m
Innehåller annonslänkar
Dagens deal, utvald av Feber!
Köp!
30W laddare från Anker kostar nu bara 299 kr (tidigare 499 kr)

TSMC ska bygga ny fabrik i Japan
Ska fokusera på tillverkningen av äldre chip

TSMC har under sitt inkomstrapport för tredje kvartalet 2021 berättat att de kommer att bygga en fabrik i Japan. Fabriken ska främst vara till för att tillverka chip med äldre tekniker, det som det varit mest brist på. Sådana chip används i allt från bilar till kylskåp. Biltillverkare har bland annat fått ställa tusentals halvfärdiga bilar på parkeringar i väntan på chip. Fabriken i Japan ska dock inte vara igång för än i slutet av 2024, man behöver dessutom fortfarande godkännande från företagets styrelse. TSMC säger också att tillgången på chip kommer att vara "tight" under hela 2022. Tumnagel
43.4°
+
Hugo Engström
0

Solna stad testar parkeringar för elsparkcyklar
Ställer du inte tillbaka fortsätter det att kosta

Mängder av elsparkcyklar parkeras fel och ligger och dräller på ställen. Det vill Solna stad sätta stopp för och har nu på test infört 50 stycken parkeringsplatser för just sparkcyklar. Vilket elsparkcykelföretag man samarbetar med är oklart för tillfället men du kan endast hämta och lämna dem på parkeringsplatsen. Ställer du elsparkcykeln på gatan går det inte att avsluta din tur och du fortsätter att betala tills dess att den är parkerad på korrekt ställe. Man kommer att testa detta fram till november för att se om lösningen håller. Vad tror ni? Tumnagel
68.1°
+
Bobby Green
0

Göteborgs trafiknämnd klubbar nya regler för elsparkcyklar
Körförbud på helgnätter och hastighetsbegränsningar på gågator

Göteborgs trafiknämnd röstade idag igenom en rad nya regleringar som ska gälla för de företag som hyr ut elsparkcyklar i staden. Förslagen som röstades igenom var att det nu blir totalt körförbud för elsparkcyklar i Brunnsparken, körförbud i hela stan under helgnätter, hastighetsgräns på sex kilometer i timmen på gågator samt parkeringsförbud utanför särskilda zoner. De elsparkcykelförare som bryter mot dessa regler ska stängas av i företagens appar. Nämnden beslutade även om att det ska genomföras en upphandling av elsparkcyklar och ta fram ett maxtak för antalet elsparkcyklar i Göteborg. Socialdemokraterna i Göteborgs trafiknämnd säger vidare att man vill totalförbjuda elsparkcyklar i staden om inte situationen förbättras efter de regleringar som röstades igenom idag. Riktigt så långt vill dock varken Moderaterna eller Liberalerna i nämnden gå. Peter Lintin-Wold (L) säger till DN: "Man måste balansera det där. Det är en tjänst som är populär hos många och de fyller en viktig funktion. Jag använder dem själv, inte sådär jätteofta, men det händer. Vi måste bara få det att fungera." Tumnagel
59.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ryde lanserar elsparkcyklar i Gävle och Växjö
Utan städernas tillåtelse

I helgen placerade det norska elsparkcykelföretaget Ryde ut sina elsparkcyklar för uthyrning i Gävle och Växjö. Detta var något man gjorde mot kommunernas vilja då dessa hittills tackat nej till flera andra företag som velat ställa ut sina elsparkcyklar i staden. Ryde anser dock att man kan inte behöver något tillstånd från kommunernas sida då elsparkcyklarna räknas som cyklar. I ett mail till Aftonbladet skriver Johan Olofsson, en av Rydes grundare bland annat: "Elektriska sparkcyklar definieras som cyklar och är därmed inte en tillståndspliktig verksamhet. Utplacering av elektriska sparkcyklar är att räkna som cykelparkering. Vi driver laglig näringsverksamhet med fri etableringsrätt. Responsen har varit väldigt god. Det är tydligt att det finns en betydande efterfrågan för tjänsten. Man kan kanske vända på det och ställa sig frågan varför det är en negativ inställning till laglig näringsverksamhet som det finns en efterfrågan för." Varken Gävle eller Växjö kommun vill förbjuda verksamheter med elsparkcyklar för uthyrning. Sofia Stynsberg (M), ordförande i Tekniska nämnden i Växjö kommun, säger dock att man vill avvakta med elsparkcyklar tills det finns ett tydligt lagrum för vad som gäller för dessa: "Så länge det ser ut så här med negativa konsekvenser vill vi avvakta och vi hoppas det kommer ett tydligare lagrum snart. Men det har inte företaget respekterat. Det är handhavandet här som inte är klädsamt.Om dessa finns på privat mark kan vi inget göra. Men om de utger en trafikfara kan vi beslagta dem. Vi ligger inte på latsidan och vill verkligen markera att detta inte är något som kommunen sagt ja till." Tumnagel
13.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Stockholm vill ha maxtak för antalet elsparkcyklar
Vill att dagens 23.000 ska bli 8500

