m

Opel Insignia GSi facelift är här
Och nya motoralternativ

För en månad sedan delade Opel med sig av ansiktslyfta Insignia och nu presenterar man prestandaversionen GSi med det nya nyllet på Brussels Motor Show. Det som skiljer utseendemässigt sedan tidigare är bland annat en ny grill och nya adaptiva LED-strålkastare. Insidan får ett uppdaterat instrumentkluster och ett omarbetat infotainmentsystem. GSi innebär även fetare kjolpaket runt om och större fälgar. Motorn är en ny turbomatad fyra på 2,0 liter som ger 230 hästar och 350 newtonmeter i vrid. Den är kopplad till en ny niostegad automatlåda som driver alla fyra hjulen. Det finns adaptiv fjädring med inställningarna Standard, Tour, Sport och Competition. Styrning har förbättrats och för bromseriet står Brembo. Vid sidan om att visa upp uppdaterade GSi berättade Opel om deras nya tre- och fyrcylindriga motorer till Insignia som nu alla ingår i samma familj. De tidigare alternativen kom från tre olika motorfamiljer. Minst är en trecylindrig bensinturbo på 1,4 liter som ger 145 hästar och 236 newtonmeter i vrid. Sen finns det en diesel på 1,5 liter som ger 122 hästar och 300 newtonmeter. Vill man ha fyra burkar finns det även här både bensin och diesel (presenteras senare i år) att välja mellan. Bensinmaskinen som är på 2,0 liter bjuder i sitt svagaste läge på 200 hästar och 350 newtonmeter och har numera cylinderdeaktivering. Vad man får betala för nya Insignia GSi vet vi tyvärr inte just nu. Tumnagel
36.8°
+
Bobby Green
0
2019

Opel lyfter Insignia
Lite nytt utseende och mer teknik

Nästa månad kommer Opel att ställa ut faceliftade Insignia på Brussels Auto Show men innan dess får vi se lite av nyheterna. Modellen har bland annat fått nya strålkastare, omdesignad grill och mer teknik under skalet. Hur insidan ser ut får vi dock inte reda på just nu men Opel säger att den har fräschats upp och nu känns mer modern. Det ska nu finnas trådlös laddning för smarta telefoner och ett uppgraderat infotainment-system. Vi får heller inte reda på om man har förändrat något på drivline-fronten. Tumnagel
41.0°
+
Bobby Green
0
2018
2017

Kia Optima vinner Teknikens Världs Stora Bilpris 2018
Grattis!

Nu står det klart vilken av de tio utvalda bilarna som utsetts till Teknikens Världs Stora Bilpris 2018, och vinnaren är Kia Optima Sportswagon Plug-In Hybrid. Bilarna har man valt eftersom de har utmärkt sig positivt under bilåret, och för att de har egenskaper som sticker ut från mängden. När soppan var färdigkokad är det alltså Kian som står högst på pallen, med motiveringen att den bjuder på den längsta räckvidden på bara el och således gör det möjligt för fler att köra miljövänligt i vardagen. Kia anger 6,2 mil och vid test kom man 5,92 mil vilket ändå är hyfsat nära, och exempelvis två mil längre än vad konkurrenten Passat GTE Sportscombi klarade. Övriga bilar som var med och tävlade om priset var Bentley Bentayga, Volkswagen Arteon, Skoda Kodiaq, Volvo XC60, Opel Insignia, Renault Zoe, Audi A4 g-tron, Suzuki Ignis och Ford Fiesta. Var de placerade sig i ordningen och motiveringen till detta hittar ni på länken nedan. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0

Opel Insignia GSi nu även som kombi
Sportig utan att vara jättesnabb

I juli presenterade Opel en sportigare version av Insignia med det gamla klassiska GSi-epitetet på sig. Då handlade det om sedan-versionen och nu är det dags för kombin att göra entré - här är Insignia GSi Sports Tourer. Precis som sitt syskon går bilen att få med antingen en turbomatad diesel på 2,0 liter som ger 210 hästar och 480 newtonmeter eller en bensindriven turbofyra på 2,0 liter som ger 260 hästar och ett vrid på 400 newtonmeter. Dieseln gör 0-100 km/h på 7,9 sekunder och toppar 231 km/h. Förbrukningen anges till 0,73 liter och utsläppet till 192 gram per kilometer. Kör man på bensin kommer man till 100 km/h på 7,5 sekunder och toppar ut vid 245 km/h. Den drar 0,87 liter per mil och släpper ut 199 gram. Oavsett motoralternativ sker drivningen på alla fyra hjul och till motorerna kopplas en nyutvecklad åttastegad automatlåda. Det finns fyra körlägen och dessa är Normal, Sport, Tour och Competition - det sistnämnda är unikt för GSi-versionerna. I de fyra hörnen sitter 20-tummare med Michelin Pilot Sport 4 S-däck och innanför framdäcken Brembo-skivor i storleken 345 millimeter med fyrkolvsok. Bilen har premiär på mässan i Frankfurt nästa vecka. Försäljningen drar enligt rykten igång i oktober men vad det då står på prislappen är oklart för tillfället. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

