m

Samsung presenterar Exynos 2100
Nya flaggskeppskretsen som lär sitta i S21

Med nytt flaggskepp på ingång så kan det vara bra att också leverera en ny flaggskeppskrets som ska användas i telefonen. Det är vad Samsung har serverat under eftermiddagen genom att presentera Exynos 2100 som med väldigt hög sannolikhet kommer användas i S21-serien vi kommer kunna köpa här i Sverige. Exynos 2100 bygger på tillverkningstekniken 5nm Extreme Ultra-Violet, eller EUV, och ska tack vare det ha 20 procent lägre energiförbrukning jämfört med kretsar som tillverkas med 7nm-procedur. Exynos 2100 är utrustad med åtta processorkärnor med en Cortex X1-kärna på 2,9GHz, tre Cortex A78-kärnor och fyra energieffektiva Cortex A55. Jämfört med föregående flaggskeppskrets ska Exynos 2100 vara 30 procent mer kraftfull. Grafiken sköter grafikprocessorn Mali-G78 med 14 kärnor. Processorn har 40 procent bättre prestanda och har stöd för API:er som Vulkan och OpenCL. AI har förbättrats med en ny trekärnig NPU. När det kommer till kameradelen ska Exynos 2100 vara utrustad med en bildprocessor som ska kunna hantera sensorer på upp till 200MP och sex separata sensorer ska kunna användas samtidigt, vilket ska förbättra zoom och ultravidvinkel. Stöd för att spela in med 4K i 120fps och 8K i 60 fps finns även. Först ut med Exynos 2100 lär bli Samsungs egna S21-serie vara, om inte företaget gör en helomvändning och hårdsatsar på Snapdragon i stället. Men det kommer inte ske. S21-serien kommer presenteras på torsdag. Ovan har ni en ordentlig video om Exynos 2100. Tumnagel
38.7°
+
André Stray
0
2017

WWDC macOS High Sierra får stöd för extern GPU
Bra om man utvecklar grafiktunga grejer

Med Apples kommande operativsystem macOS High Sierra har man lanserat något som man kallar för External Graphics Development Kit vilket gör att man kan koppla in en extern grafikprocessor (GPU) i mac-datorer som kör macOS High Sierra. Med hjälp av detta kan appar som tagits fram med hjälp av Metal, OpenCL och OpenGL använda en extern grafikprocessor för att driva grafiken i appen. Detta kanske kan vara intressant främst i grafiktunga spel och VR-upplevelser. Är man medlem i Apple Developer Program så kan man nu köpa ett External Graphics Development Kit för 600 dollar. Då inkluderas ett AMD Radeon RX 580 8GB-kort i ett Sonnet-chassi med stöd för Thunderbolt 3. Man får även 100 dollar rabatt på VR-headsetet HTC Vive vilket jag antar ytterligare understryker att det här är något Apple har tagit fram speciellt riktat till VR-utvecklare. Tumnagel
44.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
2014

AMD släpper Gizmo 2
Litet utvecklingskort med kraftig processor

Arduino har gjort DIY-marknaden populär och små kort med kraftfulla integrerade processorer började komma i början på det här året då Nvidia släppte utvecklingskitet Jetson TK1. Nu släpper AMD Gizmo 2 vilket blir den andra generationen av produkten och den skiljer sig från Raspberry Pi och Jetson TK1 då den kan köra Windows Embedded 7 och 8. Gizmo 2 är baserad på AMDs Embedded G-Series SoC GX210HA, en dualcore APU klockad till 1 GHz som ligger på en TDP av 9 W. Den integrerade grafiken består av Radeon HD 8210E som ger 85 GFLOPS och stöd för DirectX 11.1, OpenGL 4.2x samt OpenCL 1.2. I övrigt finns 1 GB RAM, HDMI-ut, audio ut, mSATA/mini PCIe kontakt, MicroSD-läsare, Gigabit Ethernet, två USB 2.0-portar och två USB 3.0-portar. AMDs lilla dator riktar sig mot Gizmosphere, en community för utvecklingskort och den kan bland annat användas som set-top box, IP-TV, tunn klient, spelmaskin och mycket mer. Kretskortet har en storlek på 4x4" och kommer att kosta 199 dollar. Tumnagel
40.3°
+
Samuel Paulsson
0

Intel ökar grafikprestandan med nya drivrutiner
Enheter som Surface Pro 3 blir bättre

Intel har släppt nya grafikdrivrutiner för de integrerade grafikkretsarna i företagets processorer och utlovar en ökning i prestanda av upp till 30 procent i vissa enheter vilket även inkluderar Microsoft Surface Pro 3. De nya drivrutinerna är specifikt designade för grafiken i Intels fjärde generation av Core-processorer med kodnamnet Haswell, Iris och Iris Pro. De fokuserar på att förbättra prestandan i GPGPU vilket resulterar i en ökning med upp till 30 procent i vissa OpenCL-applikationer. I spel så blir prestandaökningen inte lika stor utan ligger på 3-7 procent i nyare spel som Battlefield 4 och Civilization 5 men kan ge stora ökningar i mindre krävande spel som Doom 3: BFG Edition och League of Legends. De nya drivrutinerna ska även öka batteritiden när spelar småspel som Angry Birds eller Fruit Ninja då en teknik används som kallas Adaptive Rendering Control (ARC) vilket innebär att bilder inte renderas då det inte finns någon ändring i bilden. De nyligen lanserade Core M-processorerna med Intel HD Graphics 5300 stöds också i de nya drivrutinerna. Tumnagel
43.3°
+
Samuel Paulsson
0

