m

Ubisoft öppnar ny spelstudio i Sverige
Ubisoft Stockholm heter den

Ubisoft meddelade i dag att man kommer öppna upp en ny spelstudio i Sverige, närmare bestämt Stockholm. Studion kommer enkelt nog heta Ubisoft Stockholm och kommer ledas av Patrick Bach som tidigare jobbat 15 år på DICE. Ubisoft Stockholm kommer ha ett nära samarbete med Massive Entertainment nere i Malmö och de räknar med att växa till en studio med ungefär 100 personer inom två år. Rekryteringar är redan igång och om man är intresserad av att jobba där så kan man se om de har någon ledig position som passar via länken nedan. Tumnagel
60.1°
+
Frode Wikesjö
0
2016

Patrick Bach lämnar DICE
Sägs vilja spendera mer tid med familjen

Tidigare i dag så gick det rykten om att Patrick Bach skulle lämna rollen som General Manager för DICE. Anledningen till det var för att han ville spendera mer tid med sin familj vilket ju är fullt förståeligt. Nu har dessa rykten dock bekräftats genom en kommentar från EAs Patrick Söderlund : "Patrick Bach has been a great colleague to many across DICE and EA for almost 15 years. We thank him for all of his contributions, especially to our Battlefield franchise and community, and wish him all the best on his next adventure." Bach bekräftade också sitt uttåg från DICE genom att säga det här: "I’ve had an epic ride at DICE and EA, filled with amazingly creative and passionate people, and unforgettable experiences with our player community. I’ll certainly be playing Battlefield 1 for a long, long time to come, and I look forward to seeing what’s next from the incredible team at DICE." Om Bach kommer dyka upp i någon annan spelstudio inom kort eller om han tar och chillar med familjen ett längre tag är oklart just nu. Tumnagel
43.8°
+
Frode Wikesjö
0
2015

Det var nära att DICE tackade nej till Star Wars: Battlefront
De hade redan fullt i sitt schema

När EA blev kontaktade av Disney med förfrågan om ett Star Wars-spel tänkte EA på DICE som en studio som kunde passa för jobbet. Men DICE första tanke var: "gah, vi har ju inte tid med det i vårt schema". Det berättar general manager Patrick Bach i en intervju med tidningen Official Xbox Magazine. Dock beslutade sig DICE som tur var att försöka lösa problemet vilket de även gjorde och det är vi tacksamma för i dag. "Disney came to EA looking for a partner to make games and suggested, x27Maybe DICE should make a Battlefront gamex27. On our side, we had this opportunity but were fully booked with other work and thought, ‘Argh, we can’t do that!’ But then the heart kicks in, says ‘we will figure it out,’ and we figured it out. Because you can’t say no to a project like that." Den 8 oktober drar den öppna betan igång och sedan är det dags för release den 19 november i Europa. Tumnagel
45.1°
+
Emmy Zettergren
0

Battlefront får inget ironsight
Däremot spelbara AT-ST

De som spelat FPS som Call of Duty och Battlefield vet att det är väldigt vanligt att spelens vapen har så kallat ironsight, ett system som hjälper spelare att sikta. Men vapnen i kommande Star Wars: Battlefront kommer inte att ha den funktionen. Anledningen är att de vapen som finns i Star Wars-universumet helt enkelt inte har den funktionen och DICE vill inte frångå konceptet. Dessutom gör det här att spelet kommer att skilja sig en hel del från hur Battlefield fungerar vilket också har varit viktigt. Battlefront ska inte vara ett Battlefield i Star Wars-skrud. Däremot kommer det att finnas krypskyttegevär med speciellt sikte. Det här meddelar Executive producer Patrick Bach via OMX. "There are no ironsights in Star Wars, on the ordinary blasters. You have scopes on some rifles, but there are no ironsights." "Wex27re not taking into account what wex27ve done before, because I think that would be disrespectful to the fans, and to what wex27re trying to achieve here." "A lot of the things you saw in the game have nothing to do with anything wex27ve done before. Some features of course resemble [our other shooters], because we want to make the best possible shooter, but in general wex27ve tried to do something completely unique." Dessutom har fler detaljer kring spelet dykt upp. Bland annat får vi veta vi får skräddarsy våra karaktärer och att det kommer att gå att växla från förstapersonsvy till tredjepersonsvy. Glädjande nog kommer också AT-ST-enheter att bli spelbara. Mäktigt. Spelet ska släppas den 20 november i år. Tumnagel
59.8°
+
Emmy Zettergren
0
2014

Spelföretagen gillar Södermalm
Varför?

