32 i dag 10 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Porsche 718 Cayman GT4 RS har varit på Ringen Har snart premiär Porsche 718 Cayman GT4 får en storebror i kommande 718 Cayman GT4 RS som Porsche nu visar lätt maskerade bilder på. Den nya heta versionen har premiär i november och nyligen körde märkesambassadören och testföraren Jörg Bergmeister Nürburgrings 20,832 kilometer långa Nordslinga på 7.09,300 minuter. Det kortare varvet som är på 20,6 kilometer tog 7.04,511 minuter vilket är 23,6 sekunder snabbare än 718 Cayman GT4. Bilen som kördes är en produktionsbil men den var utrustad med en tävlingsstol och Michelin Pilot Sport Cup 2 R - däck som man kommer kunna köpa till bilen sen. Spana in varvet i klippet på plats nummer två nedan. Tumnagel
40.5°
0
Porsche visar Cayenne Turbo GT Snabbaste suven runt nordslingan Att köra sportig suv har ju ansetts omöjligt, visst kan man slänga in världens största motor men kan det verkligen bli en sportbil? Porsche gör nu sitt yttersta när man presenterar Cayenne Turbo GT, det snabbaste de har presenterat. Med 640 hästar och ett vrid på 850 Nm från V8:an med dubbla turbos sprintar den här till hundra på 3,3 sekunder, vilket är 0,6 sekunder snabbare än Cayenne Turbo. Men bilen är inte bara snabb rakt fram, den har klarat av Nürburgring Nordschleife på 7:38,9 minuter vilket gör den till den snabbaste suven ur det hänseendet. Cayenne Turbo GT har fått en hel del egna detaljer och kommer bara som coupé och bara med fyra säten. Bilen är hela 17 millimeter lägre än vanliga Cayenne Turbo och har både fått ett justerat chassi och aktiva kontrollsystem. Växellådan, en Tiptronic S, har justerats och modifierats och standard sitter ett sportavgassystem i titan. Lär låta gött. På utsidan finns en hel del kolfiber (bland annat är taket i kolfiber) och på insidan är det alcantara som eller. Självklart har bilen feta, keramiska bromsar. Den gråa färgen är ny och funkar bra med de guld/bronsiga fälgarna. Bilen går att beställa nu och de första kommer redan i september. Prislapp, från 2.060.000 kronor. Tumnagel
39.4°
0
Porsche Cayenne sätter rekord på nordslingan Snabb SUV! Porsche är på gång med en ny toppmodell av sin Cayenne Coupe. Bilen har inte fått något efternamn ännu, men man rastade den lite på Nürburgring Nordschleife och satte 7 minuter, 38 sekunder. Det är nytt rekord för kategorin SUV, off-road vehicle, van, pick-up, något ni kan se föraren Lars Kern sätta i videon nedan. Bilen var helt standard förutom skyddsbur och sportstol. Däcken var Pirelli P Zero Corsas som är utvecklade för modellen och kommer att sitta som standard på den. Tumnagel
38.4°
0
En titt på bygget av Gotland Ring Snart är sydslingan klar! För ett tag sedan var jag och brummade BMW på Gotland Ring vilket var riktigt roligt. Vi körde på nordslingan men man håller i just detta nu på och asfalterar klart sydslingan. Den kommer att bli lång och framförallt riktigt, riktigt snabb - snabbare än Spa. Alrik och Peder från Auto Motor & Sport passade på att ta en närmare titt på sydslingan och prata med den mycket trevliga grundaren Alec Arho Havrén. Bygget är intressant dels ur racingsynpunkt, men även hur man använder lokala resurser, återvunnet material och lokalt producerad el. Ser verkligen fram emot att få prova sydslingan i framtiden! Tumnagel
47.8°
0
Tut i luren! Lexus LFA firar tio år! Grattis och tack för ditt avgasljud Det har nu gått tio år sedan Lexus lanserade superbilen LFA. Idag är den ett riktigt samlarobjekt som få förunnade kan njuta av. Modellen har varit en inspiration till flera senare modeller och en testbänk för både ny teknik och nya materialval. Endast en bil tillverkades om dagen på fabriken i Motomachi och totalt tillverkades 500 stycken exemplar. Alla är utrustade med en oerhört välljudande frontmonterad V10:a på 4,8 liter som ger 560 hästar vid 8700 varv. Till motorn sitter en sexstegad sekventiell växellåda som tar bilen från 0-100 km/h på 3,7 sekunder. Toppfarten anges till 325 km/h. Grattis LFA och tack för allt! Hoppas jag får tillfälle att i alla fall höra en live någon gång. Tumnagel
47.9°
0
2020
