m

Mr JWW kör en Koenigsegg One:1
Världens första megacar

Vi har tidigare sett när Mr JWW spanade in en Koenigsegg Regera. Nu har han även fått köra en One:1 och även om den börjar få några år på nacken nu är det fortfarande en oerhört mäktig bil som man gärna ser mer av. Tumnagel
40.7°
+
Bobby Green
0
2020
2018

Nu är de här - Koenigsegg Thor och Väder
De sista Agera som tillverkas

I början av året skrev vi att Koenigseggs sista versioner av modellen Agera skulle få namnet Thor och Vader. Det stämde nästan. Nu är bilarna byggda och då får vi reda på att de heter Thor, och Väder. Koenigsegg är ju lite halvkända för att skoja med svenska namn och här var det alltså inget undantag. Ägarna kommer att köra sina bilar för första gången på ett event i södra Tyskland nu i helgen, därefter kommer bilarna att skeppas till Storbritannien för att medverka i Goodwood Festival of Speed. Båda bilarna grundar sig i Agera RS. Thor har en synlig kolfiberkaross i två toner med diamantflakes på utvalda ställen. Förutom de vanliga aktiva aerodynamiska bitarna har den även en fena på taket för ännu bättre stabilitet i höga hastigheter. Väder har också synlig kolfiber, gälar på framskärmarna, små vingar på kupéns sidor och flera guldiga detaljer. Båda har specialtillverkade små virveldämpare på stötfångaren fram och större spoilers både bak och fram. Uppgraderingen 1MW som gör att man får samma motor som i One:1 med 1.360 hästar och 1.371 newtonmeter finns också i bägge bilarna. Agera är Koenigseggs mest långlivade modell då den introducerades 2010. Det var med den man gick över från kompressormatning till turboladdade motorer istället. Ersättaren kommer att presenteras på bilmässan i Genève i mars nästa år. Tumnagel
50.6°
+
Bobby Green
0

Dags att säga farväl till Koenigsegg Agera
Thor och Vader blir sist ut

Produktionen av Koenigseggs modell Agera börjar närma sig sitt slut och hittills har man levererat över 50 stycken exemplar. Nu får vi reda på vilka de två sista är och de har döpts till Thor respektive Vader av sina kommande ägare. Thor är beställd av superbilssamlaren @dan_am_i som sedan tidigare även har en Agera RS döpt till Draken OCH den första Regeran som rullade ut. Bilen kommer att ha lite specialgrejer på sig, bland annat en "hajfena" ovanpå motorluckan. På den kommer Thors hammare att sitta. Bilen får även vingen från Agera XS - en större version av den som sitter på One:1. Bilderna är svartvita men det sägs att Thor kommer att bli vit med synligt kolfibermönster. Marc Haddad (@x_marc_the_spot) heter han som har beställt Vader. Han samlar också på bilar och har bland annat en Pagani Huayra Coupé och Huayra BC i sitt garage sedan tidigare. Hans bil får också den stora vingen och enorma splittern fram, men ingen hajfena. Färgtemat väntas vara svart men något annat vore ju inte okej med det namnet. Tumnagel
44.5°
+
Bobby Green
0
2017

Koenigsegg Agera RS har slagit Bugatti Chiron!
0-400-0 på 36,44 sekunder!

Det är sant. Koenigsegg har slagit det rekord som Bugatti nyligen satte med sin senaste modell Chiron. Chiron klarade 0-400-0 km/h på 41,96 men den 1 oktober gjorde föraren Niklas Lilja samma repa på ett flygfält i Danmark på 36,44 sekunder med en Koenigsegg Agera RS. Bilen är byggd åt en kund och har tillvalet "1MW engine upgrade" vilket betyder samma specifikationer som One:1 - 1 360 hästar och 1 371 newtonmeter i vrid. Det tog 26,88 sekunder för bilen att komma upp i 400 km/h på en sträcka om 1,958 kilometer. Att sedan bromsa ned till 0 tog 9,56 sekunder och sträckan 483 meter. Hatten av! Tumnagel
116.0°
+
Bobby Green
0

Har Koenigsegg slagit Bugatti Chirons rekord?
Ge oss videobevis - nu!

