m
2020

Lewis Hamilton startar eget Extreme E-stall
Men han kommer inte att ratta någon av bilarna

Idag blev det klart att Formel 1-föraren Lewis Hamilton kommer att dra igång ett eget stall i den nystartade Extreme E-ligan, en racingliga där deltagarna tävlar mot varandra i eldrivna offroad-bilar. Hamiltons team kommer att heta X44 efter numret Hamilton själv bar när han började med racing. Hamilton själv kommer dock inte att vara operativt delaktig i teamet, han har fullt upp med att ratta Formel 1-bilar åt Mercedes. Extreme E verkar tilltala Hamilton på grund av dess, någorlunda, miljövänliga profil. I ett pressmeddelande säger han: "Extreme E really appealed to me because of its environmental focus. Every single one of us has the power to make a difference, and it means so much to me that I can use my love of racing, together with my love for our planet, to have a positive impact.Not only will we visit remote locations facing the front line of the climate crisis, we will also work closely with these locations and leading climate experts to share our knowledge and leave behind a positive legacy in each location which goes far beyond the race track." Den första Extreme E-säsongen drar igång 23 januari 2021 med ett lopp i Senegals huvudstad Dakar. Sammanlagt kommer det att köras fem lopp i Extreme E under nästa år. De fyra övriga körs i Saudiarabien, Nepal, Grönland och Brasilien. Samtliga deltagare kommer att använda sig av den eldrivna off road-bilen Odyssey 21 som tillverkas franska Spark Racing Technology, samma företag som byggde den första och andra generationens bilar i Formel E-ligan. Tumnagel
40.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Fisker vill väldigt gärna vara med och tävla i Extreme E
Men det blir inte med Ocean

Fisker meddelar nu att de håller på att snacka med offroad-racingserien Extreme E om att vara med där och tävla nästa säsong. Målet är att tävlingen ska gå av stapeln i Senegal i januari. Fisker vill vara med på ett hörn och ser även eventet som en bra marknadsföringsplats för modellen Ocean. Men det är inte den de kommer att tävla med i så fall. Alla deltagare måste nämligen köra den specialframtagna elbilen Odyssey 21 och sedan tar man själv fram den elmotor och inverter man vill använda. Man får även möjlighet att designa några av karossens paneler. Så här säger Henrik Fisker: "Alejandro brought electric vehicle racing into the mainstream with Formula E and I fully support his vision to reinvent off-road racing at the same time as creating an education platform for the threats posed by climate change. Extreme E and Fisker Inc. are completely aligned in our mission and values." Tumnagel
37.7°
+
Bobby Green
0

Ken Block kör elbil i Dakar-rallyt
Hej vad det går!

När Ken Block hyrdes in för att göra reklam för Mustang Mach-e påstod han att hans kunskaper kring elbilar var noll. Nu har det ändrats, för nu har han kört den arga Extreme E Odyssey 21 på en sträcka i Dakar-rallyt. Och det går snabbt. Trots lite övning på plats skulle han ha placerat sig som nummer tre om hans körning var officiell. Bonusklipp nedan för programmet Elba Vs. Block där skådespelaren Idris Elba kör lite bil med/mot Ken Block. Tumnagel
38.0°
+
Roger Åberg
0
2019

Bilen som kommer att användas i Extreme E
Odyssey 21 ska tackla terräng med eldrift

I början av året skrev vi om det nya mästerskapet Extreme E där man kommer att tävla med specialbyggda eldrivna terrängbilar över hela världen. Nu får vi se hur bilen man ska tävla med ser ut. Den heter Odyssey 21 och den ser nästan ut som något hämtat från spelet Halo. Den mäter 4,38 meter på längden, 1,88 på höjden, 2,28 på bredden och väger in på 1632 kilo. Exakt vad som kommer att dölja sig under skalet får vi inte reda på nu, och bilen är heller inte klar för att börja tävlas med än. Klipp nummer två visar när bilen hade sin premiär på Goodwood Festival of Speed i helgen. Bakom ratten satt svensken Mikaela Åhlin-Kottulinsky som är med och utvecklar och som sedan även kommer att delta i mästerskapet. Tumnagel
40.7°
+
Bobby Green
0
2018
2017
2016
2015
2012
2011
2007