m
Innehåller annonslänkar
Dagens deal, utvald av Feber!
Tisdagens bästa på Black Week!

Dubbelkopplingslåda till toppmodellerna av Porsche 718
För den som inte vill spaka själv

Köper du en ny Boxster eller Cayman med boxersexa har det varit manuell låda som gäller. Nu lägger Porsche även till att man kan få dessa med den sjustegade dubbelkopplingslådan PDK. Detta gör bland annat att 718 Spyder och 718 Cayman GT4 med denna låda tar sig från 0-100 km/h en halv sekund snabbare än med manuellt alternativ - 3,9 sekunder. 200 km/h når man efter 13,4 sekunder vilket är en förbättring med 0,4 sekunder. 718 Cayman GTS 4.0 och 718 Boxster GTS 4.0 kapar också 0-100-tiden med en halv sekund och där gäller nu 4,0 sekunder blankt. 0-200 ska ta 13,7 sekunder, också det 0,4 sekunder bättre än om du kör manuell låda. Vad man får betala för PDK-lådan framgår inte. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

Nu är nya Porsche 911 Targa här
Den klassiska bågen är på plats

Porsche rullar nu ut nya 911 Targa och den erbjuds som Targa 4 eller Targa 4S. Den breda takbågen finns där och precis som föregångaren kan man öppna upp hela glaskupan bakåt med ett knapptryck - öppning och stängning tar 19 sekunder. Oavsett version får du en boxersexa på 3,0 liter med dubbla turbo. Den ger 385 hästar i Targa 4 och klarar då 0-100 km/h på 4,2 sekunder med en toppfart på 298 km/h. Targa 4 S har istället 450 hästar, gör 0-100 km/h på 3,6 och toppar 304 km/h. Den åttastegade dubbelkopplingslådan PDK är standard, men till den sistnämnda kan man beställa till den sjustegade manuella om man hellre vill spaka själv. Drivningen sker på alla fyra hjulen. På tekniksidan hittar vi bland annat Porsche InnoDrive som är en adaptiv farthållare. Med Smartlift-funktionen höjs fronten automatiskt på ställen där du ofta kör. Stötdämparsystemet PASM (Porsche Active Suspension Management) är standard. Targa 4S har även elektronisk diffspärr. Bilen kommer till återförsäljare i augusti och för en Targa 4 får man betala 1.270.000 kronor, Targa 4S kostar från 1.440.000 kronor. Tumnagel
49.8°
+
Bobby Green
0
2019

Porsche uppdaterar Macan GTS
Mer kraft och förfinad växellåda

Förra året uppdaterade Porsche modellen Macan och nu kommer samma behandling till versionen man kallar för GTS. Den här placerar sig mellan Macan S och Macan Turbo och under huven sitter en V6:a på 2,9 liter med dubbla turbo. Den har fått 15 hästar och 19 newtonmeter i vrid extra och levererar nu 380 hästar och 519 newtonmeter. Förutom den lilla effektökningen har dubbelkopplingslådan PDK uppdaterats. Bilen ska klara 0-100 km/h på 4,6 sekunder om man har lagt till Sport Chrono-paketet. Toppfarten anges till 261 km/h. Vidare får versionen adaptiv luftfjädring och 20-tumsfälgar i RS Spyder-design. Bromsarna är av stål och mäter 360 millimeter fram, 330 bak. Man kan även få en uppsättning skivor på 390 millimeter fram och 356 millimeter bak som ger mindre bromsdamm. Om du på riktigt ska pressa bilen finns det även keramiska skivor och de mäter 396 millimeter fram, 370 bak. GTS har Sport Design-paketet standard vilket innebär lite sportigare front och sidokjolar. Standard är även mörkare strålkastare och baklampor, röda bromsok och sportavgassystem. Bilen går att beställa nu och kostar från 800.000 kronor. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

Nu går det att få nya Porsche 911 med manuell låda
Utan extra kostnad

Nu för tiden är det automatlåda som är standard i många bilar och inte tvärtom. Förr var detta något som man alltid behöva hosta upp extra pengar för, men det ser lite annorlunda ut idag. För snart ett år sedan rullade Porsche ut nya 911 men det vara bara automatlåda som gällde då. Först nu går man ut och erbjuder modellen med sjupetat manuellt alternativ, dock endast till Carrera S, 4S Coupe och cabriolet-versionerna av dessa. Förutom lådan får du även Sport Chrono-paketet på köpet om du väljer detta alternativ. Bilarna får även en mekanisk diff och Porsche Torque Vectoring. Accelerationen försämras som väntat något och från 0 till 100 km/h ska det med det manuella alternativet ta run fyra sekunder. Med PDK typ 3,3. Dock sjunker vikten på bilen med 38 kilo med sjupetat. Tumnagel
46.3°
+
Bobby Green
0

