LIVE 19:00 Google I/O
m

Livet som stålbyggare
POV-klipp

Klipp där man får följa med en dag på en stålbyggares jobb när den jobbar på bygget av ett höghus i centrala Vancouver. Bonus-dag-på-jobbet-klipp nedan. Tumnagel
42.4°
+
Frode Wikesjö
0

Bakdörr inlagd i PHP:s källkod
Skulle kunna ha ställt till med mycket oreda på nätet

Utvecklarna bakom det populära programmeringsspråket PHP har meddelat att någon obehörig har försökt lägga in funktioner i programmeringsspråket källkod som skulle ha öppnat upp en bakdörr till detta. Detta är givetvis högst oroande då PHP bland annat används på nästan 80 procent av världens webbsajter. Hade inte bakdörren upptäckts så hade obehöriga med andra ord sannolikt kunna ställa till med stor skada på nätet i framtiden. I ett inlägg på PHP:s diskussionforum skriver utvecklaren Nikita Popov: "Yesterday (2021-03-28) two malicious commits were pushed to the php-src repo [1] from the names of Rasmus Lerdorf and myself. We donx27t yet know how exactly this happened, but everything points towards a compromise of the git.php.net server (rather than a compromise of an individual git account)." PHP-utvecklarna har efter upptäckten beslutat att inte längre använda sig av sin egen Git-server för den primära utvecklingen av PHP. Istället kommer man att gå över till att göra detta på Microsofts kodtjänst Github. Det innebär att PHP-utvecklarna måste skaffa sig konto där, om de inte redan har det, samt aktivera tvåfaktors-auktorisering på sina konton om de fortsatt vill bidra till att utveckla PHP. Vem som lagt in bakdörren i utvecklingsversionen av PHP eller vad som varit syftet med detta finns det än så länge inga uppgifter om. Tumnagel
33.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Subaru gör Outback ännu mer terrängvänlig
Presenterar ny version den 30 mars

Subarus modell Outback klarar lite terräng men ägare av denna kör nog mestadels på asfalt ändå. Men för den som vill ut och härja med sin Outback i skogen kommer snart en ännu vassare version. Den 30 mars ska bilen presenteras och den här smygtitten skvallrar om ännu högre markfrigång och mer hårdplast längs med dörrarna. "The legendary Outback is the most rugged, most capable vehicle in the Subaru lineup, but what if Subaru pushed things further? Or went higher?" POV youx27re the driver... Prepare for a new level of Outback adventure with even more capability and off-road confidence. Tune into the live reveal on our Facebook, 3/30 at 11 AM EDT. Sign up for details here: https://t.co/kZgQ0wjPo2. pic.twitter.com/366R99C9iy— Subaru (@subaru_usa) March 23, 2021 Tumnagel
41.8°
+
Bobby Green
0

Hush tar bort cookierutor från webbsajter
Ny app till iPhone, iPad och Mac

Har du tröttnat på att klicka bort alla de så kallade cookie-popuper och liknande rutor som dök upp på världens alla sajter i samband med att GDPR-lagstiftningen så finns det nu en app som fixar det. Appen heter Hush och har utvecklats av svenske Joel Arvidsson. Den finns tillgänglig till iPhone, iPad samt Mac och ska ha möjlighet att ta bort cookie-godkännande i lite olika former. Den gamla Apple-fantasten John Gruber har kört Hush i några dagar och skriver om appen: "I’ve been running it for days and it’s the sort of thing you don’t notice at all until you disable it and all of a sudden you’re back to approving cookie access every single goddamn time you load an article at The Guardian and squinting to find the hidden “X” that closes a popover asking if you’ll sign up for something you don’t want and never asked for." Hush är gratis och hittas till macOS, iOS samt iPadOS på länken nedan. Tumnagel
57.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Den här fotbollen kan du bygga ihop själv
Nendos fotboll behöver heller aldrig blåsas upp

