m

Japanskt företag visar upp holografiska knappar
Kan göra tryckandet lite mera hygieniskt

Det japanska företaget Murakami Corporation, ett företag som vanligtvis tillverkar backspeglar till bilar, har presenterat en lösning som kanske kan göra tryckandet på olika typer av knappar lite mera hygieniskt i framtiden. Murakami har utvecklat en slags holografiska knappar i samarbete med företaget Parity Innovations, ett företag som har utvecklat något man kallar för Parity Mirror. Parity Mirror är en lösning som kan få bilder att se ut som om de svävar i luften. Med hjälp av Parity Mirror och en lösning med infrarött ljus som utvecklats av Murakami ska det bli möjligt att skapa tryckbara holografiska knappar liknande dem som syns på bilden ovan. Murakami tänker sig att de holografiska knapparna skulle kunna användas på toaletter, i bankomater, i hissar och på andra platser där bakterier och virus kan spridas. Företaget hoppas kunna implementera de första lösningarna av sina holografiska knappar någon gång under nästa år. Tumnagel
56.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
2020

Apex Legends till Switch skjuts upp till nästa år
Steam-version släpps som planerat i november

Respawn Entertainment levererade lite trevlig information om hur framtiden ser ut för Apex Legends i samband med sommarens EA Play. Bland annat att crossplatform-spelande var på ingång, att spelet skulle släppas på Steam samt att Apex skulle portas till Switch. Crossplatform testas just nu och Steam-versionen kommer lanseras 4 november, men Switch-versionen kommer dock dröja till nästa år. Ni kan nog lista ut vad som ligger bakom uppskjutet. I ett uttalande skriver utvecklarna detta om situationen: Second, for those who game on the Nintendo Switch,we’re still hard at work on the port, but in order to do justice to the game and make it into the great experience Switch players deserve, our team needs more time. This year has brought on unexpected new challenges, to put it mildly, and we don’t want to rush anything out. Switch owners can expect to get their hands on Apex Legends next year. And of course, when Apex Legends does launch on Switch, it’ll come with support for cross-platform play, our latest seasonal content, and full feature parity with the other versions of the game. På tal om Apex Legends så kommer en ny Stories from the Outlands-video släppas senare idag och det är ju alltid trevligt. Tumnagel
37.2°
+
André Stray
0
2019

Riot Games granskas för könsdiskriminering
Kalifornien misstänker att kvinnorna är underbetalda

League of Legends-utvecklarna Riot Games har varit i blåsväder den senaste tiden. Spelstudions anställda har anklagat sin arbetsgivare för att ha en rätt giftig arbetskultur och företaget har även stämts för diskriminering. Riot Games har försökt lösa problemen tyst utanför rättegångshallarna, vilket ledde till att 150 av företagets anställda nyligen lämnade bygget i protest. Ny har myndigheten California Department of Fair Employment and Housing (DHEF) meddelat att spelstudion har börjat granskats officiellt. Myndigheten säger att de försökt fått ut löninformation från företaget, men Riot har vägrat vilket lett till myndigheten måste använda lagliga medel för att få vantarna på informationen. Det myndigheten letar efter handlar primärt om ojämn lönfördeling mellan män och kvinnor, men även sexuella trakasserier, sexuella övergrepp och könsdiskriminering vid befordran. I ett uttalande hävdar dock Riot att de samarbetat med DHEF och försett myndigheten med information. Mer specifikt 2500 dokument samt tusentals linjer med betalinformation. “We’ve been in active conversations with the DFEH since its inquiry began. Investigations like this can arise when there have been allegations of workplace disparity and we’ve been cooperating in good faith with the DFEH to address its concerns.” Tumnagel
40.1°
+
André Stray
0
2018

No Man's Sky släpps på GOG.com utan multiplayer
DRM-fria versionen behöver mer arbete