För snart en månad sedan berättade Bugatti att man tagit ett nytt världsrekord med modellen Chiron då man kört 0-400-0 km/h på under 42 sekunder. En makalös bedrift, men inget som vår svenska stolthet Koenigsegg tänker passera utan handling. I går slängde man upp bilden här ovanför som visar en Agera RS och texten 0-400-OMG!. Det borde ju rimligtvis innebära att ägget har slagit Bugattins tid, och det enda vi vill ha nu är ett videobevis som bekräftar detta. Koenigsegg har tidigare satt rekordet 0-300-0 km/h på 17,95 sekunder i en One:1 och självklart är de hungriga på att inneha rekordet även för 400 km/h. Agera RS har en dubbelturbomatad V8:a på 5,0 liter som ger 1 160 hästar och ett vrid på 1 280 newtonmeter. Den går dock att få med ett uppgraderingspaket som ger den 1 360 hästar och 1 369 newtonmeter i vrid. Det borde vara den sistnämnda man kört repan ovanför med. Tumnagel
57.1°
+
Bobby Green
0
2016

Ny teaser på NextEVs eldrivna superbil
Visas upp den 21 november

NextEV visar nu upp lite av ansiktet på deras eldrivna superbil som har premiär i London den 21 november. Vi har tidigare fått en skiss som visade hur bilen såg ut ovanifrån och nu är det alltså framifrån som gäller, där två arga strålkastare verkar sitta. Bilen har sagts få en megawatt i kraft, vilket precis som för Koenigsegg One:1 innebär 1 341 hästar. History in the making. #BlueSkyComing pic.twitter.com/NCE7lWwqeI— NextEV (@NextEV) 14 november 2016 Tumnagel
40.7°
+
Bobby Green
0

Jay Leno brummar loss i Koenigsegg One:1
Tillsammans med Christian von Koenigsegg

Christian von Koenigsegg har hälsat på Jay Leno och med sig hade han en liten trevlig sak som de kunde köra - en One:1. Ni vet megabilen som väger 1 361 kilo och som har 1 361 hästar? Just den, med vikt/effektförhållandet 1:1. Prislappen i USA är tre miljoner dollar. Så här såg provkörningen ut. Tumnagel
65.1°
+
Bobby Green
0

Koenigsegg berättar om orsaken till kraschen på Ringen
En ABS-sensor strulade

I måndags kraschade en Koenigsegg One:1 våldsamt på Nürburgring. Bilen körde rätt in i räcket, flög 22 meter och fattade eld. Ingen skadades, alla säkerhetssystem fungerade och branden släcktes snabbt av föraren. Nu har bilen transporterats hem till Ängelholm där teknikerna och ingenjörerna har fått gå igenom den. Nu berättar de vad som fick olyckan att inträffa. I 170 km/h vid ett parti på banan som heter Fuchsröhre låste sig framhjulen vilket styrde bilen mot räcket. När bilen väl träffade detta hade farten sjunkit till 110 km/h. Olyckan orsakades av ABS-sensorn i vänster framhjul. En lampa om att det var fel på den hade dykt upp på instrumentpanelen, men föraren hann aldrig att uppfatta detta. Det märks heller inte på bilen förrän föraren bromsar såpass hårt att ABS-systemet kickar in, vilket var först vid Fuchsröhre. Framhjulen låste då sig, men bakhjulen fortsätter att rulla som vanligt för att man ska undvika att snurra runt. Det skickar bilen i en rak linje framåt för det är så man vill krocka om det nu vankas en krasch då deformationszonerna är bäst i fronten. Bilen fick som resultat av olyckan kraftiga skador på kaross och fram- och bakaxel men kolfibermonocoquen höll ihop som den skulle. Den kommer därför att utgå bas för återuppbyggnaden av bilen tillsammans med motor och växellåda som också klarade sig. Koenigsegg kommer nu att göra en mjukvaruuppdatering i sina bilar. Det finns ett system som de kallar för Active Systems Warning och det håller koll på mängder av saker i bilen, och skulle något fallera så börjar en lampa på instrumentpanelen att blinka och begränsa bilen så att den max kan köras i 100 km/h. Nu kommer man även att lägga in ABS-systemet i detta. Gänget kommer självklart inte att sluta genomföra tester på Nürburgring men det kommer dröja ett tag innan de kan ge sig ut på banan igen. Om bilen hinner bli klar för detta i år återstår att se. Tumnagel
53.4°
+
Bobby Green
0