Det japanska företaget Nendo har tagit fram en fotboll som inte behöver blåsas upp och som användaren kan bygga ihop på egen hand. Fotbollen konstrueras med hjälp av en byggsats där köparen själv böjer till och monterar de olika delarna så att detta till slut blir något som ser ut som en traditionell fotboll. Nendos "My Football Kit" verkar primärt framtaget för att barn och andra ska kunna spela fotboll i de delar av världen där tillgången på fotbollar och pumpar att blåsa upp dessa med är begränsad. På sin webbplats skriver Nendo: "In impoverished communities of the world, aside from the difficulties in obtaining the regular soccer ball itself, its maintenance presents a barrier even once purchased, whether because of the unavailability of air pumps or the deterioration and damage of the tube inside the ball. As an answer to this problem, a non-inflatable soccer ball that gives the same sense of kicking as a standard ball was devised, its development inspired by the structure of the traditional Japanese woven bamboo ball." I dagsläget verkar "My Football Kit" inte gå att köpa. Nendo verkar hoppas på att företag, fotbollsklubbar och andra ska hoppa på projektet och i så fall kanske kunna ge bort dessa gratis till behövande i utbyte mot att till exempel deras logotyp finns på fotbollen. Tumnagel
39.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
2020

Nu kan du beställa Volkswagen Golf GTI Clubsport och Golf R
Kostar från 394.900 respektive 474.900 kronor

Nyligen presenterade Volkswagen nya Golf GTI Clubsport och Golf R. Nu är det dags att dra igång försäljningen av bilarna och därmed får vi även priserna. För den förstnämnda får du betala 394.900 kronor medan R:en går loss på 474.900 kronor. Clubsporten bjuder på 300 hästar och framhjulsdrift, R:en 320 hästar och fyrhjulsdrift. Vill du ha fräsigare avgasljud erbjuds ett system från Akrapovic i titan för 42.100 kronor extra. Utöver dessa två vassa Golfar börjar även nya Golf GTI att säljas. Den kostar från 354.900 kronor och för pengarna får du också en framhjulsdriven bil som bjuder på 245 hästar. Samma effekt har laddhybriden Golf GTE som kostar från 429.900 kronor. Läs allt om bilarna i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
34.7°
+
Bobby Green
0

Porsche släpper Panamerans rekordvarv på Ringen
Hej vad det går!

Förra veckan skrev vi att Porsche slagit ett nytt rekord i lyxbilsklassen med modellen Panamera. Med föraren Lars Kern bakom ratten lyckades man sätta tiden 7:29.81 på Nürburgring. Nu får vi ett klipp som visar hur hela körningen såg ut. Tumnagel
40.6°
+
Bobby Green
0

Hoppa in i förarsätet på en Hummer H1
Kungen på vägen

I början av 1992 lanserades Hummer H1 - en gatversion av det beprövade militärfordonet. Alla vet att Arnold haft en och igår såg jag faktiskt en med egna ögon på macken. Sjukt fet skapelse som inte liknar något annat på vägen. En SUV som äger alla andra suvar. Här får vi hänga med och få lite känsla över hur det är att köra en. Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0

Häng med på en POV-körning i Rimac C_Two
Ser kul ut

YouTubern Misha Charoudin fick nyligen möjlighet att ratta en prototyp av Rimacs kommande modell C_Two och här får vi hänga med på den upplevelsen. På banan var bilen nedskruvad till hälften gällande effekten och det är helt klart en prototyp som inte är klar än, men det hela ser ändå väldigt kul ut. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

Alfa Romeo Giulia och Stelvio Quadrifoglio uppdateras
Snygga i grönt

I november förra året fick Alfa Romeos modeller Giulia och Stelvio sig en väldigt diskret facelift som innebar lite mer teknik, större skärm på insidan och nya lackalternativ. Nu kommer samma behandling även till prestanda-versionerna Quadrifoglio. Motorn är orörd vilket innebär att det under huven på dessa sitter en dubbelturbomatad V6:a på 2,9 liter som ger 510 hästar och 600 newtonmeter i vrid. Giulia driver bara på bakhjulen medan Stelvio är fyrhjulsdriven. Båda får en åttastegad automatlåda. Nytt är att man kan få maskinen att sjunga lite bättre med hjälp av ett avgassystem i titan med kolfiberändar från Akrapovic. Utseendemässigt uppdateras bilarna med nya mörkare LED-bakljus och blanksvarta inlägg runt grillen. Stelvio får även 21 tum stora fälgar. På tillvalslistan tillkommer grill, backspegelkåpor och bakvinge i kolfiber. Nya färger går också att få, bland annat den gröna vi ser här. Den heter Montreal och är inspirerad av den klassiska modellen Montreal som i år fyller 50. Precis som hos sina motorsvagare syskon är det på insidan det har hänt mest. Här sitter en ny läderratt och växelväljare på plats tillsammans med en uppdaterad mittkonsol med mer förvaringsutrymme. Man kan även få säkerhetsbältena i rött eller grönt om man skulle vilja. Nya val när det kommer till läder och Alcantara finns också. Ett par framstolar från Sparco med kolfiberbaksida finns som tillval. I mitten sitter det nya infotainmentsystemet som består av en pekskärm på 8,8 tum som bjuder på uppkopplade tjänster och ny design på menyerna. Quadrifoglio får en extra Performance Pages-meny där man bland annat kan se hur vridet fördelas, turbotrycket och hur mycket kraft som för tillfället används. På körassistantfronten får bilarna nu självkörning i nivå 2 och här finns teknik som Lane Keep Assist, Active Blind Spot Assist, Active Cruise Control, Traffic Sign Recognition med Intelligent Speed Control, Traffic Jam Assist och Highway Assist och Driver Attention Assist. Man ska kunna beställa från och med nästa vecka och de första bilarna väntas komma till Sverige i juli. Giulia Quadrifoglio kostar från 749.000 kronor medan Stelvio Quadrifoglio börjar på 849.000 kronor. Tumnagel
41.0°
+
Bobby Green
0

