, men när den kommer att komma är väldigt oklart. Så just nu är det detta som gäller. Tack Mr_Koolaid! Alla tre versioner kommer att ha ett batteri på 58 kWh och en räckvidd på 420 km. Elmotorn är på 204 hästkrafter och 0-100 ska gå på 7,5 sekunder. Alla har stöd för 100 kW-laddare. Man kommer under det första året att kunna ladda bilen gratis med VWs tjänst We Charge där Ionity ingår, dock max 2000 kWh. Volkswagen-kunders pris hos Ionity är inte fastställt ännu, men för Mercedes-kunder kommer det att kosta 3,10 kronor per kWh så detta är värt dryga 6000 kronor. De tre versioner som kommer till en början är alla specialversioner och kallas för ID.3 1st. Billigast (alltså under 410.000 kronor) kommer den version som bara heter ID.3 1st att vara. I den får man med på köpet navigation, lättmetallfälgar 18 tum, parkeringssensorer fram och bak, LED-strålkastare, klimatanläggning, adaptiv farthållare, ACC, hastighetsbegränsare, nödbromsassistent, Front Assist, filhållningsassistent, Lane Assist, elektriska och uppvärmbara ytterbackspeglar, multifunktionsratt, infotainmentskärm 10 tum och keyless start. ID.3 1st Plus (pris ej klart) har förutom det ovan 19-tumsfälgar, backkamera, USB-c-uttag, LED Matrix-strålkastare, och LED-bakljus. ID.3 Max (pris ej klart) har förutom det ovan 20-tumsfälgar, panoramatak, elinställbara komfortstolar och Side assist. Fyra färger kommer att gå att välja mellan. Som ni ser på bilderna nedan kommer inredningen också att skilja sig mellan versionerna. Eftersom det inte är superstora saker som skiljer mellan versionerna lär inte prisskillnaderna inte bli så stora. Jag provade att lägga till det ovan på en vanlig golf och det kostade som följer (ca = min uppskattning): - större fälgar (ca 6000 kr), backkamera (3400 kr), USB-c-uttag (oklart), LED Matrix-strålkastare (21.000 kr), och LED-bakljus. (ca 5000 kr), ännu större fälgar (ca 6000 kr) panoramatak (11.600 kr), elinställbara komfortstolar (ca 6500 kr) och Side assist (6600 kr). Räkna alltså med cirka 35.000 extra för plus och 65.000 extra för max. Lite prisjämförelser med andra elbilar: - Renault Zoe - från 354.990 kr - 52 kWh - 6826 kr/kWh - Peugeot e-208 - från 359.900 kr (lanseringspris, ord. pris 419.900 kr) - 50 kWh - 7198 kr/kWh (ord. pris 8398 kr/kWh) - Nissan Leaf - från 397.000 kr - 40 kWh-batteri - 9925 kr/kWh - Peugeot e-2008 - från 399.900 kr (lanseringspris, ord. pris 459.900 kr) - 50 kWh - 7998 kr/kWh (ord. pris 9198 kr/kWh) - VW ID.3 - från 410.000 kr - 58 kWh - 7068 kr/kWh - BMW i3 - från 419.200 kr - 42 kWh - 9980 kr/kWh - Kia e-Soul - från 437.900 kr - 64 kWh - 6842 kr/kWh - Nissan Leaf - från 461.500 - 62 kWh - 7 443 kr/kWh - Kia e-Niro - från 481.900 kr - 64 kWh - 7529 kr/kWh - Tesla Model 3 - från 549.900 kr - 50 kWh - 10998 kr/kWh Uppdatering: Vi har sedan publicering uppdaterat priset på Renault Zoe och batteristorleken på Tesla Model 3. Tack Lars! Tumnagel
40.2°
+
Roger Åberg
0

I helgen är det dags för elbilsmässa
På Friends arena

I går skrev vi att Frankfurtsalongen kommer att flytta från Frankfurt och att de stora tillverkarna flyttar fokus från just de klassiska bilsalongerna. Nya tillverkare som Polestar och Tesla har aldrig ens dykt upp. Men i helgen är det elbilsmässa på Friends arena i Solna utanför Stockholm och där finns de. Dessutom blir det en hel hög med premiärer eller semipremiärer från olika tillverkare. Polestar visar upp både Polestar och 2, Volkswagen visar ID3, Audi visar e-tron Sportback, BMW visar iNext, Mazda visar MX-30, Honda visar Honda e och Harley Davidson visar upp LiveWire. Förutom det kommer även Mini Cooper SE och Kia XCeed, laddhybrider från Mercedes, BMW, Ford, Hyundai, Nissan och Renault samt båten Candela Seven, ett elflygplan och sist men inte minst elcyklar och elscootrar. Även fast det är inomhus kommer man att ha en testbana där man kan provköra bilarna. Mässan håller öppen lördag 10-18 och söndag 10-16. Tumnagel
42.0°
+
Roger Åberg
0

Mercedes lägger ner X-klass
Efter bara två år

När Mercedes presenterade X-klass var det väl inte många som skrek "äntligen". En Nissan Navara med Merca-ansikte, var det verkligen en match skapad i himlen? Tydligen inte, för försäljningen har varit usel. Vilket är lite trist, jag ser ju hellre en X-klass än en Navara på vägarna. Tydligen sålde man bara 15.300 pickuper under 2019, vilket ska jämföras med Navaran som har sålts i 66.000 exemplar. Inga supersiffror det heller, men i alla fall lite bättre. Jag ser Mercan då och då här i Stockholm men den lite udda kombinationen av arbete och lyx verkar alltså inte ha gått hem. Tumnagel
40.4°
+
Roger Åberg
0
Nästa sida