DN rapporterar att Stockholms stad nu vill införa ett maxtak för hur många elsparkcyklar till uthyrning som ska få finnas i staden. I dagsläget finns det runt 23.000 elsparkcyklar i Stockholm vilka hyrs ut av företagen Bird, Bolt, Lime, Link, Moow, Tier och Voi. Stockholms trafikborgarråd Daniel Helldén (MP) anser att det borde räcka med 8500 elsparkcyklar, lika många som det fanns i Stockholm 2019. På frågan om hur fördelningen av dessa 8500 fordon skulle ske säger Daniel Helldén till DN: "Det är nästa del i det hela. Lagstiftningen med lokala ordningsföreskrifter har aldrig använts för det här och därför finns ingen praxis för vad vi får göra utan det tittar våra jurister på nu. Oavsett om det blir först till kvarn eller om man sätter en viss nivå för varje bolag måste man klura på vad som är smartast." När Norges huvudstad Oslo införde ett maxtak på 8000 elsparkcyklar istället för de cirka 25.000 fordon som finns där nu så stämde företagen Tier, Voi och Ryde staden. Att samma sak kanske händer i Stockholm om det införs maxtak även där är väl inte helt omöjligt. Danmarks huvudstad Köpenhamn löste istället det hela genom att förbjuda parkering av elsparkcyklar på kommunens mark, något som har gjort att elsparkcyklarna helt har försvunnit från Köpenhamns centrum. Tumnagel
59.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Se när BMW iX parkerar och laddar sig själv
Härligt med automatisering

Vem orkar parkera sin elbil själv och stoppa in laddsladden egentligen? Det borde ju något smart system ta hand om kan en tycka. I framtiden lär det bli så, och här får vi en liten demonstration över hur det skulle kunna fungera. Det är Bosch som ligger bakom systemet som de har jobbat med sedan 2015. Det förfinas hela tiden och snart kanske det här är vardag i parkeringshusen. Tumnagel
41.5°
+
Bobby Green
0

Felskrivning annullerar tusentals parkeringsanmärkningar
Hoppsan!

Regeringskansliet lyckades, av misstag, skriva in ett extra ord i Trafikförordningen vilket har gjort att tiotusentals parkeringsanmärkningar ogiltiga. De hade skrivit in ordet "från" en extra gång vilket gjorde att innebörden av en paragraf ändrades. Dessa parkeringsanmärkningarna utfördes i hela Sverige mellan december och maj i år. Har man betalat en av dessa anmärkningar kommer man få pengarna tillbaka. Exakt hur många parkeringsanmärkningar det handlar om är oklart men antalet kan stiga nu när felet blivit allmänt känt. Tumnagel
48.1°
+
Frode Wikesjö
0