Matrox ingår samarbete med AMD
Ska använda deras GPU:er i sina egna grafikkort

AMD och Nvidia har varit ensamma på grafikmarknaden en ganska lång stund nu och det var ett bra tag sedan vi hörde namnet Matrox, även om de aldrig lagt ned verksamheten. Jag kommer ihåg att det satt ett grafikkort från Matrox i en av mina första datorer och det är väl typ 20 år sedan nu. Matrox tillverkade grafikkort för speldatorer tidigare och det gick ganska bra för dem då men har nu under de senaste tolv åren tillverkat grafikkort för professionella datorsystem som kräver flera skärmar. De brukade vara kända för sina Millennium-kort men gav upp serien under 2002. Nu tillkännaget Matrox att de ingår samarbete med AMD då de kommer att använda deras grafikprocessorer baserade på GCN-arkitekturen i kommande professionella produkter. AMDs GPU:er kommer ge Matrox grafikkort tillgång till bland annat DirectX 11.2, OpenGL 4.4 och OpenCL 1.2 såväl som Shader model 5.0, PCI Express 3.0 samt ett 128-bitars minnesgränssnitt. De nya grafikkorten kommer att lanseras inom kort och Matrox egna mjukvara, PowerDesk, bör hålla företaget flytande ett tag till. AMD själva är nöjda med avtalet och speciellt då många inom grafikavdelningen hos AMD, före detta ATI, är baserade i Kanada, precis som Matrox. Tumnagel
45.3°
+
Samuel Paulsson
0
2013

Carrizo kommer basera sig på Excavator
Släpps under 2015

Det har tagit AMD nästan två år att utveckla de nya APU:erna som går under kodnamnet Kaveri. De kommer med en ny generation av processorkärnor kallade steamroller och inkluderar också heterogeneous system architecture. Nu sägs det att företaget ska bli lite aggressivare och kommer introducera nya APU:er året efter Kaveri, alltså någon gång under 2015. Uppföljaren kommer att heta Carrizo och ska innehålla processorkärnor baserade på Excavator. Enligt en bild som liknar de som AMD bukar använda för framtidens planer så kommer Carrizo vara lik Kaveri på många sätt. Det nya chipet kommer sitta i FM2+ sockeln som finns tillgängliga nu med A88X och A78-chipseten. Det kommer bland annat ha en dual-channel DDR3 minneskontroller och PCI Express 3.0. Carrzo kommer ärva en hel del funktioner från Kaveri som TrueAudio, Matle, DirectX 11.2, OpenCL 2.0, HAS osv. Det är dock oklart vilken tillverkningsprocess som Carrizo kommer tillverkas med, 28 nm, 20 nm eller 14 nm. Tumnagel
36.8°
+
Samuel Paulsson
0

OpenCL 2.0-specifikationer klara
Tillkännagavs i måndags

Khronos Group tillkännagav i måndags att den slutgiltiga specifikationen för OpenCL 2.0 nu är klar. OpenCL ger nu stöd för många fler algoritmer och programmeringsmönster så att det lättare kan accelereras med förbättrad prestanda. Många ledande högteknologiska företag, inklusive Adobe, AMD, Imagination Technologies och Vivante har tillkännagett stöd för OpenCL 2.0. Uppdateringar och tillägg i Open CL 2.0 beskrivs i listan nedan: Shared Virtual Memory: host and device kernels can directly share complex, pointer-containing data structures such as trees and linked lists, providing significant programming flexibility and eliminating costly data transfers between host and devices. Nested Parallelism: device kernels can enqueue kernels to the same device with no host interaction, enabling flexible work scheduling paradigms and avoiding the need to transfer execution control and data between the device and host, often significantly offloading host processor bottlenecks. Generic Address Space: functions can be written without specifying a named address space for arguments, especially useful for those arguments that are declared to be a pointer to a type, eliminating the need for multiple functions to be written for each named address space used in an application. Images: improved image support including sRGB images and 3D image writes, the ability for kernels to read from and write to the same image, and the creation of OpenCL images from a mip-mapped or a multi-sampled OpenGL® texture for improved OpenGL interop. C11 Atomics: a subset of C11 atomics and synchronization operations to enable assignments in one work-item to be visible to other work-items in a work-group, across work-groups executing on a device or for sharing data between the OpenCL device and host. Pipes are memory objects that store data organized as a FIFO and OpenCL 2.0 provides built-in functions for kernels to read from or write to a pipe, providing straightforward programming of pipe data structures that can be highly optimized by OpenCL implementers. Android Installable Client Driver Extension: enables OpenCL implementations to be discovered and loaded as a shared object on Android systems. Tumnagel
41.3°
+
Samuel Paulsson
0

Information om Cherry Trails IGP läcker ut
Samma som i Broadwell

Under veckan har det läckt ut lite mer information Intels nästa generation av Atom-processorer, Cherry Trail. Den här gången gäller det den integrerade grafiken i de kommande processorerna. Om de läckta specifikationerna stämmer så kommer Cherry Trails integrerade grafik att ha 16 execution units, eller EUs, vilket är en fyrdubbling från Bay Trail. De är baserade på Gen8 av grafikkärnan, alltså samma som kommer i Broadwell och kommer säkerligen innebära en stor uppgradering när det gäller prestanda. Den nya grafiken verkar också ha en förbättrad videokodningshårdvara. Den ska tydligen klara av 1080p i 60 fps, dubbla av vad Bay Trail klarar av. Videoavkodaren har också uppgraderats men det finns inga specifikationer mer än att den består av Gen8. När det gäller API:er så har grafiken stöd för DirectX 11.1, OpenGL 4.2, OpenCL 1.2 och OpenGL ES 3.0. Enligt bilderna så kommer de strömsparande funktionerna vara liknande de av föregångaren och den har stöd för dynamisk refresh rate, panel self refresh och adaptiv bakbelysning. Display outputs är samma som föregående generationen men det nämns ingenting om den maximala upplösningen. Bay Trail går upp till 2560x1600, något som verkar räcka för tablets i dagsläget. Tumnagel
37.1°
+
Samuel Paulsson
0

