m

Tesla kommer halvera kostnaden för ett batteri
Lovar "en väldigt övertygande" bil under 25.000 dollar

I natt höll Tesla ett litet aktieägarmöte och efter det höll man vad man kallade för Battery Day. Man lovade mycket och man levererade mycket. Man började med själva battericellen där man har lyckats göra en större variant som är enklare att tillverka och som klarar snabbladdning. Att göra större celler har inte varit något problem i sig tidigare, men att lyckas få större celler att snabbladda har tydligen inte varit enkelt. Cellerna är också enklare i sin uppbyggnad och går att producera snabbare och enklare. Cellen är alltså annorlunda och innehåller ingen kobolt utan använder istället nickel (eller en blandning av järn och nickel), vilket är bra på många nivåer. Nickel fastställdes förresten en gång i tiden av svensken Axel Frederik Cronstedt. Hur som helst så är den nya cellen inte bara bättre i bilen utan man har förändrat väldigt stor del av tillverkningsprocessen och när man är klar så kommer man investeringen för att leverera en GWh vara 69 procent lägre och ta väldigt mycket mindre yta i anspråk. Tesla påstår att man kan kommer att kunna leverera 1 TWh för samma kostnad och på samma yta som man i dag kan leverera 150 GWh, alltså mer än sex gånger dagens utfall. Även delarna av fabriken som sätter ihop själva bilarna kommer att ta mindre yta i anspråk och bli billigare. Tumnagel
39.9°
+
Roger Åberg
0

DrivingElectric testkör Peugeot e-208
Så här tycker de om elbilen

DrivingElectric har nu gjort en ordentlig provkörning av Peugeot e-208 och enligt dem är den både rolig att köra och ett smart köp om man är ute efter en elbil. Bonusklipp nedan. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0

Volkswagens släpper prislappen på sin elbil ID.3
Priset börjar under 410.000 kronor

Volkswagen är äntligen på gång med en "riktig" elbil och det är många som ser fram mot denna. Bilen heter ID.3 och är ungefär lika stor som en Golf. Man har kunnat förhandsboka en bil men några priser har inte kommunicerats tidigare. Nu har man gått ut med ett från-pris och berättat mer om de olika versionerna som kommer att komma. Obs! Detta gäller första versionen av bilen. VW har lovat en version med prislapp under 350.000 kronor, men när den kommer att komma är väldigt oklart. Så just nu är det detta som gäller. Tack Mr_Koolaid! Alla tre versioner kommer att ha ett batteri på 58 kWh och en räckvidd på 420 km. Elmotorn är på 204 hästkrafter och 0-100 ska gå på 7,5 sekunder. Alla har stöd för 100 kW-laddare. Man kommer under det första året att kunna ladda bilen gratis med VWs tjänst We Charge där Ionity ingår, dock max 2000 kWh. Volkswagen-kunders pris hos Ionity är inte fastställt ännu, men för Mercedes-kunder kommer det att kosta 3,10 kronor per kWh så detta är värt dryga 6000 kronor. De tre versioner som kommer till en början är alla specialversioner och kallas för ID.3 1st. Billigast (alltså under 410.000 kronor) kommer den version som bara heter ID.3 1st att vara. I den får man med på köpet navigation, lättmetallfälgar 18 tum, parkeringssensorer fram och bak, LED-strålkastare, klimatanläggning, adaptiv farthållare, ACC, hastighetsbegränsare, nödbromsassistent, Front Assist, filhållningsassistent, Lane Assist, elektriska och uppvärmbara ytterbackspeglar, multifunktionsratt, infotainmentskärm 10 tum och keyless start. ID.3 1st Plus (pris ej klart) har förutom det ovan 19-tumsfälgar, backkamera, USB-c-uttag, LED Matrix-strålkastare, och LED-bakljus. ID.3 Max (pris ej klart) har förutom det ovan 20-tumsfälgar, panoramatak, elinställbara komfortstolar och Side assist. Fyra färger kommer att gå att välja mellan. Som ni ser på bilderna nedan kommer inredningen också att skilja sig mellan versionerna. Eftersom det inte är superstora saker som skiljer mellan versionerna lär inte prisskillnaderna inte bli så stora. Jag provade att lägga till det ovan på en vanlig golf och det kostade som följer (ca = min uppskattning): - större fälgar (ca 6000 kr), backkamera (3400 kr), USB-c-uttag (oklart), LED Matrix-strålkastare (21.000 kr), och LED-bakljus. (ca 5000 kr), ännu större fälgar (ca 6000 kr) panoramatak (11.600 kr), elinställbara komfortstolar (ca 6500 kr) och Side assist (6600 kr). Räkna alltså med cirka 35.000 extra för plus och 65.000 extra för max. Lite prisjämförelser med andra elbilar: - Renault Zoe - från 354.990 kr - 52 kWh - 6826 kr/kWh - Peugeot e-208 - från 359.900 kr (lanseringspris, ord. pris 419.900 kr) - 50 kWh - 7198 kr/kWh (ord. pris 8398 kr/kWh) - Nissan Leaf - från 397.000 kr - 40 kWh-batteri - 9925 kr/kWh - Peugeot e-2008 - från 399.900 kr (lanseringspris, ord. pris 459.900 kr) - 50 kWh - 7998 kr/kWh (ord. pris 9198 kr/kWh) - VW ID.3 - från 410.000 kr - 58 kWh - 7068 kr/kWh - BMW i3 - från 419.200 kr - 42 kWh - 9980 kr/kWh - Kia e-Soul - från 437.900 kr - 64 kWh - 6842 kr/kWh - Nissan Leaf - från 461.500 - 62 kWh - 7 443 kr/kWh - Kia e-Niro - från 481.900 kr - 64 kWh - 7529 kr/kWh - Tesla Model 3 - från 549.900 kr - 50 kWh - 10998 kr/kWh Uppdatering: Vi har sedan publicering uppdaterat priset på Renault Zoe och batteristorleken på Tesla Model 3. Tack Lars! Tumnagel
40.2°
+
Roger Åberg
0
2019

