12 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!

Porsche visar Cayenne Turbo GT
Snabbaste suven runt nordslingan

Att köra sportig suv har ju ansetts omöjligt, visst kan man slänga in världens största motor men kan det verkligen bli en sportbil? Porsche gör nu sitt yttersta när man presenterar Cayenne Turbo GT, det snabbaste de har presenterat. Med 640 hästar och ett vrid på 850 Nm från V8:an med dubbla turbos sprintar den här till hundra på 3,3 sekunder, vilket är 0,6 sekunder snabbare än Cayenne Turbo. Men bilen är inte bara snabb rakt fram, den har klarat av Nürburgring Nordschleife på 7:38,9 minuter vilket gör den till den snabbaste suven ur det hänseendet. Cayenne Turbo GT har fått en hel del egna detaljer och kommer bara som coupé och bara med fyra säten. Bilen är hela 17 millimeter lägre än vanliga Cayenne Turbo och har både fått ett justerat chassi och aktiva kontrollsystem. Växellådan, en Tiptronic S, har justerats och modifierats och standard sitter ett sportavgassystem i titan. Lär låta gött. På utsidan finns en hel del kolfiber (bland annat är taket i kolfiber) och på insidan är det alcantara som eller. Självklart har bilen feta, keramiska bromsar. Den gråa färgen är ny och funkar bra med de guld/bronsiga fälgarna. Bilen går att beställa nu och de första kommer redan i september. Prislapp, från 2.060.000 kronor. Tumnagel
39.4°
0

Porsche Cayenne sätter rekord på nordslingan
Snabb SUV!

Porsche är på gång med en ny toppmodell av sin Cayenne Coupe. Bilen har inte fått något efternamn ännu, men man rastade den lite på Nürburgring Nordschleife och satte 7 minuter, 38 sekunder. Det är nytt rekord för kategorin SUV, off-road vehicle, van, pick-up, något ni kan se föraren Lars Kern sätta i videon nedan. Bilen var helt standard förutom skyddsbur och sportstol. Däcken var Pirelli P Zero Corsas som är utvecklade för modellen och kommer att sitta som standard på den. Tumnagel
38.4°
0
2020

Porsche återvänder till Le Mans 2023
Med ny LMDh-bil

Porsche har vunnit Le Mans 19 gånger och de är sugna på att göra det en 20:e gång. Planen är att göra det 2023 med en helt ny LMDh-bil som man nu berättar lite om. Läs mer i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
43.5°
0

Mercedes-AMG GT 63 S sätter nytt rekord på Ringen
Snabbare än ärkerivalen Porsche Panamera Turbo

Det var i augusti som Porsche snodde titeln som snabbast "executive car" på Nürburgring då man körde 7:29.8 med uppdaterade Panamera Turbo. Det ville Mercedes ordna till så man plockade ut en Mercedes-AMG GT 63 S och lyckades nyligen klocka 7.27.8 och är därmed den nya herren på täppan. Bakom ratten satt Demian Schaffert. Bilen man körde med var utrustad med aerodynamik-paketet och Michelin Pilot Sport Cup2-däck. Tumnagel
40.3°
0

ABT piffar till Audi RS Q8
Den här bjuder på 750 hästar

Tyska ABT Sportsline presenterar nu ABT RSQ8-R vilket är deras version av Audis super-SUV RS Q8. Motorn har trimmats upp från 600 till 750 hästar vilket bland annat gör att den kan toppa 315 km/h. Vridet har ökat från 800 till 920 newtonmeter och 0-100 km/h går nu på 3,4 istället för 3,8 sekunder. I övrigt har den fått ett helt nytt kjolpaket runt om, större fälgar på 23 tum, vassare bromsar, nytt sportavgassystem och en ny interiör. 125 stycken exemplar kommer att tillverkas och på prislappen står det 68.137 euro. Det priset gäller alltså bara för alla uppgraderingar, bilen får du stå för själv. Tumnagel
35.4°
0