Opel sportar till Insignia med GSi-version
"Familjesportbilen för entusiaster"

Den som vill ha en Opel Insignia med lite mer knuff får nu ett alternativ i den nya versionen Insignia GSi. Den beskrivs som en "familjesportbil för entusiaster" och förutom sportigare design ska den även erbjuda en sportigare körupplevelse. Bilen har fått sig ett tuffare kjolpaket runt om, vinge på bakluckan, dubbla utblås, 20 tumsfälgar och Brembo-bromsar innanför dessa. Både bromsarna och chassiet ska vara utvecklade och optimerade på Nürburgring. Under huven sitter en fyrcylindrig turbomatad bensinmotor på 2,0 liter. Den ger 260 hästar och har ett vrid på 400 newtonmeter. Till motorn kopplas en helt ny åttastegad automatlåda som kan växlas med paddlar bakom ratten. Drivningen sker på alla fyra hjul och förbrukningen anges till 0,86 liter per mil, utsläppet till 197 gram per kilometer. Insignia GSi är snabbare runt Ringen än förra generationen Insignia OPC och anledningen är bland annat att den är 160 kilo lättare. Förutom bensinturbon kommer Insignia GSi även att erbjudas med en ny turbodiesel-motor. Världspremiär blir i Frankfurt i september. Till Sverige kommer bilen i början av nästa år, men något pris vet vi tyvärr inte än. Tumnagel
42.9°
+
Bobby Green
0

Nya Opel Insignia som skogsmulle
Det här är Country Tourer

I går fick vi reda på priserna för Opels nya Insignia och i dag väljer man att presentera modellen i det lite mer ruggade utförandet Country Tourer. Den här, precis som alla andra i den här klassen, förses med plast runt hjulhusen, fejkade hasplåtar och en något högre markfrigång (20 millimeter). Självklart sker även drivningen på alla fyra hjulen så att man kan ta sig fram på grusvägen till sommarstugan. Bilen får en ny åttastegad automatlåda och istället för en traditionell bakre differential har Country Tourer automatisk vridmomentfördelning till det bakhjul som behöver kraften bäst. Detta sker via två elektroniskt styrda flerskiviga kopplingar. Det finns tre stycken olika körlägen och dessa är Standard, Sport och Tour. Världspremiären sker i Frankfurt i september och bilen kommer att finnas hos återförsäljare till hösten. Något pris har vi tyvärr inte fått ännu. Tumnagel
39.9°
+
Bobby Green
0

Nya Opel Insignia blir din för 229 900 kronor
Går nu att beställa

Nu är priserna klara för Opels nya Insignia Grand Sport och Sports Tourer och bilarna går nu att beställa. Till Sverige kommer sedanen i början av juni men kombin dyker inte upp förrän i september. Priset börjar på 229 900 kronor och för den slanten får du 1,5 Turbo Enjoy med 165 hästar och en sexpetad manuell växellåda. Det kommer att finnas två stycken utrustningsnivåer och dessa är Enjoy och Business. Motormässigt finns det inledningsvis två stycken bensinmotorer på 165 respektive 260 hästar och en dieselmotor med 170 hästar. Vill man ha kombi kostar detta 8 000 kronor extra. Tumnagel
43.4°
+
Bobby Green
0

Opel visar nya Insignia i kombiutförande
Större, säkrare och du kan tåflörta med den

I december fick vi se nya Opel Insignia i sedanutförande och nu är det dags för kombin att visa upp sig. Den heter på Opelspråk Insignia Sports Tourer och den lovar att vara roligare att köra än föregångaren samtidigt som den ska ha fått ett 100 liter större bagageutrymme. För att komma åt detta ska man även kunna tåflörta med bilen - vifta med foten under den bakre stötfångaren så åker luckan upp. Bilen ska vara upp till 200 kilo lättare än föregångaren och den har modern teknik som adaptiva LED-strålkastare, filhållningsassistent med automatisk styrkorrigering och en huv som poppar upp och skyddar fotgängare om man skulle råka krocka. På tillvalssidan finns bland annat baksäte som går att dela 40/20/40. I övrigt erbjuds i princip samma saker som till sedan-syskonet. Fyrhjulsdrift går att få och denna kopplas till en åttastegad automatlåda, vilket är första gången för Opel. Den nya bilen visas upp på bilmässan i Genève i mars. Läs allt om den i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
49.2°
+
Bobby Green
0
2016

