m

Peugeot lyfter 3008
Får huggtänder och mer teknik

Peugeot rullar nu ut en uppdaterad version av modellen 3008. Det som är nytt är bland annat att bilen får samma slags "huggtänder" som DRL-ljus som flera av syskonen har och att man proppat in mer teknik. På insidan har det inte hänt så värst mycket. Det digitala instrumentklustret har ökat till 12,5 tum i storlek och ytterligare en skärm på tio tum för infotainmentsystemet hittas på instrumentpanelen. Apple CarPlay och Android Auto är standard. Under huven går det precis som tidigare att välja mellan två stycken olika laddhybridalternativ. Den ena driver på alla fyra hjul och har 300 hästar och två stycken elmotorer medan den andra endast är framhjulsdriven och istället har 225 hästar och en elmotor. Den förstnämnda tar sig 5,9 mil på bara el medan den andra klarar 5,6. Vill man köra traditionella drivlinor finns en bensin-fyra, två bensin-treor och två stycken olika dieslar att välja mellan. Uppdaterade 3008 har premiär i slutet av detta år men vad den kommer att kosta här i Sverige är oklart för tillfället. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

Nya Peugeot 3008 läcker ut
Läcker?

Ett gäng bilder på faceliftade Peugeot 3008 har läckt ut och så här ser alltså uppdateringen ut. Modellen får lite inspiration från storasyskonet 508 och vi ser även lite av nya 208 här. Exakt när nyheterna ska presenteras officiellt är oklart för tillfället. Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0
2019

Svenska priser på Citroën och Peugeots laddhybrider
Lanseras nu i höst

Nu ska de första laddhybriderna från Peugeot och Citroën lanseras i Sverige och därmed får vi priserna på dessa. Först ut är DS 7 Crossback E-Tense, Peugeot 3008 SUV, Peugeot 508 och Peugeot 508 SW - alla med sladd. DS 7 Crossback E-Tense har fyrhjulsdrift, 300 hästar, drar 0,14 liter per mil och ska ta sig 5,8 mil på bara el. Priset för denna startar på 479.900 kronor och den går att beställa nu. Förmånsbeloppet landar på från 1391 kronor i månaden. Därefter lanseras Peugeoterna. 3008 SUV kostar från 429.900 kronor, 508 från 444.900 och 508 SW från 449.900 kronor. Under hösten kommer även de rena elbilarna DS 3 Crossback E-Tense och Peugeot e-208 att lanseras men några priser har vi inte där än tyvärr. Nästa vår kommer e-2008 som blir Peugeots första helt elektriska SUV. Tumnagel
36.4°
+
Bobby Green
0

Opel Grandland X nu även som laddhybrid
Tar sig fem mil på bara el

Våren 2017 presenterade Opel crossovern Grandland X. Nu presenteras modellen som laddhybrid med en elmotor på vardera axel, 300 hästar och möjligheten att ta sig fem mil utsläppsfritt enligt WLTP-cykeln. Förbränningsmotorn är en turbomatad bensinfyra på 1,6 liter som alltså samsas med två stycken elmotorer. Dessa får sin kraft från ett litiumjonbatteri på 13,2 kWh som man placerat under baksätet. Drivningen sker som väntat på alla fyra hjulen, men bara när man valt AWD-läget - annars är den framhjulsdriven. Paketet med förbränningsmotorn och elmotorn fram är kopplat till en åttastegad automatlåda. Laddaren som finns ombord är på 3,3 kilowatt men det finns även ett starkare alternativ på 6,6 kilowatt på tillvalslistan. Hybrid-systemet är samma som sitter i Peugeot 3008 Hybrid4 och 508 Hybrid4. Försäljningen drar igång om några veckor men vad man får betala framgår tyvärr inte för tillfället. De första exemplaren ska nå kunder i början av nästa år. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0
2018
2017

En Peugeot 3008 DKR Maxi dansar i öknen
Inte en vanlig 3008:a

Peugeot 3008 i Dakar-rally-version kallas Peugeot 3008 DKR Maxi och när den dansar i öknen ser det ut så här. Tumnagel
42.5°
+
Roger Åberg
0

Peugeot 3008 blev Car of The Year 2017
Första gången en SUV vinner

I Genève har man nu presenterat vilken bil som röstats fram till Car of the Year 2017 och vinnaren är Peugeot 3008. Bilen fick 319 stycken poäng från juryn och kammade därmed hem vinsten. Alfa Romeo Giulia som kom på andra plats med 296 poäng var inte så långt efter. Längre ned var det dock till tredjeplatsen som togs hem av Mercedes E-Klass med 196 poäng. Volvo S90/V90 hamnade på en fjärdeplats med 172 poäng. Tumnagel
29.5°
+
Bobby Green
0
2016