Porsche presenterar 718 Cayman GT4 Clubsport
Denna fast för gatan tack

Det som gör att jag inte är helt överförtjust i Cayman/Boxster 718 är motorn Porsche har valt att använda. Man har gått från sexa till fyra och även om effekten fortfarande är bra är det inte samma sak. Turbon gör vad den kan men det blir mest ett enda flåsande för att ge bilen någon ork. Rå kraft från botten vill man ju ha i en sån här bil och det fick man med sexan. Nu presenteras 718 Cayman GT4 Clubsport för bankörning och den har rätt antal cylindrar. Må denna version även hitta ut på gatan! Här finns ingen överladdning och eftersom ingenjörerna masserat ut hela 425 hästar ur maskinen som är på 3,8 liter lär det inte behövas heller. Vridet ligger på 425 newtonmeter vid 6.600 varv. Till motorn kopplas en sexstegad PDK-låda. Drivningen sker endast på bakhjulen och på bakaxeln sitter en mekanisk diffspärr. Bromsarna runt om mäter 380 millimeter. Vikten på bilen anges till 1.320 kilo. Bilen tillverkas på beställning åt både privata kunder och raceteam och det finns två stycken versioner. Den man kallar för Trackday är för oss vanliga dödliga och för den får man betala 134.000 euro innan skatt. Den andra versionen kallas för Competition och den kostar 157.000 euro innan skatt. Det snackas om att gatversionen av denna bil ska dyka upp i höst och vi håller ju såklart tummarna att man inte ändrar på för mycket - särskilt inte motorn! Tumnagel
41.0°
+
Bobby Green
0
2018

Porsche rullar ut Boxster- och Cayman 718 T
Avskalade versioner med fokus på körglädje

Porsche presenterar nu Boxster- och Cayman 718 T. Här ska tankarna föras tillbaka till 911 T från 1968 och fokuset ligger på maximal körglädje. Tanken är en nedtonad version där bara det allra viktigaste finns på plats och där just körandet är det man ska koncentrera sig på. Det hade ju då varit trevligt om det exempelvis satt en sexa utan överladdning där bak men så är tyvärr inte fallet här. Man kör vidare med den turbomatade fyran på 2,0 liter och 300 hästar precis som i instegsversionerna av Boxster och Cayman. Manuell sexpetad växellåda är dock standard vilket känns helrätt i denna bil, dubbelkopplingslådan PDK finns som tillval. Med den lådan väger bilen 1.380 kilo, annars är det 1.350 kilo som gäller. 0-100 km/h ska gå på 5,1 sekunder (4,7 med PDK) och toppfarten anges till 275 km/h. För första gången får man även PASM sportchassi som sänker bilen med 20 millimeter i kombination med den lilla motorn. Bilarna har även 20-tumsfälgar, kortare växelspak, Sport Chrono-paketet, röda stroppar istället för vanliga dörrhandtag och sportstolar. Där infotainmentsystemet har suttit är det nu istället ett förvaringsutrymme, men vill man ha stereon ändå får man den utan extra kostnad. Bilarna går att beställa nu och för 718 Cayman T får du betala 639.000 kronor, 718 Boxster T kostar istället 660.000 kronor. Tumnagel
40.9°
+
Bobby Green
0

Porsche 911 GT2 RS nu i Clubsport-utförande
Får endast köras på bana

En Porsche 911 GT2 RS är mycket potential på banan, och det bästa är att man kan köra den dit och sen hem igen om man inte har lyckats damma in i någon vägg. Men mycket vill ha mer, och för den som verkligen bara vill köra bana så hårt det bara går presenteras nu modellen i Clubsport-utförande. Den här har samma dubbelturbomatade boxersexa på 3,8 liter och 700 hästar men ännu mer prylar anpassade för att man ska kunna sätta så snabba varvtider som möjligt. Den sjustegade dubbelkopplingslådan PDK finns även här och den skickar precis som tidigare vidare kraften till bakhjulen. När man ska få stopp på grejerna hjälper 390 millimeter stora skivor med sexkolvsok till fram, bak sitter det istället skivor på 380 millimeter som greppas av fyrkolvsok. PSM (Porsche Stability Management) och ABS är standard och båda systemen går att justera eller stänga av helt om man skulle vilja. På insidan hittar vi bland annat en ratt i kolfiber och den plus displayen har hämtats från 911 GT3 R. Man omsluts av en bur och sitter i racing-skalstolar med sexpunktsbälte. Vikten på bilen anges till 1.390 kilo. Endast 200 stycken exemplar kommer att tillverkas och för att bli ägare till ett får du lasta upp 405.000 euro. De första bilarna ska nå kunder i maj nästa år. Tumnagel
39.0°
+
Bobby Green
0
2017

