m

Finalisterna i Car of the Year 2022
Sex av sju är elbilar

Nu har finalisterna i Car of the Year 2022 (Årets bil 2022) utsetts och de är sju till antalet. Det som är intressant är att sex stycken är elbilar. Det handlar om Cupra Born, Ford Mustang Mach-E, Hyundai Ioniq 5, Kia EV6, Peugeot 308 (kommer också som elbil senare), Renault Megane e-Tech och Skoda Enyaq iV. Juryn som ska utse vem som kammar hem hela rasket består av 61 stycken biljournalister från hela världen. Vinnaren kommer att utses den 28:e februari nästa år i Genève. Alla 39 stycken kandidater ser ni här nedan. Tumnagel
36.3°
+
Bobby Green
0

Årets familjebil enligt Motorföraren är Skoda Enyaq iV
"Rymlig och klurig"

Motorförarnas Helnykterhetsförbund (MHF) tidning Motorföraren har nu utsett Skoda Enyaq iV till Årets familjebil 2021. Motiveringen lyder "Rymlig och klurig med smarta lösningar samt hög komfort". Enyaq tog hem vinsten med två rösters marginal och det här är sjätte gången som Skoda vinner utmärkelsen. På andra plats kom Hyundai Ioniq 5 och på tredje plats MG Marvel R. Alla tre är elbilar och det är första gången det har varit bara eldrivet i topp tre av Årets familjebil. Kriterierna för att få vara med och tävla i kategorin är att bilen ska vara praktisk, säker, ekonomisk och ha bra miljöprestanda. Den ska även börja säljas under samma år tävlingen är. Tumnagel
42.7°
+
Bobby Green
0

Alla Peugeots nya modeller kommer som prestandaversioner
Elektrifiering hjälper till

I september förra året fick vi se 508 Sport Engineered i sitt produktionsutförande. Detta är Peugeots första modell på länge med prestandafokus och det kommer fler. Nu får vi reda på att alla kommande modeller ska erbjudas som PSE (Peugeot Sport Engineered)-versioner vilket alltså innebär vassare prestanda och fräsigare utseende. Eldrift och hybridisering kommer vara en av de sakerna som ska hjälpa till med prestandan. Vdn Jean-Philippe Imparato säger följande: "With each and every car, starting with 508, I’m aiming to put as an umbrella a performance/sporting version of the car. We will launch at the beginning of 2021 with the 508 Peugeot Sport Engineered to send a message to the market. It puts something on top of our range that sends a message to the world that we don’t want the EV transition to be boring – we want to have fun even if we have CO2 below 50 grams. It fits at the same time the upmarket move and the message that we want to bring on electrification." Vänta er alltså en sportigare version av nya 208 och nästa generation 308 som kommer att presenteras i mars. Tumnagel
40.7°
+
Bobby Green
0
2020

Det här är drivlinan i Peugeots nya Le Mans-racer
Kommer övervakas av FIA med hjälp av sensorer

Peugeot Sport ligger bakom HYBRID4 500KW som är namnet på den drivlina man kommer att stoppa i nästa Le Mans-bil. Den består av en dubbelturbomatad V6:a på 2,6 liter som är placerad i mitten av bilen. Den utvecklar upp till 680 hästar. På framaxeln sitter en elmotor som ger ytterligare 272 hästar och som får sin kraft från ett 900-voltsbatteri. Slår man ihop effekten får man 952 hästar men enligt reglerna får maxeffekten ligga på 680. Det innebär att man kommer köra förbränningsmotorn något strypt så länge det finns ström i batteriet. När denna är slut släpper man lös all kraft i vinkelsexan igen. Elmotorn får bara användas i pitlane och vid hastigheter över 120 km/h. Det innebär att i kurvor där det går lite långsammare så kommer bilen endast vara bakhjulsdriven, för att sedan driva på alla fyra igen när man fått upp lite fart. För att man inte ska kunna fuska med siffrorna ska det finnas sensorer som hela tiden skickar effekten på alla fyra hjulen direkt till FIA så att de kan övervaka. Drivlinan ska börja testas i bänk under nästa vår. Tumnagel
39.8°
+
Bobby Green
0

Här är Peugeot 508 Sport Engineered
Laddhybrid med 360 hästar

I februari förra året presenterade Peugeot konceptbilen 508 Sport Engineered - en laddhybrid med 400 hästar. Konceptet såg tämligen färdigt ut för produktion och nu visar man den i detta utförande - fast effekten har sjunkit till 360 hästar. Vridet ligger dock på 520 newtonmeter så den här pjäsen flyttar säkerligen på sig rätt bra ändå. Effekten gör denna modell till Peugeots mest kraftfulla produktionsbil någonsin. 0-100 km/h ska gå på 5,2 sekunder och toppfarten ligger på 250 km/h. På bara el ska man kunna köra upp till 4,2 mil. Via en laddbox ska man kunna ladda fullt på två timmar. Bilen går att få i färgerna Selenium Gray, Perla Nera Black eller Pearl White. Fälgarna mäter 20 tum och innanför dessa sitter skivor som mäter 380 millimeter. Vad 508 Sport Engineered kostar och när den lanseras får vi tyvärr inte reda på just nu. Tumnagel
42.0°
+
Bobby Green
0

Pigg Peugeot 207 med sinnessjukt motorljud
Hej vad det går!

