Quantcast
m

Gammal Datsun Fairlady med över 200 hästar
Härlig bil!

I det här klippet från Grassroots Garage får vi bekanta oss med en Datsun Fairlady från 1965 som någon stoppat ner en SR20DET-snurra i. Den motorn kommer från bland annat 180SX och ger här över 200 hästar vilket känns fullt tillräckligt med tanke på formatet. Till paketet sitter en fempetad låda från Silvia S13. Skönt bygge! Bonusklipp nedan. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

Mercedes har en ny modell på gång - T-Klass
En kompakt minibuss för familjen

I samarbete med Renault-Nissan-Mitsubishi har Mercedes en ny modell, och klass på gång. Nyheten heter T-Klass och det är en kompakt minibuss för stadskörning som är tänkt för familjen. Lansering kommer att ske under första halvan av 2022. Marcus Breitschwerdt som är chef över Mercedes-Benz Vans säger följande: "With the new Mercedes-Benz T-Class, we will offer a vehicle which makes it possible for families and those with active pastimes to step into the Mercedes-Benz world. These customers seek attractive and practical compact vehicles – and it is precisely these demands which the new T-Class fulfils. " Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0

Mannen som designade Datsun 240Z har gått bort
Tack för linjerna Yoshihiko Matsuo

En av drömbilarna på min lista, och många andras, är Datsun 240Z. Den var Yoshihiko Matsuo huvuddesigner för back in the days och nu har han lämnat oss 86 år gammal. Bilen blev en global succé och är idag en ikon i bilvärlden som många uppskattar. Jag såg faktiskt en med egna ögon senast igår och oj så vacker den är. Här hittar ni kul historia om bilen. Bonusklipp nedan. Tumnagel
30.8°
+
Bobby Green
0

Nissan presenterar eldrivna suven Ariya
Ser ut som konceptet och tar sig 50 mil på en laddning

I höstas visade Nissan upp konceptbilen Ariya och nu är den här i produktionsutförande. Trevligt nog så har inte mycket förändrats designmässigt vilket det brukar göra. Det här är alltså en coupé-SUV som helt och hållet går på el och på en laddning ska man kunna ta sig upp till 50 mil enligt WLTP. Ariya kommer att erbjudas i fem stycken olika utföranden. Insteget har bakhjulsdrift och elmotorn bak kopplad till ett batteripack på 63 kWh. Motorn ger 218 hästar och 300 newtonmeter i vrid, 0-100 km/h ska gå på 7,5 sekunder och toppfarten anges till 160 km/h. Den här tar sig 36 mil på en laddning. Nästa version bjuder på 242 hästar och har ett större batteripack på 87 kWh och det är denna som man ska kunna köra 50 mil med innan det är dags att ladda igen. Sen är det tre stycken olika fyrhjulsdrivna versioner som gäller. Dessa får nyheten e-4ORCE som är Nissans mest avancerade fyrhjulsdrift hittills. Den första har batteripacket på 63 kWh, 279 hästar och 560 newtonmeter. Den här gör 0-100 km/h på 5,9 sekunder och toppar 200 km/h. Räckvidden ligger på 34 mil. Den andra har 87 kWh, elmotor på 306 hästar och 600 newtonmeter, gör 0-100 km/h på 5,7 sekunder och toppar 200 km/h. Här är räckvidden 46 mil. Flaggskeppet kallas för 87kWh Performance. Det bjuder på 394 hästar, 600 newtonmeter, klarar 0-100 km/h på 5,1 sekunder, toppar 200 km/h och tar sig 40 mil på en laddning. Man ska kunna snabbladda med upp till 130kW i CCS-systemet. Laddaren ombord för hemmaladdning är en 7,4 kW enfas-laddare. Versionerna med 87 kWh har dock en trefas-laddare som klarar 22 kW. På dragkroken får man hänga upp till 1500 kilo. De första leveranserna ska dra igång i Japan i mitten av nästa år, och där kommer frånpriset att ligga på fem miljoner yen vilket i svenska pengar är 428.000 kronor. Till Europa kommer bilen i slutet av 2021 och vad den kommer att kosta här ska vi få reda på inom några månader. Läs allt om Ariya i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
44.2°
+
Bobby Green
0