Provkörd: Porsche 911 Carrera GTS
Världens bästa kompromiss!

Världens bästa kompromiss! Jo, så är det faktiskt. Hur konstigt det än kan låta att kalla en 1,1 miljoner kronor dyr och 450 hästkrafter stark sportbil för en kompromiss så är det just vad Porsche 911 Carrera GTS är – en synnerligen lyckad kompromiss. I det till synes redan smockfulla 911-utbudet fyller 911 Carrera GTS upp luckan mellan de vanliga Carrera-modellerna, med och utan S, och den ultrasnabba och ultradyra GT3-modellen. Luckan är förvisso stor med tanke på att Carrera S kostar från 1 075 000 kronor och GT3 börjar på 1 515 000 kronor, men någonstans däremellan passar Carrera GTS in. Tumnagel
40.3°
+
Erik Wedberg
0

Porsche väcker liv i benämningen 911 T igen
En Carrera med plusmeny

1968 presenterade Porsche 911 T - en avskalad version utan massa krusiduller men med massa körglädje för den som typ nöjde sig med fyra hjul, en motor och en ratt att hålla sig i. Nu återuppväcker man konceptet igen med nya 911 T - en bil med lägre vikt, manuell växellåda med lägre utväxling och bakhjulsdrift med mekanisk diffspärr. I grunden är det en Carrera men T:et som står för Touring ger en grejer som man annars inte kan få till instegsversionen. Bland annat hittar vi sportchassit PASM med 20 millimeters sänkning, Sport Chrono-paketet och kortare växelspak här. Man kan även få bakhjulsstyrning som tillval. Sportavgassystem med svarta pipor är standard. Bakrutan och de bakre sidorutorna är gjorda av lättviktsglas och dörrarna har stroppar för att öppna och stänga istället för vanliga handtag. Ljudisoleringen har minimerats och baksätet har tagits bort. Vill man kan man även välja bort infotainmensystemet Porsche Communication Management för att spara ännu mer vikt. Tomvikten landar på 1 425 kilo vilket är 20 kilo lättare än 911 Carrera med motsvarade utrustning. Utseendemässigt får bilen en annan frontspoilerläpp och backspeglarna är lackade i kulören Agate Grey Metallic. I hjulhusen sitter 20-tummare hämtade från Carrera S. Inga jättestora detaljer som får den att sticka ut direkt, så därför sitter det även en klibba utmed sidorna för att verkligen berätta att det här är en specialversion. Motorn är samma boxersexa med dubbelturbo som sitter i Carrera. Effekten är oförändrad vilket innebär 370 hästar och 450 newtonmeter. 0-100 km/h ska gå på 4,5 sekunder med manuell låda, väljer man dubbelkopplingslådan PDK sänks den tiden till 4,2 sekunder istället. Toppfarten ligger på över 290 km/h. 911 Carrera T finns att beställa nu, leverans sker i januari nästa år. På prislappen står det 1 035 000 kronor. En vanlig Carrera börjar på 942 000 kronor. Tumnagel
40.1°
+
Bobby Green
0

Porsche släpper uppdaterade Boxster och Cayman GTS
718 GTS är här!

