m

Jeep uppdaterar Compass
Kommer som laddhybrid

Jeep ger nu sin lilla modell Compass ett lyft. Förutom ny motor och att den kommer som laddhybrid är det nytt att tillverkningen numera sker i Melfi, Italien. Den nya motorn är en turboladdad fyra på 1,3 liter som ska vara 30 procent mer bränsleeffektiv än sin föregångare. Den ger 130 hästar och erbjuds i kombination med framhjulsdrift eller fyrhjulsdrit. Fem stycken versioner av Compass kommer att erbjudas - Sport, Longitude, Mighty Eagle, Limited och S. Den sistnämnda bjuder på hisnande 150 hästar. Oavsett vilken version du köper kan du välja mellan en sexpetad manuell låda eller en ny dubbelkopplingslåda. Laddhybriden kommer under andra halvan av året och den kombinerar 1,3-litersmotorn med en elmotor. Det snackas om effekt på antingen 190 eller 240 hästar. Den här versionen kommer endast gå att få med fyrhjulsldrift. Insidan bjuder nu på Uconnect-systemet som gör att du på avstånd kan övervaka och låsa/låsa upp bilen. På säkerhetssidan hittar vi saker som forward collision och lane departure warning som standar. Blind-spot monitoring, adaptive cruise control, parking assist och cross-traffic alert finns på tillvalslistan. Några priser har vi inte fått än. De framhjulsdrivna versionerna ska nå återförsäljare den här månaden, men om det gäller här i Sverige är oklart för tillfället. Tumnagel
36.3°
+
Bobby Green
0
2016

Lotus presenterar Exige som äter superbilar till frukost
Den snabbaste någonsin

Lotus fortsätter att fila på modellen Exige och nu presenterar man den snabbaste någonsin. Den heter Exige Sport 380 och ska enligt Lotus äta superbilar till frukost. Oavsett så gör den 0-100 km/h på 3,7 sekunder, vilket får anses som helt okej. Bilen har en tjänstevikt på 1 100 kilo och bakom sittbrunnen sitter en kompressormatad V6:a på 3,5 liter som pumpar ur sig 375 hästar och 410 Newtonmeter. Toppfarten anges till 286 km/h. Till motorn kopplas en sexpetad manuell låda som driver bakhjulen. I vår kommer även en automatlåda med sex steg och paddlar bakom ratten som tillval. I princip handlar det om en Exige Sport 350 som man skruvat upp ytterligare ett snäpp. Jean-Marc Gales som är vd för Group Lotus beskriver bilen så här: "We’ve saved something special for our last new car of 2016. We have built upon the foundations of the excellent Exige Sport 350 and developed a perfectly proportioned, intuitive and attainable supercar for real roads. The cut in weight is nothing short of drastic and, combined with the hike in power and its enhanced agility, we’ve created something exceptional - far greater than the sum of its parts. The Exige Sport 380 is so good, that it is no longer the best in class, it’s now in a class of its own." Man har bantat bilen genom att använda sig av ännu mer kolfiber - bland annat till splittern fram, vingen bak och det som är kring diffusorn. Bakrutan är i polykarbonat och stolarna är även de i kolfiber. Man har verkligen tänkt på allt och genom att bara ha två bakljus istället för fyra som på 350 sparar man exempelvis 300 gram. Alla gram räknas! Roadster är standard men man kan få den som coupé mot tillägg. Priserna börjar på 67 900 pund. Allt om bilen finns att läsa i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
42.9°
+
Bobby Green
0

Mini släpper sin största modell någonsin - nya Countryman
Kommer som laddhybrid

Mini rullar i dag ut nya Countryman. En bil med uppdaterat utseende i ett större format och med en stor nyhet - den kommer som laddhybrid. Det innebär att du kommer att kunna köra omkring fyra mil på bara el i din nya stora Mini. Bilen växer hela 20 centimeter på längden och är numera 4,31 meter lång. Bredden ökar med tre centimeter och axelavståndet blir 7,5 centimeter längre. Större överallt alltså vilket bland annat ger bättre utrymmen i bagagerummet där man nu får in 450 liter, strax över 1 300 liter om man fäller den bakre raden. Fyra olika motoralternativ finns att välja mellan från start och det klart mest spännande är det som kommer nästa sommar - Mini Cooper S E Countryman All4 som är laddhybriden. Den kombinerar en trecylindrig bensinturbo på 136 hästar med en elmotor på 88 hästar. För växlandet står en automatlåda med sex steg. Systemeffekten anges till 224 hästar och 385 Newtonmeter vilket är tillräckligt för att kunna avklara 0-100 km/h på 6,9 sekunder. Toppfart när man kör på el anges till 125 km/h. Räckvidden anges alltså till fyra mil på ren el och en full laddning av batteriet via ett vanligt vägguttag ska ta strax över tre timmar. Förbrukningen anges till 0,21 liter per mil med ett utsläpp på 49 gram per kilometer. Det innebär att den här räknas som en supermiljöbil i Sverige. Världspremiären för nya Countryman sker i Los Angeles nästa månad, marknadsintroduktion blir det i februari nästa år. Priserna börjar på 244 900 kronor och för den slanten får man en Mini Cooper Countryman med bensinmotor på 136 hästar och manuell växellåda. Allt om bilen finns i pressmeddelandet nedan och fler priser finns här. Tumnagel
36.9°
+
Bobby Green
0