Cykeltransporter snabbare än transporter med bil
60 procent inom stadskärnor

Elektriska-cykeltransporter ska enligt en studie leverera cirka 60 procent snabbare inom stadskärnor än transportbilar. Cyklarna kunde leverera tio paket i timmen, medan bilarna endast klarade sex. Cyklarna var inte bara snabbare, de minskade också inte helt oväntat även utsläppen med 90 procent jämfört med transportbilar som drivs med diesel. Till följd av det förbättrades även luftkvaliteten avsevärt. Hemleveranser har ökat mycket oerhört senaste åren på grund av ökningen av onlineshopping samt coronaviruspandemin. Den fördelen bilar förstås har är att de kan ta sig långa sträckor fortare än cyklar, men när de färdas inom stadskärnor saktas de ner av köer och behov av parkering. Ersilia Verlinghieri hos Active Travel Academy vid University of Westminster, som är en av författarna av studien säger: “Recent estimates from Europe suggest that up to 51% of all freight journeys in cities could be replaced by cargo bike...So it’s remarkable to see that, if even just a portion of this shift were to happen in London, it would be accompanied by not only dramatic reduction of CO2 emissions, but also contribute to a considerable reduction of risks from air pollution and road traffic collisions, whilst ensuring an efficient, fast and reliable urban freight system.” Tumnagel
49.6°
+
Hugo Engström
0

Waymo har kört över 30 miljoner kilometer på publika vägar
Alphabets självkörande bilar blir allt skarpare

Waymo, det företag som antagligen kommit längst i utvecklingen av självkörande bilar, meddelade igår att deras bilar nu har kört själva i över 20 miljoner miles (cirka 32,2 miljoner kilometer) på publika vägar. Samtidigt har systemet som bilarna använder kört över 20 miljarder miles (cirka 32,2 miljarder kilometer) i simulatorer. Varje vecka kör Waymos bilar över 100.000 miles (cirka 161.000 kilometer) på vägarna i San Francisco och hur det kan se ut kan ni kolla in det korta klippet här ovanför. I Arizona har Waymo dragit igång en taxitjänst med självkörande bilar. Här nedanför kan ni kolla in hur en av Waymos bilar trixar sig ut från en parkeringsplats där. Tumnagel
45.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Elsparkcyklarna har försvunnit från Köpenhamns gator
Efter att de inte längre får parkera på kommunal mark

SVT Skåne rapporterar att alla de tjänster som tidigare hyrde ut elsparkcyklar i Köpenhamn nu har lämnat Danmarks huvudstad. Detta är något som sker efter det att Köpenhamn har infört parkerinsförbud för elsparkcyklar på kommunal mark, något som har gjort det omöjligt att parkera elsparkcyklar i Köpenhamns centrum. Marcus Vesterager (S), ordförande i Köpenhamns teknik- och miljöutskott, säger om parkeringsförbudet: "Vi hörde många idéer från uthyrarna om hur problemen skulle åtgärdas, men det hände inte så mycket så då bestämde vi att vi inte tillåter parkering av elsparkcyklar i den innersta tredjedelen av staden." Tjänsterna för elsparkcykel-uthyrning är dock välkomna att ansöka om tillstånd för att etablera sig i staden igen men då måste de själva fixa parkeringar för sina fordon. Dessutom kommer det att införas krav på hjälm vid färd på elsparkcykel i Danmark. Här ovanför kan ni kolla in ett inslag från SVT Skåne om hur det nya parkeringsförbudet för elsparkcyklar har påverkat trafiksituationen i Köpenhamn. Tumnagel
91.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Voi och Tier satsar på elsparkcykelställ i Stockholm
Bra där!

Elsparkcyklar är inte bara ett trevligt sätt att transportera sig, utan det har även blivit lite utav ett samhällsproblem. Inte nog med att folk har en tendens att krascha och göra illa sig rejält, utan folk har en rätt slapp relation till var elsparkcyklarna ska stå när de inte används. Nu verkar Voi och Tier äntligen ta lite ansvar och har bestämt sig för att dunka upp 100 stycken elsparcykelställ runtom i Stockholm där folk kan ställa fordonet när de åkt klart, i stället för att dumpa på valfritt ställe. Anledningen till detta är att det utförts studier som visar att dedikerade parkeringsplatser för elsparkcyklar har hjälpt till att faktiskt förbättra ordningen, vilket helt ärligt är rackarns uppenbart och borde varit rätt tydligt redan första veckan elsparkcyklarna dunkades ut städer. Oavsett om man tycker om dessa parkeringsplatser borde implementerats från start så är det väl bättre sent än aldrig. Både Voi och Tier kommer ha lite incitament för att få folk att använda parkeringsplatserna genom rabatterat pris på resor. Tumnagel
47.5°
+
André Stray
0