Vad har Mojang, Dice och Avalanche studios gemensamt? Jo, förutom att de utvecklar spel har de också placerat sina företag i samma område. Flera av de stora spelföretagen finns nämligen idag på Södermalm i Stockholm. Enligt Patrick Bach, kreativt ansvarig på Dice, är det praktiskt att ha lokaler på just Söder eftersom Slussen är en trafikknutpunkt vilket gör det lätt att komma dit vart än i Stockholm man befinner sig. "Det skapar ju en spelkultur i sig, att Söder är där man gör spel", säger Patrick till P4 Stockholm. Nu finns det dock en hel del spelföretag som inte befinner sig på varken Södermalm eller i Stockholm för den delen. Är ni nyfikna kan ni kolla in kartan ovan som Svenska Dagbladet satte ihop förra året. Och på P4 Stockholms hemsida kan ni lyssna på hela intervjun med Patrick Bach. Tumnagel
37.0°
+
Emmy Zettergren
0
2013

Lanseringen av Battlefield 4 blir den smidigaste hitintills
Säger i alla fall DICE

Det är snart dags för Battlefield 4 att lanseras och som vanligt när det gäller spel med onlineläge finns det risker för att allt inte löper helt problemfritt. Men DICE känner sig självsäkra och meddelar att det kommer att bli den smidigaste lanseringen hitintills. Det säger executive producer Patrick Bach. Anledningen är de nyligen genomförda betatesterna. "We had our list of known bugs, and the list the beta testers sent back, and they were quite well-matched. The funny thing is, the first hour the game goes live with a beta like this, we have more testing that hour than wex27ve had in the entire project. It gives us a big chunk of information that we need to then cater for. I would hope it would be a smoother experience than wex27ve had before with any previous Battlefield game." Bach reserverar sig dock en del och säger att spelet inte lär vara buggfritt vid release. Han förklarar helt enkelt att det är så många saker som kan gå fel vid en lansering och att det aldrig går att förbereda sig helt eftersom en faktisk release inte går att fejka. Vi håller tummarna för att det i vilket fall löper så smärtfritt som DICE tror och hoppas. Battlefield 4 släpps den 29 oktober till PC, Xbox 360 och Playstation 3. Tumnagel
48.9°
+
Emmy Zettergren
0

Access TV pratar med Patrick Bach
Bekräftar 60 fps och 64 spelare på PlayStation 4

Rob från PlayStation-fokuserade Access TV pratar här med DICE Executive Producer Patrick Bach om Battlefield 4 på PlayStation 4. Bland annat bekräftas det som de flesta sannolikt redan antog att denna version av spelet kommer köras i 60 fps och ha 64 spelare i spelets felerspelarläge. Då PlayStation 4-versionen har det så får man väl anta att även Xbox One-versionen klarar detta. Tumnagel
47.4°
+
Frode Wikesjö
0
2011

Patrick Bach förklarar Battlefield 3s Battlelog
Där ser man

EAs Patrick Bach förklarar här hur Battlelog-tjänsten för Battlefield 3 kommer att fungera. Tumnagel
40.4°
+
Frode Wikesjö
0

Inga årliga släpp i Battlefield-serien
Skulle döda franchisen enligt DICE

Som bekant har Activision gjort det lite till sin grej att släppa ett Call of Duty-spel om året, men jag är nog inte ensam om att tycka att de gott kunde fila lite mer på kvaliteten, som dalat betydligt sedan suveräna Call of Duty 4: Modern Warfare. I en intervju har DICE:s Patrick Bach med eftertryck sagt att årliga släpp i Battlefield-franchisen inte är något att eftersträva, då det så småningom skulle döda serien. Bach: The business goals for us are not to release a game every year. To us, we need the time to be able to create the next game that consumers will hopefully like. If we were to release another big Battlefield title next year, that would mean that wex27d have less than a year to build it, and that would mean that wex27d have to have another studio building it for us, which would mean it wouldnx27t have that DICE seal of approval, which would mean theyx27d just have to release a copy of the game we just released. Ugh, no. EA would never force us to release a game every year. I think that would dilute the vision of the franchise, and you will eventually kill the franchise by doing that. Enligt Bach förs heller inga diskussioner i den riktningen. Vad han däremot tycker är smartare är att släppa nytt material till befintliga spel, som Vietnam-expansionen till Battlefield: Bad Company 2. What we noticed with Battlefield: Bad Company 2 was that if you spend enough time on making an expansion pack like Vietnam therex27s enough content to make it feel new and fresh. Itx27s not only a map pack, itx27s weapons and vehicles, and it makes the game feel fresh again. I think thatx27s a more healthy way of expanding on the game experience. Itx27s not a new game but a twist on your old game, and I think thatx27s a healthier way of looking at a franchise rather than just trying to cram every single last penny out of it. 27:e oktober är det dags för nästa DICE-spel, Battlefield 3, att släppas i Sverige. Tumnagel
44.1°
+
Kristoffer Arvidson
0