Den stora uppdateringen Next har släppts till No Manx27s Sky på flera olika plattformar. Den nya DRM-fria versionen av spelet som säljs via GOG.com har dock inte fått alla nymodigheter Next har att erbjuda. Mer specifikt lyser multiplayer med sin frånvaro. GOG.com och Hello Games har levererat ett uttalande om situationen och meddelar att multiplayer-funktionen kommer släppas senare i år. "From launch, the DRM-free edition of No Manx27s Sky will include all single-player content introduced by NEXT: third-person mode, upgraded visuals, better base building, player customisation, and more. However the multiplayer component will not be ready at launch; we expect it to be released later this year as full multiplayer parity remains in the pipeline." Det är lite tråkigt att GOG-användare inte får tillgång till multiplayer, men de får i alla fall njuta av de andra nyheterna uppdateringen skeppas med. Som bland annat tredjepersons-vy, bättre basbyggande och uppgraderade visuella effekter. Ovan har ni 15 minuters gameplay från No Manx27s Sky. Tumnagel
37.0°
+
André Stray
0
2017

Nu har FCC röstat mot nätneutraliteten
Här kan du läsa varför

När Trump fick makten satte han snabbt Ajit Pai som ordförande för FCC, som är den amerikanska varianten på Post- och Telestyrelsen. Hans största mål blev direkt att ta bort de regler för nätneutralitet som Obama klubbade igenom 2015. Men varför gjorde man det? Ajit menar att Title II, som man kallar de regler som Obama satte upp, bara hindrar utvecklingen. Man menar att de reglerna gör så att bredbandsbolag inte kan släppa nya produkter i den mån de skulle vilja och han menar att detta skadar konsumenterna. Han menar också att internet innan de nya reglerna sattes upp 2015 inte var ett internet som var trasigt. Ajit säger "The internet wasnx27t broken in 2015. We were not living in some digital dystopia". FCCs ledning består av tre republikaner och två demokrater. De två senare, Jessica Rosenworcel och Mignon Clyburn röstade mot att ta bort Title II. Jessica säger... Todays vote is a rash decision that puts the FCC “on the wrong side of history, the wrong side of the law, and the wrong side of the American public. This vote gives internet providers the green light to go ahead and discriminate and manipulate your internet traffic. Ajit menar istället som sagt att detta inte skedde innan 2015 och att det är orättvist att de som tillhandahåller internetaccess lever efter hårda regler men andra, som Facebook och Apple, kan bestämma precis vad de vill att du ska se utan att regleras. Dagens omröstning är så klart ett beslut men det finns fortfarande sätt att hindra detta. Olika parter planerar redan att ta detta till domstol och kongressen kan även sätta sig emot beslutet. Nedan kan ni läsa Ajits hela uttalande. Tumnagel
-85.1°
+
Roger Åberg
0

Miljontals dollar i Ethereum låsta på grund av raderad kod
Kryptovalutan drabbad av ännu en motgång

Kryptovalutan Ethereum har drabbats av ännu en motgång och än en gång så visar det sig att kryptovaluta-världen fortfarande verkar vara lite Vilda västern. Enligt tjänsten Parity, en så kallad digital plånbok där användare förvarar sina ethereum, så har en utvecklare av misstag raderat kod som gjort så att plånböcker innehållande så mycket som kanske 280 miljoner dollar nu är låsta och pengarna går inte längre att komma åt. Det handlar om så kallade fler-signaturs-plånböcker, plånböcker som kräver att flera användare låser upp dem för att pengarna ska gå att komma åt, som skapats efter 20 juli i år som påverkats. Huruvida det här är något som går att lösa på sikt eller om den nu låsta valutan är helt värdelös för alltid framgår inte. Fler-signaturs-plånböcker används primärt av företag och organisationer för att förhindra att en enskild medlem eller anställd ska kunna låsa upp plånboken själv och eventuellt föra över plånbokens innehåll till sin egen eller andras plånböcker. Ethereum är världens nästa största kryptovaluta efter bitcoin och har tidigare i år drabbats av en lång rad dataintrång med tillhörande stölder där ethereum värda hundratals miljoner dollar försvunnit. Parity uppges förvara cirka 20 procent av alla ethereum som finns i omlopp i sina digitala plånböcker. Tumnagel
36.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Hackers stal 250 miljoner kronor i digitala valutan ether
Lite vilda västern i kryptovaluta-världen nu för tiden?