AMD lanserar FirePro S10000 12GB Edition
Har dubbla Tahiti GPU:er

AMD har tillkännagett ett nytt grafikkort i det professionella segmentet, AMD FirePro S10000 12GB Edition, som designas för stora high-performance computing (HPC) system. FirePro S10000 12GB Edition har stöd för PCI Express 3.0 såväl som OpenCL och som vi kan se i namnet så kommer grafikkortet med 12 GB grafikminnet av ECC-typ. Kortet har också stöd för DirectGMA vilket gör att utvecklare kan arbeta med stora modeller och assemblies för att kunna dra nytta av parallel processing-funktionen i AMDs GPU:er. AMDs nya grafikkort sitter på två stycken GPU:er som är baserade på Tahiti och klockade till 825 MHz. Varje GPU har alltså tillgång till 6 GB grafikminne som är klockat till 5 GHz och kopplat via ett 384-bitars minnesgränssnitt. Prestandan av FirePro S10000 12GB Edition ligger på 5,91 TFLOPS i enkel precision och 1,48 TFLOPS i dubbel precision. FirePro S10000 12GB Edition beräknas att finnas tillgängligt någon gång under våren nästa år. Tumnagel
41.0°
+
Samuel Paulsson
0

AMD avslöjar Kaveri den 11:e november
Kommer likna lanseringen av de nya Radeon-grafikkorten

Det har tidigare sagts att AMD ska lansera Kaveri någon gång under slutet på det här året och nu har det bekräftats att företaget ska göra det i början på nästa veckan, alltså den 11:e november. Det kommer ske under AMDs APUx2713-evenemang som kommer likna GPUx2713-evenemanget som hölls i september på Hawaii tidigare i år där de nya Radeon-grafikkorten avslöjades. AMD kommer också att hålla sitt 2013 AMD Developer Summit, vilket sammanför utvecklare som tillverkar mjukvara som drar nytta av både CPU och OpenCL-accelererade GPU:er. APUx2713 kommer att hållas i San Jose i USA och precis som med GPUx2713 så kommer AMD att göra en livesändning via webben. Utöver nya APU:er så förväntas AMD också göra ett stort tillkännagivande vad gäller HSA-initiativet (heterogeneous system architecture). Tumnagel
37.8°
+
Samuel Paulsson
0

Futuremark uppdaterar PCMark 8
Har nu stöd för Windows 8.1

Futuremark har precis släppt en ny version av PCMark 8 benchmark-mjukvaran och den kommer nu med stöd för Microsofts kommande Windows 8.1 Utöver stöd för den nya versionen av Microsofts operativsystem så har den också stöd för Internet Explorer 11 samt en uppdaterad SystemInfo som nu ligger på v 4.21. Andra funktioner inkluderar detaljerade grafer över hårdvaruövervakning, snabbare skanning i SystemInfo och en ny funktion för testning av OpenCL vilket gör att Home och Creative-benchmarks nu kan använda OpenCL-acceleration. PCMark 8 finns nu endast tillgängligt i Professional Edition men Futuremark planerar att släppa Basic och Advanced versioner framöver. För Professional Edition får man betala 1495 dollar medan Advanced kommer kosta 49,95 dollar och Basic ska vara gratis. Tumnagel
38.0°
+
Samuel Paulsson
0

AMD släpper nytt verktyg för ansiktsanimering i spel
Face Plus tas fram i samarbete med Mixamo

AMD har tillkännagett ett partnerskap med Mixamo där de ska skapa motion capture i realtid och ett plugin för ansiktsanimation i 3D för den populära spelmotorn Unity som ska kunna köras på ganska enkel hårdvara. Att fånga ansiktsuttryck och använda den datan för att ge realism till karaktärer i spel är en ganska vanlig funktion i dagens spel, som till exempel Rockstars L.A. Noire. I spelet så ombeds spelaren att avläsa ansiktsuttryck för att avgöra om en karaktär ljuger eller talar sanning. Spelet använde avancerad animationsteknologi, så avancerad att spelet inte kunde klara mer än tre ansikten samtidigt. Fånga små detaljer i skådespelarnas ansikten och översätta det till data i animationen kräver typiskt sett dyr hårdvara och kraftfulla processorer men det är något AMD försöker råda bot på så att mindre utvecklare kan ta del av tekniken. AMD lanserar nu alltså tillsammans med Mixamo ett plugin som de kallar för Face Plus för Unity spelmotorn. Det enda som krävs är en standard webbkamera och då ska man kunna köra ansiktsanimation i realtid med Unity-drivna karaktärer, även på en ganska enkel PC-dator. Systemet fungerar genom att avlasta processningen av bilderna från webbkameran till grafikkortet snarare än till processorn. Eftersom GPUn är högt parallell i sin natur och med tanke på att den är designat för sådant här arbete i grunden så betyder det att prestandan kan ökas med omkring 13 ggr jämfört med CPU-baserade system. Enligt AMDs egna tester så kan indie-utvecklare klara sig med billig hårdvara och fortfarande kunna utveckla spel. Företaget säger att ett system med en AMD A10-4600M APU klarar av att fånga 42 fps i realtid. För att få bättre prestanda så kan man använda en kraftfullare dator med ett grafikkort kompatibelt med OpenCL 1.1 eller högre. Fler detaljer angående mjukvaran, som finns tillgänglig som en del i Maximos "All Access Pass" för 1499 dollar per användare per år, finns tillgänglig på den officiella hemsidan och ovan kan ni se en video som demonstrerar lite hur det hela fungerar. Tumnagel
44.1°
+
Samuel Paulsson
0