Nu kan du beställa Uniti 1
Prislappen blir 224.000 kronor

Den svenska, eller numera svensk-engelska, bilen Uniti 1 är äntligen på gång på riktigt. Bilen har gått att förboka tidigare men nu öppnar man upp för beställningar på riktigt. Prislappen blir alltså 224.000 kronor och med 56.000 kronors miljöbonus blir kostnaden i slutändan 168.000 kronor. Det är dock med det lilla batteriet och utan en del utrustning som man kanske förväntar sig i en bil i dag. Bilen är tänkt för stan och har plats för tre personer. Föraren sitter ensam i mitten och det borde alltså ge en rätt skön övervy. Två personer till kan sitta bakom. Utsidan är helt klart annorlunda och beskrivs av Uniti själva som graciös, jag har inte riktigt bestämt mig. Vad tycker ni? Tre färger kommer att gå att få, scandium-metallic", grafit och titanium. På insidan finns det alltså plats för tre personer och placeringen av de tre sätena ska ge väldigt bra benutrymme, trots att bilen är så liten. Panoramataket är elektrokromatiskt och man kan alltså styra hur mycket ljus man vill ha in i kupén. När bilen parkeras sätts taket i mörkaste läget så att den inte ska bli onödigt varm och en massa AC ska behövas. Antalet fysiska knappar har man försökt hålla till ett minimum och man har försökt få en "smartphone-liknande känsla". Den speciella ratten som fanns i en av prototyperna är borta och ratten är numera rätt normal. I skärmen i mitten ser man räckvidd, hastighet och liknande. Till vänster finns en skärm för navigering och knappar för varningsblinkers, boost och backkamera. Till höger finns en skärm för Spotify etcetera och knappar för back, neutral och drive. Själva systemet bygger på Android Automotive så ett gäng appar som Google Maps, Waze etcetera kommer att kunna köras och man kommer att kunna styra värme och liknande med Google Assistent. Bilen kan uppdateras over-the-air. Bilen låses upp med Uniti-appen i mobilen. Bilen är alltså gjord för stan och har en motor på 68 hästar och ett vrid på 85 Nm. Det är alltså inget fartmonster, men noll till femtio går på 4,1 sekunder, noll till hundra går på 9,9 sekunder och toppfarten är 120 km/h. Två olika batterier finns, ett på 12 kWh och ett på 24 kWh. Med det största får man en räckvidd på 300 km vilket är rätt imponerande. Anledningen till den långa räckvidden trots det rätt lilla batteriet är bland annat att bilen bara väger 600 kilo. Effektiviteten ligger på 8,0 kWh/100 km. Det lilla batteriet har halva räckvidden och är det som ingår för 224.000 kronor. Vill man ha det större batteriet får man betala rätt svettiga 359.000 kronor, för de pengarna får man en Renault Zoe eller Peugeot e-208. Extra kostar också snabbladdning men då får man 80 procent på 17 minuter om man kör 50 kW CCS-laddare. Obs! Pressmeddelandet sa att priset med stora batteriet var 359.000 kronor vilket inte stämde. Man får lägga till 35.000 kronor för det stora batteriet och priset blir alltså 259.000 kronor och inget annat. På tillbehörslistan står saker som inte brukar stå på tillbehörslistan utan vara standard. Här hittar vi A/C, uppvärmt förarsäte och snabbladdning. Räkna alltså med några tusenlappar till. Beställer man nu kommer man att få sin bil någongång i sommar. Tumnagel
38.3°
+
Roger Åberg
0