En fin genomgång av Nissan Figaro
Kanske världens sötaste bil

Nissan Figaro är en extremt söt bil som verkligen är retro utan att försöka vara modern retro. Den gjordes i en liten upplaga av Nissan och baserades på deras Micra-modell så under skalet är allt normalt och japanskt fungerande. Bonusvideo nedan när Figaron i videon ovan får sig en liten genomgång. Tumnagel
40.7°
+
Roger Åberg
0

Nissans eldrivna SUV Ariya presenteras den 15 juli
Här är en ny teaser

I oktober förra året visade Nissan upp den eldrivna suven Ariya som konceptbil. Den 15 juli ska den presenteras i produktionsutförande och här har vi en första teaser inför detta. Det vi får se är lite av fronten och strålkastarna och dessa är i alla fall väldigt lika de som fanns på konceptet. Ariya bygger på en elbilsplattform och väntas bli den första Nissan som får det nya e-4ORCE-systemet med dubbla elmotorer och fyrhjulsdrift. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0

En dokumentär om japanska fängelser
Man förstår varför Carlos Ghosn inte ville sitta här

I den här dokumentären som heter Japansk rättvisa får vi oss en bättre inblick i japanska fängelser och deras rättsystem. Här är disciplinen stenhård och svenska fängelser kan nog ses som en spa-anläggning i jämförelse. Den före detta Renault-Nissan-chefen Carlos Ghosn var på väg att hamna här men lyckades fly från sin husarrest för att slippa. Efteråt fördömde han det japanska rättssystemet som anakronistiskt och inhumant. Du hittar dokumentären på länken nedan. Tumnagel
41.0°
+
Bobby Green
0

Nissan visar mer av fyrhjulsdriften e-4ORCE
Kommer hamna i framtida elbilar

Nissan har byggt en Leaf-prototyp för att demonstrera den elektriska fyrhjulsdriften e-4ORCE som ska hamna i framtida eldrivna modeller. Tekniken ska vara i slutskedet av utvecklingen och man ska ha tagit med sig många lärdomar från både GT-R och systemet som sitter i modellen Patrol. Nissan beskriver e-4ORCE med orden "revolutionary new all-wheel control technology" och "balanced, predictable power in any situation". Det ska ge blixtsnabb men ändå mjuk acceleration, förbättrad kontroll över bilen, bättre köregenskaper och skarpare styrning. Grundinställningen är 50/50 för viktfördelningen men 100 procent av kraften kan skickas fram eller bak om det skulle behövas. Vilken eller vilka bilar som kommer att få ta del av tekniken återstår att se. Tumnagel
40.8°
+
Bobby Green
0

Nissan teasar nästa Z-bil
Inspirerad av 240Z

Nissan/Datsun 240Z är en av de coolaste bilarna som finns i mina ögon. I början av året meddelade Nissan att nästa Z-modell de skulle släppa skulle vara inspirerad av den, och nu får vi en första teaser som visar att de inte ljög. Vi kan direkt se att det klassiska Z-emblemet på C-stolpen finns på plats och att den bakre sidorutan har rätt form. Rykten säger att den nya bilen kommer att baseras på en uppdaterad version av plattformen 370Z bygger på. Kraften väntas komma från en dubbelturbomatad V6:a på 3,0 liter med omkring 400 hästar. Både manuell och automatlåda ska erbjudas. Exakt när modellen, som sägs heta 400Z, lanseras är oklart just nu. Tumnagel
42.2°
+
Bobby Green
0

Rykte Aston Martins vd Andy Palmer får sparken
Ersätts av Mercedes-chefen Tobias Moers

Pandemin drabbar många biltillverkare hårt och nu skakas det om rejält hos Aston Martin. Sedan börsnoteringen 2018 har företagets aktie rasat över 90 procent och något måste göras. En åtgärd är att byta ut vdn Andy Palmer mot Tobias Moers - nuvarande chef för Mercedes-AMG sedan 2013. Andy kom till Aston Martin 2014 efter att ha varit på Nissan och Infiniti i många år. Det hela väntas bli officiellt imorgon. Tumnagel
39.7°
+
Bobby Green
0