Adaptevas Parallella levereras nu i beta-version
Kommer kunna köpas under hösten

Adeptevas Parallella är en liten dator stor som ett bankomatkort baserad på en flerkärnig ARM-processor och den kostar inte mer än 99 dollar. Under förra året sökte företaget hjälp att finansiera projektet via Kickstarter och nådde sitt mål på 750 000 dollar samt att de överskred det med nästan 150 000 dollar. Nu säger företaget att de börjat skeppa ut beta-versioner till de som stöttade företaget på Kickstarter och tar även emot förbeställningar på nya varianter. Enligt Adapteva så skickades den första prototypen till ut i december förra året och nu släpps beta-versionen. Företaget säger att de återstående 6300 beställningarna som kom in via Kickstarter kommer skeppas ut innan sommaren är slut. Deltog man inte i kampanjen så kan man nu beställa en 16-kärnig version av Parallella från Adeptevas webbsida men företaget vill första slutföra de ordrar som de fick in via Kickstarter och resterande kommer följa först under hösten. Parallella har en storlek på 3,4" x 2,1" och ser ut som på bilden ovan. Den inkluderar ett Xilinx Zynq-7010 SoC med dubbla ARM Cortex-A9 kärnor samt en Adapteva Epiphany-III accelerator med 16 kärnor. Det finns också 1 GB RAM, MicroSD-kortläsare, dubbla USB 2.0-portar, Gigabit Ethernet och en HDMI-port. Det lilla datorsystemet kör Ubuntu Linux och skeppas med ett utvecklingsverktyg som består av "C compiler, multicore debugger, Eclipse IDE, OpenCL SDK/compiler, and run time libraries". För ytterligare 20 dollar så kan man lägga till fyra stycken expansionskontakter och det finns möjlighet att byta ut till en snabbare version av Xilinx SoC:et men det verkar inte gå att beställa ännu. För mer detaljer så kan ni kolla in Adaptevas webbsida som ni hittar via länken nedan. Tumnagel
39.6°
+
Samuel Paulsson
0

Imagination Technologies introducerar MIPS series 5 processorer
Går under kodnamnet Warrior

Imagination Technologies, en utvecklare av lågströmsprocessorer, avslöjade under veckan detaljer omkring nästa generation series 5 general-purpose processing cores kallad Warrior. MIPS Series 5 CPUs kommer ha kärnor baserade på MIPS32 och MIPS64 arkitekturerna med en fokus på bra prestanda i alla segment. Imagination har också designat multi-layered säkerhetsteknologi för MIPS series 5 "Warrior" processorkärnorna som skapar ett skalbart, trusted execution miljö för säkra mobila och embedded system. Vissa "Warrior"-processorer kommer utrustas med MIPS SIMD Architacture (MSA), som är designat att accelerera beräkningsintensiva applikationer med stöd för generic compiler för högnivåspråk och API:er som C och OpenCL. Genom att lägga till en programmerbar SIMD-lösning genom mjukvara så kan MIPS series 5-processorerna ge flexibilitet för att hantera multimedia codecs och funktioner utan att de behöver dedikerad DSP-hårdvara. De nya processorerna itroducerar också virtualiseringsteknologier i både hårdvaran och mjukvaran. Det gäller inte bara de baserade på MIPS32-arkitekturen utan även de högpresterande varianterna baserade på MIPS64-arkitekturen. Tumnagel
37.7°
+
Samuel Paulsson
0

Intel talar om grafikprestandan i Haswell
Grafiken får även nya namn

Vi har hört mycket om grafiken i de kommande Haswell-processorerna och nu avslöjar Intel att de kommer använda sig av ett annat märke till de nya produkterna utöver Intel HD graphics, nämligen Iris graphics och Iris Pro graphics. I en av bilderna kan vi se var de nya produktnamnen kommer användas och för att läsa av bilden lite bättre så är GT3 den fulla versionen av Haswells grafik medan GT2 och GT1 har lägre prestanda. "e" i GT3e indikerar att GPUn har embedded DRAM (eDRAM) och vi kunder kommer känna igen de processorerna då de märks med Iris Pro. Intel avslöjade också lite om hur prestandan kommer vara i de kommande processorerna och i stationära datorer kan man vänta sig en tredubbling i grafikprestanda, i alla fall enligt 3DMark11. Den bästa grafiken i Haswell kopplas dock inte med den bästa CPUn till stationära datorer så man får kompromissa lite om man vill ha bättre integrerad grafik. På den mobila sidan utlovar Intel en dubblering av prestandan och Core i7-4950HQ, som ser ut att bli Intels högst presterande mobila processor, får en 47 W TDP och Q står antagligen för quadcore. När det gäller ultrabooks så verkar endast Core i7-4558U leverera dubbel prestanda men då ligger TDPn på 28 W. Förutom högre prestanda så kommer Haswells grafik även föra med sig vissa andra förbättringar och funktioner. Bland annat så kommer Quick Sync snabbas upp och vi får MJPEG acceleration, stöd för 4K och trippla skärmar samt kompatibilitet med DirectX 11.1, OpenGL 4.0, och OpenCL 1.2. Tumnagel
38.1°
+
Samuel Paulsson
0