Nu är de här - Alfa Romeo Giulia GTA och GTAm
Lättade busbilar för gata och bana

Efter lite teasers hit och dit är Alfa Romeos upphottade versioner av modellen Giulia Quadrifoglio nu presenterade. Som väntat blev det en GTA och en GTAm där den sistnämnda är betydligt mer anpassad för bankörning med bland annat skalstolar, bur, bortplockat baksäte och bakre rutor i lexan. Saker som sammanlagt ska göra GTAm 100 kilo lättare än Giulia Quadrifoglio som väger runt 1619 kilo. Bilarna bjuder på 540 hästar vilket är en ökning mot Quadrifoglios 510 hästar. Kraften hämtas ur samma dubbelturbomatade V6:a på 2,9 liter och drivningen sker som tidigare endast på bakhjulen. 0-100 km/h ska gå på 3,6 sekunder. I hjulhusen sitter 20 tum stora fälgar i kolfiber med centrumbult och innanför dessa sitter rejäla keramiska bromsskivor. Spårvidden har ökat med 50 millimeter och det sitter nya fjädrar, dämpare och bussningar runt om. Aerodynamiken har förbättrats med en större splitter fram och en rejäl kolfibervinge på bakluckan gör GTAm. Avgassystemet som mynnar ut i två stycken pipor centralt placerade kommer från Akrapovic och är tillverkat i titan. Insidan har fått Alcantara överallt och matta kolfiberinlägg. Endast 500 stycken exemplar kommer att tillverkas totalt men vad GTA och GTAm kommer att kosta är fortfarande oklart. Tumnagel
52.5°
+
Bobby Green
0

Uwe Gemballas son visar superbil i Genève
Ska tydligen ha terrängegenskaper

Uwe Gemballa hittades död 2010. Han gjorde sig ett namn genom att specialtillverka och bygga om bilar, främst Porschar. På årets upplaga av bilmässan i Genève kommer hans son, Marc Philipp Gemballa, att visa upp en ny superbil som ska ha terrängegenskaper. Marc har tidigare jobbat för Aston Martin, Mercedes och Porsche. Bilen ska tydligen ha varit under utveckling i två års tid och den här bilden är det första vi får se av den. Marc Philipp har gått ihop med företag som KW Automotive för fjädringen, Akrapovic för avgassystemet, Michelin och BF Goodrich för däcken, DS Fasertechnik för allt kolfiber och VELA Performance för ingenjörskapet. Alan Derosier heter mannen som är ansvarig för designen. Enligt uppgift ska redan de första beställningarna av bilen ha trillat in. Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0

Lätt att lura Teslas bilar att köra för snabbt
Det räcker med lite tejp

Säkerhetsforskare på säkerhetsföretaget McAfee har demonstrerar en simpel teknik med vilken man kan lura en del av Teslas bilar att köra i en annan hastighet än den som visas på vägskyltarna, något som demonstreras i klippet ovan. Genom att sätta lite tejp på en vägskylt som anger att vägens hastighetsbegränsning är 35 mph lurade forskarna Teslas Autopilot att hastighetsbegränsningen i själva verket var 85 mph, något som gjorde att bilens fartkontroll började accelerera mot detta. Sårbarheten ligger i kamerasystemet från MobilEye som läser av vägskyltar i äldre modeller av Tesla Model S and Model X vilka kör äldre versioner av MobilEyes system. Steve Povolny som är chef för McAfee Advanced Threat Research säger: "The vulnerable version of the camera continues to account for a sizeable installation base among Tesla vehicles. The newest models of Tesla vehicles do not implement MobilEye technology any longer, and do not currently appear to support traffic sign recognition at all." McAfee har även testat den senaste versionen av MobilEyes kamerasystem för att läsa av vägskyltar och det verkar inte ha den sårbarheten som deras äldre system nu har visat upp. Enligt McAfee så har det sålts runt 40 miljoner fordon som är försedda med den versionen av MobilEyes system som verkar gå att lura med en tejpbit. Tumnagel
33.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Afghanistan har fått sin första robotservitör
Roboten Timea serverar käk i Kabul