På Leadfoot Festival som anordnades i februari deltog den här Peugeot 207. Men det är inte den aggressiva karossen eller fläskiga bakvingen som får den här bilen att sticka ut, utan motorljudet. Lyssna bara, och njut. V6:a på 3,5 liter hämtad från en Formula Renault-bil. 450 hästar vid 8500 varv, fyrhjulsdrift, sexväxlad låda och 0-100 km/h på 2,6 sekunder. Tumnagel
48.1°
+
Bobby Green
0

En Porsche Boxster som shooting brake
Bjuder på lite bättre bagageutrymme

För ett tag sedan började det bubbla upp bilder på en Porsche Boxster 986 som var på väg att bli ombyggd till en shooting brake-version med 997 GT3-front, sidorutor från 996 och 991-baklysen. Det visade sig att Van Thull Development låg bakom bygget, och nu är det klart. I alla fall på utsidan, insidan kvarstår. Här har man alltså blandat hej vilt bland delar och byggt något helt unikt, som i mina ögon faktiskt fungerar ganska så bra. Allt är specialbyggt men bakluckan har man faktiskt snott från en Peugeot-modell. Vad tycks? Visa det här inlägget på Instagram Porsche Boxster 986 Shooting Brake #Porsche #PorscheBoxster #Boxster #PorscheShootingBrake #ShootingBrakeProject #ShootingBrake #InstaPorsche #PorscheLove #Porsche_Purists #GermanCars #SportsCar #CarPorn #CarInstagram #InstaCar #CustomBuild #Fontys #FontysAutomotive Ett inlägg delat av van Thull Development (@vanthulldevelopment) 11 Dec 2019 kl. 11:42 PST Tumnagel
32.8°
+
Bobby Green
0
2019

Regn kommer till Gran Turismo Sport
Lite sent kanske

Nästan två år efter spelet släpptes så kommer Gran Turismo Sport äntligen få regn. Det innebär att du kommer kunna köra omkring i regnet och antagligen sladda runt lite extra. I klippet ovan får du se när en Peugeot RCZ Gr.B kör några varv på Red Bull Ring i regnet. Det är oklart när regnet kommer slängas in i spelet. Tumnagel
39.5°
+
Frode Wikesjö
0

Peugeot rullar ut ny 2008 SUV
Kommer som elbil

Peugeots kompakta SUV 2008 presenteras nu i en ny generation. Förutom ett utseende som passar bra in bland övriga modeller erbjuds den som ren elbil - något som säkerligen kommer att uppskattas av många. Modellen mäter 4,3 meter på längden och har en hjulbas på 2,6 meter. I bagageutrymmet ska det gå in 434 liter. Insidan bjuder på den senaste generationen av i-Cockpit. Med denna får du en kompakt ratt med bra grepp, en tio tum stor kapacativ pekskärm på mittkonsolen och en head up-display som visar information i 3D. Mest intressant med bilen är nog eldriften. Denna version kallas för e-2008 SUV och under skalet finns en elmotor på 136 hästar med 260 newtonmeter i vrid. Den matas av ett batteripack på 50 kWh och enligt WLTP ligger räckvidden på 31 mil. Att ladda tar 16 timmar via ett vanligt eluttag. Har du en laddbox tar det mellan 5-8 timmar. Står du vid en laddstation som erbjuder 100 kW tar det 30 minuter att ladda upp till 80 procent. Vill man inte köra elbil finns även bensin- och dieselmotorer med olika effektuttag. Global lansering är i slutet av året. Några priser har vi tyvärr inte än. Tumnagel
41.8°
+
Bobby Green
0

Opel Grandland X nu även som laddhybrid
Tar sig fem mil på bara el

Våren 2017 presenterade Opel crossovern Grandland X. Nu presenteras modellen som laddhybrid med en elmotor på vardera axel, 300 hästar och möjligheten att ta sig fem mil utsläppsfritt enligt WLTP-cykeln. Förbränningsmotorn är en turbomatad bensinfyra på 1,6 liter som alltså samsas med två stycken elmotorer. Dessa får sin kraft från ett litiumjonbatteri på 13,2 kWh som man placerat under baksätet. Drivningen sker som väntat på alla fyra hjulen, men bara när man valt AWD-läget - annars är den framhjulsdriven. Paketet med förbränningsmotorn och elmotorn fram är kopplat till en åttastegad automatlåda. Laddaren som finns ombord är på 3,3 kilowatt men det finns även ett starkare alternativ på 6,6 kilowatt på tillvalslistan. Hybrid-systemet är samma som sitter i Peugeot 3008 Hybrid4 och 508 Hybrid4. Försäljningen drar igång om några veckor men vad man får betala framgår tyvärr inte för tillfället. De första exemplaren ska nå kunder i början av nästa år. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0
Nästa sida