Första bilden på "värstingen" av bärbara Haswell
Kommer med integrerat eDRAM

Bilder på Intels kraftfullaste version av Haswell Core i7-processorn har lagts upp på nätet. Den här processorn kommer med fyra processorkärnor och en högpresterande grafikdel såväl som integrerad DRAM-cache. I Haswell-processorerna kommer det finnas tre typer av integrerade grafikkärnor, HD Graphics 5200 (40 execution units med on-package cache minne), HD Graphics 5100/5000 (40 execution units vid olika klockfrekvenser) och HD Graphics 4200/4400/4600 (20 execution units vid olika klockfrekvenser). De olika grafikkärnorna installeras i olika klasser av processorer. HD Graphics 5100 kommer till exempel finnas i alla utav Core i3/i5/i7 medan HD Graphics 5200 endast kommer finnas i utvalda quadcore Core i7-processorer som till exempel Core i7-4950HQ, Core i7-4850HQ eller Core i7-4770R. Quadcore Core i7 Haswell-processorer med HD Graphics 5200 och eDRAM cache är ganska mycket större än andra Haswell-processorer vilket kommer göra att de blir dyra och sällsynta. Dessutom endast kommer finnas till bärbara datorer så AMD behöver inte oroa sig riktigt för en konkurrent till sina APU:er i det stationära segmentet. Intels integrerade grafikkärna i Haswell, som går under kodnamnet Denlow, kommer ge mycket högre prestanda än de tidigare generationerna och den kommer även ha stöd för API:er som DirectX 11.1, OpenGL 3.2+ och OpenCL. Tumnagel
38.8°
+
Samuel Paulsson
0

Nvidias Kepler och Maxwell ska förändra den mobila marknaden
Kommer föra med sig en storsatsning på GPGPU

Nvidia förväntar sig en revolution inom den mobila marknaden då de lanserar sin applikationsprocessor med integrerad Kepler och Maxwell grafik. Den senare designas för både grafik och GPGPU och Nvidia tror att GPGPU-funktionen kommer hjälpa Tegra-serien att ge en stor förändring på den mobila marknaden. Nvidias nästa generation av Tegra kommer bli version 5 och ska släppas någon gång under 2014. Tegra 5 går under kodnamnet Logan och kommer ha ARM Cortex general-purpose processing units såväl som Kepler graphics processing unit med stöd för GPU computing, Direct3D, OpenGL 4.3 osv. Med en GPU kapabel att klara av GPGPU så kommer Nvidia att kunna nå ett genombrott inom både prestanda och funktionalitet. I nuläget så är det inte många mobila applikationer som drar nytta av GPU compute-teknologier. Mjukvaruutvecklare måste lära sig att utveckla nya program som kan utnyttja funktionerna i Kepler eller eventuellt porta versioner av x86-program som redan kör GPU-accelerering. Enligt Nvidia så ska portning av GPGPU-accelrerade program till en ny processorarkitektur vara relativt enkel. NAMD, som är ett molekyldynamikssimuleringspaket, kunde portas under två dagar till GPGPU-baserade Kayla-plattformen och Nvidias Optix GPU ray-tracer tog endast en dag. ARM tror också att GPGPU kommer förbättra kvalitén av mobila applikationer tack vare den extra kraften från GPUn. Frågan är bara när mjukvaruutvecklare ska börja dra nytta av OpenCL och GPGPU-teknologier. Vi kommer nog först att få se hårdvaran släppas och sedan kommer mjukvaran följa efter. Tumnagel
39.8°
+
Samuel Paulsson
0

Kabini är designad att vara strömsnål
15 W TDP för hela SoC'et

AMD förstod tidigt att strömförbrukningen är något som kommer vara viktigt i framtiden och har satsat hårt på att dra ner just detta i alla sina budget och mainstream-utbud. Ett av de senaste är Kabini som är ett quadcore SoC baserat på 28 nm-processen som ligger på en TDP av 15 W. Kabini bör dyka upp i ultratunna bärbara datorer någon gång under mitten på året. Under CES-mässan förra veckan så hade företaget en prototyp av en bärbar dator med just Kabini. För att ge en referens av prestandan så fick systemet 1019 i Musemage, en OpenCL-accelererat fotoredigeringsapplikation. Som referens till detta så fick Asus UX31A med Intels Core i5-3317U 1770 poäng. och Asus VivoBook X202E fick 1243 med en Core i3-3217U. Kabini riktar sig ju dock mot ett helt annat segment än de två ovannämnda processorerna och konkurrerar med billigare varianter från Intel. Dess 15 W TDP gäller ju dock hela SoCx27et med integrerad I/O medan Intels 17 W Ivy Bridge kräver en extern plattformshubb. Det betyder att till exempel HM67 lägger till 4,1 W vilket gör att Intels hela plattform ligger på 21,1 W TDP. Brazos är ju den föregående versionen där Kabini nu träder in och minskar TDPn med 3 W jämfört med förra generationen. AMD säger att de skräddarsytt Kabini att dra så lite ström som möjligt och ska öka batteritiden drastiskt jämfört med 18 W Brazos medan både CPU och GPU-prestandan ökas med 50 %. Tumnagel
39.2°
+
Samuel Paulsson
0
2012