Robotar som serverar mat på restauranger har vi fått se några exempel på de senaste åren och nu har även en sådan börjat jobbat på en restaurang i Afghanistans huvudstad Kabul. Den 1,5 meter höga roboten kan rulla ut mat till hungriga restauranggäster och även ta emot beställningar genom dess inbyggda pekskärm. Förutom det så kan den uttala vissa fraser, till exempel "Grattis på födelsdagen", på språken dari och pashto, Afghanistans två huvudspråk. Enligt restaurangens ägare verkar roboten vara ett uppskattat inslag men restaurangen har även fått en del kritik då många anser att robotservitörer kanske inte är något man borde satsa på i ett av världens fattigaste länder. Analytikern Mohsin Amin säger till Arab News: "This is unnecessary, perhaps, ridiculous and counter-productive, because 65 percent of people live below the poverty line, some barely live on a dollar a day, and the unemployment rate is very high. The restaurant owner should have dedicated it to a university for research." Restaurangens ägare verkar dock ta kritiken med ro och säger att roboten inte har tagit någon mänsklig arbetares uppgifter: "Other restaurants may also introduce the same technology soon. Also, we have not fired any of our waiters to replace them with Timea." Tumnagel
37.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
2019

Ducati presenterar ny Streetfighter och ny Panigale
Två vassa hojar

På ett event i Rimini har Ducati nu visat upp nya Streetfighter V4 och Panigale V4. Båda två använder samma motor och den förstnämnda är en naken variant medan den senare är en kåpförsedd historia byggd för fart. Båda två erbjuds i vässade S-versioner som då får elektronisk dämping från Öhlins, styrdämpare från Öhlins och lättviktshjul från Marchesini. Motorn kallas för Desmosedici Stradale och den är på 1103 kubik. Den ger i Streetfighter V4 211 hästar vid 12.750 varv och 123 newtonmeter i vrid vid 11.500 varv. Tycker man det är lite för slött kan man köpa till ett avgassystem från Akrapovic som ökar effekten till 223 hästar och 130 newtonmeter. Sinnessjuk effekt i en naken hoj om ni frågar mig, men så får den också ett gäng med små vingar här och var för att kunna hålla nere den på backen. Dessa ska enligt Ducati generera 28 kilo i marktryck vid en hastighet av 269 km/h. Vingarna ska även hjälpa till att kyla motorn. Framtill sitter 43 millimeter Showa Big Piston-gafflar och bak hittar vi en fullt justerbar dämpare från Sachs. Bromsarna är Brembo Stylema och framtill sitter dubbla skivor på 330 millimeter vardera, bak en singelskiva på 245 millimeter. ABS är standard. Uppdaterade Streetfighter V4 kostar från 17.595 pund medan Streetfighter V4 S kostar från 19.795 pund. Nya Panigale V4 delar mycket grejer med Streetfighter V4 men är ändå vassare på alla punkter och ännu mer optimerad för bankörning. Även här finns vingar för att man inte ska flyga iväg och dessa är hämtade från racerhojen Panigale V4R. Annat den får från den hojen är stabiliseringssystemet DTC Evo 2. Fjädringen har uppdaterats ytterligare och hojen ska ha blivit ännu stabilare under inbromsning. Hur kraften levereras när man kommer ur exempelvis en kurva har också förfinats. Här är effekten istället 217 hästar vid 13.000 varv och 124 newtonmeter vid 10.000 varv. Nya Panigale V4 kostar från 19.995 pund medan Panigale V4 S kostar från 24.795 pund. Allt om hojarna finns på länken nedan. Tumnagel
42.3°
+
Bobby Green
0

Nordkorea förnekar att de stulit miljarder i kryptovaluta
Förnekar uppgifter i ny FN-rapport

