m

Peugeot uppdaterar 5008
Nytt utseende och ny insida

Förutom att uppdatera modellen 3008 presenterar Peugeot nu även en tillfixad version av storebror 5008. Bilen får lite fräschare utseende på ut- och insidan och lite mer teknik i sig. Även här återfinns huggänderna under strålkastarna och grillen är numera utan ram runt sig. Strålkastarna är också nya och de har nu LED i sig. Baklamporna har fått ny design och även har finns LED-teknik. Nya lackalternativ är Celebes Blue, Metallic Copper, Pearl White, Artense Grey, Platinum Grey, Perla Nera Black och Ultimate Red. Insidan får en pekskärm på tio tum på mittkonsolen och ett digitalt instrumentkluster som har en skärm på 12,3 tum. Vidare finns här night vision-teknik, adaptiv farthållare, lane assist och autobroms. Vill man snofsa till inredningen kan man få rött Nappa-läder och Alcantara-inslag. I Europa kommer fyra stycken olika motoralternativ att erbjudas. De är en bensintrea på 1,2 liter, en bensinfyra på 1,6 liter, en dieselfyra på 1,5 liter och en dieselfyra på 2,0 liter. En laddhybrid-version ska dyka upp nästa år. Nya 5008 ska komma till återförsäljare i slutet av året men vad den då kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0
2019

Nu är nya Peugeot 208 här
Välj mellan bensin, diesel eller eldrift

Efter läckan förra veckan är nu nya Peugeot officiellt presenterad. Bilen är byggd på PSA-gruppens nya plattform CMP/e-CMP (Common Modular Platform) och den gör det möjligt att erbjuda modellen med bensin, diesel eller elmotor. Den sistnämnda som troligtvis är mest intressant kallas för e-208 och det är en ren elbil. Den lanseras samtidigt som de övriga alternativen och bjuder på en motor som levererar 136 hästar och 260 newtonmeter i vrid. Batteripacket är på 50 kWh vilket räcker för att komma 34 mil på en laddning enligt WLTP. Batteriet ligger i golvet och både interiör och bagageutrymme ska vara samma som i en vanlig 208. Via ett vanligt uttag tar det 16 timmar att ladda, med en Wall Box på 7,4 kW kapas tiden till 8 timmar och har man en starkare sådan på 11 kW är tiden 5,15 timmar. Laddar man på en publik laddstation kan man få upp till 80 procent på 30 minuter. Övriga motoralternativ är bensin med 75, 100 eller 130 hästar eller en dieselmaskin med 100 hästar. På säkerhetsfronten hittar vi bland annat adaptiv farthållare, Automatic Emergency Braking, aktiv filhållningsassistent, aktiv dödavinkelvarnare och trötthetsvarnare. Nya 208 har premiär i Genève och lanseras i höst. Några priser har vi dock inte fått ta del av ännu. Tumnagel
51.4°
+
Bobby Green
0
2016

Peugeot 5008 blir SUV
Inte längre en MPV

Peugeot 5008 var fram tills i går en sjusitsig MPV men från och med nu blir det andra bullar. I dag presenteras den nämligen i ny skrud, som SUV. Nytt utseende, mer attityd och ett snäpp högre markfrigång. Bilen mäter in på 4,64 meter i längd vilket är elva centimeter längre än föregångaren. Hjulbasen anges till 2,84 meter, något som ska ge passagerarna i baksätet gott om plats för att dingla med benen. Alla säten går att fälla och de två längst bak går även att plocka ur helt. Gör man det kan man lasta hela 1 060 liter. Man kan även få in grejer som är upp till 3,2 meter långa om man fäller alla säten hela vägen fram, även passagerarsätet alltså. Bilen är utrustad med den senaste generationen av Peugeot i-Cockpit som innebär skärm både för instrumenthuset och infotainmentsystemet. Den framför föraren mäter 12,3 tum medan pekskärmen i mitten är på åtta tum. Under huven finns fyra olika bensinalternativ och sex olika dieslar. Effektspannet ligger mellan 100 till 180 hästar där den sistnämnda är en tvåliters diesel. Världspremiär blir det på bilmässan i Paris i slutet av denna månad, lanseringen sker nästa vår. Tumnagel
36.8°
+
Bobby Green
0
Slut på artiklar...