Nya Mercedes E63 är här och den får mer effekt än AMG GT-R
Får även drift mode

Om ni tyckte att pickupen Mercedes visade upp i går inte riktigt triggar alla sinnen kommer här en annan nyhet från tysken som kanske får håren att resa sig - nya Mercedes-AMG E63. Eller Mercedes-AMG E63 S 4MATIC+ som den egentligen heter. Den har över 600 hästar och faktiskt även ett drift-läge för den som vill sladda utan att behöva gå i skola innan. Motorn är den nya och trevliga dubbelturbomatade V8:an på 4,0 liter som används i många andra modeller. Den ger nu 611 hästar och har ett vrid på 850 Newtonmeter om man går all in och köper S-versionen. Det är faktiskt 27 hästar fler än i värstingen AMG GT-R. Står det inte den bokstaven efter beteckningen får man istället 571 hästar och 749 Newtonmeter att leka med. S gör 0-100 km/h på 3,4 sekunder, utan S tar det 3,5 sekunder. Till maskinen kopplas en niostegad automatlåda. Kraften skickas till alla fyra hjulen via ett helt nytt system man kallar för AMG Performance 4MATIC+. På ett smart sätt skickar detta kraften dit det behövs hela tiden och en av nyheterna är alltså Drift Mode. Slå på Race-läget, stäng av ESP, lägg lådan i manuellt läge och dra i växelpaddlarna bakom ratten så aktiveras det. Detta gör bilen 100 % bakhjulsdriven och sen är det bara att börja elda gummi. I övrigt ser den ut som en AMG bör göra med aggressivare front som fått större luftintag, feta fälgar och fyra rektangulära avgaspipor baktill. Skärmarna är bredare och för att fylla ut fälgarnas innanmäte sitter det givetvis fläskigare bromsar. Världspremiär blir det på Los Angeles Motor Show i mitten av november. Försäljningen drar igång i januari nästa år och sen blir det lansering i mars. Några priser har vi tyvärr inte fått än. Tumnagel
44.5°
+
Bobby Green
0

Årets hetaste bil är här - Bugatti Chiron
Har begränsad toppfart på 420 km/h

Ögonblicket vi (alla) har väntat på är här - Bugatti har precis presenterat uppföljaren till modellen Veyron. Den heter som vi tidigare har nämnt Chiron och blir som väntat en av de absolut värsta bilarna som går att köpa. 1 500 hästar, från stillastående till 100 km/h på under 2,5 sekunder och en (begränsad) toppfart på 420 km/h - allt förpackat i en lyxvagn du kan åka långt med innan du får träsmak. Motorn är en vidareutveckling av den åtta liter stora W16-maskinen med kvadrupelturbo som återfinns i Veyron, men nu sker den extra skjutsen istället i två steg. När man drar iväg jobbar endast två av snäckorna, vid 3 800 varv kommer de andra två igång och hjälper till. Alla turboaggregat är nya och har vuxit i storlek och ingenjörerna har jobbat hårt på att kraften ska komma direkt och utan lagg, det maximala vridet som är på 1 600 Nm finns redan vid 2 000 varv. Kraften skickas till alla fyra hjulen och detta sker via en specialutvecklad sjustegad dubbelkopplingslåda. Hela monocoquen som är i kolfiber är ny, detsamma gäller chassiet som nu är adaptivt med fem stycken olika körprogram - Lift, EB, Autobahn, Handling och Top Speed. Det sista läget som ger dig toppfarten 420 km/h kan endast aktiveras om du har en separat andra nyckel, precis som hos Veyron. 0-200 km/h går på under 6,5 sekunder, 0-300 km/h på under 13,6. Hastighetsmätaren är graderad till 500 km/h. Däcken är som vanligt också specialutvecklade för bilen och har nu en större anläggningsyta än tidigare. Dimensionen är 285/30 R20 fram och 355/25 R21 bak. Innanför dessa sitter nya kolfiberkeramiska bromsar som vuxit 20 millimeter i diameter, och 2 millimeter i tjocklek. Fram sitter det åttakolvsok i titan, bak sexkolvsok i samma material. Bromsar man från 100 km/h ska man stå still efter 31,3 meter. Är hastigheten istället 200 är det 125 meter som gäller. Från 300 får du stopp på 275 meter. 500 stycken exemplar kommer att tillverkas och ett av dem blir ditt för 2,4 miljoner euro. En tredjedel av bilarna är redan sålda och de första kunderna får sina i augusti. Premiär blir det i Genève. Allt om bilen finns på länken nedan. Tumnagel
89.1°
+
Bobby Green
0

