40 i dag 32 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Nya Opel Astra visas som kombi Kommer som laddhybrid, men inte som elbil I somras rullade Opel ut nya Astra som fått ett helt nytt utseende. Nu är det dags för kombi-versionen som man kallar för Sports Tourer att göra entré. I början av september fick vi reda på att Astra kommer att erbjudas som elbil, men detta kommer bara gälla för femdörrarsversionen och inte för kombin som presenteras nu. Men kombin kommer i alla fall som laddhybrid, något som gör den till Opels första elektrifierade kombi. Under locket kan man även få bensin- och dieselmotorer från 110 till 130 hästar. Till dessa maskiner kopplas antingen en sexpetad manuell låda eller en åttastegad automat. Laddhybriden kommer i två stycken versioner där det starkaste alternativet bjuder på 225 hästar. Till paketet kopplas en elektrisk växellåda. Hur långt dessa tar sig på bara el och andra tekniska detaljer får vi tyvärr inte nu. Bilen mäter 4,64 meter på längden, 1,86 på bredden och är 1,48 hög. Den är 60 centimeter kortare än föregångaren men ska ändå svälja 608 liter i bagagerummet, 1643 om man fäller baksätet. Insidan får bland annat två stycken skärmar där den ena visar instrumenten och den andra infotainmentsystemet. Det finns även head-up-display och teknik som Android Auto och Apple CarPlay. När nya Astra Sports Tourer och vad den då kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
37.1°
0
Helt eldriven Opel Astra kommer 2023 Inte bara som laddhybrid alltså När Opel i juli presenterade nya Astra fick vi reda på att den skulle elektrifieras, men något helt eldrivet alternativ fanns inte med i planerna utan det var laddhybrid som gällde. Men nu får vi reda på att det visst gör det, och en helt eldriven version ska lanseras 2023 och den får namnet Astra-e. Modellen bygger på EMP2-plattformen och uppfattningen var att denna inte kunde husera ett såpass stort batteripack som faktiskt behövs, men på något vis har man löst detta ändå. De första leveranserna av nya Astra väntas dra igång i början av nästa år. Tumnagel
43.8°
0
Det här är nya Opel Astra En helt ny look! Opel är verkligen på gång med en ny stil och nu presenterar man nya Astra. Bilen som förr har varit fantastiskt mellanmjölkig känns nu riktigt frän. Eller vad tycker ni? Gamla Opel köptes av FCA-koncernen som sedan gick ihop med en massa andra märken och blev Stellantis. Det kanske inte ni bryr er om, men det gör att man fått en nystart och numera rullar på samma plattform som bland andra Peugeot 308 och inte något från General Motors. Det betyder också att bilen kommer som laddhybrid men inte som helt elektrisk, tyvärr. Drivlinorna med ren bensin eller diesel är kanske inte så skoj och levererar mellan 110 och 130 hästar. Väljer man laddhybrid blir det däremot roligare och då kan man få upp till 225 hästar. Växellådorna varierar mellan sexpetad manuell och automat med åtta växlar. Astra tar även avancerad belysning till klassen, matrix-lysena har 84 LED-element i varje lykta. Tumnagel
52.3°
0
Första bilderna på nästa Opel Astra Blir elektrifierad Opel ska ju få en lite annorlunda look och snart kommer en ny Astra. Det här är första bilderna på bilen och vi känner igen stilen från kommande Mokka. Man säger att nya Astra kommer att vara en del av elektrifieringen av märket så räkna med olika elektriska alternativ när bilen presenteras. Tumnagel
42.3°
0
2020
Blocket listar hetaste bilarna för 2019 En bil i minuten såld Blocket har nu sammanfattat hur förra året såg ut på bilfronten och bland annat listat de hetaste bilarna som lades upp på sidan och såldes. Under förra året såldes det en bil i minuten och 44 procent av alla annonserade bilar såldes inom en vecka. Modellerna som såldes snabbast var Volvo 740 och 760 medan de mest sålda modellerna var Volvo V70 och Volkswagen Golf och Passat. Mest eftersökta märke blev BMW. I pressmeddelandet nedan hittar ni alla resultat och sammanfattningar. Tumnagel
38.1°
0
2019