Tredjepartsladdar...misären
Teslas Supercharger är fortfarande en stor del av bilvalet

Det här med att ladda elbilar är ständigt på tapeten och Teslaförare pratar ofta gott om detta som en av de viktigare anledningarna till att välja just Tesla. Själv snabbladdar jag väldigt sällan och har inte riktigt tyckt att det varit ett viktigt argument i takt med att snabbladdarna byggts ut mer och mer. Men efter de senaste 10 dagarna flängandes runt i Stockholm och en tur till Öland, där ditresan inte gick via europavägar, så har jag fått smaka på hur det är att ladda på annat än Teslas Superchargers, och det blev minst sagt jobbigare än jag föreställde mig. Laddförsök #1 - Koppla alltid in kabeln Efter en tur med släp till sommarstugan i härligt svenskt sommarregn så orkade jag inte stå i regnet för att följa min sedvanliga ABC-rutin (Always Be Charging) och ta fram typ 2-kabeln från frunken och koppla in i laddboxen så bilen fick stå parkerad utan att ladda. Tumnagel
61.7°
+
Rasmus Åberg
0

Prenumerera på Teslas "Total självkörningsförmåga"
199 dollar i månaden

Tesla har olika nivåer på sin autopilot, som egentligen inte är en autopilot. Hur som helst så får man betala extra för de olika funktionsnivåerna, rätt feta pengar. För uppgraderad autopilot får man betala 38.900 kronor och då får man navigering med autopilot, körfältsbyte, autoparkering, summon och smart summon. Betalar man 77.700 kronor så får man det som kallas för total självkörningsförmåga, eller Full Self-Driving på engelska. Då får man alla funktioner i uppgraderade autopiloten men även funktion för att identifiera och reagera på trafikljus och stoppskyltar och, i framtiden, automatisk körning på stadsgator. Namnet till trots så är det ingen total självkörning, alltså där bilen är autonom, utan föraren måste övervaka körningen precis som i vilken annan bil som helst. Att betala nästan 80.000 kronor för en funktion som inte är klar ännu kan vara lite väl fläskigt, men eftersom det är ren mjukvara som Tesla tar rätt feta pengar för så går det ju att uppgradera senare om man hellre vill det. All hårdvara finns där. Vill man inte slanta av allt på en gång finns så har det nu dykt upp ett alternativ där man betalar per månad och prislappen i USA är 199 dollar. Om man redan har uppgraderad autopilot så är prislappen 99 dollar i månaden. Tumnagel
-20.7°
+
Roger Åberg
0

Voi-chef vill göra om våra städer
Jag med, men det är också dags att Voi tar ansvar

I en uppmärksammad intervju i DN pratar Vois VD Fredrik Hjelm om att våra städer måste göras om. När artikeln har delats har vinkeln som används varit att det är för att deras elsparkcyklar ska få plats, Omnis rubrik är till exempel Voi: Anpassa städerna efter våra elsparkcyklar. Och ja, Fredrik och Voi vill att städerna ska förändras men inte enbart för att deras elsparkcyklar ska få plats. Tumnagel
23.2°
+
Roger Åberg
0

Easypark flyttar in i vissa Volvos
De med Android Automotive

Att ha parkeringsappen i bilen är verkligen supertrevligt. Tidigare i år släppte Easypark sin app för CarPlay och i slutet av förra året kom man till Polestar, som köra Android Automotive. Eftersom en del nya Volvo-modeller också gör Android Automotive så släpper man nu även appen för dessa. En trevlig funktion som appen har är att den automatiskt avslutar parkeringen när man börjar köra eftersom man ju då inte längre står parkerad. Smart! Modellerna som kan köra appen är XC40 recharge, C40, samt 2022-versionerna av XC60, S90, V90 och V90 CC. Appen finns att ladda ner i Play Store. Tumnagel
47.8°
+
Roger Åberg
0