En Koenigsegg One:1 har kraschat på Ringen
Ingen skadades och bilen kommer att repareras

I går inträffade en mycket tråkig olycka på Nürburgring då en Koenigsegg One:1 körde av banan, landade utanför skyddsräcket och slutligen fattade eld. Föraren som var tämligen oskadd var dock snabbt ute och branden som uppstod kunde släckas fort. Föraren togs av standard säkerhetsskäl till sjukhus men fick åka hem igen på eftermiddagen. Bilen som trots att den fick en hel del skador kommer att repareras. Koenigsegg är på Ringen för tester och för att man förbereder sig för ett rekordvarv någon gång i framtiden. Tumnagel
23.0°
+
Bobby Green
0

Koenigsegg One:1 sätter VMax200-rekord
Se Oliver Webb köra 386 km/h

Den 2,2 kilometer långa flygrakan på Bruntingthorpe i Storbritannien är där man kör eventet VMax200. Där sätts det ofta rekord och nu har en Koenigsegg One:1 klivit upp på första plats. Tidigare har bilen kommit upp i 360 km/h men då hade man macksoppa i tanken vilket gör att man "bara" får 1 160 hästar att leka med. Denna gången hade man dock hällt i E85 vilket trissade upp effekten till 1 360 hästar. Med racerföraren Oliver Webb bakom ratten fick man då upp bilen i hela 386 km/h (240 mp/h) vilket är ett nytt rekord på sträckan. Läs mer på länken nedan. Tumnagel
57.9°
+
Bobby Green
0

Koenigsegg testar One:1 på Ringen igen
Handlar dock inte om något rekordförsök - denna gång

För en tid sedan plockade Nürburgring bort sina tillfälliga hastighetsbegränsningar vilket omedelbart fick ryktena att vira. Skulle Koenigsegg nu ta ut modellen One:1 på banan igen och försöka bevisa hur rackarns snabb bilen egentligen är? Nyligen siktades monstret på platsen, och inte helt oväntat svämmade Internet över av spekulationer kring att det nu äntligen var dags. Men, enligt Koenigsegg själva är de inte där för att sätta något rekord utan i ett annat syfte, vad detta är får vi dock inte reda på för tillfället. När det väl är rekordförsöksdags lär vi nog få reda på det, så håll ut. Tumnagel
42.7°
+
Bobby Green
0

Koenigsegg lovar nytt rekordförsök på Ringen
Letar just nu förare

Den sista mars i år lyfte man bort de hastighetsbegränsningar man haft på Nürburgring under en period. Man plockade i samma veva bort förbudet för tillverkare att göra rekordförsök runt den klassiska Nordslingan. Genast började folk prata om att det då var dags för Koenigsegg att ta ut modellen One1:1 på banan för att försöka klå Porsche 918 Spyder - produktionsbilen som just nu innehar rekordet med tiden 6:57. Nu berättar Koenigsegg i ett blogginlägg att de planerar att göra ett försök men att det krävs lite arbete innan man kan genomföra det. Bland annat måste en förare som kan banan ut och in rekryteras, tillverkarens egna testförare Robert Serwanski kommer att vara med under rekordförsöket men han blir alltså troligtvis inte den som kör bilen. Utöver detta måste allt annat också stämma, som exempelvis väder och vind. Men nu vet vi att Koenigsegg är på gång med det hela, så det är bara att vänta och hoppas på att det inte dröjer för lång tid innan körningen kan genomföras. Tumnagel
76.8°
+
Bobby Green
0