Bleeping Computer rapporterar att en eller flera okända hackers har stulit motsvarande 250 miljoner kronor i den digitala valutan ether, en konkurrent till bitcoin som är en del av blockchain-plattformen Ethereum. Tjuvarna har genom att hitta en säkerhetslucka i den digitala plånboken Parity, en tredjeparts programvara som kan skapa och hantera gemensamma digitala plånböcker, kunnat föra över ether motsvarande 250 miljoner kronor från en mängd digitala plånböcker som skapats med Parity 1.5 och senare versioner av programmet. Stölden upptäcktes av Parity mer eller mindre omgående och då tog en grupp så kallade "white hat"-hackers på sig ansvaret att försöka rädda det som rädda kundes. "The White Hat Group" utnyttjade därefter samma säkerhetslucka i Parity som tjuvarna använt för att föra över motsvarande över 650 miljoner kronor till en tredje plånbok. Dessa pengar säger "The White Hat Group" att man ska föra tillbaka till de rättmätiga ägarna när de väl skaffat sig en digital plånbok utan säkerhetsluckor. Tumnagel
38.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
2016
2015
2014

Phil Spencer försvarar "Xbox One launch parity"
Spelare ska känna sig som "första klassens medborgare"

Microsofts indie-satsning ID@Xbox syftar till att göra det lättare för indieutvecklare att få sina spel publicerade på Xbox One. Men i avtalet för ID@Xbox står det en klausul som har fått ganska mycket negativ kritik. Där står det nämligen att om ett spel ska släppas via ID@Xbox så måste det först släppas till Xbox One eller samtidigt som till andra konsoler. Det går alltså inte att först släppa en version av spelet till PS4 för att en tid senare släppa Xbox One-versionen. Nu har Xbox-snubben Phil Spencer förklarat att de genom att göra så här vill få spelare att känna sig som "första klassens medborgare". Han säger dock att om en studio har svårt att få klart alla versioner av spelet samtidigt så är de också öppna för att ta en diskussion om detta för att försöka lösa det på bästa sätt. "I look at all the people who buy an Xbox, and they invest their time and their money in Xbox One, and, as millions of people obviously own Xbox Ones, I want them to feel like theyx27re first-class, because they are," "I donx27t want somebody to come in and just think, x27Ix27m going to go do a special game on one platform and then Ix27ll get to Xbox whenever I get to it,x27 because I donx27t think thatx27s right," Spencer continued. "But I also get that, hey, for some guys, they just canx27t afford the time to get both done, so wex27ve just entered into conversations with people as theyx27re launching, and I feel pretty good about the plan." Så vad tycker ni? Är det rätt eller fel av Microsoft att göra på det här viset? Tumnagel
25.4°
+
Peter Tjärndal
0
2013

Indieutvecklare tvingas försena sitt spel på grund av Xbox One
Annars får de inte finnas med på plattformen

Studion Witch Beam i Australien är rejält frustrerade över Microsofts regel för indieutvecklare som innebär att alla spel som publiceras på Xbox One måste publiceras simultant, eller i efterhand, på andra plattformar. Annars får de inte publiceras alls på konsolen. Regeln gör nu att Witch Beam måste fördröja sitt spel om de vill finnas med på Xbox One. Utvecklingen av spelet började nämligen för Playstation 4, Vita, Wii U och PC tidigare än till Xbox-versionen och tekniskt sett skulle kunna släppa spelet tidigare på de andra plattformarna. Men nu går inte planeringen ihop enligt delgrundaren Sanatana Mishra. "The simple answer is that our plans wouldnx27t meet the launch day parity requirement of the ID@Xbox program". "We started development on our other console versions long before self-publishing was an option for Xbox One, and the only way we could meet that requirement would be to delay the other versions of Assault Android Cactus." "We also didnx27t have an exclusivity agreement in place with another console platform before the ID@Xbox programme was announced, which could have allowed us to get a waiver." Tanken med ID@Xbox-programmet för Xbox One är dock att utvecklare själva ska kunna publicera sina spel vilken är en stor förbättring sedan tidigare och Microsoft utannonserade nyligen över 30 indieutvecklare som kommer att publicera sina spel. Dag ett-regeln kommer dock sannolikt att ställa till med problem för fler utvecklare om de inte tajmar utvecklingen väl. Tumnagel
19.4°
+
Emmy Zettergren
0
2012