Nu kan du beställa Volkswagen Golf GTI Clubsport och Golf R Kostar från 394.900 respektive 474.900 kronor Nyligen presenterade Volkswagen nya Golf GTI Clubsport och Golf R. Nu är det dags att dra igång försäljningen av bilarna och därmed får vi även priserna. För den förstnämnda får du betala 394.900 kronor medan R:en går loss på 474.900 kronor. Clubsporten bjuder på 300 hästar och framhjulsdrift, R:en 320 hästar och fyrhjulsdrift. Vill du ha fräsigare avgasljud erbjuds ett system från Akrapovic i titan för 42.100 kronor extra. Utöver dessa två vassa Golfar börjar även nya Golf GTI att säljas. Den kostar från 354.900 kronor och för pengarna får du också en framhjulsdriven bil som bjuder på 245 hästar. Samma effekt har laddhybriden Golf GTE som kostar från 429.900 kronor. Läs allt om bilarna i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
34.7°
0
Nu är den här - nya Volkswagen Golf R Får Drift Mode Då var det dags att presentera den senaste upplaga av Volkswagen Golf R. Som väntat bjuder bilen på vassare prestanda än föregångaren och en del nyheter. Under huven hittar vi precis som tidigare en turboladdad fyra på 2,0 liter men här är effekten höjd från 300 till 320 hästar. Vridet har även det ökat med 41 newtonmeter till 420. Till maskinen kan man faktiskt få en sexpetad manuell låda, men tyvärr bara i USA och Kanada. Övriga marknader får endast den sjustegade dubbelkopplingslådan som val. Drivningen sker på alla fyra hjulen och en av nyheterna är ett "Drift Mode" så att man kan göra fetare sladdar än tidigare. Det sitter även en elektronisk diff på framaxeln som ska hålla reda på framhjulen när det går undan. 0-100 km/h ska gå på 4,7 sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h. Som väntat får bilen styvare fjädring, vassare dämpare, större bromsar och kraftigare krängningshämmare. Senare denna månad kommer man att kunna beställa men något pris har vi inte fått än. Tumnagel
39.0°
0
Bugatti presenterar banracern Bolide 1240 kilo, 1850 hästar Efter teasers och spionfilmad video är Bugattis senaste modell nu presenterad. Den heter Bolide och det är en superbil som endast får köras på racerbana. Om Veyron och Chiron varit diskreta är Bolide motsatsen och istället väldigt extrem. Den har ett vikt/effektförhållande på 0,67 kilo per hästkraft och ser ut som något hämtat ur ett TV-spel. Och för tillfället är det också just det - det här är än så länge bara ett koncept och det sägs att man inte har bestämt än om den ska tillverkas eller inte. Som motor har man inte helt oväntat använt den 8,0 liter stora W16-maskinen med fyra stycken turboaggregat. Här har man skruvat upp grejerna ytterligare och paketet levererar enorma 1850 hästar och lika många newtonmeter i vrid. Torrvikten ligger på 1240 kilo och enligt Bugattis simuleringar ska bilen klara 0-100 km/h på 2,17 sekunder, 0-200 på 4,36, 0-300 på 7,37, 0-400 på 12,08 och 0-500 km/h på bara 20,16 sekunder. Ett varv runt Le Mans-banan Circuit de la Sarthe ska gå på 3:07.1 och Nordslingan ska klaras av på bara 5:23.1. Detta är alltså bara hittepå-siffror för tillfället, men kanske kan bli verklighet i framtiden. Tumnagel
45.1°
0
Det här är nya Volkswagen Golf GTI Clubsport Bjuder på 300 hästar och en ny diffspärr Klart att även Golf GTI generation åtta ska få sig Clubsport-version och nu är den här. Bilen är vassare än en vanlig GTI på flera punkter och får bland annat mer effekt och en ny diffspärr. Effekten i GTI är 245 hästar och 370 newtonmeter. Här är den istället 300 respektive 400 ur den turbomatade fyran på 2,0 liter. 0-100 km/h ska gå på under sex sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h. Clubsport går endast att få med den sjustegade dubbelkopplingslådan och drivningen sker på framhjulen. En ny elektromekanisk diffspärr ersätter den elektroniska som sitter på GTI. Den ser ännu bättre till att det inte spinner allt för mycket när man trycker på. Vidare har bilen fått större bromsskivor och andra ok, vassare styrning och något moddad fjädring och dämpning. Utseendemässigt skiljer sig bilen genom ett annat kjolpaket, 19-tumsfälgar och större vinge på bakluckan. Vanliga GTI går att beställa nu och den kostar från 354.900 kronor. Clubsport kommer släppas i slutet av året och de första bilarna kommer levereras i början av nästa år. Något svenskt pris på den har vi dock inte fått än. Tumnagel
38.4°
0
Nya Porsche Panamera slår lyxbils-rekord på Nürburgring Tog sig runt Nordslingan på 7:29.81 Porsche har en uppdatering av modellen Panamera på gång och innan den släpps har man hunnit sätta rekord med bilen på Nürburgring. En faceliftad version av Panamera Turbo, med väldigt lite maskering, har lyckats köra runt Nordslingan på 7:29.81 vilket är ett nytt rekord i lyxbils-klassen. Bakom ratten satt testföraren Lars Kern. Uppdaterade Panamera presenteras i slutet av månaden. Tumnagel
39.4°
0
Nästa sida