m

Peugeot presenterar nya 308
Två laddhybridversioner erbjuds

Peugeot visar nu upp helt nya 308. Den här bygger på den tredje generationen av Stellantis EMP2-plattform vilket bland annat gör att hjulbasen ökat med 5,5 centimeter. Bilen är även 20 millimeter lägre på höjden för att få en lite mer slimmad taklinje. Det här blir Peugeots första modell som bär den nya loggan som presenterades nyligen. Oavsett vilken version av nya 308 man köper får man LED-strålkastare och de vertikala huggtänderna som fungerar som DRL-ljus. Köper man en GT eller en GT Premium får man dessutom LED-strålkastare med Matrix-teknik. Baklysen är också LED och där lyser tre stycken streck som ska föra tankarna till ett lejon som dragit med sina klor. Bilen erbjuds i färgerna Olivine Green, Bianca White, Cumulus Grey, Nera Black, Pearlescent White, Vertigo Blue och Elixir Red. På insidan hittar vi i-Cockpit-designen som består av ett instrumentkluster med skärm på tio tum och en separat infotaimentskärm i samma storlek. Här finns även trådlös laddning av smart telefon, USB-hål och plats för dubbla läskburkar. På teknikfronten finns bland annat adaptive cruise control with Stop and Go, Lane Keeping Assistance, Semi-automatic lane change, Anticipated speed recommendation och Curve speed adaptation. Det finns även en backkamera som kan tvätta sig själv, parkeringshjälp i 360 grader med fyra stycken kameror och en uppvärmd vindruta och ratt. Bilen kommer säljas med två stycken olika laddhybrid-alternativ. Insteget heter Hybrid 180 e-EAT8 och detta kombinerar en 150 hästar stark bensinmotor med en elmotor på 110 hästar. Denna ska man kunna köra sex mil på bara el med. Den andra versionen heter Hybrid 225 e-EAT8 och den har istället 180 hästar men samma elmotor. Räckvidden på el är här 5,8 mil. Båda två har ett batteripack på 12,4 kWh. Förutom hybriderna finns även en bensinmotor på 1,2 liter med 130 hästar och en diesel på 1,5 liter som också ger 130 hästar. Nya 308 lanseras senare i år men vad den kommer kosta vet vi tyvärr inte än. Tumnagel
44.0°
+
Bobby Green
0
2020
2019

Lyssna på Peugeot 905
Det var allt

Nej, en Peugeot 308 SW har inget fräsigt motorljud, men det har däremot Peugeot 905. Det är en Le Mans-prototyp med en 3,5 liter stor V10:a utan överladdning i sig. Den låter trevligt, mycket trevligt. Lyssna här ovan så förstår ni själva. Tumnagel
42.1°
+
Bobby Green
0
2018
2017

Peugeot uppdaterar 308
Får mer teknik

Det har blivit dags för Peugot att begåva modellen 308 med en liten uppdatering efter fyra år och även om man får vara väldigt skarpsynt för att se förändringarna har man förutom utseendet lastat i nya motorer och ny teknik i bilen. Designmässigt har man flyttat ned emblemet i grillen, ribborna har fått nytt utseende och längst ner på fronten ser det annorlunda ut. Dimljusen har ändrat form och DRL-ljusen har annat utförande. Baktill och interiört verkar det inte ha skett någonting. Ett nytt lackalternativ har tillkommit och det heter Beige Pyrite. GTi-versionen går att få med Coupe Franche-lacken som kombinerar Blå Magnetic och Svart Perla Nera. På insidan har man slängt in lite förarhjälpmedel i form av Active Safety Brake med avståndsvarnare, adaptiv farthållare, lane assist, trötthetsvarnare, automatiskt helljus, döda vinkeln-varnare, parkeringshjälp och en kamera som ser i 360 grader. Under huven har man jobbat med att få ned både förbrukning och utsläpp och motorerna får nu SRC-teknik (selektiv katalytisk reducering) som hjälper till att minska kväveoxidutsläppen. Bensinmotorn som heter PureTech 130 ska ha fått bättre prestanda och till den kopplas en helt nyutvecklad sexväxlad manuell växellåda. En ny dieselmotor med 130 hästar erbjuds och det ska även finnas en ny åttastegad automatlåda bland tillvalen. Den går att få ill 308 GT och 308 BlueHDi 180. Bilen väntas lanseras i Sverige till hösten, några priser har vi tyvärr inte för tillfället. Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0
2016

