m
Innehåller annonslänkar
Dagens deal, utvald av Feber!
Köp!
30W laddare från Anker kostar nu bara 299 kr (tidigare 499 kr)

Sveriges Radio dominerar det svenska podcast-landskapet
Tar både guld, silver och brons

Orvesto Konsument har tagit fram statistik över hur det lyssnas på podcast i Sverige och kan konstatera att podcast-lyssnandet fortsätter att öka. I sin senaste sammanställning uppger Orvesto Konsument att cirka 1,5 miljoner svenskar varje vecka lyssnar på minst en podcast. Sveriges Radio toppar statistiken då deras poddar intar de tre översta platsen i Orvestos statistik. Det handlar om P3 Dokumentär (516.000 lyssnare), Sommar & Vinter i P1 (363.000 lyssnare) och P1 Dokumentär (282.000 lyssnare). Populärast efter Sveriges Radio är Alex & Sigge som har 148.000 lyssnare och därefter hittas Historiepodden med 131.000 lyssnare. Tumnagel
44.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
2017

Traditionell tv tappar tittare
Inte helt oväntat kanske

I den senaste Orvesto-mätningen kan man se att flertalet tv-kanaler tappar tittare. Kanaler som Disney Channel, MTV, TV4 Fakta, FOX TV4 Film har alla tappat mellan 10 till 20 procent av sina tittare. Men även mer traditionella kanaler som TV3, Kanal 5, TV6 och SVT2 tappar tittare. De fåtal kanalerna som har ökat sedan den senaste mätningen är SVT1, TV12 och Viasat Sport. Tumnagel
60.3°
+
Frode Wikesjö
0
2015

Kidsen väljer streamad TV framför linjärtv
Inte helt oväntat

I TNS Sifo-undersökningen Orvesto junior framkommer det att barn mellan 7 - 15 år oftare kollar på streamade tv-program än traditionell tablålagd linjär-tv. 57% av barnen säger att de kollar på rörlig bild på internet varje dag medan samma siffra för tablåtv bara är 32%. Nedladdning av TV-program och film är det minst populära av det man har undersökt och endast 13% av barnen säger att de tittar på nedladdade tv-program varje dag. Vidare framkom det att surfplattan är det som används oftast när barn ska titta på rörligt material på nätet och 26,8% sa att man använde en surfplatta medan 25,1% kollade via en smarttv/spelkonsol, 21,7% via en mobil och 21,1% uppgav att man tittade på rörlig bild via en dator. Tumnagel
53.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
2013

Sexans tittare mest aktiva på Instagram
TV6 är bra på fotodelning

I den senaste Orvesto Konsument-mätningen har man kollat på hur svenskar använder sociala medier och man har bland annat kommit fram till att TV6-tittare är 35% mer benägna att använda Facebooks fotodelnings-tjänst Instagram än svensken i gemen. Jessica Grunewald, online-chef på TV6 ägare MTG, säger till Dagens Media: "TV6 har en mycket stark närvaro generellt i sociala medier med en aktiv och responsiv målgrupp. Vi har till exempel över 48 000 följare på Facebook. När det kommer till Instagram så använder vi TV6 varumärke som användare men även programmen i sig." Förutom TV6 primära konto på Instagram, se bild ovan, så har vissa program som till exempel humorserien "Aina 112" egna konton på Instagram. Tumnagel
36.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Serietidningsläsandet ökar!
Men tekniktidningarna minskar

Orvesto är en konstig undersökning som, typ, mäter hur många som läser en viss tidning. Överlag ser det väl sådär ut men ett segment ökar kraftigt: Serietidningarna! Som exempel ökar Agent X9 från 37.000 till 52.000 läsare, Knasen från 66.000 till 78.000 läsare, Fantomen från 72.000 till 74.000 läsare och 91:an från 100.000 till 111.000 läsare. Mycket roligt! För tekniktidningar går det däremot sämre, M3 tappar från 81.000 till 61.000 läsare, Mobil går från 39.000 till 33.000 och PC för Alla från 167.000 till 149.000 läsare. Tumnagel
42.7°
+
Roger Åberg
0

1,2 miljoner svenskar på Instagram
Nästan 700 000 svenskar laddar upp bilder varje dag

Tidningen Dagens Media har studerat de senaste siffrorna från Orvesto Konsuments undersökning och tagit fram lite statistik över hur det ser ut med instagrammandet här i Sverige. Enligt Dagen Media så är det nu runt 1,2 miljoner svenskar som mer eller mindre aktivt använder Instagram. Utav dessa 1,2 miljoner så är det runt 696 000 svenskar som instagrammar minst en bild eller film varje dag. Det är fler kvinnor, 57%, än män som använder Instagram i Sverige och över 50% av de svenska instagram-användarna är under 25 år men då har man ändå inte räknat med de användare som är under 16 år. Det länet som har flest instagram-användare i relation till befolkningen är Jämtland och man drar därför slutsatsen att den "typiske" instagram-användaren i Sverige är en ung kvinna från Jämtland. Tumnagel
29.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
2012

44 procent av svenskarna har en smartphone
Och de flesta har en iPhone

Orvesto har publicerat en ny undersökning där man kommit fram till att 44,1% eller 3 244 000 svenskar har en smartphone. Det är något mindre än vad tidigare undersökningar visat där det bland annat har uppgetts att 51% av svenskarna har en smartphone. Smartphones är framför allt populära i ålderssegmentet 20-35 år medan intresset falnar ordentligt om man tittar på svenskar som är över 45 år gamla. Smartphone-användare har även högre inkomst och är mer högutbildade än den genomsnittlige medborgaren. Utav de som hade en smartphone så var det 43% som uppgav att man hade en iPhone medan Sony (Sony Ericsson), HTC och Samsung i stort sett delar på resten av marknaden. Nästa år tror man att cirka 60% av svenskarna kommer att ha en smartphone. Tumnagel
37.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Moderater störst på Twitter
Det finns även en övertro på hur viktigt Twitter faktiskt är

En undersökning från TNS Sifo visar att 29% av svenskarna som besöker Twitter minst en gång i veckan skulle rösta på Moderaterna om det var val idag. Därefter hittar vi Miljöpartiet och Socialdemokraterna som både får 16% av Twitter-rösterna. Vidare visar undersökningen att 10,4% av de som twittrar inte har någon inkomst alls vilket är den största gruppen men den näst största gruppen anger att de tjänar mellan 345 000-780 000 kronor per år. Enligt undersökningen består antagligen den gruppen av så kallade "professionella" twittrare. Det framkom även att det råder en övertro om hur viktigt Twitter faktiskt är i samhällsdebatten då de som svarade på enkäten trodde att mellan 10 till 25 procent av befolkningen besöker Twitter varje vecka. Den faktiska siffran för detta är 4,3%. 90,6% av Sveriges befolkning använder aldrig Twitter. Vidare trodde de svarande att det främst var journalister som påverkades av Twitter följt av studenter och politiker. Undersökningen genomfördes av TNS Sifo samt Orvesto och det var 656 personer som svarade på enkäten. Tumnagel
37.8°
+
Wille Wilhelmsson
0