Italdesigns Nissan GT-R har gjort sin publika debut
Världspremiären ägde rum på racerbana i Italien

Planen var att Italdesign skulle visa upp Nissan GT-R50 på bilmässan i Genève i mars men som ni alla vet så ställdes det eventet in. Istället fick man alltså hitta på något annat och det blev att bilen visades upp på den italienska racerbanan Tazio Nuvolari som ligger i Cervesina. Förutom bilder från bankörningen kan ni nedan se den tillhörande videon som strömmades tidigare idag. Endast 50 stycken exemplar av bilen kommer att tillverkas och de första kunderna ska få sina bilar i slutet av året och början av nästa. På prislappen står det 990.000 euro vilket är fem gånger mer än vad en vanlig GT-R Nismo som den baseras på kostar. Tumnagel
36.8°
+
Bobby Green
0

Nissan kommer att lägga sitt krut på USA, Kina och Japan
Oklart vad det kommer att innebära för den svenska marknaden

Redan innan pandemin slog till mot världen hade Nissan problem och nu måste ett krafttag genomföras. Tidigare i år fick vdn Makoto Uchida i uppdrag att lösa biffen och senare den här månaden kommer en stor återhämtningsplan att presenteras. Den väntas innehålla rejäla kapningar i kostnader, vilket bland annat kommer innebära att tillverkaren kommer lägga sitt fokus på de tre största marknaderna - USA, Kina och Japan. Man kommer alltså att dra ned på omfattningen här i Europa men exakt vad det innebär för den svenska marknaden återstår att se. Troligtvis kommer man att lägga mest energi på modeller som Qashqai och Juke för de säljer som smör häromkring. Enligt källor ska den nya planen presenteras den 28 maj. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Hur bra är en Nissan Leaf 10 år senare?
Långtidstest deluxe

Nissan och deras Leaf var en av de första riktiga elbilarna. Den var inte speciellt vacker, inte alls vacker faktiskt, och den bullrade rätt mycket men den fungerade. Men hur står den sig så här tio år senare? Den är, föga förvånande, fortfarande ful men verkar vara extremt bekymmersfri. Här får vi kolla in Roberts tio år gamla Leaf. Tumnagel
40.5°
+
Roger Åberg
0

En Nissan Juke-R är till salu
GT-R-suven blir din för 649.500 euro

Nissan Juke har alltid varit i kategorin "vettig bil men ful" och 2011 försökte Nissan råda lite bot på detta genom att göra bilen ovettig men fortfarande lika ful. Då presenterade man nämligen projektet Juke-R som var en Juke som fått hela sin drivlina från värstingen GT-R. Man byggde bara fyra stycken och nu finns det en till salu, dock är denna inte byggd av Nissan utan av Severn Valley Motorsport. De har dock sett till att det är samma prylar i bilen vilket innebär en dubbelturbomatad V6:a på 3,8 liter som trimmats till 700 hästar, rejält uppgraderat chassi och stora bromsar. Bilen har bara två mil på mätaren och på prislappen står det smått galna 649.500 euro. Tumnagel
32.5°
+
Bobby Green
0

Nissan varumärkesskyddar ny Z-logo
Har skönt retrostuk

Ett varumärkesskydd kan betyda något eller ingenting alls men det kan ändå vara intressant att rapportera om det. Nissan har nu nämligen skyddat den här logotypen som föreställer ett Zorro-liknande Z med rätt skönt retrostuk. Loggan för direkt tankarna till Z-bilarna från 70-talet och det är i mina ögon något väldigt positivt. Om detta innebär att man har något retromässigt på bilfronten på gång återstår dock att se. Tumnagel
40.0°
+
Bobby Green
0