Renault presenterar nya Mégane Sport Tourer
Generation fyra är här

Nästa vecka slår portarna till årets bilmässa i Genève upp och där kommer Renault bland annat att visa upp nya Mégane Sport Tourer. Det här blir den fjärde generationen av modellen och en kombi-utmanare till bilar som Volkswagen Golf Sportscombi och Peugeot 308 SW. Utseendemässigt är det inga överraskningar utan den här ser i princip likadan ut som vanliga Mégane, bortsett från den extra puckeln där bak då där man ska kunna lasta in lite mer saker. Insidan får ett nytt infotainmentsystem med pekskärm och på tillvalslistan finns bland annat en skärm även till instrumenteringen. Överlag har man försökt att göra layouten mer simpel och mindre plottrig. Några tekniska specifikationer får vi tyvärr inte reda på än men motorpaletten lär matcha den som redan finns till vanliga Mégane. På bilden ser vi versionen som kallas för GT. Försäljningen drar igång om några månader men vad det kommer att stå på prislappen är oklart för tillfället. Tumnagel
39.8°
+
Bobby Green
0
2015

Volkswagen presenterar Golf GTD i kombiutförande
Dieselprestanda i större format

Volkswagen breddar nu modellutbudet en aning genom att även erbjuda kombiversion av Golf i GTD-utförande. Det behövs tydligen ytterligare en utmanare i kategorin "kombi med dieselprestanda" och den här är tänkt att främst konkurrera med Peugeot 308 GT med den 180 hästar starka BlueHDI-motorn och nya Ford Focus ST Wagon med sin 186 hästar starka TDCi-motor. Under huven sitter en 2-liters turbodiesel på 184 hästar och 380 Nm. 0-100 km/h ska med DSG-låda avklaras på 7.9 sekunder. Förbrukningen anges till 0.44 liter per mil. I övrigt får man ett lite roligare kjolpaket, större fälgar, bi-xenon-strålkastare, en sänkning på 15 millimeter och kromade avgaspipor. På insidan får man bland annat lite kraftigare sportstolar och den klassiska golfbollen på växelspaken. Premiär blir det på bilmässan i Genève. Tumnagel
49.7°
+
Bobby Green
0
2014

Peugeot 308 GTi får 250-270 hästar
Kommer i två versioner nästa år

Peugeot har nu gått ut och bekräftat att vi nästa år kommer att få se en GTi-version av nya 308. Bilen kommer att komma i två versioner - en med 250 och en med 270 hästar. Motorn blir troligtvis samma som sitter i RCZ R vilket innebär en 1.6-liters bensinfyra med turbo. Mer än så här vet vi inte för tillfället tyvärr. Bilden visar konceptbilen 308 R som visades för lite mer än ett år sedan. Tumnagel
48.5°
+
Bobby Green
0

Årets Bil blev Peugeot 308
Grattis!

Vinnaren i Årets Bil 2014 Europa har nu korats och högst upp på prispallen hamnade Peugeot 308. Modellen fick max antal poäng av 22 av de 58 personerna i juryn och anledningen till att den vann var tack vare dess snygga former, dess bra kvalitet och den nya plattformen som den baseras på. På andra plats kom BMW i3 och på tredje Tesla Model S. Tumnagel
22.4°
+
Bobby Green
0
2013

Finalisterna i Årets Bil 2014
Dags för en elbil att vinna?

Efter omröstning har nu sju stycken finalister till titeln Årets Bil 2014 röstats fram. Förra året kammade Volkswagen Golf hem segern, men i år finns den inte ens med bland finalisterna. Vad som dock finns med är två stycken elbilar, Tesla Model S och BMW i3. De övriga bilarna är Citroën C4 Picasso, Mazda 3, Mercedes S-klass, Peugeot 308 och Skoda Octavia. Vem som vinner får vi reda på i slutet på mars nästa år. Vilken landar din röst på? Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0

Vilken bil blir Årets Bil 2014?
30 kandidater gör upp om titeln

Det är dags igen att utse Årets Bil 2014. Förra året vann nya Golf men detta året finns det inte ens en Volkswagen med på listan. Inte heller någon Volvo. Däremot finns Tesla Model S med. Juryn består av 58 stycken motorjournalister från 22 europeiska länder som tillsammans ska samsas om vilken som är årets bil. Det här är kandidaterna: BMW 4-serie Coupé BMW i3 BMW X5 Citroen C4 Picasso Ford EcoSport Ford Kuga Hyundai i10 Jaguar F-Type Kia Carens Range Rover Sport Lexus IS Maserati Ghibli Mazda 3 Mercedes-Benz S-klass Mitsubishi Space Star Nissan Note Opel Cascada Peugeot 2008 Peugeot 308 Porsche Cayman Renault Captur Renault Zoe Seat Leon Skoda Octavia Subaru Forester Suzuki SX4 Tesla Model S Toyota Auris Toyota Corolla Toyota RAV4 Vilken bil får din röst? Tumnagel
33.6°
+
Bobby Green
0
2012

Snubbar bär omkring på en Peugeot 308
Är de superstarka?