Det här är finalisterna i Årets Bil 2017
Volvo är såklart med

I mars nästa år på bilmässan i Genève får vi reda på vilken bil som kammar hem titeln Årets Bil 2017. 58 stycken personer i juryn har valt bland 30 stycken olika bilmodeller och sedan kokat ner antalet finalister till sju stycken. Inte helt oväntat är Volvo S90/V90 med och bilarna som det ska tävlas mot är följande: Alfa Romeo Giulia Citroën C3 Mercedes E-klass Nissan Micra Peugeot 3008 Toyota C-HR Skriv gärna nedan på vilken bil du tycker ska kamma hem förstaplatsen. Förra året vann Opel Astra. Tumnagel
46.4°
+
Bobby Green
0

Peugeot presenterar hetare version av 3008
GT får 180-hästars diesel

Bilder på vad som såg ut som en hetare version av Peugeot 3008 dök upp på webben och genast började det spekuleras om det var en GTI-version på gång. Det var det, nästan. Det här är 3008 GT och den får en tvåliters turboladdad dieselfyra på 180 hästar under huven. Motorn är samma som sitter i 308 GT och till den kopplas en sexstegad automatlåda. Utseendemässigt får bilen 19-tummare i hjulhusen, ett lite fränare kjolpaket och en tvåtons-lack. Insidan smyckas med lite roligare detaljer och ratten får en flat botten. När bilen börjar säljas och vad den då kommer att kosta framgår tyvärr inte för tillfället. Tumnagel
37.7°
+
Bobby Green
0

Peugeot visar bilder på nya 3008
Har premiär i höst

I dag visar Peugeot bilder på nya 3008. En minisuv som bland annat får den nya interaktiva förarmiljön Peugeot i-Cockpit. Designmässigt följer den övriga modeller i utbudet och ska med sin markfrigång på 22 centimeter kunna klara av mer än asfalterade vägar i stadsmiljö. i-Cockpit innebär en 12,3 tum stor skärm framför ratten som man kan ändra vy och utseende på. Här ska man även kunna få upp navigatorn. På mittkonsolen sitter det också en skärm och denna mäter åtta tum. Den är pekbar och här styr man som väntat allt vad infotainment innebär och andra saker som hör bilen till. Apple CarPlay, Android Auto och Mirrorlink fungerar med systemet. Nya 3008 är 100 kilo lättare än föregångaren och under huven sitter de nya motorfamiljerna BlueHDi och PureTech. Världspremiär för modellen blir det på bilmässan i Paris i slutet på september, Europalansering sker senare i höst. Några priser får vi tyvärr inte ta del av för tillfället. Tumnagel
39.8°
+
Bobby Green
0
2013

Peugeot uppdaterar även 3008 och 5008
Minibussarna får nytt utseende

Peugeot har mycket på gång nu med nya 308 bland annat. Och de passar i samma veva även på att uppdatera sina äldre modeller lite grann med diverse facelifts. Här har vi minibussarna 3008 och 5008 i ny skepnad. Peugeot 3008 Modellen blir mer lik sina syskon på utsidan och får en uppdaterad interiör med lite nya materialval. Motormässigt kommer det att finnas sju olika alternativ att välja mellan, bensin, diesel eller hybrid. Den sistnämnda består av en diesel på 2.0 liter som kopplas ihop med en elmotor. Det gör bilen fyrhjulsdriven och att den får en förbrukning på bara 0.34 liter per mil. Peugeot 5008 5008 är lite större och har plats för sju. Designen blir rätt så snarlik lillebror. Också här handlar det om mindre förändringar på insidan i form av lite nya materialval. Motorversionerna här är sex till antalet, tre dieslar och tre bensinare. Premiär har bägge två på mässan i Frankfurt. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0
2011
2010

Världens första dieselhybrid är här!
Och den kommer från Peugeot

Peugeot 3008 Hybrid4 är den första hybriden i världen som kombinerar en dieselmotor med en elmotor. Vid blandad förbrukning ska bilen inte dricka mer än 0,38 liter per mil och släpper ut så lite som 99 g CO2/km. Under skalet döljer sig en dieselmotor med turbo på 163 hästar och 300 Nm sammankopplad med en elmotor på 37 hästar och 200 Nm, totalt 200 hästar alltså. 0-100 km/h går på 8,8 sekunder och toppfarten anges till 209 km/h. Dieselmotorn driver framhjulen och elmotorn bakhjulen. Kraften går genom en sexstegad automatlåda som man också kan växla manuellt med. Bilen bjuder på start/stopp-system och bromskraftsåtervinning. 3008 Hybrid4 liknar vanliga 3008 utseendemässigt ganska mycket, bortsett från lite LED-teknik i strålkastarna. Insidan bjuder på lite nya knappar som heter Auto, Sport, 4WD och ZEV. ZEV betyder att det endast är elmotorn som jobbar, och det orkar den göra i 4,5 kilometer. Bilen börjar att tillverkas nästa vår. Under 2011 kommer även samma hybridsystem att hitta ner i 508 och RCZ. Tumnagel
39.5°
+
Bobby Green
0