Nissan släpper vaggvisor
Dream Drive ka få barn att somna i elbilar

Nissan skriver i ett pressmeddelande att man har tagit fram en slags vaggvisor, eller ljudväggar kanske man snarare ska kalla det, som man hoppas ska få barn att lättare kunna somna i elbilar. Enligt Nissan så har barn som tidigare somnat till frekvensen av förbränningsmotorer svårare att somna i bilar som drivs av mer eller mindre ljudlösa elmotorer. Därför har Nissan tillsammans med kompositören och sömntränaren Tom Middleton tagit fram ljudstycken som man kallar för Dream Drive vilket innehåller liknande frekvenser som de som förbränningsmotorer ger ifrån sig. Nissans ljud- och vibrationschef säger i pressmeddelandet: "Combustion engines transmit a sound frequency, a combination of white, pink and brown noise varied in tone – creating an orchestral soundscape that is especially soothing and comforting to young children." Ni kan lyssna på Nissans "vaggvisor" i YouTube-klippet här nedanför eller på diverse streamingtjänster som hittas på länken nedan. Tumnagel
37.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Volkswagens släpper prislappen på sin elbil ID.3
Priset börjar under 410.000 kronor

Volkswagen är äntligen på gång med en "riktig" elbil och det är många som ser fram mot denna. Bilen heter ID.3 och är ungefär lika stor som en Golf. Man har kunnat förhandsboka en bil men några priser har inte kommunicerats tidigare. Nu har man gått ut med ett från-pris och berättat mer om de olika versionerna som kommer att komma. Obs! Detta gäller första versionen av bilen. VW har lovat en version med prislapp under 350.000 kronor, men när den kommer att komma är väldigt oklart. Så just nu är det detta som gäller. Tack Mr_Koolaid! Alla tre versioner kommer att ha ett batteri på 58 kWh och en räckvidd på 420 km. Elmotorn är på 204 hästkrafter och 0-100 ska gå på 7,5 sekunder. Alla har stöd för 100 kW-laddare. Man kommer under det första året att kunna ladda bilen gratis med VWs tjänst We Charge där Ionity ingår, dock max 2000 kWh. Volkswagen-kunders pris hos Ionity är inte fastställt ännu, men för Mercedes-kunder kommer det att kosta 3,10 kronor per kWh så detta är värt dryga 6000 kronor. De tre versioner som kommer till en början är alla specialversioner och kallas för ID.3 1st. Billigast (alltså under 410.000 kronor) kommer den version som bara heter ID.3 1st att vara. I den får man med på köpet navigation, lättmetallfälgar 18 tum, parkeringssensorer fram och bak, LED-strålkastare, klimatanläggning, adaptiv farthållare, ACC, hastighetsbegränsare, nödbromsassistent, Front Assist, filhållningsassistent, Lane Assist, elektriska och uppvärmbara ytterbackspeglar, multifunktionsratt, infotainmentskärm 10 tum och keyless start. ID.3 1st Plus (pris ej klart) har förutom det ovan 19-tumsfälgar, backkamera, USB-c-uttag, LED Matrix-strålkastare, och LED-bakljus. ID.3 Max (pris ej klart) har förutom det ovan 20-tumsfälgar, panoramatak, elinställbara komfortstolar och Side assist. Fyra färger kommer att gå att välja mellan. Som ni ser på bilderna nedan kommer inredningen också att skilja sig mellan versionerna. Eftersom det inte är superstora saker som skiljer mellan versionerna lär inte prisskillnaderna inte bli så stora. Jag provade att lägga till det ovan på en vanlig golf och det kostade som följer (ca = min uppskattning): - större fälgar (ca 6000 kr), backkamera (3400 kr), USB-c-uttag (oklart), LED Matrix-strålkastare (21.000 kr), och LED-bakljus. (ca 5000 kr), ännu större fälgar (ca 6000 kr) panoramatak (11.600 kr), elinställbara komfortstolar (ca 6500 kr) och Side assist (6600 kr). Räkna alltså med cirka 35.000 extra för plus och 65.000 extra för max. Lite prisjämförelser med andra elbilar: - Renault Zoe - från 354.990 kr - 52 kWh - 6826 kr/kWh - Peugeot e-208 - från 359.900 kr (lanseringspris, ord. pris 419.900 kr) - 50 kWh - 7198 kr/kWh (ord. pris 8398 kr/kWh) - Nissan Leaf - från 397.000 kr - 40 kWh-batteri - 9925 kr/kWh - Peugeot e-2008 - från 399.900 kr (lanseringspris, ord. pris 459.900 kr) - 50 kWh - 7998 kr/kWh (ord. pris 9198 kr/kWh) - VW ID.3 - från 410.000 kr - 58 kWh - 7068 kr/kWh - BMW i3 - från 419.200 kr - 42 kWh - 9980 kr/kWh - Kia e-Soul - från 437.900 kr - 64 kWh - 6842 kr/kWh - Nissan Leaf - från 461.500 - 62 kWh - 7 443 kr/kWh - Kia e-Niro - från 481.900 kr - 64 kWh - 7529 kr/kWh - Tesla Model 3 - från 549.900 kr - 50 kWh - 10998 kr/kWh Uppdatering: Vi har sedan publicering uppdaterat priset på Renault Zoe och batteristorleken på Tesla Model 3. Tack Lars! Tumnagel
40.2°
+
Roger Åberg
0