Nej. De ryska snubbarna verkar inte vara särskilt superstarka och en Peugeot 308 är inte så här lätt att bära omkring på. Istället rör det sig om en utställningsbil i ännu ej känt material i skala 1:1 som några har fått för sig att transportera på sitt egna lilla vis. Tumnagel
45.5°
+
Bobby Green
0
2011

Citroën visar snart upp C4 AirCross
Men riktigt vad den innebär återstår att se

Den sjunde oktober ska Citroën visa upp C4 AirCross. För att hajpa upp bilen har de släppt en yttepytte-liten teaserbild. Vad det handlar om för bil kan vi bara spekulera i, men det skulle kunna vara en sportigare och mer terrängvänlig version av DS4. C3 AirCross finns redan, men säljs bara i Brasilien. Det är en bil med lite högre markfrigång och plastdetaljer över hjulhusen. DS4 bygger på samma plattform som C3, C4, Peugeot 308, 3008 och 5008 vilket innebär att hybridtekniken HYbrid4 kanske skulle kunna hamna i C4 AirCross. Tumnagel
37.1°
+
Bobby Green
0

Nya Peugeot 308 är här
Snålare motor och sportigare look

För tre år sedan presenterade Peugeot modellen 308, efterträdaren till 307. Nu är det dags för en facelift och en presentation av ett nytt motoralternativ. 870 000 exemplar har sålts av bilen, och här i Sverige har det sålts 9000 exemplar. Faceliften ska försöka fortsätta rida på den framgångsvågen och tuffar till sig lite. Det enorma smilet i fronten är nedtonat vilket får bilen att se lite sportigare ut. Även strålkastarna har bantat lite i storlek och är nu försedda med kurvljus. Baktill har det dock inte hänt något, förutom att en liten kromlist har lagts till. Insidan är också blygsamt uppdaterad med lite roligare materialval. Den största nyheten sitter istället under huven, en e-HDi-motor hämtad från 508. Motorn är en diesel på 1,6 liter och 112 hästar försedd med start/stopp-teknik. Några förbrukningssiffror har Peugeot inte delat med sig av men CO2-utsläppet ska hamna på låga 98 g per kilometer. I maj är det svensk premiär och världspremiär är det nu i mars, på mässan i Genève. Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0
2010

Nya Citroën C4
Medvetet sansad och diskret

Citroën har nu släppt de första officiella bilderna på nya C4. C4 ställer in siktet på bilar som VW Golf, Renault Mégane och Ford Focus och har en tuff uppgift framför sig. Nya C4 är ganska diskret till utsidan och bjuder inte på några särskilt stora överraskningar, ett medvetet val av Citroën som vill göra en bil som inte sticker ut lika mycket som sportiga DS3 eller DS4. Bilen har vuxit lite och har nu samma längd som VW Golf, 433 cm, vilket är en ökning med 5,5 cm mot föregående modell. Bredden har ökat med 1,7 cm och höjden med 3,2 cm, nu är alltså bilen 179 cm bred respektive 149 cm hög. De ökade måtten bidrar till 82 extra liter i bagageutrymme, totalt 408 liter. Bottenplattan är densamma som Peugeot 308 använder sig av. När bilen kommer till Europa kommer den att finnas med tre bensin och tre dieselmotorer. Bensinmotorerna sträcker sig från 1,4 liter och 95 hästar till 1,6 liter, turbo och 155 hästar. Dieslarna börjar på 1,6 liter och 90 hästar till en 2-liters 150-hästars maskin. De två dieslarna på 1,6 liter erbjuds även som e-HDI, som är en dieselhybridteknik som visades upp på bilmässan i Genève i våras. Då handlar det om en fyrcylindrig 1,6-liters diesel kopplad till en elmotor. Med denna kombination ska man till slut komma ner i ett CO2-utsläpp på 99 g/km. Premiär för nya C4 blir det antagligen på bilmässan i Paris nu i höst. Tumnagel
36.7°
+
Bobby Green
0
Nästa sida