Mys med en Koenigsegg One:1
Robert Serwanski gasar på Millbrook

Att se Koenigseggs testförare Robert Serwanski bränna omkring i en One:1 är ju alltid trevligt. Här sker det hela på testbanan Millbrook, och även om det inte är några våldsamma hastigheter det handlar om bjuds vi i alla fall på lite trevligt motorljud. Tumnagel
47.4°
+
Bobby Green
0

Koenigsegg visar produktionsversionen av Regera
Och Agera One of 1

Koenigsegg har sin monter i Genève bredvid Bugatti och hur gör man då för att sticka ut? Jo man plockar med sig inte mindre än tre spännande bilar och ställer ut. Dessa är Agera RS, Agera One of 1 och produktionsversionen av Regera. Megabilen Regera presenterades förra året och sedan dess har det hänt en hel del. Den ser förvisso likadan ut, förutom en ny blodröd lack, men faktum är att man gjort över 3 000 stycken ändringar jämfört med konceptbilen. Motorn som är en V8:a på 5,0 liter har dubbla turbo och tillsammans med elmotorn har man en effekt på över 1 500 hästar och ett vrid på över 2 000 Nm. Detta skickas till Koenigseggs egenutvecklade Direct Drive-system som i sin tur driver bakhjulen. 0-100 km/h ska gå på 2,8 sekunder, 0-200 på 6,6 och 0-300 på bara 10,9 sekunder. 0-400 räknar man ska ta omkring 20 sekunder. Batteripacket väger 90 kilo och det är på 800 volt och 4,5kWh. Hjul, bromsok, motor, växellåda och all mekanik däremellan är alla tillverkade in-house hos Koenigsegg i Ängelholm. Tjänstevikten anges till 1 590 kilo, torrvikten ligger på 1 470. På insidan finns bland annat Wi-Fi, Apple CarPlay och trådlös laddning av sin telefon om man har en som stödjer detta. De första leveranserna av Regera kommer att ske i slutet av året. Agera Final är en trio som markerar slutet för modellen Agera. Alla tre bilar är redan sålda och en av dessa kallad One of 1 är den man har med sig till Genève. Det här blir en specialare fylld med grejer som ingen annan modell har eller kommer att få. Bland annat handlar det om en specialdesignad vinge, luftscoop på taket och ett 3D-utskrivet avgassystem i titan. Resten av karossdelarna skiljer sig också något och det mesta är tillverkat i kolfiber. Beställaren ville helt enkelt ha en Agera som var så lik One:1 som möjligt, men som fortfarande hade lite lastkapacitet. Motorn är samma dubbelturbomatade V8:a på 5,0 liter och den ger 1 360 hästar och 1 371 Nm. Vikten på bilen anges till 1 380 kilo. Agera Final-versionerna ska levereras i slutet av nästa år. Tumnagel
70.3°
+
Bobby Green
0
2015

Von Koenigsegg pratar on One:1
Vi tröttnar aldrig på att höra Christian berätta om den här bilen

Christian von Koenigsegg är en fantastisk berättare och vi tröttnar aldrig på att lyssna på honom när han pratar om sina bilar. Här är det One:1 som är ämnet och vi får även se den fantastiska bilen åka på lite väg. Tumnagel
56.9°
+
Roger Åberg
0

Koenigsegg One:1 och Regera tillsammans på bana
Ge oss mer!

Det är riktigt svårt att inte bli imponerad av vad Christian von Koenigsegg och hans team håller på med i Ängelholm och den nya modellen Regera är ytterligare ett bevis på att de här gänget faktiskt ligger ett steg före alla andra. För ett tag sedan dök det upp ett kort klipp på när Regeran tyst och lugnt gled fram på eldrift och i går dök ytterligare ett klipp upp på hur den låter på tomgång. Att bilen skulle till Goodwood Festival of Speed berättade Koenigsegg gärna men de sa också att den endast skulle visas upp och inte köras med. Snicksnack. Nyligen lades det ut ett klipp på när One:1 rastas lite för att sedan köras sida vid sida med just Regera, om än så är det fortfarande många okokta ägg under gaspedalen på den sistnämnda. Hur som helst så är det kul att se dessa fantastiska maskiner rulla, och det här ska vara ett av de första officiella klippen som visar att Regeran faktiskt är fullt fungerande. Tumnagel
81.4°
+
Bobby Green
0