Peugeot 5 hintar om kommande 508
Låg förbrukning och utsläpp är framtiden

Peugeot 5 är en fyrhjulsdriven hybrid och ger oss en försmak på hur kommande sedanen 508 kan se ut. Som så många andra nyheter och koncept visas kärran på bilsalongen i Genève nu i mars. Jämte konceptet SR1 kommer denna skapelse att stolt posera på bilmässan i Genève. Båda bilarna visar Peugeots nya designspråk, som båda skippar den enorma munnen vi har tvingats dras med så länge. Låt oss hoppas att koncepten denna gång faktiskt leder till någon form av verklighet, för så vidare värst snyggt tycker jag inte de där gapen i fronten har varit. 508 som kommer, ersätter både 407 och 607 och blir ett mellanting mellan dessa två modeller. Under skalet sitter ett dieselhybridssystem döpt till HYbrid4 med en sammanlagd effekt på 200 hästar från elmotor och dieselmotor. En förbrukning på runt 0,38 l/mil låter ju helt ok, och ett utsläpp på låga 99 g CO2/km är fullt godkänt. Motorn kommer först i Peugeot 3008 nästa år för att sen monteras i fler bilar. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0
2009

Årets Bil 2010
Och vinnaren är...Volkswagen Polo!

Ja då blev det då lilla Polo som tog hem titeln Årets Bil 2010. Tätt efter kom Toyota IQ, endast 10 poäng efter. Andra motståndare i kampen var Skoda Yeti, Citroën C3 Picasso, Mercedes E-klass, Opel Astra och Peugeot 3008. Polons poäng landade totalt på 347, och lilla IQ fick då alltså 337 poäng. Detta är andra gången Volkswagen vinner denna ärofyllda titel, förra gången var med Golf 1992. Vann rätt bil tycker du? Tidigare vinnare: Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

Årets Bil 2010 - här är kandidaterna
Allt från BMW Z4 till Skoda Yeti

I år tog Opel Insignia hem titeln som årets bil i Europa och nu har de tävlande inför 2010-års upplaga presenterats. 30 olika bilar gör upp om den åtråvärda guldmedaljen och hela listan (samt tidigare vinnare) återfinns efter hoppet. Det är verkligen inte lätt men om man skulle välja fem bilar som nog gör upp efter att de 59 journalisterna sagt sitt så chansar jag på Citroën C3 Picasso, Honda Insight, Opel Astra, Seat A4 Exeo och Skoda Yeti. Vilka tror ni på? Tumnagel
36.9°
+
Erik Svensson
0

Citroën DS5 kommer som fyrhjulsdriven dieselhybrid
Precis som Peugeot 3008

För några dagar sedan meddelande franska Citroën att kommande DS5 (bilden ovan visar förstudien Hypnos) kommer förses med en ny typ av hybridsystem när det är dags för debut 2011. HYbrid4 är namnet och det handlar om en fyrhjulsdriven dieselhybrid där förbränningsmotorn (2.0-liter på 200 hk och 420 Nm) driver på framhjulen medan bakhjulen får kraft från en elmotor på motsvarande 50 hk. Tack vare detta system ska man minska både förbrukning och utsläpp med 35 procent och vidare säger man att också koncernsyskonet Peugeot får ta del av systemet i sin 3008. Tumnagel
37.6°
+
Erik Svensson
0

Reklamvideo för 3008
Peugeots senaste skapelse

När 3008 presenterades för ett par veckor sedan missade vi reklamfilmen som förvisso bjuder på ett överflöd av robotar men också visar lite på vad som erbjuds interiört. Toppat med lite parkour, såklart. Tumnagel
38.0°
+
Erik Svensson
0

Officiell Peugeot 3008
Vad tycks?

I Genevé blir det premiär men redan igår släppte Peugeot fakta och bilder på sitt nya högbygge vid namn 3008. Crossovern delar bottenplatta med 308 och om man jämför de två så är nykomlingen 10 cm längre och 14 cm högre. Med andra ord en Golf Plus utmanare med bättre utrymmen och högre sittposition. Bland tillvalen erbjuds t.ex head up-display, adaptiv farthållare, bagagegolv som kan justeras i tre nivåer och i vanlig ordning ett rejält glastak. 1,6 kvadratmeter stort för att vara exakt. Tumnagel
37.8°
+
Erik Svensson
0

Peugeot 3008 sedd utan mask
Bullig sak

Peugeot 3008 är företagets svar på crossover-trenden och bilen har nu fotats av uppmärksamma personer på ett Peugeot-forum. Baserad på 308 ska den vara och man kan lugnt säga att det inte är den vackraste fransosen i historien. Tumnagel
37.2°
+
0
Nästa sida