Nvidia lansear GeForce GTX 650 och GTX 660
Ska erörvra mainstream

Som väntat så lanserade Nvidia under gårdagen två nya grafikkort i mainstream-segmentet, GeForce GTX 650 och GTX 660. Det finns inte så mycket nytt att avslöja om de två grafikkorten då de tidigare läckorna och ryktena avslöjat det mesta omkring specifikationerna. GeForce GTX 660 baserar sig på GK106 vilket är en helt ny GPU i Kepler-familjen medan GeForce GTX 650 baserar sig på samma GPU som sitter i GeForce GT 640, alltså GK107. Både korten har stöd för bland annat DirectX 11.1, OpenGL 4.2, OpenCL 1.2, stereoscopic-3D, multi-monitor output, PhysX och de kan båda köras över PCI Express 3.0-gränssnittet. Den stor skillnaden mellan de två är såklart prestandan. Konkurrenterna till de två korten är som tidigare nämnts Radeon HD 7770 och Radeon HD 7870, även om Nvidia passade på att visa grafer där de jämfördes med Radeon HD 7750 och Radeon HD 7850. Priset kommer att ligga på omkring 109 dollar för GeForce GTX 650 och omkring 229 dollar för GeForce GTX 660 och finns tillgängliga från alla större grafikkortstillverkare. Tumnagel
38.0°
+
Samuel Paulsson
0

ARM tillkännager nya Mali-T600 GPU:er
T624, T628 och T678

Förra veckan sade ARM att de tänker ge fullt stöd åt OpenCL i sina kommande GPU:er. Under gårdagen tillkännagav företaget sina nya grafikprocessorer i T600-serien. Enligt ARM så ska de nya chippen ge en ökning med 50 % i prestanda över den tidigare generationen och är de första som innehåller adaptive scalable texture compression (ASTC)-teknologi som optimerar GPU-prestanda och ökar batteritiden. De nya GPU:erna baserar sig på Mali Midgard-arkitekturen och företagets andra generation av Mali T600-serien består av Mali-T624, Mali-T628 samt Mali-T678. Var och en av de nya chippen har skräddarsytts för att ge optimal prestanda och för att ha en effektiv strömförbrukning i olika slutprodukter. Mali-T624 och T628 ger grafik och GPU-compute till smartphones och smart-TV medan Mali-T678 har optimerats för att användas i den snabbt växande tabletmarknaden. T624 kommer med en till fyra kärnor medan T628 har en till åtta kärnor och kan därmed ge upp till dubbel prestanda av T624. Mali-T678 är den nya mobila GPUn med högst prestanda i T600-serein och ge fyrdubbel prestanda av T624 samt att den har förbättrat stöd för funktioner som ALU. Alla GPU:erna har även stöd för API:er som OpenGL ES 1.1, OpenGL ES 2.0, OpenGL ES 3.0, DirectX 11 FL 9_3, DirectX 11, OpenCL 1.1 full profile och Google Renderscript compute. Tumnagel
38.6°
+
Samuel Paulsson
0

ARM vill ha fullt stöd för OpenCL i Mali T604 och T658
Söker certifiering från Khronos

Det var ett tag sedan ARM tillkännagav sin nästa generation av Mali GPU:er, T604 och T658, men i halvledarindustrin ska tystnad aldrig misstas för inaktivitet. Chiputvecklarna har samarbetat med Khronos för att försäkra sig om att de nya GPU:erna blir fullt kompatibla med OpenCL och man kan därmed använda dem till generella operation som AR, photo manipulation, video rendering osv. ARM nöjer sig dessutom inte med att endast använda Embedded Profile-versionen av OpenCL som är lite slappare för mobila enheter utan inriktar sig istället på samma Full Profile OpenCL 1.1 som återfinns i GPU:er riktade mot bärbara och stationära enheter. Vi får se hur lång tid det tar innan de nya GPU:erna får en certifiering från Khronos men Mali T6xx-drivna enheter kan finnas ute på marknaden innan året är slut. Tumnagel
37.8°
+
Samuel Paulsson
0

AMD ersätter Trinity med Richland nästa år
Kommer fortfarande använda FM2-sockeln

AMD har avslöjat en del planer för att gå över till en 28 nm-process under 2013 och hur de ska ersätta de nyligen lanserade Trinity APU:erna med nya som nu går under kodnamnet Richland. Quad- och dualcore-modellerna av Richland har fått en TDP på 100 W och det ser ut som att de nya APU:erna även kommer använda samma sockel som Trinity, alltså FM2. Det gör att om du köper ett Trinity-kompatibelt moderkort då de släpps så kommer du antagligen också kunna uppgradera till Richland nästa år, om du skulle vilja. Toppmodellen i Richland kommer vara en quadcore A10 med tillägget K, något som vi ju vet står för upplåst multiplier som i sin tur står för bra överklockningsmöjligheter. Exakt vilket modellnummer det blir finns det dock ingen information om Enligt källor som Fudzilla talat med så kommer Richland att ha 4 MB cache och Radeon-grafiken kommer ha 384 stream-processorer, alltså samma som de kommande högpresterande Trinity-APU:erna. Källorna säger dock att antalet kärnor inte är detsamma som samma prestanda då en ny grafikarkitektur kommer användas. Richland kommer även att fortsätta ge stöd åt dual graphics, AMD Turbo Core (automatisk överklockning), Blu-ray, AMD-V, UVD 3.2, Direct compute och OpenCL. Tumnagel
37.7°
+
Samuel Paulsson
0