Förra året fick Boxster och Cayman tre siffror i namnet och nu kommer de i GTS-versioner, med 35 fler hästar än föregångaren och 15 hästar mer än S-versionerna. Det betyder att man nu kan sladda runt i en miniporsche med 365 hästar och ett vrid på 430 Nm. Det betyder att de här gör 0 till hundra på 4,1 sekunder och att toppfarten är 290 km/h. Växlar gör man antingen med en sexstegad manuell eller PDK. Massor av saker är standard, som Sport Chrono Package, Porsche Torque Vectoring och Porsche Active Suspension Management. Som vanligt är GTS-modellerna lite annorlunda i sitt utseende, helst ska de ju vara röda och hur som har de massor med svarta detaljer där de annars är bling. Fälgarna är 20-tummare som är svartmålade med en satin-finish. Fint ska det vara! På insidan är det alcantara typ överallt. 718 Boxster GTS kostar 779.000 kronor och 718 Cayman GTS 758.000 kronor. Tumnagel
40.0°
+
Roger Åberg
0

Nya Porsche 911 GT3 har varit på Nürburgring
Visade sig vara 12,3 sekunder snabbare än föregångaren

När biltillverkarna tar fram nya versioner av sina modeller måste ju dessa vara bättre än bilarna de ersätter. Snyggare, säkrare, effektivare och i vissa fall även snabbare. Porsche 911 GT3 har aldrig varit dålig, men visst kan saker och ting alltid bli bättre. I början av mars presenterade man den senaste versionen, och nu har man haft den bilen ute på Nürburgrings nordslinga. Där klockade den ett varv på 7 minuter och 12,7 sekunder, vilket gör den hela 12,3 sekunder snabbare än föregångaren. Bilen man körde med var helt standard, hade den sjustegade PDK-lådan och var försedd med Michelin Sport Cup 2 N1-däck. Tumnagel
43.7°
+
Bobby Green
0

Nya Porsche 911 GT3 är här och den har manuell låda
Back to basics

För fyra år sedan visade Porsche upp nya 911 GT3 och till mångas förskräckelse gick den endast att få med dubbelkopplingslåda. Nu är det dags för nästa generation att göra entré och då har man rättat till detta och erbjuder återigen bilen med sexpetad manuell låda för den som hellre vispar runt själv. Den sjustegade automaten är dock standard. Motorn är en boxersexa på 4,0 liter utan överladdning och precis som tidigare är effekten 500 hästar jämnt. Maskinen ska vara i princip oförändrad jämfört med den som sitter i tävlingsbilen 911 GT3 Cup. Med PDK-lådan gör bilen 0-100 km/h på 3,4 sekunder och toppar 318 km/h, med manuell låda är siffrorna istället 3,9 respektive 320. Fulltankad väger bilen 1 430 kilo. Chassiet har uppdaterats och den aktiva bakhjulsstyrningen ska se till att man ska kunna ta kurvorna ännu skarpare. Dynamiska motorupphängningar och diffspärren där bak hjälper också till att förbättra köregenskaperna. Bilen är 25 millimeter lägre än 911 Carrera S. På insidan hittar vi samma ratt på 360 millimeter som sitter i 918 Spyder. Det finns tre stycken olika stolar att välja mellan - Adaptiva Sportstolar Plus med elektrisk justering åt alla håll (18-vägs), skalstolar med fällbara ryggstöd, integrerad airbag och manuell justering framåt/bakåt eller skalstolar i kolfiberförstärkt glasfiber med finish i kolfiberväv. Nya 911 GT3 går att beställa nu och kostar från 1 515 000 kronor. Svensk lansering sker i mitten av maj. Evo har spanat in bilen och hur det såg ut kan ni se här nedan. Tumnagel
47.7°
+
Bobby Green
0

Ansiktslyfta Porsche 911-familjen får fem nya medlemmar
GTS gör sitt intåg

Familjen av modeller i 911-familjen är knappast liten, just nu är det 15 modeller till antalet att välja mellan. Och nu blir det ytterligare fem när GTS-versionerna gör sin entré. Det är Carrera, Carrera 4 och Targa samt deras cabrioletversioner som får GTS-tillägget. Alla varianter får samma motor, en rak sexa på tre liter med turbo som ger 450 hästkrafter, vilket är 30 mer än den vanliga versionen och 20 mer än tidigare GTS-versioner. Alla versioner går att få med manuell eller PDK-låda. Alla versioner får ett vrid som är på 550 Nm som finns tillgängligt mellan 2150 och 5000 varv. Topphastigheten blir över 300 km/h för alla modeller och coupén med manuell låda och bakhjulsdrift blir snabbast med 312 km/h. Snabbast till hundra är däremot Carrera 4 GTS Coupé som tar sig dit med PDK-låda och Sport Chrono-paket på 3,6 sekunder. Alla modeller får Porsche Active Suspension Management som standard vilket gör bilen 10 millimeter lägre. Alla modeller får även det bredare chassit som i vanliga fall bara används av de fyrhjulsdrivna versionerna. Så alla kommer att se tjocka och härliga ut. Modellerna får så klart även det visuella som en GTS-modell kräver. Framförallt är det mycket svart, både inne och ute. Tumnagel
42.6°
+
Roger Åberg
0
2016