Battlefield 3-demo kommer
Samt lite annan info

DICE:s Patrick Bach verkar ha bråda dagar nu med tanke på hur många olika spelsidor som verkat få till intervjuer med honom på sistone, men ur ett nyhetsperspektiv är detta positivt då det läcker ut lite mer intressant info varje gång. I den senaste intervjun Bach gett, med msxbox-world.com, fick han frågan om det kommer ett demo till Battlefield 3 - ett rungande JA blev svaret. Att det kommer innan spelets release stod också klart. I övrigt säger Bach att det är hög tid för FPS-genren att träda in i nästa generation och att DICE hoppas kunna ta de första stegen i den riktningen med BF3. Han tror också att Battlefield-seriens koncept med en shooter-kärna kompletterad med samarbete, fordon och förstörelse är vägen framåt för genren. När det gäller varför konsolversionerna bara får 24 spelare i multiplayer (PC får 64) så säger han att det handlar om att hitta en bra balans och att de tycker 24 funkade bra för Bad Company-spelen. Dessutom tillägger han att han tycker de ger mer valuta för antalet spelare än de flesta andra FPS:erna med tanke på fordonen och förstörelsen. Saker Bach undviker att svara på är när vi får se material från konsolversionerna, detaljer om spelets co-op-kampanj (som jag helt missat skulle ingå), Bad Company-seriens framtid och om det kommer finnas något träningsspelläge för att lära sig köra de olika fordonen. Han säger heller inget om vilka vapen som kommer finnas med eller hur de går att modifiera, men säger att det inte kommer vara mindre av denna vara än i någon av de tidigare Battlefield-titlarna i alla fall. Tumnagel
44.2°
+
Kristoffer Arvidson
0

BF3-cam från GDC
Skynda kolla innan det försvinner!

Någon driftig individ har postat ett fyra minuter långt cam-klipp från Battlefield 3, fångat på GDC. Det lär finnas en överhängande risk att EA plockar ner det här klippet, så skynda er att kolla innan det försvinner! Relaterat till detta uttalade sig BF3:s art director Gustav Tilleby om hur spelet kommer se ut på de olika plattformarna, efter den löjligt snygga trailern från tidigare i veckan (som för övrigt föga förvånande kom från en säkerligen rätt maffig PC). The positive thing is that the new rendering technique allows us to do more complex calculations at no extra cost. Thatx27s the magic. The game will look very good, even on 360. Producenten Patrick Bach fyllde på: We knew that people would think that this demo was running on PC, but the good thing is that itx27s all based on streaming. I can promise you that the console versions will still look amazing because of the core technology. If you have a 360, we want to use that machine to the maximum. Uppdatering Eftersom den ursprungliga filmen mycket riktigt försvann rätt fort, så testar vi med en ny (och tackar Marcus Karlsson för tipset). Tumnagel
43.5°
+
Kristoffer Arvidson
0
2010

Co-op för Bad Company 2
Trevligt

DICE meddelade idag att multiplayerdelen i Battlefield: Bad Company 2 kommer uppdateras med det nya spelläget "Onslaught". Spelläget innebär att man för första gången i något Battlefield-spel på konsol kommer kunna spela co-op mot AI-fiender. Battlefield: Bad Company 2:s Onslaught-läge kan spelas av upp till fyra spelare samtidigt på fyra olika multiplayer-kartor - Valparaiso, Atacama Desert, Isla Inocentes och Nelson Bay. Kartorna är designade med ny ljussättning, tid på dagen, ytterligare fordon och andra effekter. Varje karta har dessutom ett dedikerat gameplay-fokus som kräver olika nivåer av teamwork för att kunna klara uppdragen under de våldsamma anfallen från AI-fienderna. Fordonsstriderna kommer att vara i centrum på Atacama Desert, medan Nelson Bay fokuserar helt på infanteriattacker. Spelarna kan tävla i trupp och hålla koll på de individuella prestationerna via dedikerade leaderboards för spelläget. "Vi är mycket glada över att kunna leverera något nytt och fräscht till Battlefield: Bad Company 2, och samtidigt bibehålla Battlefields välkända gameplay", säger Patrick Bach, Senior Producer, DICE. "Vi vill ge konsekvent support till de över 4 miljoner spelarna med nya vägar att komma in i multiplayer, men även erbjuda utmaningar till elitspelarna genom nya upplevelser som förbättrar deras prestationer online. Effektivt lagspel är nyckeln till framgång i Battlefield: Bad Company 2:s multiplayer-del, och det nya Onslaught-läget kommer att ge spelarna en dedikerad miljö där de kan testa lagets skicklighet och jämföra sina krafter med motståndarna". När denna uppdatering väl kommer att släppas är som sagt oklart men enligt EA kommer vi få se det "inom kort" på både PSN och XBLM. Tumnagel
38.5°
+
Frode Wikesjö
0

DICE kommer aldrig ta betalt för kartor
Får se om de lyckas hålla det.

Svenska, folket bakom Battlefield-serien, nämnde nyligen att de aldrig kommer ta betalt för nya banor till deras spel. Detta är säkerligen en känga mot konkurenten Activison och Infinity Ward som nyligen släppte ett kartpaket till Modern Warfare 2 för 1200 MS points (runt 120 kronor). DICE senior producer Patrick Bach hade detta att säga till speltidningen Xbox World 360. We donx27t ever want to charge for our maps and insisted to EA that this attitude was crucial when it came to keeping our community happy and playing together. Wex27re owned by EA but wex27re still very much DICE. Han nämnde också att de har en hel del DLC på gång för Battlefield: Bad Company 2. Tumnagel
41.6°
+
Frode Wikesjö
0