Peugeot e-208 blir din för 359.900 kronor
Just nu lanseringspris

I februari presenterade Peugeot helt nya 208 och det som kanske är mest intressant med modellen är att den kommer som ren elbil - e-208. Nu får vi reda på vad den kommer att kosta. Man börjar med ett attraktivare lanseringspris och det gör att du får en bil från 359.900 kronor. Det ordinarie priset är annars 419.900 kronor. För slanten får du versionen man kallar för Active och som inte innehåller så värst mycket prylar. Sen heter utrustningsnivåerna Allure, GT-Line och slutligen GT. Hoppet mellan alla är 20.000 kronor och vad som ingår hittar ni på länken nedan. e-208 erbjuds endast med fyra dörrar och tar sig 34 mil på en laddning enligt WLTP. Man kan snabbladda med 100 kW och får då upp till 80 procent på 30 minuter. Som ni säkert redan vet så är modellen syskonbil med Opel Corsa-e som ni kan läsa mer om nedan. Tumnagel
41.2°
+
Bobby Green
0

Peugeot e-208 kommer att kosta runt 360.000 kronor
Svenska priser är strax klara

En tipsare till Teknikens Värld säger sig ha fått uppgifter på vad helt eldrivna Peugeot e-208 kommer att kosta. Priset sägs börja på 359.900 kronor och då får man versionen som kallas för Active. Sen finns Allure för 379.900, GT-Line för 399.900 och GT för 419.900 kronor. De olika nivåerna beror på utrustningen men under skalet är det samma hos alla. Elmotorn ger 136 hästar och 260 newtonmeter i vrid. Batteripacket är på 50 kWh och på en laddning ska man kunna ta sig 34 mil (WLTP). Preliminär leveranstid för de första kunderna sägs vara mars nästa år. Tumnagel
40.0°
+
Bobby Green
0

Svenska priser på Citroën och Peugeots laddhybrider
Lanseras nu i höst

Nu ska de första laddhybriderna från Peugeot och Citroën lanseras i Sverige och därmed får vi priserna på dessa. Först ut är DS 7 Crossback E-Tense, Peugeot 3008 SUV, Peugeot 508 och Peugeot 508 SW - alla med sladd. DS 7 Crossback E-Tense har fyrhjulsdrift, 300 hästar, drar 0,14 liter per mil och ska ta sig 5,8 mil på bara el. Priset för denna startar på 479.900 kronor och den går att beställa nu. Förmånsbeloppet landar på från 1391 kronor i månaden. Därefter lanseras Peugeoterna. 3008 SUV kostar från 429.900 kronor, 508 från 444.900 och 508 SW från 449.900 kronor. Under hösten kommer även de rena elbilarna DS 3 Crossback E-Tense och Peugeot e-208 att lanseras men några priser har vi inte där än tyvärr. Nästa vår kommer e-2008 som blir Peugeots första helt elektriska SUV. Tumnagel
36.4°
+
Bobby Green
0

Nya Opel Corsa läcker ut
Läcker?

I september kommer Opel att visa upp nya Corsa men redan nu har det läckt ut officiella pressbilder på den. Versionen vi ser här är den som väntas få namnet Corsa-e - alltså den helt eldrivna versionen. Denna bygger på samma teknik som Peugeot e-208. Mer information kommer när bilen väl är presenterad av Opel. Tumnagel
43.6°
+
Bobby Green
0