Intel ska införa DDR4 som standard under 2014
Kommer med Haswell-EX plattformen

Så var det snart dags igen för en ny minnesstandard, om man nu kan kalla två år snart det vill säga. Intel har tillkännagett att de kommer introducera DDR4 som ny standard i samband med lanseringen av Haswell-EX serverplattformen. Övergången till den nya standarden kommer alltså att ske under 2014 och företagsinriktade processorer baserade på Haswell mikroarkitekturen kommer att driva ändringen, enligt VR-Zone. Haswell-EX kommer bli den första plattformen inomindustrin som utnyttjar DDR4 minneskontrollers för x86. Den klientbaserade versionen av Haswell kommer fortfarande att behålla DDR3 som standard men kommer göra det möjligt att köra mycket högre klockfrekvenser än tidigare. Bilden här till höger visar en DDR4 UDIMM som är tillverkad av Samsung. DDR4-minnen kommer föra med sig lägre strömförbrukning då de endast kräver en spänning på 1,2 V och de kommer även ha bättre parity protection och bättre förmåga att återhämta sig från fel. Tumnagel
41.6°
+
Samuel Paulsson
0
2011

JEDEC släpper vissa specifikationer för DDR4
Väntas komma på marknaden i mitten på nästa år

JEDEC är organisationen bakom väldigt många specifikationer för datorkomponenter och under gårdagen lanserade de flera nyckelattribut för DDR4-standarden. DDR4-minne väntas komma någon gång i mitten på nästa år och ska föra med sig förbättringar i prestanda samt lägre strömförbrukning jämfört med tidigare generationer. Den nya minnesstandarden utvecklas med en rad innovativa funktioner som ska tillåta hög hastighet och ska fungera i en stor mängd olika enheter vilket inkluderar servrar, bärbara och stationära datorer som konsumentprodukter. Nedan kommer en lista med funktioner som finns med i utvecklingsplanen: * Three data width offerings: x4, x8 and x16; * New JEDEC POD12 interface standard for DDR4 (1.2V); * Differential signaling for the clock and strobes; * New termination scheme versus prior DDR versions: In DDR4, the DQ bus shifts termination to VDDQ, which should remain stable even if the VDD voltage is reduced over time; * Nominal and dynamic ODT: Improvements to the ODT protocol and a new Park Mode allow for a nominal termination and dynamic write termination without having to drive the ODT pin; * Burst length of 8 and burst chop of 4; * Data masking; * DBI: to help reduce power consumption and improve data signal integrity, this feature informs the DRAM as to whether the true or inverted data should be stored; * New CRC for data bus: Enabling error detection capability for data transfers ? especially beneficial during write operations and in non-ECC memory applications; * New CA parity for command/address bus: Providing a low-cost method of verifying the integrity of command and address transfers over a link, for all operations; * DLL off mode supported. Tumnagel
39.6°
+
Samuel Paulsson
0

Red Dead Redemption patchat
Även en del DLC-grejer fixade

Rockstar har skickat ut en patch för sitt lysande Red Dead Redemption, som dock plågats av ett gäng buggar (som förhoppningsvis blir färre nu). Bland grejerna hittar vi fixat strul vid skifte mellan single player och multiplayer, grafikmissar och en hel del som har att göra med multiplayer. Även i expansionerna Undead Nightmare och Liars & Cheats fixas grejer. En komplett lista på fixar finnes efter hoppet. Tumnagel
38.0°
+
Kristoffer Arvidson
0