Nvidia lanserar GeForce GTX 690
Kommer dock inte i butik förrän på torsdag

Precis som utlovat så avslöjade Nvidia någonting nytt under helgen som gick vid ett gaming-evenemang i Shanghai. Inte helt oväntat så handlade det om GeForce GTX 690, något som i stort sett redan bekräftades under förra veckan. GeForce GTX 690 kommer att bli det kraftfullaste grafikkortet på marknaden med dubbla GK104-grafikprocessorer, vilket ger en total summa av 3072 CUDA-kärnor och en enorm beräkningskraft. Vill man sätta det här i sin egen dator får man dock ta fram den stora plånboken och hosta upp 999 dollar. Grafikprocessorerna kommer klockade till 915 MHz och de 4 GB GDDR5 som finns på kortet, kopplat via två stycken 256-bitars minnesbussar, körs vid effektiva 6 GHz. GeForce GTX 690 kommer med stöd för högpresterande teknologier som bland annat DirectX 11.1, OpenGL 4.2, OpenCL 1.2, stereoscopic-3D, multi-monitor capability, PhysX, 4-way multi-GPU och PCI Express 3.0. Även om kortet nu är lanserat så kommer det inte finnas i butik förrän 3: maj, alltså på torsdag, och då endast i begränsade upplagor. Tillgången på GeForce GTX 690 kommer att öka från och med 7:e maj men jag tror att efterfrågan på det här monsterkortet inte är så stort så det borde nog finnas tillräckligt för de som är intresserade. Tumnagel
39.2°
+
Samuel Paulsson
0

Catalyst-drivrutin släppt nyligen till Windows 8
Fungerar dock inte med Radeon HD 7000-serien

Efter det att Microsoft släppte Windows 8 Consumer Preview förra veckan så är jag ganska säker på att det är många av våra läsare som testat det. Själv har jag inte haft möjlighet att testa det ännu men jag hoppas att det snart blir av. Något som kan vara lite problematiskt med nya operativsystem är drivrutiner för diverse hårdvara och för de som sitter på grafikkort från AMDs senaste Radeon HD 7000-serie finns det ännu ingen lösning. AMD släppte en drivrutin Radeon-grafikkort nyligen men den saknar alltså stöd för Radeon HD 7000-serien och företaget säger att de inte kommer att ha en drivrutin ute förrän om några veckor. I drivrutinen finns det dock stöd för native Stereo 3D vilket gör att man kan köra spel och visa film i helskärms- och fönsterläge. Det finns också stöd för Unified Video API, optimerad skärmrotering och optimerad strömförbrukning. Drivrutinen för Windows 8 Consumer Preview har också stöd för Eyefinity, OpenCL, OpenGL, AMDs UVD, CrossFire och Overdrive samt att den kommer tillsammans med AMDs Catalyst Control Center. Tumnagel
37.6°
+
Samuel Paulsson
0

8-serien av chipset ackompanjerar Haswell
Får upp till 6 USB 3.0-portar

Intels Haswell processorer planeras att släppas i mars-april nästa år och nu står det även klart att 8-serien blir de chipset som följer med de nya processorerna ut på marknaden. Den här presentationsbilden vi kan se ovan sägs komma från en intern presentation hos Intel och den ger en första blick av vilka teknologier som företaget tänker lägga in i de kommande chipseten. Bilden lades upp av den kinesiska sidan Zol.com.cn och den verkar vara äkta. Lynx Point, vilket är det officiellt kodnamnet för 8-seriens chipset, kommer att ha integrerat stöd för USB 3.0 med upp till 6 individuella portar, sex höghastighets SATA 6 Gbps-portar och stöd för quad-read Serial Peripheral Interface (SPI)-enheter. Med finns också vPro som ger hårdvarubaserade säkerhets- och hanteringsfunktioner för företag men är helt beroende av stöd i processorerna. 8-seriens chipset ska även innehåller optimeringar för SSDs som går under kodnamnet Lake Tiny. Det utlovas också förbättring av Rapid Storage Technology (RST) även om det inte berättas exakt vad i presentationsbilden. Andra bilder från samma presentation berättar lite mer om Haswell, processorer baserade på 22 nm-processen med en helt ny arkitektur. De kommer bland annat att ha Advanced Vector Extension (AVX) och förbättrad krypteringsprestanda samt att grafiken som kopplas till processorerna kommer vara kompatibel med DirectX 11.1 och OpenCL 1.2 över både digitala och analoga kopplingar. Det nämns också att en ny sockel kommer användas, något det ryktas om tidigare, och det blir LGA1150. Intel lovar dock att använda samma sockel till Haswells efterträdare som ska släppas under 2014. Slutligen berättas det lite om hur mycket ström processorerna ska dra och TDPn kommer ligga mellan 35-95 W. Tumnagel
37.1°
+
Samuel Paulsson
0