Fortfarande grym prestanda - men inte riktigt lika rolig längre
Jag har kört Porsche 718 Cayman S

Med GT4 vinkade man av den andra generationen av Cayman med ett riktigt ordentligt farväl. Genom att stoppa ner motorn från 911 Carrera S i den kompakta bilen skapade man ett prestandamonster av rang. En episk bil som i dag är en av de allra mest eftertraktade Porscharna. Så komplett, snabb och perfekt - åtminstone om man gillar bankörning. Men allt har som sagt ett slut, och med den fantastiska finalen var det dags för en ny Cayman att göra entré. I april presenterade man 718 Cayman. En hyfsad facelift vid en första anblick. Men det är det som döljer sig under ytan som är den största nyheten - en turbomatad boxerfyra istället för boxersexan utan överladdning. Ett stor steg för mänskligheten och ett vågat drag från Porsche. Vad skulle puristerna säga? Turbo i 911 har dock mottagits helt okej, och även jag är positiv till utvecklingen. Men när man även plockar bort två cylindrar som i Caymans fall blir det hela lite platt. Bilen är fortfarande väldigt pigg och snabb, men den visade sig inte vara lika rolig att köra längre. Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0

Det här är nya Porsche Panamera!
Äntligen officiell

För sju år sedan presenterade Porsche sin Panamera och även om det på många sätt var en fantastisk bil så var det inte många som gillade utseendet. Snarare tvärtom. Ansiktslyftningar gjordes men inget hjälpte. Men nu är äntligen generation två här och min magkänsla säger att den här kommer att bli bättre mottagen. Både front och rumpa känns numera verkligen igen från de mindre och nättare syskonen. Helheten känns i alla fall enligt mig betydligt bättre. Men mindre har bilen inte blivit för det, snarare tvärtom. Nya Panamera är 505 centimeter lång, 3,5 centimeter längre än föregångaren. Lite, lite bredare (4 millimeter) har den blivit och är numera 193,5 centimeter på bredden. Alla som kört Panamera vet att det är mycket, det här är inget som man klämmer sig mellan små luckor i stadstrafiken med. Bilen har även blivit 5 millimeter högre och mäter nu 142,3 centimeter på höjden. Axelavståndet har förändrats och framaxeln har flyttats fram vilket ger ett mindre överhäng. Precis som tidigare har Panamera en vinge bak som fälls ut. På turbon är den stor, kolla in 1.55 minuter in i filmen ovan för att se besten in action. Tre modeller och motorer kommer från start. Panamera 4S Diesel, Panamera 4S och Panamera Turbo. En Turbo S lär komma. Alla tre driver på alla fyra hjulen och har en ny PDK-låda med åtta växlar. Panamera 4S Diesel har 422 hästar och ska vara Porsches starkaste diesel någonsin. Vrider är 850 newtonmeter och 0-100km/h går på 4,5 sekunder. Lägger man till ett Sport Chrono-paket sänks det till 4,3 sekunder. Förbrukningen ligger på 0,67-0,68 liter per mil. Pris från 1.150.000 kronor. Panamera 4S har en V6:a som med dubbla turbos ger 440 hästar och 550 newtonmeter. 0-100 km/h går på 4,4 sekunder, med Sport Chrono går det på 4,2 sekunder. Förbrukningen ligger på 0,81-0,82 liter per mil. Pris från 1.110.000 kronor. Panamera Turbo har en V8:a på fyra liter som ger 550 hästar och 770 newtonmeter, det är 30 respektive 70 extra mot föregångaren. 0-100 km/h går på 3,8 sekunder och med Sport Chrono går det på 3,6 sekunder. Turbon kommer den här gången under litern per mil, de exakta siffrorna är 0,93-0,94 liter per mil. Pris från 1.520.000 kronor. Inredningen är helt ny och det som syns mest är kanske skärmarna. Framför föraren hittar vi skärmar men inte bara. Klockan i mitten verkar som tur är vara rätt analog fortfarande. I mitten på instrumentpanelen sitter numera en smått gigantisk skärm. Modellerna går att beställa i dag men bilen lanseras på riktigt i november här i Sverige. Som jag vill köra den. Tumnagel
56.9°
+
Roger Åberg
0
Nästa sida