I helgen är det dags för elbilsmässa
På Friends arena

I går skrev vi att Frankfurtsalongen kommer att flytta från Frankfurt och att de stora tillverkarna flyttar fokus från just de klassiska bilsalongerna. Nya tillverkare som Polestar och Tesla har aldrig ens dykt upp. Men i helgen är det elbilsmässa på Friends arena i Solna utanför Stockholm och där finns de. Dessutom blir det en hel hög med premiärer eller semipremiärer från olika tillverkare. Polestar visar upp både Polestar och 2, Volkswagen visar ID3, Audi visar e-tron Sportback, BMW visar iNext, Mazda visar MX-30, Honda visar Honda e och Harley Davidson visar upp LiveWire. Förutom det kommer även Mini Cooper SE och Kia XCeed, laddhybrider från Mercedes, BMW, Ford, Hyundai, Nissan och Renault samt båten Candela Seven, ett elflygplan och sist men inte minst elcyklar och elscootrar. Även fast det är inomhus kommer man att ha en testbana där man kan provköra bilarna. Mässan håller öppen lördag 10-18 och söndag 10-16. Tumnagel
42.0°
+
Roger Åberg
0

Mercedes lägger ner X-klass
Efter bara två år

När Mercedes presenterade X-klass var det väl inte många som skrek "äntligen". En Nissan Navara med Merca-ansikte, var det verkligen en match skapad i himlen? Tydligen inte, för försäljningen har varit usel. Vilket är lite trist, jag ser ju hellre en X-klass än en Navara på vägarna. Tydligen sålde man bara 15.300 pickuper under 2019, vilket ska jämföras med Navaran som har sålts i 66.000 exemplar. Inga supersiffror det heller, men i alla fall lite bättre. Jag ser Mercan då och då här i Stockholm men den lite udda kombinationen av arbete och lyx verkar alltså inte ha gått hem. Tumnagel
40.4°
+
Roger Åberg
0

Nissan stänger två fabriker
Sparkar 4300 personer

Historien kring Carlos Ghosn verkar inte ha varit lysande för Nissan som har sett kraftigt minskad försäljning. För att rädda skeppet kommer man nu att stänga två fabriker och sparka 4300 personer. Enligt en källa är läget allvarligt och det handlar om att överleva. Enligt Reuters så ska Ghosn satsat hårt på marknader som Indien, Ryssland, Sydafrika och sydöstra Asien, men man missar nu säljmålen kraftigt och enligt källor ska man har 40 procent oanvänd produktion. Tumnagel
34.1°
+
Roger Åberg
0

Toyota GT86 med drivlina från Nissan Leaf
Intressant hemmabygge

Om en bilmodell man gillar inte erbjuds som elbil kan man ju alltid fixa till det själv. Det är precis vad Philip Schuster har gjort här eftersom han har stoppat ned drivlinan från en Nissan Leaf i sin Toyota GT86. Elmotorn ger 190 hästar och 400 newtonmeter i vrid. I klippen ovan och nedan förklarar Philip hur han har gjort. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0