AMD slopar Fusion-märket
Vill rikta sig mot professionella kunder med nytt märke

AMD har tillkännagett att de ska döpa om företagets Fusion System Architecture (FSA) till Heterogeneous Systems Architecture (HSA), då de tror att det ska locka mer kunder i de professionella segmenten. Fusion lanserades förra året i juni månad under Fusion11 Developer Summit och det verkade då vara ett väldigt passande namn för produkter som smälter samman CPU och GPU i ett och samma chip samt erbjuder hög prestanda vid en låg strömförbrukning. De mest kända produkterna i Fusion-produktlinjen är ändå AMDs APU:er, eller Accelerated Processing Unit som förkortningen står för. De tillåter bland annat systembyggare att ge en ganska hög grafikprestanda åt datorsystem en liten formfaktor. AMD tänker nu att eftersom deras produkter har stöd för C++ AMP och OpenCL för GPGPU så är det dags att teknologin försöker hitta nya kunder under ett mer professionellt märke. Det här betyder dock mer än bara ett märkesbyte då AMD kommer presentera nya framsteg med plattformen under nästa konferenssamtal med analytiker den 2:e februari. Tumnagel
36.7°
+
Samuel Paulsson
0
2011

ARM tillkännager Mali-T658
Ska ge grafikprestanda i likhet med PS3

Plattformar baserade på ARM-processorer börjar ta över mer och mer av den mobila spelmarknaden och nu har företaget tillkännagett den senaste i raden av grafikkärnor som kommer göra det tufft för konkurrenterna. En välkänd plattform inom området är Tegra som nyligen lanserades i version 3 och återfinns i Asus senaste padda, Eee Pad Transformer Prime. ARM säger nu dock att nästa generation av produkter riktade mot konsumentmarknaden kommer att ha en GPU som kan erbjuda grafikprestanda likt den av PS3. Den nya GPUn kallas för ARM Mali-T658 och är baserad på Midgard-arkitekturen. Den kommer med åtta shader cores med dubbla antalet aritmetiska länkar inom varje kärna såväl som 32 kB L2-cache per kärna. Mali-T658 har stöd för OpenGL ES 1.1, 2.0 OpenVG 1.1, OpenCL 1.1, DirectX 11 såväl som Googles programmeringsgränssnitt Renderscript. Ser vi till prestandan så kommer ARM Mali-T658 att ge omkring 10 gånger prestandan av Mali-400 som återfinns i dagens konsumentprodukter. Mali-T658 väntas komma ut någon gång under 2013 och ska fungera tillsammans med ARM Cortex-A15 och Cortex-A7 processorer. Tumnagel
38.4°
+
Samuel Paulsson
0

AMD vill se mer av öppna standarder

AMD verkar inte ha så stort förtroende för proprietary APIs eller stängda system. Detta är någonting som de sagt till Bit Tech under GamesCom 2011 under förra veckan. Propietary APIs som de som används av företagets konkurrenter där vi bland annat kan hitta PhysX, är inte bra, sade AMDs senior manager för Desktop och Fusion-mjukvara, Sasa Marinkovic. Om det finns en öppen standard så fungerar de inte bra och OEM:er gillar inte att använda dem och utvecklare gillar dem inte heller. Även om det finns vissa undantag där den som står ut mest finns hos Apple så pekade Marinkovic på hur GLide misslyckades när DirectX finns. Detta är ett klassiskt bevis på AMDs ställningstagande i frågan. AMD vill istället att man alltid ska fokusera på att ge stöd åt öppna standarder som till exempel DirectX stället för att skapa egna APIs. Andra öppna standarder som AMD alltid gillat har varit OpenCL, vilket är en rival till Nvidias CUDA GPGPU-standard. Tumnagel
38.2°
+
Samuel Paulsson
0

WebCL visas i demo
Dra nytta av ditt grafikkort i webbläsaren

WebCL är en ny standard som för in OpenCL i webbläsare och gör att vi kan dra nytta av grafikkorten för att göra komplexa beräkningar och öka prestandan. WebCL tillkännagavs av Khronos Group under mars månad i år som en ny plattform för webbläsare som ska dra nytta av flerkärniga processorer och GPU:er i olika applikationer. Samsung och Nokia har båda släppt prototyper för plugins och Samsungs variant kan endast köras i Safari till OS X med Nvidias grafikkort medan Nokia fokuserat på 32-bitars Windows-versionen av Firefox 4 för AMD GPU:er. I nuläget så erbjuder den här teknologin inte så mycket för oss vanliga användare men det finns en del demon, bland annat det i videon ovan, som visar hur mycket snabbare OpenCL är jämfört med vanliga traditionella JavaScript. Som vi kan se på fps så är OpenCL mer än 10 gånger snabbare i vissa tester. Tumnagel
38.5°
+
Samuel Paulsson
0

Tegra 4 får åtta processorkärnor
Går under kodnamnet Wayne

Nvidia har ännu inte släppt nästa generation av Tegra, vilken går under kodnamnet "Kal-El", men det kommer redan information om generation efter det. Kodnamnet för generation efter Kal-El, vilken antagligen officiellt kommer kallas för Tegra 4, är "Wayne". Jag antar att Wayne syftar på Bruce Wayne, batmans hemliga identitet. Det ryktas dock om att Tegra 4 kommer att vara ett SoC med upp till 8 ARM-baserade Cortex-A15 kärnor tillsammans med en GPU som har upp till 64 stream-processorer. Tegra 4 kommer också att rikta sig mot tablets och ska basera sig på 28 nm-processen. Chipen väntas lanseras någon gång under 2012, antagligen innan det att Microsoft släpper Windows 8 för ARM. Nvidia vet inte hur strömförbrukningen kommer se av de kommande chipen men kommer finjustera detta sent under 2011. Målet med Wayne för Nvidia kommer vara att öka prestandan med en faktor 10 över Tegra 2 men även att få utvecklare att använda teknologier som OpenCL såväl som GPGPU för ultramobila enheter. Tumnagel
37.3°
+
Samuel Paulsson
0
Nästa sida