Det här är uppdaterade Opel Astra Får bland annat niostegad automatlåda Opel släpper nu en facelift av modellen Astra. Den får nya motorer med lägre förbrukning och utsläpp, en ny niostegad automatlåda och nya tekniska lösningar som digital hastighetsmätare och trådlös laddning av mobilen. Utöver detta är den 200 kilo lättare än sin föregångare. Under huven kan man få en 1,2-liters bensinmotor som ger 110, 130 eller 145 hästar. Det finns även en 1,4 som även den ger 145 hästar. Det finns också en ny dieselmaskin på 1,5 liter som går att få med 105 eller 122 hästar. Gasoline Particulate Filter (GPF-filter) för bensinmotorerna och Selective Catalytic Reduction (SCR)-filter för dieselvarianterna lirar med den kommande Euro 6d-standarden. Alla motoralternativ har start/stopp-funktion. På säkerhetssidan hittar vi saker som Intellilux LED matrix-strålkastare, adaptiv farthållare, filhållningsassistent, automatisk nödbroms och kollisionsvarnare. På bekvämfronten finns bland annat ergonomiska säten med ventilation och massagefunktion, ljudsystem från Bose och uppvärmd vindruta. När lanseringen kommer att ske och vad modellen då kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
35.4°
0
Nästa Opel Corsa väger in på 980 kilo Har bantat 108 kilo Opel kommer i år att lansera en helt ny generation av modellen Corsa och nu börjar man snacka lite om vad den kommer att bjuda på. Först ut är att bilen kommer att väga 980 kilo vilket är upp till 108 kilo mindre än föregångaren. För att lyckas med viktbesparingen har man i högre grad använt sig av aluminium och bantat vikten på både fram- och baksätet. Den lägre vikten ska bland annat ge bättre köregenskaper samtidigt som både förbrukning och CO2-utsläpp minskas. Nya Corsa är byggd på en helt ny plattform och kommer att komma med bensin, diesel eller elmotor. Den sistnämnda versionen som blir en ren elbil skulle man ju vilja veta lite mer om, men för närvarande är informationen tyvärr knapp. Tumnagel
46.6°
0
Så här ser nya Opel Corsas LED-strålkastare ut Lanseras i år och kommer som ren elbil Senare i år kommer Opel att lansera den sjätte generationen av modellen Corsa. En av nyheterna bilen kommer att ha är de adaptiva IntelliLux LED matrix-strålkastarna och en bild på hur dessa ser ut får vi nu. Den här typen finns sedan tidigare i modellerna Astra och Insignia. Fräna såklart, men det mest intressanta med nästa Corsa är nog ändå att den kommer som ren elbil. Som om inte det vore nog kommer även suven Grandland X som laddhybrid. Exakt när nyheterna kommer att presenteras är oklart för tillfället. Tumnagel
38.6°
0
2018
Dessa bilar sålde bäst förra året Toyota Corolla i topp Det är nytt år som ni säkert redan har märkt och allt eftersom börjar det trilla in sammanställningar på saker som skedde förra året. En sak som hände 2017 var att det såldes bilar, och nu har man alltså summerat vilka det var som det såldes flest av. Och högst upp med 1.224.990 stycken sålda exemplar är Toyota Corolla. Modellen är nu inne på sin elfte generation och köparna verkar alltså inte ha för avsikt att titta åt något annat håll. Bilen är världens mest sålda genom tiderna med över 45 miljoner exemplar. På andra plats hittar vi Fords F-serie som sålde i 1.076.551 exemplar och på en tredje plats ligger Volkswagen Golf med 952.826 stycken. Honda Civic har tagit ett rejält kliv på listan och hoppar från tionde till fjärde plats med 819.005 sålda bilar. Suven Nissan Qashqai som många säger är den mest populära i världen hamnar på en 20:e plats med 498.853 sålda exemplar. Den modell det gick sämst för procentuellt sett är Hyundai Elantra som tappade 21 procent. Även Toyota Prius backade med 20,9 procent. Hela listan kan beskådas här nedan. Tumnagel
37.7°
0
2017
Opel sportar till Insignia med GSi-version "Familjesportbilen för entusiaster" Den som vill ha en Opel Insignia med lite mer knuff får nu ett alternativ i den nya versionen Insignia GSi. Den beskrivs som en "familjesportbil för entusiaster" och förutom sportigare design ska den även erbjuda en sportigare körupplevelse. Bilen har fått sig ett tuffare kjolpaket runt om, vinge på bakluckan, dubbla utblås, 20 tumsfälgar och Brembo-bromsar innanför dessa. Både bromsarna och chassiet ska vara utvecklade och optimerade på Nürburgring. Under huven sitter en fyrcylindrig turbomatad bensinmotor på 2,0 liter. Den ger 260 hästar och har ett vrid på 400 newtonmeter. Till motorn kopplas en helt ny åttastegad automatlåda som kan växlas med paddlar bakom ratten. Drivningen sker på alla fyra hjul och förbrukningen anges till 0,86 liter per mil, utsläppet till 197 gram per kilometer. Insignia GSi är snabbare runt Ringen än förra generationen Insignia OPC och anledningen är bland annat att den är 160 kilo lättare. Förutom bensinturbon kommer Insignia GSi även att erbjudas med en ny turbodiesel-motor. Världspremiär blir i Frankfurt i september. Till Sverige kommer bilen i början av nästa år, men något pris vet vi tyvärr inte än. Tumnagel
42.9°
0
Nästa sida