BMW M3 som kombi blir av - tester inleds nu
Ryktena stämde

I flera år har det florerat rykten kring en kombi-version av BMW:s prestandamodell M3. Senast igår bubblade detta upp igen, och idag bekräftar BMW att bilen faktiskt är på väg. Man har inlett tester med den i Tyskland och tillsammans med denna information fick vi följande teaserbild. I september presenteras nya M3 Sedan och M4 Coupé. Nästa år kommer nya M4 Convertible och familjen kommer alltså så småningom att även utökas med M3 Touring. BMW berättar att kombin fortfarande är i ett tidigt skede av sin två-åriga utvecklingsprocess, så det dröjer en stund till innan den kommer, men nu vet vi i alla fall att den är på väg. Tumnagel
40.0°
0

Bugatti Chiron Pur Sport på "det gröna helvetet"
Hej vad det går!

I mars visade Bugatti upp Chiron Pur Sport som är en lättare och mer aerodynamisk version av vanliga Chiron. Dessutom har den en helt ny växellåda. Snart ska de första kunderna få sina exemplar men tester med prototyper pågår in i det sista. Här ser vi när man bombar på i full kareta på Nürburgrings nordslinga, även kallad det gröna helvetet. "The Nordschleife is considered the most demanding circuit in the world, which is why it is nicknamed the “Green Hell”. 33 left-hand bends and 40 right-hand bends, 17 per cent uphill and downhill slopes and a difference in altitude of 300 metres over a length of 20.832 kilometres: any vehicle that can cope with this difficult track quickly and without problems is perfectly fine-tuned. So itx27s the ideal place to test the final set-up for the suspension and handling of the new Bugatti Chiron Pur Sport." Tumnagel
38.9°
0

Så blir Audis RS-modeller till
Alla finslipas på Nürburgrings nordslinga

Audi har satt ihop den här korta dokumentären som visar hur utvecklingsarbetet kring företagets RS-modeller ser ut. Bilarna hårdtestas bland annat på Nürburgrings nordslinga och här håller man fullt över 80 procent av tiden. Här kan föraren snabbt avgöra om bilen presterar på bästa sätt eller om ytterligare justeringar behöver göras. Audi har idag tolv stycken RS-modeller i programmet - RS 3 som Sportback och Sedan, RS 4 Avant, RS 5 som Coupé och Sportback, RS 6 Avant, RS 7 Sportback, TT RS som Coupé och Roadster, RS Q3 och RS Q3 Sportback och sist men inte minst RS Q8. Tumnagel
39.1°
0
2019

Nürburgring har fått sin första eldrivna taxi
En Jaguar I-Pace

Även om man inte själv vill eller kan fräsa runt på Nürburgring så har man kunnat bli skjutsad i en så kallad Ring-taxi. Nu får stället sin allra första elbil som gör detta jobb, och det är en Jaguar I-Pace. Kanske lite skumt eftersom det handlar om en SUV men eftersom det sedan tidigare även finns en Jaguar XE SV Project 8 i taxi-flottan finns det ju annat att välja på också om man vill åka något mer prestandafokuserat. Oavsett så är det en erfaren racerförare som kör så man ska nog kunna bli bjuden på en rejäl åktur ändå. Att åka med i I-Pace kostar 149 euro och då får du även ta med dig två stycken kompisar. Samma sak fast i XE SV Project 8 kostar istället 249 euro. Tumnagel
38.2°
0

Volkswagen har satt rekord på Big Gate Road med ID. R
99 kurvor på under åtta minuter

Volkswagen tog för ett tag sedan sin helt eldrivna tävlingsbil ID.R till Big Gate Road som är en väg på det kinesiska berget Tianmen. Sträckan är 11 kilometer lång och på den finns inte mindre än 99 stycken väldigt skarpa kurvor. Med racerföraren Romain Dumas bakom ratten lyckades man sätta nytt världsrekord på sträckan med tiden 7:38.585 minuter. ID.R har förutom detta rekord även rekord på Pikes Peak, på Goodwood Festival of Speed och varvrekordet för elbilar på Nürburgring-Nordschleife. Tumnagel
40.4°
0
Nästa sida