Aimo bygger elbilsmack i parkeringsgarage
Ladda och utför ärenden samtidigt

Att ladda bilen kan vara trist om det inte finns något annat att göra samtidigt. Möjligheterna till snabbladdning inne i stan är också rätt begränsade än så länge, så alla alternativ är positiva. I september så kommer Aimo Park att öppna vad de kallar för en mack för elbilar inne i Stockholm City. Aimo är kanske mest kände för sin biluthyrning men de har också köpt upp Qpark och har nu en massa parkeringsgarage som de försöker vara kreativa i. I deras garage på Regeringsgatan 109 finns i dag några trötta elbildladdare, men det ska det bli ändring på. Man kommer i sommar att installera några snabbladdare i garaget och till dessa placera en liten personalfri butik som man kan hänga i medan strömmen fylls på. Jag hoppas att projektet faller väl ut för Aimo har parkeringsgarage lite överallt och det vore inte helt fel att få in snabbladdare i dessa. Vad det kommer att kosta att ladda är ännu oklart, men gissningsvis blir det inte jättebilligt. En vanlig elbilsplats i just garaget på Regeringsgatan 109 kostar 6370 spänn per månad. Tumnagel
43.4°
+
Roger Åberg
0

Enbart eldrivna transporter i Stockholm 2030
Om de blågröna får bestämma

I en debattartikel i SvD har det blågröna styret i Stockholm gått ut med att man har som mål att all trafik i Stockholms innerstad ska vara utsläppsfri 2030. Man säger att det betyder att alla resor och transporter ska gå på el, om andra lösningar som är utsläppsfria kommer att godkännas är oklart. Elektrifieringen är en av de mest centrala åtgärderna för att på allvar inleda vägen mot det fossilfria samhället. Men för Stockholm innebär det så mycket mer. Vi ser möjligheten att förena våra ambitiösa klimat- och miljömål med en växande stad, genom att elektrifiera våra transporter. Vi ger närings­livet långsiktighet och en utmärkt jordmån för innovationer. Vi ger Stockholmarna en tydlighet om vart vi är på väg, samtidigt som vi skapar en hälsosammare och mer levande stad. För att det ska fungera behövs inte bara en massa elbilar utan även andra delar måste till. De blågröna sätter nu som mål att hälften av alla stadens garageplatser ska ha laddningsmöjligheter inom tre år och alla gatuparkeringar ska ha laddutrustning till 2030. Man säger att alla stockholmare ska känna sig trygga med att gå över till elbilar. Debattörerna är hoppfulla om vad elen ska göra för staden. Bland annat säger man att "när företagsbilar och lastbilar inte längre bullrar kan fler leveranser skötas på natten, vilket gynnar näringslivet och avsevärt förbättrar framkomligheten på dagen". En personlig reflektion är att debattörerna inte har lyssnat på hur lite en modern motor faktiskt låter och att det kanske inte är det som är problemet för staden. Artikeln är underskriven av Anna König Jerlmyr (M), Jan Jönsson (L), Daniel Helldén (MP), Karin Ernlund (C) och Erik Slottner (KD). Tumnagel
49.1°
+
Roger Åberg
0

Norge inför hårdare regler för elsparkcyklar
Träder i kraft efter nationaldagen

Den 18 maj kommer Norge införa hårdare regler för elsparkcyklar. Detta för att de har tröttnat på stöket dessa fordon skapar i trafiken. Bland annat kommer man kunna åka på 3 000 norska kronor i böter om man åker fler en person på en elsparkcykel och som förare måste du hålla gångfart när du passerar fotgängare med elsparkcykeln. De nya reglarna ger också kommunerna rätt att utfärda parkeringsböter och upprätta zoner som ska vara fria från elsparkcyklar. Några nya regler för hur berusad man kan vara när man åker på elsparkcykeln kommer dock inte införas den 18 maj. Detta för att elsparkcyklarna först måste omklassificeras till typen motorfordon innan någon sådan gräns kan sättas. Tumnagel
53.4°
+
Frode Wikesjö
0

Nu kan du betala vid laddstolpen med parkeringsappen
Easypark startar samarbete med Vattenfall