Rykte Nästa generation Nissan Z sägs få 400 hästar
Och retro-design

Nissan 370Z debuterade redan 2009 och även om den har fått sig en facelift sedan dess känns det som att det snart är dags för en ny generation. Den är på gång och nu sägs det att den kommer att få dubbel-turbomatad V6:a med 400 hästar, manuell låda och en retro-design som ska påminna om arvet. Fronten ska få runda strålkastare och en kantig grill - båda saker hämtade från originalet 240Z. Bakljusen sägs vara inspirerade av 300ZX generation Z32. Nästa Z väntas inte dyka upp förrän 2022 eller 2023. Tumnagel
48.3°
+
Bobby Green
0

Är helfoliering värt pengarna jämfört med PlastiDip?
Donut Media försöker reda ut detta

I YouTube-kanalen Donut Medias serie HiLow försöker reda ut om dyra bildelar är verkligen är mer värda att köpa än billigare varianter. I deras senaste HiLow-projekt har de köpt två stycken Nissan 350Z där de stoppat dyra bildelar i den ena och billigare delar i den andra. I avsnittet ovan ska de ge sina bilar nya färger och se om det verkligen är värt att helfoliera en bil för närmare 30 000 kronor istället för att spraymåla den med gummifärgen PlastiDip för runt 5 000 kronor. Det visar sig att helfoliering blir klart bättre men med lite träning och kunskap kan man få till en snygg bil även med PlastiDip. Dock hade gänget varken någon vettig träning, kunskap eller tålamod med PlastiDip så resultatet blev inte så lyckat denna gång. Tumnagel
35.9°
+
Frode Wikesjö
0

CES 2020 Nissan visar nytt ljudisoleringsmaterial
Väger 75 procent mindre

Ingenjörer hos Nissan har nu tagit fram ett nytt ljudisoleringsmaterial som ska vara hela 75 procent lättare än traditionella sådana. Det har en gallerstruktur som ska se till att kontrollera luftvibrationerna och på så vis begränsa ljud kring 500-1200 hertz och det är där vägbuller och motorljud brukar ligga. Vanlig ljudisolering brukar vara tillverkad av gummi men här har man valt en tunn plastfilm över strukturen istället. Vad själva gallret är tillverkat av får vi inte reda på. Förutom att spara in på vikten är det dessutom något billigare att tillverka. När den nya isoleringen kan hamna i produktionsbilar är oklart för tillfället. Tumnagel
51.7°
+
Bobby Green
0

Carlos Ghosn har flytt från Japan
Före detta Nissan-bossen sägs ha smugglats ut i ett basfodral

Under helgerna kom uppgifter om att Nissans före detta styrelseordförande Carlos Ghosn ska ha flytt från sin husarrest i Japan och för tillfället istället befinner sig någonstans i Libanon. Ghosn greps förra året i Japan precis när han var på väg att lämna landet och anklagas nu för skattefiffel. Han har suttit i husarrest sedan han greps förra året, belagts med olika restriktioner samt fått sitt pass konfiskerat. Hur Ghosn ändå lyckades lämna landet spekuleras det nu vilt runt men det finns än så länge inga bekräftade uppgifter på hur finansmannen tog sig från Japan till Libanon. En av de lite mer vildare teorierna gör gällande att Ghosn ska ha smugglats ut ur sitt hus i Tokyo i ett basfodral tillhörande en gregoriansk orkester som uppträtt i hans hus. Därefter ska han via privatplan och några byten tagit sig till Libanon. Ghosn har libanesiskt, brasilianskt och franskt medborgarskap, något som gör att han sannolikt inte kan lämnas ut från dessa länder till Japan för en eventuellt rättegång. Anledningen till att Ghosn flydde från Japan uppger källor som varit i kontakt med honom vara för att han inte trodde att han skulle få en rättvis rättegång där. Rättegången var planerad att hållas i april men hur det blir med det nu är än så länge oklart. Varken japanska eller libanesiska myndigheter har än så länge officiellt kommenterat Ghosns flykt. Tumnagel
28.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
2019