Opel presenterar nya Insignia
Flaggskeppet heter nu Insignia Grand Sport

Opel presenterar nu sitt flaggskepp Insignia i ny förpackning. Denna kallar man för Insignia Grand Sport och den är slankare, lättare, modernare, större, säkrare och på alla sätt bättre än sin föregångare. Kanske även snyggare? Jämfört med den förra bilen har axelavståndet ökat med 92 millimeter vilket ger en rymligare interiör samtidigt som man har dragit ut designen och fått till ett mer coupé-liknande utseende. Fram sitter man 30 millimeter lägre än tidigare och de som sitter där bak har nu 25 millimeter mer plats för knäna och 32 millimeter mer utrymme i höfthöjd. Totalt mäter bilen 4,89 meter på längden. 175 kilo har bantats bort och 60 av dessa kommer från en lättare kaross. I bagageutrymmet får man in 490 liter, fäller man sätena utökas det istället till 1 450 liter. Under huven kommer det att finnas flera olika turbomatade motorer att välja mellan men exakt vad det handlar om får vi inte reda på än. Det kommer även en helt nyutvecklad åttastegad automatlåda och den erbjuds till en början endast i kombination med fyrhjulsdrift. Den bakre diffen har ersatts av två elektriskt styrda flerskiviga kopplingar vilket ger mycket mer exakt kraftöverföring till varje bakhjul oavsett väglag. Bilen kommer att ha tre olika körlägen - Standard, Sport och Tour. På säkerhetssidan hittar vi saker som matrixstrålkastarna IntelliLux LED som har en räckvidd på upp till 400 meter, lane assist, 360-graderskamera, en aktiv "popup-motorhuv" som ger bättre fotgängarskydd, adaptiv farthållare och automatisk nödbromsningsfunktion. På insidan finns en head-up-display, den senaste generationen IntelliLink- system med Opel OnStar, och stolar som ska vara extra snälla mot ryggen samt erbjuda både massage och ventilation. Apple CarPlay och Android Auto finns också. Världspremiär blir det på bilmässan i Genève i mars nästa år. Förra veckan läckte både sedanen och kombin ut under en fotografering, hur kombin ser ut ser ni här. Tumnagel
48.0°
+
Bobby Green
0
2013

Facelift även till Opel Insignia OPC
Världspremiär i Frankfurt

I början på sommaren dök den faceliftade versionen av Insignia upp och nu är det dags för det sportigare syskonet med tillägget OPC att få samma behandling. Precis som sina syskon handlar det om lite tweakad design på strålkastarna, baklamporna, grillen och bakluckan. Bilen får även en helt ny instrumentpanel, mittkonsol, växelspaksknopp och rattknappar. Under huven är det oförändrat vilket innebär en turbomatad V6:a på 2.8 liter som ger 320 hästar och 435 Nm. Den är kopplad till en sexpetad manuell låda som sätter fart på alla fyra hjulen, och till 100 km/h ska det ta sex sekunder blankt (6.3 för kombin). Toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h men den kan lyftas till 270 mot en peng. Chassiet har styvats upp en aning och bakaxeln har arbetats om för att ge ett sportigare uppträdande. Ingenjörerna har även meckat med ESP:en och modifierat dämparna. Allt för att göra bilen roligare att köra. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0
2011

Första bilderna på Opel Insignia CrossFour
En bil som ska klara terrängen lite bättre

Det här sägs vara de första bilderna på Opels kommande mer terränganpassade Insignia. Modellen heter enligt rykten Insignia Sport Tourer CrossFour och får precis som alla bilar av den här typen lite högre markfrigång och plastdetaljer på utsatta ställen. Bilen har fyrhjulsdrift och ska erbjudas med två stycken motoralternativ, en 2-liters dieselsnurra på 158 hästar eller en 2-liters bensinmotor på 192 hästar med ett vrid på 400 Nm. Mer information kommer när bilen blir officiell, vilket inte borde ta så värst lång tid om detta nu är de officiella bilderna som har läckt ut. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0