Koenigsegg sätter nytt världsrekord med One:1
0-300-0 km/h på 17.95 sekunder

I september 2011 satte Koenigsegg nytt världsrekord när de med modellen Agera R körde 0-300-0 km/h på 21.19 sekunder. I dag berättar de att de slagit sitt egna rekord med modellen One:1. Den nya tiden lyder 17.95 sekunder och jag tror nog att ni förstår hur sjukt snabbt det här är. Detta var dock inte det enda rekordet som sattes under testdagen och vilka de andra är och mer information om dessa finns på länken nedan. Tumnagel
116.0°
+
Bobby Green
0

Ny supersnabb sportbil från Australien
Med vikt/effektförhållande 1:1

Om man inte trodde att man kunde få något värre än en Ariel Atom 500 V8 hade man fel. Quantum Performance Vehicles har nämligen nyligen presenterat sin modell GP700 och det är en 700 hästar stark liten låda med ett hjul i varje hörn. Vikten ska även den ligga på 700 kilo, vilket precis som i Koenigsegg One:1 ger den här kärran ett vikt/effektförhållande på 1:1. Bilen drivs framåt av en 2.7-liters fyra från Honda som försetts med dubbla kompressorer. Motorn ska enligt uppgift alltså leverera 700 hästar och ska ha ett vrid på 654 Nm. Växellådan är en sexstegad sekventiell sak från Holinger som växlas med paddlar bakom ratten och som skickar kraften till bakhjulen. Bilen ska göra 0-100 km/h på 2.6 sekunder och toppfarten anges till 320 km/h. Prislappen ligger även den i 700-området, 695 000 dollar för att vara exakt. Det sägs att den ska vara gatlegal men troligtvis passar den allra bäst på banan. Tumnagel
36.0°
+
Bobby Green
0

Koenigsegg One:1 har besökt racerbanan Suzuka
Så här såg det ut

Bilmässor är trevligt men där händer inte så mycket, man tittar på bilar som står still och har man tur kan man på sin höjd få provsitta. Därför tyckte Koenigsegg att en dag på en racerbana är ett bättre sätt att visa upp modellen One:1, så man drog till Suzuka i Japan och körde några varv. Så här såg det ut. Tumnagel
55.7°
+
Bobby Green
0

Koenigsegg Agera RS
I skuggan av Regera

Koenigsegg får faktiskt skylla sig själva. När man presenterar en ban-version av inte helt purfärska Agera vid sidan av den helt nya modellen Regera får man räkna med att den förstnämnda hamnar lite i skymundan. Men den stod där i alla fall, klädd i en mörk kolfiberkostym. Motorn är en V8:a på 5.0 liter som ger 1 160 hästar på vanlig macksoppa. Den kan dock även gå på E85 och får då ännu mer effekt, ungefär i samma liga som One:1 med sina 1 340 hästar. I övrigt får den ett lite fetare kjolpaket än sina vanliga Agera-syskon där det mest utstickande är en ny splitter framtill, små vingar på stötfångaren och på sidokjolarna och en stor vinge där bak som automatiskt ställer in sig för att ge rätt marktryck. 25 stycken exemplar kommer att byggas och tio av dessa ska redan vara sålda. Prislappen sägs ligga på strax över 1.1 miljon Euro. Tumnagel
58.0°
+
Bobby Green
0

Första bilden på Koenigsegg Regera
Hur reagerar du på denna?