JRM presenterar gatlegal Nissan GT-R
400 kilo lättare, bakhjulsdriven och med 660 hästar

Det brittiska företaget JRM har byggt och kör med en Nissan GT-R GT3 i mästerskap världen över. Nu presenterar de GT23 som är en specialversion framtagen för gatan. Den är trimmad till 660 hästar, har sekventiell växellåda och så har man plockat bort framhjulsdriften vilket säkerligen ger en busigare bil och i samma veva en bantning med hela 400 kilo så att vågen numera stannar på 1375 kilo. Vidare får bilen fullt justerbar fjädring och ett komplett kjolpaket med jättevinge för bättre downforce. Prislappen ska ligga på saftiga 500.000 dollar men när man kan köpa bilen eller liknande framgår tyvärr inte. Endast 23 stycken exemplar kommer att tillverkas. Visa det här inlägget på Instagram **BREAKING NEWS** Introducing the new JRM GT23. We’ve taken our world-championship winning expertise and developed a race car…that is road legal. It’s a limited edition - only 23 will ever be made. Preorders are open now – link in bio. #newcar #car #carreveal #carlife #racecarfortheroad #gt23 #jrmgt23 #carwithoutlimits #gt3 #gt #racecar #motorsport #racetrack #track #roadlegal #Nurburgring #godzilla #instacar #carsofinstagram #carlaunch #firstlook #NISSANGTR #nismo #nissan #r35 #nissangtrnismogt3 #supercarkiller Ett inlägg delat av JRM group (@jrmgroupofficial) 11 Dec 2019 kl. 1:02 PST Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

Italdesigns Nissan GT-R i produktionskläder
Så här kommer specialversionen att se ut

Förra sommaren visade Nissan upp en GT-R som Italdesign lagt sin hand på. Den blev såpass populär att man för ett år sedan bestämde sig för att tillverka ett gäng exemplar. Nu får vi se hur bilen kommer att se ut i produktionskläder och inte mycket har hänt sedan det första konceptet. Det verkar typ bara handla om att bilen fått vanliga backspeglar. Under skalet är det fortfarande Nismo-trimmad V6:a på 3,8 liter med dubbla turbo och 720 hästar och 780 newtonmeter som gäller. Endast 50 stycken exemplar kommer att tillverkas och än finns det några kvar om du skulle vara sugen. Gör dig dock beredd på att då lätta lädret med 990.000 euro vilket är fem gånger så mycket som en vanlig GT-R kostar. Bilen kommer att ställas ut i Genève i mars nästa år och de första leveranserna ska ske i slutet av 2020. Tumnagel
47.6°
+
Bobby Green
0

Nissan hyllar GT-R
Fyller 50 år i år

I år fyller Nissans modell GT-R hela 50 år. Nissan kommer bland annat att fira bilen på Nismo Festival i Japan till helgen tillsammans med alla Z-modeller. 1969 lanserades Skyline GT-R och det var en fyrdörrars sedan med en rak sexa på 2,0 liter som gav 160 hästar. Drivningen sker på bakhjulen och till motorn sitter en femstegad växellåda. 1971 kom modellen även som tvådörrars. Andra generationen lanserades 1973 men endast 197 stycken exemplar tillverkades av denna då oljekrisen slog till och få då var sugna på prestandabilar. Det dröjde ända till 1989 innan GT-R gjorde comeback igen, då som generation tre och med internbeteckningen R32. Den här var en helt ny era och under huven satt den numera legendariska RB26DETT-motorn. 2,6 liter rak sexa med dubbla turbo bjöd här på 280 hästar. Generation fyra (R33) släpptes 1995 och 1999 var det dags för den femte generationen R34. Dagens version som kallas för R35 lanserades 2008 och tidigare i år släpptes en 50th Anniversary Edition av den för att hylla modellens liv. Bonusklipp nedan. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0
Nästa sida