Vassare Volvo S60 från Australien
Volvo har tagit hjälp av Heico och Polestar

Igår skrev jag om att Volvo funderar på att lansera en egen prestandadivision. Idag dyker den här bilen upp, Volvo S60 Performance Project. En preppad S60 som är lite vässad och som kanske kan stilla "R"-hungern lite. Det är Volvo Car Australia som har tagit fram den här specialversionen tillsammans med Heico och Polestar. Styling från den förstnämnda och prestanda från den sistnämnda. Gänget på Polestar har mappat om ECU:n och lockat fram 325 hästar och 480 Nm ur den sexcylindriga 3-litersmotorn. Det är 25 hästar och 40 Nm mer än original, och exakt samma effekt som Opel Insignia OPC. Stylingen är baserad på T6 R-Design och innehåller förutom ett komplett kjolpaket även ett sportavgassystem och 19-tumsfälgar. Bilen sitter 15 millimeter närmare asfalten och har fått styvare dämpare och fjädring. Volvo i Australien funderar nu på om de ska släppa en begränsad upplaga av den piffade S60:n. Om inte, så kan man ju alltid köpa Heicos paket vid sidan av. Men då får man ju i och för sig inte garantin som Polestar lämnar. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0
2010

Sketcher på Hyundais kommande i40
Mondeo-utmanaren kommer i kombiutförande först

Nästa år dyker Hyundai i40 upp, och nu dyker lite skisser på bilen upp på nätet. i40 blir en direkt konkurrent till bilar som Toyota Avensis, Volkswagen Passat och Ford Mondeo. För att ta lite fart på marknaden släpps bilen i kombiutförande först och enligt Hyundai ska denna modell både vara rymligare för sina passagerar och kunna husera mer bagageutrymme än sina rivaler. Under skalet döljer sig två en mix av två bilar, Elantra och Sonata, som utgör chassiet. På motorsidan finns det bara ett bensinalternativ att välja bland och det är en 2-liters direktinsprutad sak med start/stopp, 174 hästar och ett utsläpp på 156g CO2/km. Storsäljaren väntas istället bli turbodieselmotorn på 1,7 liter som kommer i två versioner, 114 eller 134 hästar. 2012 ska även en dubbelturboförsedd motor dyka upp. Insidan ska ha fått sig en uppsving jämfört med tidigare modeller, och ska enligt källan likna den i Opel Insignia. Funktioner som adaptiva strålkastare och parkeringshjälp finns på prylsidan. Debuten sker i mars nästa år på bilsalongen i Genève. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

Hyundai i-flow - hybridversion av i40?
Hyundai visar framtiden i Genève

Hyundai visar ett helt nytt koncept döpt till i-flow i Genève. Bilen ska bli en utmanare i D-segmentet och konkurrerar då mot bilar som Volvo S60, Ford Mondeo och Opel Insignia. Hyundai Sonata kommer snart till Europa, men heter då i40. Denna skiss skulle kunna vara en hybridversion av just i40, men det återstår att se när bilen visas upp i Genève. Konceptet är designat i Rüsselheim och ska tydligen vara späckad med nyheter, kemiföretaget BASF bidrar bland annat med lättviktsmaterial och solceller. Bilen följer Hyundais nya formspråk som de kallar för "fluidic sculpture", och visst har konceptet vågliknande former. Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0
2009

Årets Bil 2010
Och vinnaren är...Volkswagen Polo!

Ja då blev det då lilla Polo som tog hem titeln Årets Bil 2010. Tätt efter kom Toyota IQ, endast 10 poäng efter. Andra motståndare i kampen var Skoda Yeti, Citroën C3 Picasso, Mercedes E-klass, Opel Astra och Peugeot 3008. Polons poäng landade totalt på 347, och lilla IQ fick då alltså 337 poäng. Detta är andra gången Volkswagen vinner denna ärofyllda titel, förra gången var med Golf 1992. Vann rätt bil tycker du? Tidigare vinnare: Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

Årets Bil 2010 - här är kandidaterna
Allt från BMW Z4 till Skoda Yeti

I år tog Opel Insignia hem titeln som årets bil i Europa och nu har de tävlande inför 2010-års upplaga presenterats. 30 olika bilar gör upp om den åtråvärda guldmedaljen och hela listan (samt tidigare vinnare) återfinns efter hoppet. Det är verkligen inte lätt men om man skulle välja fem bilar som nog gör upp efter att de 59 journalisterna sagt sitt så chansar jag på Citroën C3 Picasso, Honda Insight, Opel Astra, Seat A4 Exeo och Skoda Yeti. Vilka tror ni på? Tumnagel
36.9°
+
Erik Svensson
0
Nästa sida