I somras släpptes en rapport där FN anklagade Nordkorea för att stulit över två miljarder dollar i krytovalutor genom olika typer av cyberbrottslighet de senaste åren. Nu svarar Nordkorea på dessa anklagelser och inte helt oväntat så förnekar man att man att den nordkoreanska staten skulle ha stulit kryptpovalutor. Från Nordkoreanskt håll säger man istället att det här är uppgifter som spridits av deras ärkefiende USA. I ett uttalande säger en talesperson för Nordkorea: "The United States and other hostile forces are now spreading ill-hearted rumors. Such a fabrication by the hostile forces is nothing but a sort of a nasty game aimed at tarnishing the image of our Republic and finding justification for sanctions and pressure campaign against the DPRK." Nordkorea har under många år drabbats av olika ekonomiska sanktioner från omvärlden och detta har man ibland försökt att kompensera genom olika kriminella verksamheter som sanktionerats av staten. Det har bland annat ryktats om att landet tillverkar både droger och piratkopierade cigaretter som sedan smugglats vidare och sålts runt om i världen. Att Nordkorea har pysslat med en hel del cyberbrottslighet på statlig nivå genom åren finns det också starka misstankar om. Tumnagel
34.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

I höst kommer Renault Mégane R.S. Trophy-R
130 kilo lättare än vanliga R.S. Trophy

I slutet av maj rullade Renault ut en Mégane R.S. Trophy-R på Ringen och satte då rekord som den snabbaste framhjulsdrivna produktionsbilen. I höst kommer man att kunna köpa sig ett eget exemplar men endast 500 stycken kommer att tillverkas. Fokus när det kommer till den här versionen har varit att få ned vikten ytterligare, vässa till chassiet och förbättra aerodynamiken. Bilen har exempelvis inget baksäte och fälgarna är i kolfiber. Avgassystemet kommer från Akrapovic och det är i titan. Jämfört med en Mégane R.S. Trophy i grundutförande väger den här hela 130 kilo mindre. Vidare har bilen ställbara dämpare från Öhlins och Brembo-bromsar - dessa går även att få med keramiska skivor. Under huven sitter det fortfarande en turbomatad fyra på 1,8 liter som ger 300 hästar. Några bilar kommer till Sverige och dessa kan nu förhandsbeställas hos följande återförsäljare: - Upplands Motor i Akalla, Stockholm - Bilia Segeltorp i Stockholm - Hedin Bil i Mölndal, Göteborg - Tage Rejmes i Norrköping Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0

Rykte Ska Samsung lansera en egen kryptovaluta?
Det ryktas om ett framtida Samsung Coin

Det har börjat florera ett rykte som gör gällande att Samsung eventuellt kommer att lansera en egen kryptovaluta baserad blockkedje-plattformen Ethereum framöver, ett slags "Samsung Coin" eller kanske "S-Coin" som skulle kunna bli ett alternativ till bitcoin och andra kryptovalutor. Det är CoinDesk Korea som har varit i kontakt med källor som uppger att Samsung arbetar på att ta fram en blockkedje-baserad krypovaluta. Det finns dock väldigt få specifika detaljer tillgängliga och det är oklart om det ska handla om en publik eller en privat kryptovaluta. En källa säger att det kan handla om en slags kombination: "Currently, we are thinking of a private blockchain, though this is not yet confirmed. It could also be a public blockchain in the future, but I think it will be a hybrid – that is, a combination of public and private blockchains." Samsung har experimenterat en hel del med blockkedjan och kryptovalutor tidigare. Samsungs senaste flaggsskeppsmobil Galaxy S10 har till exempel stöd för att lagra kryptonycklar till kryptovalutor och man har även utvecklat en separat plånboks-app för kryptovalutor. Så sent som den här veckan gjorde även Samsung en investering på 2,9 miljoner dollar i blockkedje-företaget Ledger och det har även ryktats att Samsung utvecklar speciella ASIC-chip (application-specific integrated circuit) avsedda för att generera kryptovalutor. Tumnagel
17.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Martin Molin leker med tempo i Marble Machine X
Lite kvällsnörderi

Idag är det onsdag och det betyder att Martin Molin har släppt en ny video i Wintergatan Wednesday-serien. I dagens avsnitt får vi se när Martin leker med tempoväxlare i Marble Machine X. Fler videor från Marble Machine X-bygget hittar ni på Wintergatans Youtube-kanal samt här nere bland de inlänkade artiklarna. Tumnagel
40.5°
+
André Stray
0

Hoppa in bakom ratten på nya Alpine A110
POV

Här får vi se hur det ser ut när man tar sig en åktur med nya Alpine A110 i Légende-utförande. Tumnagel
39.0°
+
Bobby Green
0
Nästa sida