En av de tråkiga sakerna med elbil är att de ska laddas och har man ingen Tesla så är det ett gäng olika tjänster och appar att hålla reda på. Easypark försöker lösa detta precis som man försöker lösa alla appar för parkering och man verkar faktiskt vara mästare på samarbeten. Att betala för laddning via Easypark-appen har fungerat tidigare och man har samarbeten med Eways, Fortum Charge & Drive och Recharge och nu har man börjat samarbeta med InCharge, som är Vattenfalls nätverk av laddare. Samarbetet innebär att man alltså kan betala för sin laddning vid InCharge-laddstationen med Easypark-appen. Samarbetet håller på och rullas ut och det har sedan slutet av april gått att betala vid vissa laddstolpar med Easyparks app. Tumnagel
56.6°
+
Roger Åberg
0

Nu får Vois sparkcyklar blinkers och regplåtar
Voiager 4 blir lite trafiksäkrare

Det pratas ju ofta om att elsparkcyklar är en rätt irriterande del av stadsmiljön. Nu kanske de blir lite mindre irriterande då Voi börjar placera ut deras senaste modell Voiager 4. Den största nyheten är att modellen har blinkers så att de blir lättare att se vart den är på väg. I Göteborg kommer man även att påbörja ett test med registreringsskyltar på fordonen, detta är alltså Vois egna och inte något som Transportstyrelsen har hittat på. Tanken är att det ska bli enklare för invånarna att rapportera oansvarig parkering och körning. Fordonen har också fallsensorer så att Voi vet om de ligger ner och då potentiellt ligger i vägen för andra. Voiager 4 har även sensorer för ljud och denna data planerar Voi att dela med sig av till kommuner i realtid. Man planerar även för sensorer som kan mäta utsläppsnivåer. Den nya modellen ska hålla betydligt längre och Voi räknar med en livslängd på fem år. Den har också fått bättre dämpning och starkare motor. Noggrannheten för vart fordonet befinner sig har också blivit bättre, från 15-30 meter ner till en meter. Det hjälper så klart användare att hitta dem lättare, men även geofenching för hastighet och parkering blir bättre. Batteriet i Voiager 4 kan bytas på plats och har dubbla kapaciteten mot föregångaren. Voi passar också på att berätta att man just nu har rabatt om man köper deras månadsabonnemang på 3,6 eller 12 månader. Gör man det så får man betala 399 kronor i månaden istället för 549 kronor i månaden. Tumnagel
45.4°
+
Roger Åberg
0

Ioniq 5 är fetare än man kan tro
Stor och rymlig

Hyundais kommande elbil Ioniq 5 ser rätt liten ut på bild, som en Golf typ. Men i verkligheten är den betydligt större och en Tesla Model 3 ser faktiskt lite tanig ut vid sidan av Hyundaien. I den här videon får vi även kolla in inredningen lite, som jag inte tycker är så spännande, men baksätet verkar riktigt stort och att det är elektroniskt flyttbart är lite coolt. Vi får även se hur bilen kan backas in och köra ut ur parkeringsfickor med bara en nyckel. Alltså utan att man sitter i bilen. Tumnagel
39.8°
+
Roger Åberg
0

Kinto Share växer till sig
Finns nu även i Malmö

Volvo tyckte att det var en lysande att lägga ner Sunfleet och starta ogooglingsbara M istället, en tjänst som enligt rykten inte går alls bra. Det verkar har lämnats en lucka i marknaden för nu växer Toyotas bildelningstjänst Kinto Share så det knakar, man började med 40 bilar i Stockholm förra året och nu har man 300 bilar som rullar i Stockholm och Göteborg. Nu kommer man även till Malmö och börjar med tio bilar, men till sommaren ska det finnas 100 bilar. Tjänsten är stationsbaserad så bilarna kan inte lämnas där man behagar utan de hämtas och lämnas på en viss plats. Nackdelen är flexibiliteten, fördelen är att det alltid finns en plats. Just nu finns det en typ av abonnemang men snart kommer det att finnas tre, Free, Light och Plus. Just ni finns endast Light, men det är gratis så det är ju gott. Man betalar per timme, dag, 3 dagar, vecka eller månad och utöver det så får man betala två kronor per kilometer inklusive drivmedel, tullar och den där parkeringsplatsen då. Kinto Share ägs av Toyota och bilarna är allt från små Toyota Yaris, till lyxigare Lexus UX eller transportbilen Proace. Tumnagel
37.8°
+
Roger Åberg
0
Nästa sida