Microsoft, Samsung och andra skapar organisation för IoT
Open Connectivity Foundation ska skapa standard för det smarta hemmet

Ett gäng bestående av några av världens största teknikföretag drar nu igång organisationen Open Connectivity Foundation (OCF) vars primära syfte är att utarbeta en standard för det så kallade Internet of Things (IoT), det vill säga en standard för saker vi har i våra smarta hem och på andra platser. Företagen som har dragit igång OCF är ARRIS, CableLabs, Cisco, Electrolux, GE Digital, Intel, Microsoft, Qualcomm samt Samsung och förhoppningen är givetvis att fler företag, såväl stora som små, ansluter sig till organisationen och den framtida standarden för IoT. Det som är något problematiskt här är att varken Apple, som redan har Homekit för IoT-grejer, och Google, som har Weave och Brillo för samma sak, inte är medlemmar i OCF. Detta betyder att det antagligen kan dröja länge, om det någonsin sker, innan vi får en global standard för Internet of Things. I klippet ovan syns en slags vision som OCF har för det smarta hemmet. Tumnagel
48.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
2014

Cadillac ATS-V officiell
Kommer som både sedan och coupé

För exakt en vecka sedan läckte V-versionen av Cadillacs modell ATS ut och nu presenteras den officiellt. Det köparna kommer att få är en prestandafokuserad modell med en dubbelturbomatad V6:a på 3.6 liter under den bulkiga huven som är tillverkad i kolfiber. Motorn ger 455 hästar och har ett vrid på 603 Nm. Till den kopplas en gammal hederlig sexpetad manuell låda med automatisk varvtalsmatchning vid nedväxling. Det finns även en automatlåda med åtta steg (Hydra-Matic 8L90) och väljer man den gör bilen 0-100 km/h på 3.9 sekunder och toppar 299 km/h. Kraften skickas endast till bakhjulen. Som väntat kittas bilen med ett fetare kjolpaket än sina syskon, samt större bromsar från Brembo och fyra avgaspipor där bak. Allt om modellen finns att läsa i pressmeddelandet nedan. Premiär och pris får vi inte reda på än tyvärr. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0
2013

The ’Stang is back!
Får fyra under huven

Nu är det dags. Efter mycket hysch-hysch och pysslande fram och tillbaka under en lång tid har nu äntligen den sjätte generationens Ford Mustang presenterats. Och en hel del har hänt sedan den introducerades för snart 50 år sedan. Nya Mustang tar Ford in i framtiden, för den här går nämligen att få med en modern fyrcylindrig motor under huven och den stela bakaxeln försvinner. Det sägs att kärran har bantats med 90 kilo och att vikten nu skulle hamna på omkring 1 500 kilo. Bilen får alltså en individuell hjulupphängning bak och en EcoBoost-snurra introduceras under huven. Den är på 2.3 liter och ger 309 hästar och 406 Nm, så effekten känns ändå rätt trots att cylindrarna kanske är för få för denna typ av bil. Det finns även en V6:a på 3.7 liter, samma som funnits tidigare fast något uppdaterad, som ger 300 hästar och 366 Nm. Toppversionen blir Mustang GT som också får samma V8:a på 5.0 liter som tidigare. Den ger 420 hästar och har ett vrid på 528 Nm. Även växellådorna är samma sexpetade manuell och sexstegade automat som finns i föregående generation. Automatlådan får dock paddlar bakom ratten. Även om Ford visar upp nya Mustang nu dröjer det innan den riktiga visningen äger rum. Den kommer nämligen att ske i april nästa år, samma datum som Mustang fyller 50. Mot slutet av nästa år kommer de första bilarna att anlända till återförsäljare i USA och vi kommer snällt att få vänta ända till våren 2015. Allt om den nya bilen finns att läsa i pressmeddelandet. Tumnagel
48.6°
+
Bobby Green
0
Slut på artiklar...