För lite mer än en vecka sedan fick vi reda på att Koenigsegg hade inte mindre än två nyheter på gång till bilmässan i Genève - Agera RS och en ny bil de kallar för Regera. I dag släpptes en första teaser för den sistnämnda, och vi har en ny design att vänta oss från företaget i Ängelholm. Så här skriver Koenigsegg på sin Facebook-sida: "The Regera - a new Era The Regera was created as a luxury Megacar alternative to Koenigsegg’s traditional extreme lightweight race-like road cars. Even though the One:1 and the Agera RS have surprising levels of practicality, creature comforts and features, their primary focus is, and has always been, to be the overall fastest cars on the planet – around a racetrack or elsewhere. Regera is Swedish for “to Reign” - a suitable name for a machine that offers a never seen before combination of power, responsiveness and luxury, while maintaining an understated Scandinavian cool - In short, the Regera has a Dr Jekyll and Mr Hyde personality." Tumnagel
67.1°
+
Bobby Green
0
2014

Här är racet mellan Volvo FH och Koenigsegg One:1
Vem vinner?

Volvo tyckte att den ultimata utmaningen var att köra ett race med deras FH-lastbil mot vår svenska stolthet Koenigsegg One:1. Två väldigt olika maskiner med väldigt olika användningsområden. Det Volvo vill lyfta fram är deras nya växellåda I-Shift Dual Clutch som är fylld med sportbilsteknologi. Bakom ratten i lastbilen sitter Tiff Needell, som aldrig rattat något liknande förut. En bakom kulisserna-film finns nedan. Tumnagel
69.8°
+
Bobby Green
0

Volvo Trucks vs Koenigsegg One:1
Tiff Needell ska rejsa mot superbilen i en lastbil

Volvo Trucks har det senaste spottat ur sig ett par rätt så roliga reklamkampanjer, där man bland annat låtit en hamster köra den nya lastbilen och ingen har väl missat när Jean-Claude Van Damme går ner i spagat? Nu är det snart dags för ytterligare en film, och denna gång har man med Koenigseggs nya modell One:1 som ska rejsa mot lastbilen. Bakom ratten i en Volvo FH kommer Tiff Needell från Fifth Gear att sitta och platsen där det hela ska utspela sig är Ring Knutstorp. Den 11 november klockan 09.00 visas racet upp så håll utkik. Tumnagel
63.7°
+
Bobby Green
0

Christian von Koenigsegg presenterar One:1
Evo intervjuar

Evo har fått sig en pratstund med Christian von Koenigsegg som här presenterar sin senaste skapelse - hyperbilen One:1. Tumnagel
60.0°
+
Bobby Green
0

Apex: The Story of the Hypercar
Ny dokumentär från Drive-gänget

Den 6 november på Jalopnik Film Festival i New York visas ett 30 minuter långt klipp ur dokumentären Apex: The Story of the Hypercar. Filmen handlar, som ni säkert redan listat ut, om det vi idag kallar för hyperbilar. Bilar som är mer än superbilar, och som tagit nästa kliv in i utvecklingen. Här har vi trailern för vad som väntar - en orgie i skapelser som Koenigsegg One:1, Ferrari LaFerrari, Porsche 918 Spyder och McLaren P1 - allt filmat i 4K. Hela filmen kommer någon gång under nästa år. Tumnagel
52.9°
+
Bobby Green
0

Shmee150 har fått sig en närmare titt på Koenigsegg One:1
På besök i Ängelholm

Carspottern Shmee150 har rest till Sverige och Ängelholm för att hälsa på Koenigsegg och deras senaste skapelse - One:1. Här får han följa med testchefen Robert Serwanski som visar lite vad man kan göra med denna megabil. Tumnagel
54.6°
+
Bobby Green
0

Ombord på Koenigsegg One:1
På Goodwood Festival of Speed

På Goodwood Festival of Speed visas mängder av snabba bilar upp och en av de allra snabbaste kommer från Sverige. Jag talar givetvis om Koenigseggs färska modell One:1 och i den här POV-videon får vi hänga med i vrålåket runt banan. Ytterligare ett klipp tillsammans med lite kommentarer om hur bilen är att köra finns nedan. Tumnagel
53.8°
+
Bobby Green
0

De sista förberedelserna på Koenigsegg One:1
Drive hälsar på

Drive gillar Koenigsegg och i det här avsnittet får vi hänga lite med Christian som kollar över det sista innan det var dags för premiären av modellen One:1. Tumnagel
55.1°
+
Bobby Green
0
Nästa sida